Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kiwin rojekteja

Aloittaja Kiwi, 26 maaliskuu 14, 22:50:02

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Tulihan sitä vielä vaihdettua orkkis jalkakytkimen runkoon puslat, sekä suunniteltua jarrupuolta. Tuo kytkinpoljin pitäs jostain löytää tai tehdä ite, sen kun vois laittaa noiden keskikontrollien kanssa ja sit päivittää myöhemmin ihan ihmisen mitoille koko pyörän.

Voes anturin aattelin tuohon myös laittaa, ja nyt pitäis arpoa että mikähän olisi sopiva anturi. MCS tarjoaa neljä erilaista, 3 4 5 ja 6 tuumaa elohopeaa (0,1.....0,2 bar), joten erot ei ole suuria. Saahan noita säädettyä, pitäisi vaan keksiä sopiva lähtökohta. Ehkä tuosta nelosesta voisi lähteä koittamaan että kuinka tuo kone kilisee. Vakio imusarja ja CV adapteri tuli hankittua, niiden väliin on tulossa vielä eriste spacer, vanhan liiton vehkeissä putsarin kuuluu vähän törröttää ;)

Kiwi

Putsarin pohja tuli leikeltyä, nyt pitäs vielä vähän viilailla ja porailla ja kannen kiinnitykseen kierteyttää yks reikä. Sen jälkeen putsarin sais jo kiinni kaasariin ja vois alkaa miettimään kuinka sen saa kansiin kiinni. Koitan saqda pari kuvaa missä mennään.

Kiwi

Tänään askartelin lisää, ja sain tapatalkilla haettua tämän oman projektialbuminkin niin nyt niitä kuvia tulee.



Tässä siis malli, aihio ja valmis tuotos, vähän piti viilata ja vinguttaa että itelle kelpas. Takapuolelta piti malliinkin viilata kolo että sopi paikoilleen.


Tuolta näyttää kokonaisuus nyt, kansi pitää vielä kiillotella kun saan tärkeemmät hommat alta pois.


Nyt tuo kaasari huutais muovikannen korvaamista alumiinisella ja hieman korkeemmalla kannella... ;)

Kiwi

Ja kaasarista jalkahallintalaitteisiin. Tuli tosiaan vaihdettua puslat tuohon kytkinpolkimen kiinnikkeeseen, ja nyt pitäis se poljin värkätä. Hain IKH:lta 5/8 UNF pultin ja viilasin siihen tasaset osat, ja nyt vakio kitkasysteemi on käytettävissä. Pultti on hieman pitkähkö joten se on helppo lyhentää sopivaksi.


Yritin luntata foorumilta sopivia vinkkejä mutta photobucket on pilannut monta projektialbumia joten pitänee lähteä kotiin googlailemaan.

Jack

kivahan noita kaasarin taustoja on tehdä, mut Moonilla olis ollu suoraan peltinen tohon sopiva....:-D
Flatheads!!!

Mauri

Kivahan niitä on tehä😂
Tässä kuva mun Moon kopiosta rst versiona 😂
Tuki rautakin oma suunnitelua rosterista..

Kiwi

Joo niin on, mutta mites Moonin hinta ja kiinnitys shovelin kansiin? Noi leikkeet makso mulle kympin ja piti tuo 1/4 UNC kierretappi hommata muutenkin, joten en nää ihan turhaa työtä tehneeni.

Sitäpaitsi ite tykkään tuosta vähän paksummasta putsarin pohjasta. Oisinhan voinu mennä tolla alkuperäsellä kiinan mikkihiirimallilla, mutta se näyttää rumalta joten työllistin taas vaihteeksi paikallista ammattikoulua.

Jack

ou jee, mulla on sovelissa nykyään joku rauta välissä, ja Inkkarissa melkeen perinteinen pohjakiinnitys.
Flatheads!!!

Kiwi

Shoveli ajettu kotiin, hyvin tuntuu toimivan vaikka sössössä on kiihytyspumppu tukossa. Ilmeisesti talvi anoppilassa sai sen uskomaan että täällä on ihan hyvä olla?

Väänsin naputin ja hitsailin rikastimelle vivun, helpompaa ois ollu tilata vaijeriin se metallinen 90° mutka, mutta päätin tehä 4 mm hydrauliputkesta kovan linjan tuolle vipusysteemille. Ompahan omanlainen, vaikkei tuo nyt onnistunut ihan täydellisesti, kiillotus vielä pitäs suorittaa ja isoimmat vasaran jäljet hioa pois.

Ja menin hukkaamaan tuon vaijerin juureen tulevan kierrettävän nipan, hyviä veikkauksia sen kierteestä jos sais sorvattua siihen uuden vaikka alumiinista? Toki taskurahoilla saa uuden muovisen mutta siinä on reikä ihan vähän liian iso tuolle putkelle.

