Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin kansien parannus?

Aloittaja Jake, 21 syyskuu 09, 12:16:34

« edellinen - seuraava »

Jake

Conversio-sporttiin ostin toiset 883 kannet ku halvalla sai ja mielessä on tietysti viilailu. Eikä tietenkään mitään hajua, mitä tehdä. Eli vinkkiä ja linkkiä kaivataan.

Työn voisi tietysti teettää ammattilaisella, mutta sitä ei tarvitse erikseen mainita.


Hemuli

Jos itse lähtee tekemään ilman kummempaa kokemusta kansien kairaamisesta niin ei kannata kovin suuria muutoksia lähteä tekemään. Aiheesta on kirjoitettu paljon kirjoja, itse luin aikoinaan hyvinkin vanhan opuksen aiheesta jossa perusasiat oli kerrottu hyvinkin yksinkertaisesti - täytyy tarkistaa mikä oli kirjoittajan nimi kun pääsen himaan.

883 kansiin kannattaa sen verran käyttää koneistamoa että kairaa seetit isommiksi suurempia venttiileitä varten. Pitää kuitenkin muistaa että koska 883 palotilat ovat huomattavasti matalammat kuin isoveljensä niin venttiilienkin pitää olla erityiset konversioventtiilit - ne ovat vakio 1200 venttiileitä pidemmät.

Itse kanaviin riittää ainakin aluksi putsaus ja ohjurien muotoilu - kaikki valuroippeet pois ja röpelöt tasaiseksi. Kiillottamaan ei kannata lähteä ja varsinkin imukanavassa sen on jopa kiellettyjen toimenpiteiden listalla. Sen sijaan imukanava pitää karhentaa max. 120 paperilla kun se on muuten valmis.

Kaikessa muotoilussa ja muokkauksessa pitää pitää mielessä yksi perusasia - älä mieti miten haluaisit kaasujen kulkevan vaan miten kaasut haluavat kanavassa kulkea.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Täytyy jatkaa uudessa viestissä kun tää helvetin IE8 ei anna kirjoittaa pidempään...

V2-koneen kanavissa on yksi perusongelma - ne ovat auttamattomasti liian lyhyet. Tästä seuraa mm. se, että kanavan ala- ja yläreunojen säde kulkee eri keskipisteellä. Eli jos ajattelet kanavaa halkileikattuna ja sitä kaarta mikä kulkee imusarjalta venttiilille - ylä- ja alapintojen kaaresta johdetun säteen tulisi lähteä samasta pisteestä mitä se ei todellakaan tee. Tätä voi hiukan helpottaa kairaamalla imukanavan yläreunaa venttiilin jälkeen avarammaksi. Missään tapauksessa ei saa ottaa tavaraa alareunasta pois, päinvastoin sinne pitäisi lisätä ainetta ja sitten levittää kanavaa sivuunnassa (D-porttaus).

Noiden ohjureiden ja niiden ympäristön muotoilussa kannattaa noudattaa pisaramuotoa, sehän on maailmankaikkeuden aerodynaamisin muoto. Pisaran pyöreä reuna kaasun tulosuuntaan ja häntä menopuolelle, täten esim. imuohjurin pään voi kaventaa hyvinkin ohueksi koska seos kulkee sen suuntaisesti kohti venttiililautasta. Pakopuolella taas vastaavasti ohjurinpää pitää pyöristää mutta ei kaventaa.

Kaiken kaikkiaan porttaus on ihan hauskaa puuhaa ja yritys/erehdys aika pitkälle oikea konsti opetella. Vielä kun olis virtauspenkki niin pääsisi toteamaan omien oppien toimivuus käytännössä - siihen asti tää on ihan viisastelua :D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Kiitos jälleen.

Porttausohjeita useaankin moottoriin on tullut aikoinaan opeteltua, mutta siitä on jo aikaa. Tietysti tarkoitinkin tässä nimenomaan konekohtaisia ohjeita.

