Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

PM pikku kaliberin jarrutusteho

Aloittaja mikira, 11 helmikuu 09, 14:37:53

« edellinen - seuraava »

Thomas

Jep, vähän huono sanavalinta ilmeisesti.. Eli tuolla 'show' ja 'road' malleilla tarkoitin, että (muistaakseni) aiempi malli oli nimenomaan tuo halkaistava versio, mutta sitä ei enää olisi myynnissä hyväksynnän puutteen vuoksi. Kiinteä malli puolestaan olisi hyväksytty ja se olisi korvannut tuon aiemman.. Itselläni on pari 125x2 halkaistavaa puristajaa, ja muistelisin että pakkauksessa olisi jokin maininta käyttörajoituksista. Kun ostin nuo jokunen vuosi sitten Saksasta, niin myyjä sanoi myöskin että ei voi asentaa pyöriin ei-hyväksyttyjä jarruja. Jarrutustehoon tai muuhun tekniseen toteutukseen ei tuolla varmaankaan ole vaikutusta, sikäli kun saa asennuksen onnistumaan ilman vuotokohtia. (huom! en pysty tarkistamaan tuota paketin tekstiä hetkeen aikaan, joten tämä siis täysin ulkomuististani.. eli älkää ottako tuota 100% faktana, thanks)

Noista käytännön kokemuksista sen verran, että itselläni on ISR:N 17mm pääsylinteri, ja käytettäessä sitä 125x4R puristajan kanssa, eikä jarrutustehon kanssa ole ollut ongelmia, mutta selkeästi pääsylinteri oli liian iso. PM:n ohjeen mukaisesti pääsylinteriksi kelpaa 5/8" - 3/4", eli 'suosituksen' puolesta pääsylinterikin on oikean kokoinen. Kuitenkin tuo 'kumipallo-efekti' jää saamatta ja jarrutus on helposti tunnoton. PM:n puristaja tuli vaihdettua taakse (ja eteen tuli suunnilleen samoilla spekseillä varustettu RevTechin puristaja) ja seuraavat muutokset ovatkin sitten ISR:n kahvojen vaihto takaisin orgis-mallisiin.

Varmastikin tuohon PM:n suosioon vaikuttaa, että ihan kelpo kamaahan nuo ovat, ei paljoa susi-kappaleita myynnissä yms. ja onhan se aito amerikkalainen. Perinteisestihän H-D:n aftermarket osat ovat kehnoja jos vertaa mihin tahansa 'oikeaan' osaan (vrt. jarrut, iskarit,..) mutta toteutuksessa on täytynyt ottaa huomioon, että moni vaihtaa esim. vain puristajan ja pitää orgis-pääsylinterin käytössä.

Tuo PM:n brake info näyttää olevan aikas iso tiedosto, tässä on pienempi versio ilmeisestikin samasta dokumentista, joskin vuodelta 2005:
PM Brake Info

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Mika

#31
Kiitos tiedostosta, nyt sain sen auki.

Vaikka piirustuksissa (125x2) ei mitään välipalaa olekaan mukana, voi siitä havaita mitä tapahtuu jos puoliskot ruuvataan suoraan toisiinsa, jarrulevy ei mahdu väliin. Tosin punaisella on merkitty selvästi yksi o-rengas/puristaja ja välipalan kanssa tarvittiin tietysti kaksi o-rengasta, kuten kuvaan piirretty. Olisiko tuotetta sittenkin kehitetty edelleen?

Onkohan tuo kiinteä malli halkaistavissa ollenkaan? Sellaiseen en ole törmännyt ja mikäli sellainen on nykypäivänä olemassa, kiinnostaa kovasti, kuinka se on valmistettu? Täytyy tutkia asiaa ja mahdollisesti täytyy ostaa yksi uusi puristin ja katsoa kuinka asia on. Edelleenkin uskon tuotannossa olevan vain yhden ja saman halkaistavan puristajan, ehkäpä vähän muutettuna, toivottavasti saadaan asiaan joskus varma tieto.

Muistelen myös vanhempien puristimien osalta, että niissä oli jotkut varoitukset, `not for road use´
tai jotain vastaavaa, johtuneeko PM:n halusta kiertää vastuuta, mikäli joku Jenkki kuolee liikenteessä huonojen jarrujen takia?




nicnac

Lainaus käyttäjältä: Thomas - 20 helmikuu 09, 10:39:13

14mm pääsylinteri soveltuu kahdelle 2-mäntäiselle max. 34mm puristajalle.
Jalkakäyttöisenä 14mm pääsylinteri soveltuu 2-mäntäiselle max 34 puristajalle, tai 4-mäntäiselle max 25mm puristajalle.

