Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mistä se kaikki oikein alkoikaan?

Aloittaja Hemuli, 01 lokakuu 09, 21:46:25

« edellinen - seuraava »

Springveli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 09 lokakuu 09, 22:21:05
mikä on toi ekassa kuvassa oleva takarengas?
Rouvan Sportissa taisi olla samanmoinen aikoinaan, kuvio on "himottava". Tai ainakin hyvin samanmoinen.

Jack

Tais olla juuri toi Dunlop?
Noi on hyvännäköisä kumeja,antaa vähä sivullekkin näköä.
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Smokie

Muistankin tuon punaisen paholaisen. Hirvee tuo etulokari, vähän kuin olis 5 kortsua päällekkäin ;D Mites tommonen kumi sopii mihinkään muualle kuin kurapyörään?? Parempaan suuntaan on mennyt kehitys, uusin ulkoasu on oikein mainio. Tulee mieleen kun ite rakensin pyörää ilman takapenkkiä ja mamma kysyi "missäs mä istun?", vastasin notta keinutuolis ja litsaria tuli ;D

Smokie

Näistä harrastuksen alkuajoista näin niinkuin muuten, mullahan homma alkoi 90-luvulla sillä kun intistä päästyäni oli pakko saada motskari. Lueskelin Keltaista pörssiä ja totesin ettei rahat riitä kuin IC350:n. Kävin jo kattomassakin yhtä kunnes äijä sai vihiä mun aikeista, se joutu olosuhteiden pakosta ajelemaan noilla 50-luvulla ilmeisen riittävästi.. Tuli aika selväksi että "meidän mäelle ei niitä romuja tarvi tuoda" ja se lainasi rahat Honda CM400 varten jonka laitoin kuntoon ja myin hyvällä voitolla, rahoilla maksoin velat ja ostin Yamaha RD350:n. Sittemmin jammu vaihtui Suzuki RG500:n joita mulla on ollut vissiin 5, nykyään 600cc ja 400cc. Kaikenlaista low- ja no-budget härveliä on tullut haalittua, pyöriä on joku kymmenkunta. Nykyään on vaivana tuo ahtoholismi, tälläinen äkkipikainen luonne ei saa moottoreita rikki tarpeeksi nopeasti ilman apuja. Koko viime kesä meni turbo Kawasakin kanssa painiessa ja saldona oli 1 porsittu kampiakseli ja pari kytkintä. Noi muut sain ajettua paskaksi jo ennen varsinaista ajokauden alkua, on ihanaa kun on oma dyno ;D

HD eli tuo mun nykyinen rautis tuli mulle ihan täysin vahingossa, oon aina ollut Harrikoita vastaan kun siinä kaikki lähtökohdat on niin vastenmielisiä. Piti päästä autosta eroon ja se ei näyttänyt onnistuvan muuta kuin vaihtokaupalla niin ajattelin notta mikä ettei. Täytyy sanoa että heti kun ekan kerran lähdin tuolla tien päälle oli meininki ihan eri kuin japseilla, pyörä tuntuu "istuvan" ja saa mennä ihan omia menojaan, lähes tärkeimpänä ominaisuutena on se että tuo menee soratiellä kuin juna, ihan uskomattoman vakaa laite. Tärkeää on myös se ettei ole mitään mittareita joita paranoidi luonne joutuisi seurailemaan. Peili piti tehdä, mutta ovelasti tein parabolisen mosaiikkipeilin ettei siitä vain näkisi mitään ;D

Kyykkyporukka kritisoi harrikoita että eihän noilla ehdi mihinkään, paskoja traktoreita yms. Jokaisen kiihkoilija kaaharin pitäis koittaa miltä tuntuu ajaa täysin harmoniassa koneen ja tien kanssa, sitä ei voi käsittää ennenkuin pääsee tien päälle sellaisella vehkeellä millä on hauska ajaa maantietä ja hommaan ei ole enää mitään lisättävää, toisaalta mitään ei voi ottaa poiskaan.

