Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapäiden muutokset

Aloittaja mikira, 23 syyskuu 09, 00:10:15

« edellinen - seuraava »

mikira

Olis kiva tietää mitä teknisiä muutoksia rautapäissä on ollut elinkaarensa aikana.

Raimo-Raato

A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Ja sitten vielä historiaa siitä kuinka rautapää kehitettiin:

osa 1

osa 2
A.K.A. Rambe

mopar72

mites tommonen -84 rautapää eroaa vanhemmista noin käytännossä? 
Tarjottu semmoista peliä mutta kun ei kyseisestä mallista mitään tietoa ,oisko hyviä linkkejä suomenkielisiltä sivuilta.
tallissa toi shoveli haluaisi vierelleen jotain kaveria.

-Esa

F 48

Suurimpana asiana taitaa olla -84 mallisessa tuo evo-mallinen runko (taisi olla -83 alkaen). Sitten lisäksi vuosimalli -84 jakautuu early ja late versioihin, earlyssa generaattori-mallinen laturi koneen edessä ja latessa evo mallinen laturi. Näin olen antanut itselleni kertoa...

Sieltä tekniset tiedot -viestiketjusta löydät tarkemmat tiedot mitä esim. koneen puristuksissa on muuttunut.

mopopoika -65

#6
Lainaus käyttäjältä: F 48 - 22 lokakuu 09, 23:44:55
Suurimpana asiana taitaa olla -84 mallisessa tuo evo-mallinen runko (taisi olla -83 alkaen). Sitten lisäksi vuosimalli -84 jakautuu early ja late versioihin, earlyssa generaattori-mallinen laturi koneen edessä ja latessa evo mallinen laturi. Näin olen antanut itselleni kertoa...

Sieltä tekniset tiedot -viestiketjusta löydät tarkemmat tiedot mitä esim. koneen puristuksissa on muuttunut.

Evo-mallinen runko, vai pitäisikö puhua late-mallinen rautisrunko  :D, tuli -82. Alkuvuoden -84 mallissa siis vielä laturi koneen edessä ja loppuvuoden mallissa sen paikalla on öljysuodatin, kuten evosporteissa.

Itselläni on ollut aiemmin XLH 1200 -86 (4 vuotta) & XLS 1000 -81  (4 vuotta) ja parhaillaan XLH 1200 -91 (reilun vuoden) & XLH 1000 -84 (reilun kuukauden).

Kovin paljoa ei ole kokemusta tuon -84:sen ajo-ominaisuuksita, mutta yleisestiottaen se edustaa rautisevoluution huippua.

Kone on pääosin sama kuin vanhemmissa 1000 kuutioisissa, mutta muilta osin yhtäläisyyksiä on enemmänkin evosporttiin. Oleellinen ero -85 rautiksen (rautis -84 lähes täysin sama) ja -86 evosportin välillä on lähinnä hydrauliset nostajat, mutta esim. hallintalaitteissa, rungossa, lokareissa, jarruissa yms ei juurikaan ole suurta eroa. Tietysti tässä kohtaa kuuluu sanoa että rautapää on rokkipyörä, jota evosportti ei ole. Anteeksi vaan kaikkia rautislaisia kohtaan - kyllä ne ihan yhtä hyviä on.

-84 ja -85 rautiksissa on ilmeisesti sama laturin mangneettien irtoamisriski, kuin 4-vaiheisissa evo-sporteissa, mutta muuten en tiedä että -84:ssa olisi mitään heikkoja lenkkejä. Orkkisosia saa helposti, kun niin moni 82 - 90 -vuoden sportsteri on joutunut kirveen käsittelyyn.

Ostettaessa tietysti kaikki vanhan pyörän perusasiat on syytä tarkistaa. Öljyä ei kuulu kuluttaa eikä valuttaa. Enskan alla varmasti muutama tippa roikkuu. Moottorin kiinnikkeissä ei saa olla halkeamia. Jos öljytankin alaosassa on öljyä, niin voi olla merkki siitä että öljysäiliössä on repeämä akuntelineen kiinnikkeen juuressa. Tai sitten öljyletkut vaan on löysällä. Omissa pyörissäni sähköjä on joutunut aika paljon uusimaan, mutta muuten ei ole ollut suurempia ongelmia. Sähköongelmissa syynä aikaisempien pellepelottomien viritelmät ja ennen kaikkea käsikontrollien johtojen jääminen puristuksiin kuoren ja stongan väliin.

S&S ja Sepi antavat varmaan syväluotaavat kommentit.

(Muokattu hieman 23.10. klo 10:00)

Aake
XLH -84

Sepixlh

Tuo uusi "evosyle" runko tuli 1977 XLCR malliin ja 1979 muihin. Runko takaiskareiden yläkiinnikkeisiin asti on kaikissa sama, siitä taaksepäin erilainen eri malleissa.
Sitten onko tuo XLCR runko samanlainen kuin 1983 XLX runko johon evo on "rakennettu", vastaus on tiukka ehkä.
Siis mitä nyt taas..

F 48

Kyllä se xlcr runko on erilainen kuin tuo -83 alkaen oleva. Ittellä oli aikoinaan -79 ja nyt on -84 vuotinen tallissa ja kyllä tosiaan rungot erilaisia ovat.

mopopoika -65

Kyllä se XLCR -runko oli vain vuoteen -81 ja sen jälkeen tuli tämä evorunko.

Itselläni oli aiemmin -81 XLS ja täytyy myöntää että siinä se oli vasta ruma runko. Varsinkin se akun seutu on aika karmea viritys. Kannattaa bongata jostain alkuperäisen -81 XLS:n kuva - voittanee "rumin harrikka" -äänestyksen  ;D
Aake
XLH -84

Hemuli

Tuossa 1981:



Sportster.orgin mukaan "evorunko" tuli jo 1982, se on samanlainen kuin alla olevan kuvan 1987 mallissa.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

F 48

Kyllä kuvat aina auttaa hahmottamaan asioita paljon paremmin, on hyvät nuo Hemulin laittamat sivukuvat pyöristä.

Tuossa vielä lähikuva siitä -84 rungosta:



Ja tässä vielä -79 rungosta (kylläkin jo vähän katkaistuna ja svingi levitettynä+jatkettuna):



Tiedä sitten onko näistä mitään hyötyä, mutta kun tällaiset kuvat löysin :-)


- Mika -

Sepixlh

Tuo F48:n lähettämässä alemmassa kuvassa oleva runko on sitten vaikka "välimallin" runko eli se löytyy -77 ja -78 XLCR sekä sitten 79 - 81 sporsterit.


Siis mitä nyt taas..

mopopoika -65

Tuon Sepin kuvan äärellä sitä voi viettää hetken hiljaisuuden...
Aake
XLH -84

Kaaleppi