Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

VOORTIN HINTA?

Aloittaja hoodee, 25 helmikuu 14, 20:03:10

« edellinen - seuraava »

hoodee

Löytyisköhän jostain/joltain tietoa paljonko FORD-F350 XLT LARIAT 7,3 turbo diesel on maksanu uutena 1991?  ??? ??? :P
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Natking

Tuoltahan ne löytyy.
http://www.nadaguides.com/Classic-Cars/1991/Ford

Reilun $17k dieselillä, ja varustuksia sitten päälle.

Soppiiko kysyä että mihin moista tietoa tarviit?
Just trying to be different (like everyone else)

hoodee

ostin tollasen citymaasturin ja nyt tuli vakuutuskirja jossa oli hinta arvioitu uutena 50 000...ajattelin että jos sais vähän vakuutusmaksujen hintaa alas kun oli melkoinen tälli vuodessa...1300 ja risat....en tiedä vaikuttaako mut kokeillaan ainakin
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

Natking

Niin, tuohona aikaanhan on ollut kuorma ja pakettiautot verovapaita, vain tulli ja ALV maksettavaa maahantuodessa, et suomen hinta olis voinu olla jossain 25-30te.
Nehän tietysti haluaa tietää mitä tollanen on sillon suomessa maksanut. Jos löytyis Chevyn tietoja suomesta jostain, niitähän tuotiin uutena, niin vois esittää vertuauksena sellasen?
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Natking - 28 helmikuu 14, 15:14:27...Nehän tietysti haluaa tietää mitä tollanen on sillon suomessa maksanut....

Siinä tapauksessa tuo 50 kiloeuron arvio ei välttämättä oo paljonkaan metsässä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Natking - 28 helmikuu 14, 15:14:27
Nehän tietysti haluaa tietää mitä tollanen on sillon suomessa maksanut.
Tai sitten niitä kiinnostaa nykyisen vastaavan uuden hinta tänäpäivänä ja siitä lasketaan 23 vuotta takaisinpäin jonkinlaisella arvonalenemalla... Niinhän tulli laskee verotusarvon yli 25v vanhoille ajoneuvoille eikä sille ole mitään merkitystä mitä ko. laite on joskus historiassa uutena maksanut. Vaan verrataan siis tämän päivän uushankintahintaan.

Natking

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 28 helmikuu 14, 16:23:44
Lainaus käyttäjältä: Natking - 28 helmikuu 14, 15:14:27
Nehän tietysti haluaa tietää mitä tollanen on sillon suomessa maksanut.
Tai sitten niitä kiinnostaa nykyisen vastaavan uuden hinta tänäpäivänä ja siitä lasketaan 23 vuotta takaisinpäin jonkinlaisella arvonalenemalla... Niinhän tulli laskee verotusarvon yli 25v vanhoille ajoneuvoille eikä sille ole mitään merkitystä mitä ko. laite on joskus historiassa uutena maksanut. Vaan verrataan siis tämän päivän uushankintahintaan.

Oonkohan mää missannut jotain kun luulin että kaikille ajoneuvoille lasketaan verot samalla lailla, vuosimallista riippumatta? Et ei ole enään mitään 25v sääntöjä.

P.S. Tullaus kait menee niin etta lasketaan toi uuteen vertaaminen, ja siitä arvonalenema.
JA
sitten lasketaan vastaavan käytetyn suomessa olevan hinnasta paljonko on veroa jäljellä,
ja kumpi summa on pienenpi sen saa tulle verottaa ajoneuvoverona.
Just trying to be different (like everyone else)

Natking

Jaajuu, vielä ihmetyttää mitä vakuutusyhtiö yleensäkään peuhaa jonkun alkuperäsen hinnan kanssa?
Jos tulee kolari ja lunari, niin nettiautosta ne sen kattoo minkä arvosia autot on, ja maksaa sen mukaan, siis tietysti halvimman mukaan....  >:(
Just trying to be different (like everyone else)

Jussi

Ainakaan uudet Letukan vastaavat ei tuohon aikaan olleet Suomessa hirveen hintasia, niitä myytiin yllättävän kuhtuuhinnalla. Nelivetoinen kaikilla varusteilla maksoi muistaakseni hiukan runsaat 100.000 markkaa. Siis uutena Suomessa. Sanoisin että arvio olis jossain 25 kiloeuron paikkeilla.

Pitää muistaa, että 90-luvun alussa dollari oli halvimmillaan noin 3 markkaa. Nykyrahassa se tarkoittaa, että eurolla saisi kaksi dollaria.

EDY: Totta tuokin, että ei vakuutusyhtiölle pitäis alkuperäisellä hinnalla olla mitään merkitystä.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Natking - 28 helmikuu 14, 18:16:00


Oonkohan mää missannut jotain kun luulin että kaikille ajoneuvoille lasketaan verot samalla lailla, vuosimallista riippumatta? Et ei ole enään mitään 25v sääntöjä.

P.S. Tullaus kait menee niin etta lasketaan toi uuteen vertaaminen, ja siitä arvonalenema.
JA
sitten lasketaan vastaavan käytetyn suomessa olevan hinnasta paljonko on veroa jäljellä,
ja kumpi summa on pienenpi sen saa tulle verottaa ajoneuvoverona.
Olet missannut. Aikoinaan oli se 25v sääntö, joka oli aivan erilainen nykyiseen 25v. sääntöön, joten sitä on turha kerrata, ettei se ala elämään uudestaan nettitotuutena.

Sitten kun nämä verovalitukset menivät läpi ja verotusta muutettiin, myös vanhat ajoneuvot menivät pesuveden mukana. Siitä mm. Klaude Bremer ja jokunen muu kansanedustaja tekivät aloitteen tilanteen korjamaamiseksi ja aloite hyväksyttiin eduskunnassa ja haudattiin juhallisesti suureen aloitearkistoon. Tulli kuitenkin aloitti 1.11. 2005 (muistaakseni) tulkita veroa uudestaan ja otti tämän keräilyarvon huomioon hinnanmuodostuksessa.