17.5mm pääsylinteri soveltuu kahdelle 2-mäntäiselle max 43mm puristajalle, tai kahdelle 4- tai 6-mäntäiselle puristajalle.

Menee vähän ohi PM:n puristaja aiheesta, mutta pakko tätäkin on pureskella. Tuo ensin molemmissa pääsylinteri tapauksissa mainittu tuottaa noin 1/12 pinta-ala suhteen.

Tuolla pienemmällä pääsylinterillä ja yhdellä nelimäntäisellä kuten ISR sivuillaan suosittelee niin tulee 4*34mm männillä olevalla puristajalla ~1/23.7 suhde. Yhdellä kuusimäntäisellä taas jossa männät 6*25mm tulisi ~1/19.3. Eli huomataan että melkoisia eroja.

Lueskelin ameriikan voorumilta, että kun on sportteihin tehty näitä tuplalevy muutoksia niin ei ole välttämättä vaihdettu pääsylinteriä tämähän vaikuttaa sitten tottakai myönteisesti jarrutusvoiman määrään. Osaaskohan kukaan sano mikä on nuossa tuplalevyllisissä tuo työsylinterin männän halkaisija? Alkaa tuottamaan jo luultavasti aika hyviä suhteita. Tässä hieman laskeskelin että jos sportissa on se alkuperäinen puristaja yhdellä männällä ja näin ulkomuistista silmämääräisellä mitalla mitattuna olisi 45mm:n ja pääsylinteri olisi tuo pienin niin suhde olisi ~1/9...joten melkoista heittoa on.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 22 helmikuu 09, 12:48:47...Osaaskohan kukaan sano mikä on nuossa tuplalevyllisissä tuo työsylinterin männän halkaisija?...

Siis puhutko nyt edelleen kahvasylinteristä? Sehän on HD:n tuplalevyisissä se 11/16", jarrusatuloiden sylinterit taas on saman kokoiset kuin yksilevyisissä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mika

Täytyy vielä tarkentaa omia puheitani tai oikeastaan tarkistin suosituksia PM:n suht uudesta luettelosta. Aiemmin totesin PM:n suosittelevan 5/8" pääsylinteriä 125x2:lle puristimille ja näin todella oli vuosituhannen vaihteessa. Uudessa luettelossa PM suosittelee seuraavasti pääsylintereitä omille tuotteillensa:

125x2  single 9/16" ja dual 9/16"
125x4R, S, SL  single 9/16" ja dual 11/16"
137x4, R, B single 9/16" ja dual 11/16"
112x6B, RSB single 9/16" ja dual 11/16"

Ja PM todellakin tarjoaa pääsylintereitä nyt myös 9/16", mitä ei ollut saatavana vanhemmassa luettelossa. Olisiko pääsylinterien pienennys tapahtunut samoihin aikoihin kuin H-D pienensi omien pääsylinteriensä kokoa, olisiko tämä muutos tapahtunut -05 tai -06.

Nämä suositukset ovat jo erittäin toimivat, paitsi tietysti tuo yksinäinen 125x2 ei toimi kunnolla 9/16" pääsylinterillä, mutta tuplana toimii hyvin. Aikaisempi väitteeni saa tästä edelleen tukea, tarvittavaa 1/2" pääsylinteriä ei kannattamattomana valmisteta, vaan suositellaan pienintä ohjelmistoon kuuluvaa. PM tosin toteaa tässä uudemmassa luettelossaan, että parhaan jarrutustehon saavuttamiseksi tulisi 125x2 puristimia asentaa vain tuplana, niinpä, silloin löytyy oikeat osat ja on taas saatu myytyä tavaraa vähän enemmän...

nicnac

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 helmikuu 09, 20:15:24
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 22 helmikuu 09, 12:48:47...Osaaskohan kukaan sano mikä on nuossa tuplalevyllisissä tuo työsylinterin männän halkaisija?...

Siis puhutko nyt edelleen kahvasylinteristä? Sehän on HD:n tuplalevyisissä se 11/16", jarrusatuloiden sylinterit taas on saman kokoiset kuin yksilevyisissä.

Eikai nelimäntäisissä puristajissa ole sama työsylinteri kuin yksimäntäisissä. Oli sitten tuplalevyt tai ei. Eli en puhu nyt pääsylinteristä joka löytyy kahvasta. Lähinnä siis että saisin vertailla HD:n kun esim 1200S sportsterin järjestelmä(2*4mäntäinen satula) on laitettu tuolla 9/16 pääsylinterillä ja todettu ihan toimivaksi.

