Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Viikon Big Twin

Aloittaja Kokkonen, 02 lokakuu 09, 19:31:17

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tykkään kans tosta kiksistä, sopii vaan toivoa että ei ole hurjasti ruttua shovelissa - ei ole nimittäin kovin kestävä konstruktio.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 joulukuu 11, 08:13:10
Näyttää siitä puuttuvan paljon muutakin - vaijerit, jarrupoljin (kenties jopa vaihdekeppi), sähkötkin on aika hyvin jemmattu ;D
Niinhän ne showpyörät on perinteisesti tehty. Kotimaassakin...

Mr.Horsepower

Tuossapas oli mielenkiintoinen projekti...

1800cc knukle eattonin m45 ahtimella...   ::)

http://www.bikernet.com/pages/story_detail.aspx?id=8353

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Rezi

Hyvä tarina ja huima rakennelma. Hauska kaksipuoleinen rumpujarru takana!

Raimo-Raato

#484
Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 11 joulukuu 11, 16:08:28
1800cc knukle eattonin m45 ahtimella...   ::)

Vaan mites toi ahdin on saatu pyörimään oikein päin? Väittäsin että pyörii väärin päin eli feikki.
A.K.A. Rambe

Santtu

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 12 joulukuu 11, 12:53:34
Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 11 joulukuu 11, 16:08:28
1800cc knukle eattonin m45 ahtimella...   ::)

Vaan mites toi ahdin on saatu pyörimään oikein päin? Väittäsin että pyörii väärin päin eli feikki.

Ahtimen pyörimissuunnan voi vaihtaa, hyötysuhde kyllä kärsii. M45 ajksaa kyllä 1800cc:lle painaa. Tässä vielä v2010 pyörästä räpsimiäni kuvia:


...ja yo. kuvat isompina: http://www.urheilukuvat.net/Show/2010-Petrol-Circus/20180456_4WKgMc#1595272680_WQwBJrP

Santtu

Lainaus käyttäjältä: Santtu - 12 joulukuu 11, 15:00:09
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 12 joulukuu 11, 12:53:34Vaan mites toi ahdin on saatu pyörimään oikein päin? Väittäsin että pyörii väärin päin eli feikki.

Ahtimen pyörimissuunnan voi vaihtaa, hyötysuhde kyllä kärsii. M45 ajksaa kyllä 1800cc:lle painaa.

Mutta voi se silti olla feikki, en ole tavannut omistajaa...

Hemuli

En usko että Hogtech viitsisi tehdä feikkiahdinta...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Santtu

Ainakin kuvan http://www.urheilukuvat.net/Show/2010-Petrol-Circus/i-6Xf9Dzd/0/X2/IMG5604-X2.jpg perusteella ahdin näyttäisi pyörivän nimenomaan väärinpäin kuten Raimo huomasi. Ellei tuossa ole tuon ahtimen vetotötterön sisällä sitten suuntaa vaihtavaa vaihteistoa, tai siellä kampuran päässä jotain vaihdeylläriä, tjsp...

Tuomo



jaa aika modernin olonen knucle, levyjarrut ja kaikkee... mitähän tuo tanko rystysten luona tekee... entä mikä onkaan tuo musta osio runkoputkien edessä...



onko focuksessamme v-rodin varhaisin prototyyppi

rodchop

Ah aina niin maukas cromi runko.
Voiskohan tuo olla jokin puolipuristimen tyyppinen viritys jolla saa pakovenoja auki.
SR-500,ssa tuo puolipuristin toimii juurikin tuolla tavalla.
Onkohan isokin pata, et löytäny mitään teknisiä tietoja tuosta. Ainakin näyttäis pirun pitkä iskuselta, pitkät on tönäriputket yms. Taitaa olla 2 kaasariakin, harmi kun ei kuvaa toiselta puolelta. Joo vesi jäähdytys
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Pikaisella googlettamisella käy ilmi että kyseessä on Drake Engineeringin rakentama moottori jota käytettiin midget-luokan kilpa-autoissa.

http://www.jockeyjournal.com/forum/showthread.php?t=61972

LainaaEarlyriders article on Harley-Davidson Drake knucklehead engines

In the 1930s Drake Engineering began producing special Harley-Davidson based motors for racing that were used in quarter-mile midget cars. The cases were early HD 61 OHV, usually beefed with extra welding and fitted with steel strocker flywheels. The trans was an in-or-out gearbox [3] - no clutch - made from Ford "A" parts that bolted to the engine sprocket boss. Since the cases were spun around and mounted in the chassis crosswise, this was the back of the engine.

In place of the stock knuck to end, one piece water jacketed cylinders and heads with mounts for dual 1 1/4" carbs [cast in Iron by Drake] accepted standrad HD valve gear. With a 4 5/8" stroke and a monster 3 1/2" bore, displacement worked out to 89 cubes with a 96-inch version appearing later.

Most of the internals started out as standard HD, but the power that the engine produced made stronger replacements necessary. Years before the factory did it, the cases were bored out for Timken type bearings, and mainshaft sizes grew to 1 1/2" and eventually 2". Early stock rods bnt like pretzels and racers used Cartwright forgings or 4130billet units made by Barker. Cams were either Lightning Knuckle or Schaeller regrinds. The standard generator was replaced with an Edison-Splitdorf mag and later, with Bosh or Wico magnetosrunning in a special front drive cam cover by Elder.

Since the powerplant was just for racing, a number of Los Angeles area shops made special conversions for themselves. Pordugiel and Smiley produced some with steel crankcases [whitled out of a solid billet!] and one of the Hoak brothers' motors had alloy valve covers like later Panheads!

The engines were used in midgt car racers in the late 1930s and in the post WWII era. Their low speed torque made them competitive with the Offy's [Four cylinder engines Offenhauser engines also used in midgets] on short or slippery tracks. However, on longer circuits, they would overheat and lose power. Because the cooling system had no water pump and depend on thermal currents for circulation hrough a font mounted mounted radiator. Another major problem was vibration. The "shakers" or "popers, as they were called, would work a car to death, splitting float bowls and slowly shedding parts all over the track unless revswere limited to about 4000. A few Drake engines were use by bike drag racers in the 1950s, but most of the 400-odd produced have probably gone to the scrap yard now. The production of the engine parts passed out of Drake through several owners, ending up in 1952 with Edgar Elder, who still has the orginal patterns.

Taken from an article in Earlyriders, Published by Easyriders in the late 70's or early 80's
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kaaleppi

Selkeesti jo moottoripornon hc-osastoo...Hieno. ;D

Tuukka

Eiks kellään pistänyt silmään, että toi on vesijäähdytteinen... Tommosesta koneesta tais olla kuvia tuolla knuckle osiossa.
C.O.G.

Soikkeli

Virtsarakko?
Kuulemma yleinen nimitys vesijäähdytteisille.
C.O.G. 
Lifemember