Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Viikon Big Twin

Aloittaja Kokkonen, 02 lokakuu 09, 19:31:17

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Toi kusee lähinnä siinä, mun mielestä, ettei tuon "race-look" ole kokonaisuutena mitenkään erityisen uskottava. Noi alakatteet on mun silmään ihan hirveät, softiksen raami ei ole oikea valinta jne. Kokonaisuus sukkaa mun silmissä. Parempia kuvia tuost tekniikkaosastosta vois ihmetellä, onko siellä jotain oikeasti kiinnostavia ratkaisuja.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 joulukuu 11, 22:41:29
Kokonaisuus sukkaa mun silmissä.
Hitto puhukaa suomea! "sukkaa??" Tä? Sori oon maalta, täällä toi kyllä toimis, tekniikkaan on panostettu oikeen huolella, ei softailin runko automaattisesti tarkoita paskaa ajettavuutta. Tai emmä ainakaan kuvan perusteella pysty sanomaan, mikä on erityisen huono. Tykkään mä jostain syystä tuosta alakatteestakin, tapitkin on vedetty riittävän korkeelle, voipi kanttailla.
Emmä rakentajalle ainakaan potkuja antais...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Sukkaa = finengelskaa = sucks, eli ei edes merkityksessä imeä/lutkuttaa vaan lähinnä haista & olla syvältä.

Softailin runko ei välttämättä tarkoita huonoa ajettavuutta, mut ei se todellakaan koskaan tarkoita hyvää ajettavuutta. EVO-softiksen ruinko kun kuitenki on ehkä huonoin HD runko ajettavuudeltaan ja vääntöjäykkyydeltaan, TC-mallinen hieman vähemmän huono, kumpikaan ei hyvä. Laiskanletkeitä kiikkustuoleja, eli mulle esmes ihan käypäsiä vaikkei mul nykyisellään mokomaa olekaan. Ei vaan sovi tuohon tyyliin mun silmissä sen paremmin visuaalisesti kuin mielikuvallisesti. Mut ei kai siinä mitään, joku tykkää tusin tuotakaan muutoin olisi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

seppo

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 25 joulukuu 11, 22:13:13
Tällanen vaan löyty. Lähtökohta FXSTB Softail Nightrain. Taas kamalan ristiriitaisia tuntemuksia.






Sorry, ihan pakko lainata tätä kuvaa kun sopii meikäläisen verkkokalvolle niiiiiiin hyvin. Ihan sama onko softaili tai joku muu joka tarjoaa optimaalisen ajettavuuden. Hieno on peli!!

Kiiski

Toihan on aika asiallisen näkönen vehje, olettaen että moottorista löytyy paukkuja jotka vastaa tohon ulkonäköön. Pannumaiset kopat ja rivotettu jakopää hienosti naamioi Twincamin niin möllin ulkomuodon, vaikka normaalisti tollaset feikkibiitit saa mut voimaan pahoin. Samoin toi käärmeenpesä pakoputki syherö täyttää hienosti ton tyhjän tilan rungossa ja saa aikaan efektin et tässä on mietitty vähän virtauksiakin mikä ei kyllä voi pitää paikkaansa, tai en ainakaan henkilökohtaisesti usko. Ainoa pala mikä ei natsaa on toi pyrstö, se ei ole samaa sarjaa kuin tankki liian symmetrinen tai yksinkertainen. Mitä runkoon tulee niin ajo-ominaisuudet on riittävät jos pystyy ajaa täysii esim. motarilla hetken. Noi vääntö ja muut jäykkyydet kuuluu ihan muihin hommiin kuin näihin vehkeisiin, aina voi valittaa rungon mallista, korkeudesta ja muista sivuseikoista. Sitä paitsi ehdottomasti huonoin runko mitä H-D on tehny on FXR ja dyna pohjaset kumiripusteiset rungot ihan v...tun rumia ja aivan pas..ja, jos koneessa yhtään ylimääräistä potkua. Tai näin olen antanut itseni ymmärtää, omakohtaisia kokemuksiahan mulla ei ole eikä tule.
Hieno pyörä on sellanen millä vois kuvitella itsensä ajavan edes vähän, toi on jo sen näkönen että ehkä saattaisin ottaa tyypit, vaikka onkin twinkie.

Hemuli

Kyllähän se softailin runko on paska ajaa jos Mako niin sanoo - on se hyvä etten sitä tiennyt aikanaan kun tän tein (kymmenen vuotta ja saman verran kiloja sitten ;D)...



Erehdyin nimittäin silloin kuvittelemaan että se oli oikein hyvä ja ketterä ajaa, varsinkin keskitapeilta. No, parempi myöhään kuin milloinkaan - taas olen tämän verran viisaampi.

Mitä tulee FXR:n huonouteen isojen moottoreiden kanssa niin siitäkin on valitettavasti omakohtaista kokemusta:



Paskinta tossa oli se, että 124cid motti on sen verran isompi kuin vakioevo että sai olla aika tarkkana että löysi koneelle oikean paikan rungossa. Joko se kolisti rungon selkäruotoon tai sitten täristi niin armottomasti. En mä oikein muuta huonoa siitä keksinyt. Mutta en toisaalta mitään sellaista maata järisyttävää minkä takia dissaisin tota softin runkoakaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 joulukuu 11, 11:00:55
Kyllähän se softailin runko on paska ajaa jos Mako niin sanoo.