Toisaalta, jokaisen HD:n kiihkoilijan pitäis kokeilla millainen se oikeasti tehokas pyörä on. Rautiksella on ihan viihdyttävää ajaa kylätietä 100 km/h mutta huippunsa viilatulla kyykyllä 200 km/h samalla tiellä pitkästyttää. Samaten, tehokkaalla pyörällä voi vetää kaasulla keulaa 200 km/h vauhdeissa, harvemmin tuollaisesta kuulee HD piireissä... No kuten "firma" painottaa, oikea työkalu oikeaan paikkaan ja kukin alallaan :P

Juvakka

Avaudutaanpa nyt itsekin...

Ensimmäisen Moottoripyörän ostin vuonna 2000. (-49 WL). 

Flathead miellytti muuten, mutta tuo korkea hoijakka piti heti värkätä. Talven 01/02 tallina toimi tulevan Rouva Juvakan olohuone.

Nykyisen pyörän (-49 WL) hankin 2006.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 09 lokakuu 09, 22:21:05
mikä on toi ekassa kuvassa oleva takarengas?
Rouvan Sportissa taisi olla samanmoinen aikoinaan, kuvio on "himottava". Tai ainakin hyvin samanmoinen.

Jack

Löysin muuten tallin ylisiltä tuollaisen Dunlopin, siihen olis pariks samanmallinen 19" etukumikin. Jos joku haluaa tehdä "period correct" pyörän niin tiedätte mistä löytää. Pintaa on riittävästi mutta ei varmaan mitkään sadekelin kumit ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juvakka

Tehdäänpäs viikon nosto... ;D

Tämä topikki on oiva pari tuolle "Foorumilaisten pyöriä haukuttavaksi  ;D" -topikille.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4092.0
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Ratt

BSA M20:llä aloittelin, ostin aikalailla laatikoissa tuon vuonna 2003 ja pikkuhiljaa kasailin. Nykysin tämä taitaa olla jossain eteläsuomessa.


Minä, pässi ja velipojan larva

Sitten 2008 päivitin ensimmäiseen hartikkaan. 1976 shovelin hain tampereelta ja pässi meni vaihdossa.


Tuommonen se oli 2008


2010 kesällä

Nyt kun tekniikka on pikkuhiljaa käyty läpi niin tarkoitus nyt talvella tehdä pieniä muutoksia ulkonäköön.

Jensen

Mulla moottoripyöräily alkoi vuonna 1978 kun yksi isän korjaamon asiakas antoi isälle ilmeisesti jostain työstä maksuna 350cc 1962 IC-Jupiterin ja sillä aloitin kunhan isän kanssa männänrekaat siihen tehtiin jostain auton männärenkaista viilaamalla  ja sitten mentiin. Pyörässä oli karmea harjateräksestä tehty takahollari mutta se oli tarpeeseen kun ei ollut oikein tarjolla 6 volttisia moottoripyöränakkuja ja auton 12 V  akku oli hollarissa ja oli hyvä keulimaan. ;D Ajelin IC:llä metsäteillä pääasiassa ja ei koskaan poliisien kanssa propleemaa. Olihan se vähän väljä ja ei kulkenut kuin 87kmh. IC on muuten mulla tallessa ladossa ja kunhan muut romut saan korjattua niin sen vielä entisöin. Toisin saatan sen kyllä laittaa semmoseksi kun se oli vuonna 78. Aloittelin maalarinuraa moottoria tuljuamalla kuumakestomaalilla mutta tankin isä maalasi metallihohtomaalilla joka oli jostain autosta jäänyt.
             Sitten tuli eka japsi joka oli Hondan CB 100 mallia 1973 mutta sillä ei pitkälle pötkitty kun oli löyhä ja osia ei oikein saanut. Mäntä paloi kun ajoi 500km. Japsit vasta aloitteli moottoripyöränvalmistusta ja ne ekat oli yhtä paskoja kuin mitä nämä kinukit nykyjään tai oikestaan vielä huonompia. Sitten seurasi noin 20 erilaista pyörää jotka yleensä rakentelin ja kun kyllästyin niin myin eteenpäin. Eka Harrikka oli vuonna 1993-1995 ja se oli vanha 1952 pannupää. Sillä olikin värikkäitä vaiheita ja se oli mukana myöskin kun ei aina mennyt niin hyvän vaan se oli yhteänä kesänä kettingillä kiinni mielisairaalan pihan paksuimmassa petäjässä.
          Sitten mieli teki vauhtia ja ostin nopeimman tehdaspyörän mitä niihin aikoihin oli tarjolla eli Honda 120 heppaisen VF 1100 customin mallia 1983. Tällä välillä mulla kerkisi olla 2 1000 kavaa joista pidin paljon enemmän kuin tästä nopeasta Hondasta. Varttimailin Hondalla oli jenkit ajaneet 10.83 ja se oli kova sana vuonna 1995 kun mulla oli tuo Hondura. Silti ei Hondat enää  kiinnosta ja en semmosta halua. Z kavan vielä aijon ostaa ja entisöidä.

