Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

PM pikku kaliberin jarrutusteho

Aloittaja mikira, 11 helmikuu 09, 14:37:53

« edellinen - seuraava »

nicnac

Mikäs on sitten se hyvä hydrauli suhde? Haaveillu joskus kun on paljon aikaa(jota luonnollisesti on ihan v*tusti) haluaisin koittaa tehdä jarrusatulan. Siksi siis kymysys kuuluukin, että millainen tuon suhteen tulisi olla että olis hyvä pysäytin ;D

Hessu

Hyvä Maickki! Oli niin asiallisen yksinkertaisesti selitetty että tosta tajuu jokainen.

Mut Nicnacille, mulla oli omatekoisissa puristajissa neljä 25mm mäntää, 11mm Brembon pääsylinteri ja 7" levyt. Oli hyvä, mutta ei paras mahdollinen. Sama paketti 12" levyillä oli jo todella tehokas. 7" ulkonäön takia. Vähän osviittaa...

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 18 helmikuu 09, 00:46:24
Mikäs on sitten se hyvä hydrauli suhde? Haaveillu joskus kun on paljon aikaa(jota luonnollisesti on ihan v*tusti) haluaisin koittaa tehdä jarrusatulan. Siksi siis kymysys kuuluukin, että millainen tuon suhteen tulisi olla että olis hyvä pysäytin ;D

Täsmällistä vastausta ei taida olla kellään, mutta esimerkiksi ISR:n etujarrupalikoissa 14 mm pääsylinteri riittää kahdelle enintään 35 mm työsylinterille, ja 17,5 mm pääsylinteri kahdelle enintään 43 mm työsylinterille.
Long John Stroker

Hemuli

Kyllä nyt meni meikäläisellekin jakeluun että ei ole välttämättä koolla merkitystä tässä(kään) asiassa ;D. Kiitokset asiallisesta selvityksestä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

No Itse ajattelis että helepoin hommahan on tosiaan kasvattaa työsylinterin pinta-alaa. Silloin ei tarvi niin suurella voimalla painaa sitä kahvaa. Mistähän näkisi nuotten japanialais pyörien tuon sylinterien koko suhteen. Niissäkun on jotkut kuusmäntä satulat*2 ja jarrutukseen vaadittava voima on ihan olematon. Tuossa XR1200:ssa oli muuten kans aika mukavat pysäyttimet...minkähänlainen sylinteri sielä kahvassa mahtaa olla. Satulat ja levyt näytti ihan "vakio kamalta" eli nuo uudemmissa harrikoissa olevat nelimäntä satulat ja normaalit jarrulevyt. Harmi kun ei oo koskaan päässy nuota tuplalevyllisiä harrikoita kokeilemaan...siis muita.

Hemuli

Nyt kun päästiin teoriasta takaisin käytäntöön niin voi taas osallistua tekemättä itsestään yhtään entistä hölmömpää ;D ...

Ei ole koskaan tullut isoa kyykkää koeajettua mutta mulla on kolmessa pyörässä ollut japsijarrut, kahdessa tuplat nelimäntäiset (Nissin/Tokico) ja nykyisessä FXR:ssä tuplat Hayabusan kuusimäntäiset Nissinit. Tokicojen kanssa oli käytössä Kawasakin oma 17 mm kahva ja noissa muissa sitten H-D:n tuplajarruille tarkoitettu 11/16" (17,46 mm) malli. Kyllä pysähtyy. Kyykyn kahvoissa on yleensä pidempi vipuvarsi, se voi vaikuttaa keventävästi verrattuna HD:n lyhyempään malliin mutta ei se mitenkään erityisen raskas ole nytkään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Mikäs niiden kuusimäntäisten yhteispinta-ala sitten on...?
Long John Stroker

nicnac

Eihän ne kuusimäntäiset satulat mitenkään hirveän isolla männällä ole. Oliskohan jotain luokkaa 20-25mm.

Luulis että niissä on sitten liikematka paljon isompi kuin hd:ssä ja näin ei tähän astisten kokemusten perusteella ole. Tosin en minäkään millään hajabusalla oo ajanu, mutta pyörillä kyllä missä on keveät jarrut. Kyllä meikäläisen jarrukahvasta melko isällisellä otteella saa ottaa kiinni jos aikoo täys jarrutuksen tehdä.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 18 helmikuu 09, 22:47:39
Eihän ne kuusimäntäiset satulat mitenkään hirveän isolla männällä ole. Oliskohan jotain luokkaa 20-25mm.

No ei, mutta jos koettaa haarukoida hyväksi todettua hydraulisuhdetta, olis kiinnostavaa tietää, minkäkokoisia ne tarkalleen ottaen ovat.
Long John Stroker

Hemuli

Malta nyt T hetki, mittaan tänään kun käyn pajalla. Jaappaninjarrujen männäthän on sitten yleensä eri kokoisia, muistelisin että noissakin oli ainakin kahta erikokoista mäntää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#25
Sori, minä nyt etuilen vähän. :)

Nissinin 6-mäntäisiä puristimia on mäntäkoolla 27-27-25 mm ja 30-25-22 mm. Heidän pääsylinterinsä 19 ja 16 mm sekä 15,87 mm (5/8 tuumaa), 14 mm  ja 12,7 mm (1/2 tuumaa)


Lisää linkissä
http://www.ringjunkies.co.uk/Nissin.htm
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

nicnac

Vieläkun tietäis mille satulalle minkäkinlainen puristaja...osaasko joku heittää minkä kokoinen on tuo HD:n normi sportin pääsylinteri?