Periaate kyllä on tuo kuvaamasi, mutta nimenomaan yli 25v. vanhoille lasketaan vero sen mukaan, että niiden arvon myönnetään olevan keräilyarvoa, jolle arvo lasketaan arvonalenemataulukon mukaan. Eikä veroa lasketa myyntihinnan mukaan, vaikka sekin tarkastetaan, jos sattumoisin olisi pienempi.

Mutta ei ole juuri koskaan. Meillä kun vanhoillakin raadoilla on myyntiarvoa, Harrikoilla yleisestikin ja muilla valioiduilla keräilijöiden harrasteajoneuvoilla erityisesti, kuten Jaguarit, Mersut, jotkut Cadillacit, Mustangit jne;)

Natking

Just trying to be different (like everyone else)

Tuusulan T-Bone

^Mitä niin vittua? Onko tulli luopunu tosta wanhojen verotusmenettelystä? :o
Long John Stroker

Jasu

Käytännön esimerkki lie paikallaan, marraskuusta 2011..?

"Verotettavana olevaa ajoneuvoa vastaavan uuden ajoneuvon yleisestä pyyntihinnasta on vähennetty tavanomaisia alennuksia vastaavana määränä 4% ja 300 euroa, kuitenkin enintään 20%. näin saatua yleistä myyntihintaa on alennettu verotettavana olevan ajoneuvon iän perusteella 1 prosentilla kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta. Näin saatua arvoa on alennettu 15 prosentilla menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi.

Verotettava kohde, vuoden -71 Citroen Sm, verrokki C5 THP156 Exclusive sedan jonka yleinen pyyntihinta varusteineen 35122,24â,¬ ja yleinen myyntihinta 33417,3504â,¬

Laskelma:  (33417,3504*0,99488)*0,85=211â,¬"

Sitä en sitten enää osaa keksiä miten päätyivät summaan 60,55â,¬. Siis sitä miten tuo 211â,¬ putosi vielä liki neljännekseen...

En valittanut tuosta autoveropäätöksestä... ::)

Joe Cool

Ei se mihinkään ole muuttunut ainakaan tammikuun 2014 verotustaulukoiden mukaan ja toivottavasti ei muutukaan.

Nyt väittäisin, että tässä luettiin liian hätäisesti tuota 2008 päivättyä ohjetta:
Yli 25 vuotta vanhojen ajoneuvojen verotusarvoon ei vaikuta se, että näiden ajoneuvojen hinnat ovat jo pysähtyneet määrätylle tasolle tai ovat jo nousevia ajoneuvon ikääntyessä.

Eli se hintojen laskun pysähtyminen ja nousuun kääntyminen nimenomaan EI vaikuta verotusarvoon. Eli silloin näissä lasketaan sen alenemataulukon mukaan ja vertailun vuoksi katsotaan vielä ennen verotuksen päättämistä, että Jos hyväksyttävät, luotettavat hintahavainnot ovat tasoltaan alempana  niin sitten sitä alenemakäyrää korjataan, ettei siitä johdettu hinta missään olosuhteissa ylitä luotettavia hintahavaintoja.

Siinä villeinä välivuosina tosiaan tavalliset heput eivät voineet panna Suomen kilpiin esim. BOSS Mustangia, HEMI Chargeria tai jotain E-type Jaguaria, kun niiden maailmanmarkkinahinta saattoi olla esim. 50-100 000 USD ja silloin vero olisi ollut kymppitonneja.  Nyt tuossa kaveri toi maahan ja pani huippuhienon E-typen muutama vuosi sitten kilpiin. Samanlaisista maksetaan Jenkeissä huutokaupoissa 100-150 000 taalaa ja veroa '67:lle pamahti Suomessa 170 eur.

Itse toin alkuperäiskuntoisen '72 Eldoradon maahan 2005 ja se verotettiin elokuussa hintahavaintojen ja arvioiden mukaan 1650e ja marraskuussa samana vuonna muutuneen käytännön mukaan tein joulukuussa oikaisupyynnön ja vuoden kuluttua tipahti 1100 eur tilille, kun todettiin, että tsori, verotettiinkin vahingossa keräilyarvon mukaan, mutta kun otetaan uusi Eldo ja lasketaan taulukosta, niin 550 e onkin oikea vero, pahoittelemme kömmähdystä.

Sama kaava on pelannut siitä saakka ja näyttää toimivan yhäkin...

Tuusulan T-Bone

Mjaah, ne kirjottaa ohjeensa vaan virkamiehelle ominaiseen tapaan riittävän hygieenisesti... ;D

Siinä oli jonkinasteinen vääntö aikanaan, että saatiin noi vanhat järkiperäiselle verolle. Ei menny ku pari vuotta...

Jos tota oikeen teoretisoisi, niin tullin kaavan lähtöoletuksissa on pikku vika. Me ehdotettiin sinne, että pitäisi aloittaa laskenta kyseisen ajoneuvon myyntihinnasta uutena. Se olisi johtanut vielä pienempiin veroihin... No, ymmärrettävästi tulli ei halunnut ryhtyä selvittämään, mitä Mustangit makso uutena Suomessa kuuskytluvulla, joten hintatietojen saatavuuden takia päätyivät käyttämään "uutta vastaavaa ajoneuvoa" laskelman lähtökohtana. Tästä syystä kaikkia vanhoja amerikanautoja verrattiin pitkään Chrysler 300C:hen. Liekö se vieläkin yleisin vertailuauto?
Long John Stroker