ma^ko

Hmnnn... helkutin huonosti kuvia mistään edes scannattavaks. '70-luvun lopust eka piikeillä ja sit isommilla, ennen ison pyörän korttia oli Commando 850, muutaman vuoden vanha kolariromu josta jonkinmoinn tsopperi jolla ajelin piikkikortilla, oli siihen maailmanaikaan rikkeenä 48mk arvoinen "vajaalla korttiluokalla ajo". Sit oli sekalainen valikoima brittejä, japseja pääasiassa tuutteja, pari kwakaa(sinko, Z1 ja möhkö), katana & vf1100C(uusina ostin), Benelli 750Sei, pari Guzzia jne... Brittejä kokoiltiin erilaisista läjistä, japsit ja italot ostin ajopyörinä, tuutit sai perusrakentelun osakseen, eli 4-1 putki, sirompi satula, vapaavirtaussuotimet, isommat suuttimet, lyhyemmät välitykset, poskiraudat ja vilkut etc veke. Osa sai 836cc big bore kitinkin. Harva oli kuukautta paria pidempään jatkuvasti oli pari fillaria tai enemmän. '80-luvun lopulla sit piti saada HooDee ja eka oli PanShoveli ja sit oli pannua, panshovelia, yks rautapää jaWLA:kin. Pyörä tai kaks per kausi. Likka synty '93 elokuussa jolloin mun '48 Pannu oli Myrtsin näyttelys, taitaa olla ainoo fillari mul mikä missään sisänäyttelys ollu. Kevääl '94 myin jäljel olleen DuoGlide pannarin vek ja luovuin liiveistäni. '90-luvun loppupuolisakol mul oli kotvan BMW R90S ja Ducati Darmah 900, orkkiksia molemmat. Joskus vuostuhannen vaihteen jäljeen mul oli hetken K100RS Bimmeri, GSX1100 Suiza ja yhden EVO FatBoyn fixasin lipatust ihan siistiks ja ajelinkin sil jonku kuukauden, muuten oli pyörätöntä kautta. Sit päätin hankkia ajopyörän ja ostin itselleni Yamaha Royal Venture 1300:n, äärimmäinen homosoffa, kone perusteiltaan sama ku V-Maxissa, ilmasäätöinen jousitus ja kaikki hilavetkuttimet LA-puhlimest cruisen kautta stereoihin. Ei vaan ollut oikein mun juttu, mukavahan se oli tienpäällä, mut... vaihdoin sen sit tuohon FXRS:ääni ja täs on ollut sivuprojekteina yks Savage(joka lie turhake ku ei rouvakaan siit innostu), yks rautapää jonka kilvetin ja möin pois ja sit oli tuos yks öölärikin jonka tein ajopyöräks ja hukkasin. Jos nyt vaik yrittäis keskittyy tekeen tuolle FXRS:lle jotain esmes äänenvaimennusta ja huollon. Sit jos joskus luulee et on liikaa aikaa ni mul on yks sivuventtiili-plungeri-Arska odottamassa uutta elämää. Varastoituna myös yks Matleena ja Vespa jne.

Siin about historiikki alust tähän päivään, ei varmasti kata jokaist mul ollutta fillaria mut pääpiirteissään.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

niinkuin monella ulkomaan foorumilla sanotaan, Pics or it didn't happen... ;D
Flatheads!!!