Hemuli

HD on käyttänyt ainakin kolmea eri kahvasylinterikokoa - 9/16", 5/8" ja 11/16. Näistä kahta ensimmäistä käytettiin yhden puristajan kanssa, vanhemmissa oli isompi sylinteri. Vaihdos tapahtui jossain vaiheessa 90-luvulla vaikka puristaja pysyi samana - tällä haettiin herkempää jarrutuntumaa. 11/16" poraus on sitten ollut kaikissa tuplalevyisissä pyörissä (70/80-lukujen FX/XL-malleista en ole varma) huolimatta siitä onko satuloissa yksi vai neljä mäntää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomas

#28
ISR:n suositukset menevät suunnilleen näin :

14mm pääsylinteri soveltuu kahdelle 2-mäntäiselle max. 34mm puristajalle.
Jalkakäyttöisenä 14mm pääsylinteri soveltuu 2-mäntäiselle max 34 puristajalle, tai 4-mäntäiselle max 25mm puristajalle.

17.5mm pääsylinteri soveltuu kahdelle 2-mäntäiselle max 43mm puristajalle, tai kahdelle 4- tai 6-mäntäiselle puristajalle.

Olettaen siis että 'soveltuvuudet' ovat määritelty ISR:n omien puristajien mukaan (esim. 6-mäntäinen puristaja 25mm männillä)..


Saman valmistajan säädettävän pääsylinterin esitteessä mainitaan, että 14mm pääsylinterin tuottama paine olisi 3-6.5baria, ja 17.5mm puolestaan 2-4baria. Vipuun vaikuttava voima on määritelty 150N, ja vipusuhde 3:1 - 6,6:1..


-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Mika

#29
Kirjoitan ihan ensimmäistä kertaa tällaiseen "blogiin", enkä olisi ikinä uskonut sitä tapahtuvan. Aihe oli kuitenkin kiinnostava ja olen itsekin asioita testannut ja kysellyt tietoa kokeneemmilta.

Lainaamatta ketään, mutta osittain edellisiin viesteihin nojaten, kerron omista mielipiteistäni.

PM ei ole mielestäni tehnyt ikinä rinnakkain "show"- ja "road use"-puristimia, varsinkaan 125x2:sta.
Kyseessä on aina sama peruspalikka, olipa kiinnike välissä tai ulkopuolella. Mikäli kiinnike on sijoitettu ulkopuolelle, on männällisten kylkipalojen välissä "levityspala". Ilman tätä palaa ei puristajan väliin mahdu jarrulevyä ja purkamatta puristinta, ei tätä palaa välttämättä huomaa ulkopuolelta, puristin on hiottu ja kiillotettu yhtenä osana ja rakoja on vaikea havaita. Näin ainakin oli muutama vuosi sitten, lähiaikoina en ole purkanut PM:n pikkupuristinta. Syy kiinnikkeen eri sijoituskohtaan, oletan olevan yksinkertaisesti eri mallien tarvitsema offset.

Ikävä kyllä, en saanut PM:n "info sheet"-linkkiä auki, tarkistaakseni joitakin asioita. Kaivoin kuitenkin PM:n -99 vuoden luettelon esiin ja PM suosittelee yhdelle 125x2:lle pääsylinteriksi 5/8" ja rohkenen sanoa jarrun olevan aika tehoton. Samaa veikkaan jopa 9/16" pääsylinterillä. Nämä molemmat sopisivat tuplajarrulliseen 125x2 puristimilla. Tämä PM:n suositus johtunee vain rahasta, PM ei edes taida tarjota tänäpäivänäkään pienempää pääsylinteriä kuin 5/8", siksi sitä tyrkytetään kaikkialle. Siis liian kallista pitää ohjelmistossa liian paljon tuotteita, niitä ei sitten valmisteta, vaikka tarvetta olisi.

Edellisen arvioni perustan seuraavalle kokemukselleni: Tollenkin myymät pikku Brembot ja Grimecat ovat 28mm männillä ja nämä toimivat erittäin hyvin 11mm:n pääsylinterillä, kun yksi puristin käytössä. Tuplana toimii hienosti 14mm:n pääsylinterillä. Jos PM:n puristajan mäntä on tuo 1,250" siis n. 32mm, olisi yhdelle puristajalle ihanteelinen/tehokas pääsylinteri 1/2" ~13mm. Jarru kyllä toimii 9/16" pääsylinterillä, mutta on hivenen jäykkä ja tehoton.

Tottakai jarrujen tehokkuuteen vaikuttaa levyjen halkaisija, niiden materiaali, vipujen pituus, renkaiden koot... mutta jos perusasiat, mäntien halkaisijat, eivät sovi toisiinsa, ei paljon voi tehdä muilla jutuilla. Olen muutaman kerran jutustellut Acke Risingin, ISR, kanssa näistä asioista, eikä hänkään pysty tosta vaan heittämään mitkä koot sopivat toisiinsa. He ovat testanneet omat jarrunsa ja ne toimivat todella hienosti. Suosittelen kaikkien tekevän niin ja mielestäni jarrujen myyjien pitäisi tietää mitä he myyvät, siitä vain ostoksille ja tietoa kysymään, tosin jos myyjä nojautuu vain PM:n luetteloon, niin tilanne siitä tuskin paranee...

Melkeinpä rohkenen suosittaa valita aina mahdollisimman pienimäntäinen pääsylinteri, kun vain jarru tarttuu kiinni ennenkuin kahva ottaa kiinni ohjaustankoon. Tehokkaan jarrun tunnistaa puristamalla jarrukahvaa, se ei saa olla pohjaan puristettuna kova kuin kivi, vaan pehmeähkö kuin kumipallo, silloin sieltä löytyy puristustehoa. Jarrujen testaamiseen ei siis tarvita ajokelejä,
siitä vain kavereiden kahvoja puristelemaan ja vertailemaan tuntumaa.