Sitten olis enää kansi ja kiihytyspumpun nivel muovia (kaasarissa näkyvillä olevista osista), tuota niveltä en ala vaihtamaan kun se toimii.

Kiwi

Nyt kun ei oo enää liian kuuma niin pystyi vääntäytymään autokatokselle ja laitoin tuon kytkinpolkimen rungon jo kiinni. Laturin suojakopasta piti sahata pala pois mutta muuten se asettui suoraan paikoilleen.

Seuraavaksi polkimien pohtimista, onko tuollainen vakiotyylinen keinukytkin niin tarkka vipusuhteista, ja jos on niin olisiko jollain heittää mittoja? Jarrupoljinkin menee uusiksi, pitäs löytää jostain rosteritankoa väänneltäväksi.

Tuli hommattua uudet kytkinlevyt (halvimmat mahdolliset myyjän suositusten mukaan) ja pitänee laittaa ne lillumaan johonkin öljyyn vaikka juhannuksen yli, jos tuota oppis sit joskus ajamaankin.

Kiwi

Purinpa tuon uuden vanhanmallisen painelaakerin, siinä oli tuo osat kasassa pitävä peltirengas jotenkin huono, kun se käsissä pyöritellessä jumitti aina välillä. Ihan niinkun sinne mahtuis yks kuula enemmän... Taidan laittaa tuon läjään ja joskus pyörään paikoilleen. Ajankohta osunee näille rempoille joskus juhannuksen jälkeen, samalla tulee käytyä enemmänkin tätä laitosta läpi.

Kiwi

Tuli lueskeltua projektiosiosta rezin ja Kimmon projekteja kun niissä on jalkakytkintä pohdiskeltu ja aloin heti apinoimaan. Romuliikkeestä tarttui 10 mm rosteritankoa metrin verran ja biltemasta ~40 mm halkasijalla olevat kiinnikekumit ja töissä ajattelin katkaisevani ne. No eihän täällä ollut rautasahaa, joten painoin mattopuukolla kumit keskeltä poikki ja eihän siitä hyvää tullut.

Seuraavaksi keksin käyttää porakonetta mutta pinnan suoristamiseen olisi ehkä tarvinnut hiomapaperia, eikä sitäkään löytynyt, viilakaan ei ollut hyvä. No porakone "jigiin" ja hitaalla pyörintänopeudella mattoveitsen terällä pinta irti, ihan kohtuullinen lopputulos ja tallilla siloittelen loput.



Kuvassa käytetyt työkalut. Rosterimutterikauppaan pitää mennä kunhan vapaa-aikaa taas löydän jostain nurkasta.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 09 kesäkuu 18, 10:51:57
Tuli lueskeltua projektiosiosta rezin ja Kimmon projekteja kun niissä on jalkakytkintä pohdiskeltu ja aloin heti apinoimaan.
Kimmon jalkakytkinkeksintö kannattaa kopioida. Mulla on se molemmissa pyörissä. Monen kesän ja tuhansien kilometrien kokemuksella voi suositella konseptia. Ainut ongelma on kova sade, joka liukastuttaa kitkapinnan ja kytkimestä tulee vähäksi aikaa itsarimallinen. Ehkä jonkinlainen suojakoppa olis hyvä.

Kiwi

Mä tuun käyttämään orkkis kitkalevyä ja jousiprikkaa, sekä jousta. Aattelin laittaa käyttövivunkin käänteisen suicideen verrattuna (eli keinun akselin alapuolelle kuten alkuperäisessä), mutta vipusuhteet askarruttaa.

Rezi, sulla oli jossain kuvassa säätöä varten reikiä, mihin niistä olet nyt käyttötangon jättänyt? Suurinpiirtein etäisyys reiästä akselin keskelle?

Kiwi

Tuli nyt väänneltyä tankoa viilapenkissä, polkimen mitoitus nyt näyttäisi tulevan kengän mukaan ja vipuun sitten säätöreikiä... Pitää ens kerralla ajaa pyörällä tallille, ettei tarvii sovituksen takia ajella eestaas.



Ihanaa tämä harrastaminen on, reilulla satasella ostin miggiin rosterilankaa ja vitosella materiaalit, puuilon 59 mm rasiapora oli kertakäyttönen tuota 6 mm rosteria leikeltäessä ja kartiopora jolla keskireikää suurensin oli tylsä just tärkeimmän koon kohalta, joten reikä jäi vähän vajaaksi. Puolipäivää menee tällasia värkkäillessä helposti, ja uuden alkuperäisen tapaisen sais alle seittemälläkympillä kaupasta. Mut ei oo muilla samanlaista vänkyrää ;D



Tässä vielä kuva tuosta alkuperäistyylisestä kitkalevysysteemistä. Tarviikos tuo muuten jonkun liikkeen rajoittimen?