Natking

#25
-88 loppuvuodesta tuli ostettua -59 Panhead Paksu-Dalelta Floridasta. Siita lahtien vaihtelevalla menestyksella naita romuja, ja valilla ihan paksojakin. Sita ennen toki oli piikkia ja jotain isoa rukkiakin ja speedway Jawaa ja jotain muuta mutten halua vaivata niilla ketaan ;)
Ihan ekan kuosin kuvaa en oo viela loytanyt, mutta tossa kuva Takalan Vesalta vuodelta 91 kun kiikutin rukin VT-Tradingiin harmaan myyntiin, sielta se meni Hailuotoon Raimo Toppille.
Sitten siirryin onnelliseksi Sporster omistajaksi, wuhuu!!

Edit:
Oho, eipas se nain vaan kaykkaan. Kuva on jossain BMP file muodossa. Mites siita saadaan joku jpekki tai jotain?
Edit2: Kiitti Hemulille, tossa kuvatus.
Just trying to be different (like everyone else)

eeko

#26
Joo oikein hyviä tarinoita, joten laitanpa omanikin.
1992 ostin ekan pyörän. kun noi rokkihommat helpotti
sen verran, ettei mennyt koko kesä keikoilla. Peli oli
-62 IC Planeta, ihan kauhea romukasa. Purin sen osiksi
ja kasasin (esim. männän porasin pois), aikaa meni neljä
viikkoa. Pari vuotta sillä ajelin, välillä pikku remonttiakin tein.
Sit teki mieli isompaa, joten Keltaisen Pörssin ostoon. Kriteerinä
oli brittipyörä ja kilpi perässä. Kuusamosta löytyi -54 VH Ariel, joka
oli tietenkin myös osina. No remppasin koneen, vaihdelaatikon, kytkimen
ja magneeton. Sillä tulikin ajeltua aika kauan. 2006 ostin -92:sen Sportserin
Huggerin ja sillä mennään nyt. Kaikkia on tullut rakenneltua ja muillekin tuli
kasattua pyöriä aina silloin tällöin. Ja tässä kuvaa todisteeksi:


-eeko
Ps. Ai niin, kaikki nuo on vielä tallella

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Natking - 07 syyskuu 11, 08:37:50
...Oho, eipas se nain vaan kaykkaan. Kuva on jossain BMP file muodossa. Mites siita saadaan joku jpekki tai jotain?

Avaa se bmp koneellesi, se todennäköisesti avaa sen paintissa. Sitten klikkaa "tallenna nimellä" tai "save as" ja valitse tiedostonimen alapuolelta tiedostomuodoksi .jpg - siinäpä se.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Jack - 07 syyskuu 11, 08:27:56
niinkuin monella ulkomaan foorumilla sanotaan, Pics or it didn't happen... ;D

Ehken mä sit vaan hallusinoin nuoruuteni... ennen dikitakikamera-aikaa tuli kuvattua hävyttömän vähän mitään, mul ole mistään valokuvia. Nuoruuden vermeist jos kuvia ni pitäis muiden immeisten albumei käydä penkomassa tai jos jossain on kuvamateriaalia Myyrmäki-usa-car-showsta '93 niin mun silloinen DragonPan '48 on niissä ja sen tankist saa kyl tikitakikuvankin jos jaksaa käydä kaivamas sen kellarista. Mut ainoa näyttelyesiintyjä ja ihan itse rakennettu on tuo Dragoni ja siitäkään mul ei ole kuvia, joku paperikuva oli mut hävinnyt vuosien saatossa. Eikä toi esineiden kuvaaminen muutenkaan niin sujuvaa ole mulle, harvoin tulee nykyäänkään kuvattua ainakaan omia laitteita.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Flstc91

Vuonna -86 Jammu as3 125 olisko joku -75
Muutama välivuosi
Vuonna -92 IC 350 73 ja samana kesänä Awo 425 ja vielä -82 honda cm 400t
Vuonna -99  -54 panshovel
Vuonna -04 tuli heritage -91

Nuo ajopyörinä, muutama muukin on ollut, yks pannu ja muutama japsi