Muistan kun aikanaan jopa koneistamossa kannet kehotettiin putsaamaan peilipinnalle  ::)

Hemuli

Otetaan nyt sen verran takaisin että kyllä sitä kiillotusta voi harjoittaa palotiloissa ja pakokanavissa, siellä siitä on lähinnä hyötyä karstan tarttumisen estäjänä. Riskinä tietysti se että joku kolo jää kiillottamatta ja silloin sinne saattaa tulla kuuma piste josta seuraa detonaatiota. Eli kaikki tai ei mitään. Imukanavaa ei saisi kiillottaa koska seoksessa oleva polttoaine voi pisaroitua kanavan seinille.

Se kirja mistä aikaisemmin puhuin oli itse David Vizardin kirjoittama "Theory and practise of cylinder head modification" (ISBN 0851130666) - sama heppuhan on kirjoittanut mm. jo legendaksi muodostuneen kirjan pikkulohkoletukan virittämisestä. Tämä kansikirja on julkaistu ensimmäisen kerran jo 1971 - silti se on vielä tänä päivänäkin täyttä asiaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Vizardin pikkulohkokirja taitaakin löytyä arkistoista ja miehen Ford OHC-koneen virityskirja oli kanssa mielenkiintoista tavaraa.

Hemuli

Toi kansikirja taitaa olla samaa aikakautta sen OHC-kirjan kanssa, asuiko Vizard silloin vielä Englannissa kun kirjan esimerkit käsittävät enimmäkseen kuningaskunnan tuotteita?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Sitä en muista. Joskus 80-luvun lopulla, 90-luvun alussa sitä tuli luettua.

shoveltimppa

#8
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 syyskuu 09, 22:17:27

Se kirja mistä aikaisemmin puhuin oli itse David Vizardin kirjoittama "Theory and practise of cylinder head modification" (ISBN 0851130666)

On muuten aika hyvän hintainen tuo kirja. Pikaisen googletuksen perusteella käytettyjen opusten hinnat on yli 300 $...  :-[ Ja uutenahan tuota ei saatavilla ole. Tietysti asiantuntevissa käsissä tuo kirja voi hyvinkin olla hintansa väärti.

EDIT: Löytypä noita näköjään pehmytkantisina versioina vähän alle 100 euron hintaan.

Hemuli

OHO :o - täytyypä siis pitää painotuotetta hyvässä kunnossa, itse maksoin tuosta joskus kauan sitten Alfamerilla 146 markkaa. Meikäläisen pehmytkantinen painos on vuodelta 1999.

Metka juttu tuo kirjojen arvonnousu, ihan samaa on huomattu muistakin opuksista joiden painatus on loppunut - joskus kauan sitten ostin yhden shovelheadhistoriikin eikä se paljon maksanut, nyt samasta kirjasta pyydetään käytettynä satoja euroja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Oliko Hemuli sulla antaa tarkempia tietoja noista konversioventtiileistä? KVG ei auttanu..  :-[

Hemuli

Katso mistä tahansa tarvikeluettelosta, sieltä niitä löytyy. www.customchrome.com tai www.zodiac.nl noin esimerkiksi.

Sitten jos googletat vaikka Manley tai Kibblewhite niin löytyy suoraan venttiilivalmistajien sivuja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Rowen conversioventtiilit tulossa, vaikka eri lähteistä saatu tieto ventiilien suurentamisella saadusta hyödystä onkin ristiriitaista..

Kanavia silittelin alustavasti tähän malliin:

Imu:




Pako:





Palotila:








Taavi

Onko mielessä käynyt tuon imukanavan lattian nosto... Saisit tuon nousun pois tuosta imukaulan ja kanavan luota... Tuli vain mieleen kun noita kuvia katteli ja muisteli miten joskus on noihin tehty kanavia. Bensaseos voisi virtailla kätevämmin tuonne pyttyyn jos sen ei tarvii mutkitella hirveesti

Jake

Kerros Taavi lisää! Millä tavalla ja millä materiaalilla lattiaa on nostettu? Mulla on homma kesken vielä, koska venoja ei ole vielä sovitettu paikoilleen. Kaikki vinkit otetaan innolla vastaan!