No kyllä munkin kokemusten perusteella softailit on aika kehnoja ajaa kovaa. Tiedä sit johtuuko kehnosta iskareiden toiminnasta vai alkaako runko tosiaan vääntelehtimään. Eli siis 140+ kaarteeseen tuottaa epätoivottua vatkausta. Toki dynat ja homosohvat on vielä paskempia. Niillä pääse ees täysiä suoraan kaikilla vaikka olisivat pakasta vedettyjä. Kyl jäykkä pannu on niin pali parempi ajaa  :)
A.K.A. Rambe

ma^ko

No mulla o ollut kaksi Softailia ja olen lisäks ajanut muutamaa muuta softailia. Softailin runko on löysä, ainakin EVO-softailin, TC-softi on ilmeisesti hieman jäykempi, tosin TC-mallisella en ole ajanut kovaa. Kumiripusteisista homosoffista ja Dynasta niin vähän ajokokemusta, joskus tyypännyt, et niistä ei voi tietää. FXR on parempi ku softaili, tosin mun nyky fxr ei ehkä ole ihan ääri ajettavuuteen tehty. Kuitenkin vanha DuoGlide runko jos on kunnossa swingiltään, vanha '70-luvun FX-runko jne on parempia ajaa ku softaili. Softis on lullukka kiikkustuoli aikalailla. Isommissa nopeuksissa mutkissa softis tuntuu ku se olis tehty "all dente" kypsäst spagetista, kyllähän se normilulluttelussa ihan ok on. Kuitenkaan mun mielest kyseistä esinettä ei raaserityyli pue ja ei tuo Hemulin kymmenen vuoden takainenkaan softiskaan mun silmää juurikaan miellytä.

Kuitenkaan wanhat HD-rungot ei (jos swingi kunnossa) woblaa kovempaa ajettaessa, ei tee sitä FXR:kään, muista kumirungoist en tiedä, virtsarakko ei myöskään woblaa, mut softis woblaa. Toki voi olla että woblaus ei tule neuvolapainoisten alla yhtä helposti ilmi, koska se ainakin tuntuu aiheutuvan rungon vääntöjäykkyyden riittämättömyydestä(elämisestä) kuten vanhemmilla japsifillareillakin oli perisyntinä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JPP

Olihan ne orkkis takaiskarit tosi löysät ja pitkällä joustolla, mutta itsellä on nyt softailissa korkeus- ja jäykkyyssäädettävät Progressiven takaiskarit ja perän käytös muuttui todella paljon parempaan suuntaan. Samalla tuli vaihdettua ne swingin laakerit ja lisättyä Narrow Glide keulaan hieman enemmän öljyä. Kyllä sillä mutkatiellä mielellään ajaa ja tapit on Dynan keskitapit. Woblausta en oo vielä huomannut.

Vakio takaiskareilla varmasti osittain makon kuvailema, mutta pienillä muutoksilla saa silti hyvän. Shovelin iskareissakin on paljon eroa FLH ja FX mallin kesken. Siinä missä FLH iskarit tosi jäykät niin FX malliset pehmeämmät.

Tuusulan T-Bone

Joopajoo. Mulla on ollu springersoftail yli kymmenen vuotta, oon ajanu sillä vähän toistasataatuhatta kilsaa. Alpeilla ja Norjassa sillä on käyty. Siinä on kanssa Progressive Suspensionin iskarit takana ja sillä voi ajaa mutkaan myös lujaa, yksin tai kaksin, ei vatkaa mihinkään. Olenpa tämän todistanut radallakin...
Long John Stroker

ma^ko

Se on hyvä sit, et mä olen joko ajanut vain viallisia softaileja tai vain mä olen ajanut softikslla kovaa(eoäuskottavaa)... ei hitaat mutkat ole mikään ongelma jos se mopo on kuosis et ei rojut putoo tiehen, kuten ei yleensäkään löysän rungon kanssa, mut kun on vauhtia ja hiemankin heittoa ja/tai kaarre ni sit elää ja nuljuu. Nyky-FXR:llä ei tosin oikein pääse edes kovaa, sen kyyti loppuu jossain 170kmh paikkeilla ja lisäks apinakiikul on svittumaist ajaa yli 140kmh, mut ei elä ja kyl toi 160-170 riittää siihen et EVO-softiksen raami alkaa olla al dente, jos ette usko ni kokeilkaa. Kyl sitä voi paiskoo apinan raivolla ja rapina aivossa nopeusrajoitusnopeuksilla, ei siihen rungon mahdolliseen elämiseen kiinnitä mitään huomiota, mut jos on vauhtia ni lähtee woblaan eikä tartte olla vauhteja joissa vanha Katana lähtee käärmeeks, vähempi piisaa.

Jos joku väittää ettei EVO-softiksen runko lähde elämään ku menään edes suht kovaa ni se ei vaan sit ole koskaan ajanut kovaa mokomalla. TC-softis on kuulemma jäykempi rungoltaan, mokomal en ole ajanut kovaa ni omakohtaisesti en tiedä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Eihän näillä paskoilla pääse kovaa. Mutta semmosen 180 km/h sillä melko vakiolla softaililla sai Virtasalmen takasuoralla kelattua vauhtia. Tai siis kulkis se kovempaakin, mutkun jarrut on niin paskat, että jarruttaminen piti aloittaa puoli kilsaa ennen mutkaa...

Mutkaan kuin mutkaan voi mennä silleen että rojut raapii maata. Madallussarjaa ei oo, joten aika lintallaan silloin mennään. En oo saanu sitä nuljuamaan. Muiden vehkeisiin en ota kantaa, kun en niistä mitään tiiä.
Long John Stroker

Hemuli

No mut eiks se nyt kuitenkin oo pääasia että Mako tietää absoluuttisen totuuden tästäkin asiasta? ;D Me muut selvästi ajetaan väärillä fillareilla ja liian hiljaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lexus

Ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua  :P
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

rieska

Hain juuri popkornit, jatkakaa!
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!