KvL

Meinasin laittaa tuollaisen taakse 10"-levyn kanssa, sais siistittyä peräpäätä.
Sylinterin koosta en tiedä, jotkut pillettipolkimet on paikallaan. Toimii ainakin nykyisen sportin takajarrun kanssa.

Mitäs raati sanoo riittävyydestä?

Edessä on 4-mäntäinen rst 11,5"-levyn kanssa, se on tarkoitus hoitaa enimmät vauhdinpoistot.

Jäykkäpersus on jos tuolla merkitystä.

Hemuli

Kyllä kymppituumainenkin on todettu testeissä riittäväksi kunhan hydraulisuhde on kunnossa. Mutta jos nykyinen setti on toiminut tunnokkaasti isommalla levyllä niin ei se miksikään muutu levyä pienennettäessä - jarrun toimintaherkkyys siis, tehohan siinä vähän laskee.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

KvL

Mulla oli ennen tuota sportin jarrua banaani kymppilevyllä, saihan sen lukkoon jo sillä.
Eiköhän tuo pelaa.
Tuo rst on tämän talven päivitys hd:n yksimäntäisen tilalle, eteen tulee lisää jarrutehoa jos takana vaikka vähän kärsiskin.

Natking

Mulla oli kiihdyttimessa yks tommonen PMn pilleri edessa 10'' levylla. Kahva oli PMn oma, kokoa en tieda. Kylla silla sai rukin pysaamaan 240km/h vauhdista suht kevyesti. Kyllakin jos, ja kun palat vahan paistuivat ja lsittuivat niin teho putos ihan saatanasti.
Noihin tais saada eri kovusia paloja, niilla pystyy ''saatamaan'' sita jarruvoimaa sopevaksi.
Just trying to be different (like everyone else)

KvL

Ja nyt on pikku pm takana harrikan umpi 10"-levyllä.

Ei muuten toimi ollenkaan, mistäköhän lähtisi vikaa hakemaan?

Jotkut pillettisiirtosarjat on kiinni, en tiedä porausta, mutta toimi kyllä sportin yksimäntäisen kanssa.

Ilmaa ei pitäisi olla, poljin tuntuu ihan hyvältä. Palat kyllä liikkuu, mutta ei tuota voi jarruksi tällä hetkellä kutsua. Vinkuu vaan niin saateristi.

Voisko olla palojen materiaalista kiinni? Jotkut pääosin kuparinväriset sieltä paketista löytyi.

Sentään tuo rst:n 4-mäntäinen etunen toimii mainiosti.

rodchop

Jatkan tähän samaan ketjuun. Eli PM 2 mäntä puristin kahvana joku vanha Hurst.
Ilmaillessa tuntu hyvältä kun eturengas ilmassa & pyöritteli jarrutteli jne.
No jonkun ajan päästä kokeilin jarrutella kun työntelin niin kahva liikkuu tosi vähän & on tosi kova jarru myös tehoton.
Oisko tuo mäntä sitten kahvassa liian iso vai mikä mättää.
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

No mikäs se pääsylkky sitte on? Oire viittaisi liian isoon pääsylinteriin. Tehottomuus taas voi johtua esimerkiksi siitä, että palojen ja levyn matskut ei oikeen tuu toimeen keskenään. Mulla levyt Fe52:ta ja pelaa erittäin hyvin.
Long John Stroker

rodchop

Joo näin itsekkin kelain et liian iso varmaan, en oo mitannu ::)
Varmaan n. 40v vanha, niin ei oo jaksanu purkaa ettei tiiviteet hajoo lopullisesti ;)
No tuntuis muuten toimivan & Pitävän, en tiiä mihin toi alunperin. mutta ei niissä hurstin yks mäntäsissä puristajisaakaan oo isoo mäntää, vaikka niitä ois kaks niin aika saman kokonen kun toi PM
Pitää tutkii jos sais sen jotenkin putkitettua 14mm männälle mulla olis sellanen yhdessä nestekytkin kahvassa.

vai onko joihinkin pääsylintereihin jotain muutos sarjoja pienempään päin ?
HOG Forever Forever HOG

Make

Joku jossain projektialbumissa kanssa esitti kirjallisia pohdiskeluja tosta holkituksesta. Mullla on nyt pikku pm:n kanssa nyt 97 sportin pääsylkky, kun en tuumaseen tankoon isompaa uskaltanu laittaa ettei katkea. Toimii kyllä vallan mainiosti.
Mua pervottais sen alkuperäisen 11/16 sylkyn holkitus. Ei sekään söpö ole mutta joku siinä genuinessa taas viehättää.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave