Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kaupalliset näyttelyt ja kustannusten jakaminen

Aloittaja Sami, 06 helmikuu 14, 09:53:46

« edellinen - seuraava »

Sami

Edit Hemuli: Mielestäni tämä Samin Petrol Circuksen yhteydessä esiin nostama aihe on niin tärkeä että se ansaitsee oman ketjunsa yleisellä puolella. Toivon tähän asianmukaista keskustelua Samin oivan alustuksen pohjalta - mietitään yhdessä miten saataisiin näyttelyistä tapahtumia joihin kaikkien olisi mukava tulla, niin yleisönä kuin näytteilleasettajana.




Vielä aihe josta jaksan parin vuoden välein kirjoittaa. Koskien kaikkia talvinäyttelyjen järjestäjiä.

Pyöriä rakennetaan muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla!

Kun kauempana asuva rakentaja lukee nettisivuilta järjestäjän avokätisen tarjouksen jossa "pääset ystäväsi kanssa ilmaiseksi näyttelyyn, kun ilmoitat (tuot) pyöräsi esille", ja laskee samalla yhteen kustannuksensa polttoaineista, menetetystä palkasta (jos näyttelyn aikataulujen vuoksi pitää ottaa vapaata) ja mahdollisista yöpymisistä, on monelle rakentajalle melko helppo tehdä päätös lähteäkö parhaimmillaan useamman satasen panostuksella mukaan "arvontaan" jolla voi voittaa mahdollisen palkintosumman!

Toki näyttelyn pitää hengissä myös se joukko rakentajia, joiden halu tuoda pyöränsä esille ylittää siitä koituvien kustannusten rasitteet. Ja hyvä niin. Todennäköisesti suurin osa tasokkaista laitteista jää kuitenkin kyseisinä viikonloppuina talleihin.

Pienikin vastaantulo pitkämatkalaisten kustannuksiin näkyy aivan varmastai aina näyttelyn tasossa.

Toki, kuten aina, lopulta kyse on tietenkin siitä kuinka paljon kenenkin taskuun halutaan jäävän sitä rahaa kun näyttelyt on ohi...

Ja taas referenssinä: Tampereen hot rod & rock show. Järjestäjä hoitaa automaattisesti kaikkien näyttelyyn hyväksyttyjen kulut koko viikonlopun majoituksia ja ruokailuja myöten.
Eipä toki koskaan ole tarvinnutkaan ihmetellä miksi paikalla on vuodesta toiseen poikkeuksetta kaikki suomen kovatasoisimmat laitteet, ja sitä myötä kävijöitä tungokseen asti...

Tuusulan T-Bone

Pelkkää asiaa Samilla.
Long John Stroker

jannu

Vankka komppi täältäkin Samin kommentille, ja faktana tiedän että juurikin näin usein käy.
Melko monen hienon laitteen valmistumista tässä saa sivusta seurata joka vuosi, mutta vain osa niistä esitellään isommalle yleisölle.

Nuorena sitä ehkä jaksaa vielä laulaa illat ja nukkua pari tuntia yössä jonkun tallin lattialla, mutta kun se on tarpeeksi monta kertaa nähty, niin lähtökynnys nousee selkeästi.
Se harmittavin asia tässä piileekin siinä, että näin niiden kokeneiden ja osaavien kavereiden laitteet jäävät pois ja näyttelyn taso ei ole ollenkaan sitä mitä tässä maassa oikeasti osataan. 

Vapaaehtoistahan tuo esille vieminen tietysti on, eikä kaikki vie koskaan vaikka olis kuinka hieno peli, mutta luulisi järjestäjienkin hoksaavan että panostamalla näytteilleasettajien  viihtyvyyteen, tulos näkyy suoraan lippukassalla !?!
Ei sen laskemiseen kovin kummallista yrittäjäkurssia tarvita.

Talvinäyttelyt on tietysti mukavia, jos ei muuta niin ystävien tapaamisen kannalta ajokauden ulkopuolella. Mutta karkaan sen verran aiheesta, että ajamalla paikalle mentävät kesätapahtumat ovat tässä lajissa ihan parhaita.

Motskaritouhuun kuuluu ehdottomasti se räminä ja pauke, sekä lämpimän (käryävän) moottorin tuoksu.
Perse puuduksissa ajaminen hyvien kavereiden kanssa tai yksin ja ihan läpi kastuminen kesäisen kuuron kohdalla.
Perillä se reipas naurunremakka ja läpänheitto samanhenkisten karvaperseiden kanssa.
Ehkä kevyt pysäkkiremontti matkalla, pitsat hohtimiin kesähuoltiksella, ja väsyneenä mutta erittäin hyvällä mielellä kotipihaan paluu....
Enempää ei ihminen voi onnistuneelta päivältä vaatia...

Ai niin, olihan siellä perillä joku "näyttelykin", mutta sekin taitaa lopulta jäädä vain alibin asemaan, jolla saadaan aina samat hörhöt kerättyä samalle tontille tasaisin väliajoin  8)

Anteeksi asiasta lipeäminen, mutta kroppa huutaa aivan helvetisti sitä tunnetta, kun ajat auton perässä pienellä vaihteella ja viimein saat tilaisuuden kääntää tupin nurin ja päästää reilua ylinopeutta ohi siitä ...keleen haisevasta kotterosta.

Jos tuo asia pitää jollekin selittää, niin silloin voi vaan neuvoa vaihtamaan lajia...

Hemuli

Sivusin tätä Samin aihetta jo tuolla toisella palstalla...

LainaaMotivaation puute on ihan selvästi havaittavaissa - mutta se ei ole Petrol Circuksen syy vaan koskee ihan yleisesti tätä pyöränäyttelytoimintaa. Onko rakentajiin iskenyt näyttelyähky, onko tässä maassa jo aivan liikaa tämän alan tapahtumia? Muistan näitä hommia aloitellessani kuinka American Car Show oli "the" tapahtuma ja Tampereen Hot Rod & Rock Show sitten seuraava. Muita rakennettujen pyörien näyttelyitä ei sitten ollutkaan. Tänä päivänä taas jokainen kuntakeskus haluaa oman bike shownsa ja näin äkkiseltään laskettuna niitä on jo pitkälle yli kaksikymmentä vuoden aikana. Yleisöä sinällään riittää varmasti suurimpaan osaan, ainakin niin kauan kuin ei tavoitella koko maan kattavaa lipunmyyntiä. Mutta jaksaako Suomen harvalukuinen rakentajaporukka raijata niitä laitteitaan näihin tapahtumiin joista osa on vielä useampipäiväinen tarkoittaen yöpymistä paikkakunnalla? Pelkillä lähiympäristön pyörillä ei pysty rakentamaan näyttelyä joka kiinnostaisi laajemmalti.

On määrättyjä näyttelyitä jotka vetävät ihmiset paikalle pelkällä omalla vetovoimallaan, Norrtälje Custom Bike Show lienee tässä ehdoton ykkönen ja Joutsa Chopper Show seuraa tiiviisti perässä. Kaksi hyvin erilaista tapahtumaa, Ruotsissa kilpaillaan suht tosissaan kovassa seurassa ja palkinnotkin ovat sen mukaiset. Paikalle tullaan jo perjantaina ja viihdytään pitkälle sunnuntaihin. Joutsa taas on suurimmalle osalle leppoisa päiväreissu keskisuomeen kavereita tapaamaan, itse näyttely on kaukana verisestä kilpailusta eikä palkintojakaan kukaan kaipaa.

En ihan suoraan ottanut kantaa tuohon kustannuspolitiikkaan mutta onhan se ihan selvä asia - yksinkertainen matematiikka sen selvittää. Jos heitetään ihan vaan hypoteettinen lähtöpaikka 250 kilsaa näyttelyareenasta ja kolmepäiväinen näyttely keskellä talvea. Ensin rakentaja kinuaa työnantajaltaan perjantain palkattomaksi vapaaksi, tästä seuraa noin satasen nettokustannus. Ja jos hän ei omista pakettiautoa tai katettua peräkärryä, sellainenkin pitää jostain saada lainaan - ehkä kävikin niin onnekkaasti että sen saa tosiaan LAINAKSI, mutta lasketaan nyt vaatimaton viidenkympin kustannus sillekin. Nykyisillä naftanhinnoilla polttoaineisiin palaa noin 75 euroa. Paikanpäällä pitäisi sitten yöpyä, ja jos tallinlattiamajoitus ei nyt satu nappaamaan tai sukulaisetkin asuu toisella paikkakunnalla, on hotelli ainoa vaihtoehto. Pääkaupunkiseudulla näyttelyjärjestäjän yhteistyökumppanin erikoishinnoilla 2x80â,¬ kahden hengen huoneessa. Ja koska pelkällä oluenjuonnilla ei elä - niitäkin poikkeuksia toki on ;) - niin syömiselle pitää laskea joku arvo. Käytetään tässä verottajan vahvistamaa kotimaan kokopäivärahaa joka vuonna 2014 on 39â,¬. Tästä tulee yhteensä 502â,¬. Vieläkö kiinnostaa lähteä tuomaan fillaria näytille?

Ei Samikaan tästä jaksa puhua vuodesta toiseen ahneuden takia, päinvastoin. Tunnen  miehen mielestäni sen verran hyvin että tiedän kaiken taustalla olevan pelon tapahtumien näivettymisestä kotiseutumuseoiden tyyppisiksi kyläjuhliksi. Millä saataisiin ihmiset liikkeelle että tässä maassa olisi edes muutama kovatasoinen koko maan rakennetut laitteet yhteen kokoava näyttely? 

Sitten se Tampere. Sinne on aina kiva mennä, ei välttämättä niinkään näyttelyn takia vaan yksinkertaisesti toimivan ja helpon paketin vuoksi. Viet kaluston näytille, saat näytteilleasettajakansion jonka välistä löytyy tarvittava hotelli-info ja ruokalipukkeet. Sen jälkeen viihdyt parhaaksi katsomallasi tavalla sunnuntaihin asti - mikä sinä viikonloppuna EI tuota ongelmia, alueen kerhot panevat parastaan ja pari päivää menee kuin siivillä tuttuja morjestellessa ja hauskaa pitäessä.

Mutta - ja nyt sitten kukaan ei ota seuraavaa tekstiä henkilökohtaisesti koska se ei ole osoitettu kenellekään vaan ihan yleisesti kaikille - jos näyttelyjärjestäjä tarjoaa näin kovan panostuksen hyvälaatuisen kaluston paikalle saamiseen, niin silloin pitää myös näytteilleasettajalta löytyä itsekritiikkiä eikä saa loukkaantua jos omaa laitetta ei hyväksytäkään näyttelyyn. Tässä erinäisissä tapahtumajärjestelyissä mukana olleena olen joskus ihmetellyt sitä minkä tasoisia laitteita edes tarjotaan näytille, tuolla Petrol Circuksessakin oli muutama sellainen härveli että ihmettelin mitä tekemistä niillä oli rakennettujen pyörien kanssa. Ride-in tyyppiset näyttelyt erikseen, niihin usein toivotaankin sitä ajokalustoa myös näyttelyareenalle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ja sitten kovan luokan tärppi jollekin tapahtumajärjestäjälle - itse en enää jaksa lähteä veivaamaan mitään uutta, mutta tässä olisi ehkä jotain kehitysideaa...

Jokainen näyttely haluaisi ne hienoimmat ja tuoreimmat fillarit paikalle, mutta harvoin näin käy. Joku aina jaksaa kiertää useammankin tapahtuman oman laitteensa kanssa mutta suurin osa lopettaa viimeistään Norrtälje Custom Bike Showhun.

Kuka kehittäisi Suomeen cup-järjestelmän johon hyväksyttäisiin mukaan 5-10 tämän maan parasta näyttelyä. Jokaisen näyttelyn kymmenen parasta luokittain saisivat normaali palkintojen lisäksi pisteitä formulatyyliin. Kierros alkaisi pääsiäisestä ja huipentuisi ajokauden päätteeksi järjestettävään loppukilpailuun jonka päätteeksi kesän aikana eniten pisteitä keränneet kruunattaisiin juhlallisessa gaalassa jossa myös luovutettaisiin tapahtuman yhteistyökumppaneiden sponsoroimat palkinnot. Palkintojen tulisi olla sitä luokkaa että niitä katsottaisiin kannattavaksi tavoitella.

Näin saataisiin ne huippufillarit toivottavasti kiertämään mahdollisimman monessa näyttelyssä, tästä hyötyisivät niin tapahtumajärjestäjät kuin yleisö.

Tässä olisi jollekin riittävän isolle taholle valmis idea käyttöön. Jos joku innostuu niin voidaan ideoida lisää, järjestäjän rooliin en suostu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

S.M

Sen verran polttava aihe että pakko esittää oma mielipide myös.

Edelliset kommentit ovat varmasti valottaneet asiaa niin selkeästi ja asiallisesti kuin vain voi. Oma mielipiteeni on se että jos jotain kaupallisessa mielessä järjestetään niin on siitä myös siivu jaettava osallistujillekin muutenkin kuin vain palkintojen muodossa. Ja järjestäjät löytävät varmasti näyttelyn arvoisia laitteita pitkin maata puskaradion avulla jos tuo kulukorvaus on vain asiallinen.

Ja pitääkö noita näyttelyitä aina tuolla kalliissa messuhallissa pitää voisi kansankin saada paremmin liikkeelle kun lippujen hinnatkin olisi vähemmän kapitalistin ruokkimiseen tarkotetulla tasolla. Keväällä on taas tulossa semmonen pelle sirkus jota näyttelyksi kutsutaan ehkä kansan olisi aika näpäyttää ja palauttaa sekin semmoiseksi kuin näyttelyn kuuluisi olla ( paljon kaikkea kalustoa ja lumpun ja krääsän myyjät pois). Platun järkkäämä show on oikeen mielyttävä piristys ja kannatettava eikä kilpaile kyllä yhdenkään muun kanssa vaan on omaa luokkaansa.

Tästä ei tarvitse herneitä vetää nenään kunhan mietiskelin.
Tuusulan minimi akseliväli on 2.2m.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: S.M - 06 helmikuu 14, 20:47:28...jos jotain kaupallisessa mielessä järjestetään...

Hyvää argumentointia myös edelliseltä kirjoittajalta - ja tuo yllä oleva lainaus oli oiva lisä aikaisemmin kirjoitettuun. Eli ei-kaupalliset tapahtumat ovat asia erikseen, tuskin kenellekään tulisi mieleenkään haluta mitään korvauksia pyöränsä viemisestä esim. Joutsaan. Koko keskustelun tulisi mielestäni keskittyä näihin massatapahtumiin joissa pääpainotuksena on voiton maksimointi. Tällöin voitaisiin hyvillä mielin olettaa että tuloksen tuottamiseen osallistuvat tahot saisivat myös korvauksen näkemästään vaivasta. Ei kukaan kierrä näyttelyitä tienatakseen, mutta ei myöskään haluaisi menettää paljon rahaa siitä ilosta että joku käärii voitot taskuunsa.

Kyse ei siis ole kommunismista (josta minua on henkilökohtaisesti syytetty kun olen kehdannut esittää näitä ajatuksia julkisesti) vaan pelkästään kohtuudesta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

PC/Japi

Laitanpa minäkin oman lusikkani aiheeseen. Samilla on hyviä pointteja ja Hemulilla myös, itse ajattelen rakentelun olevan tärkeää yleisesti moottoripyöräilylle. Tämä johtunee siitä että juureni ovat moottoripyöräkaupassa ja tällä hetkellä moottoripyöräilyllä ei mene kauhean hyvin Suomessa. Ihmisiä pitää mielestäni kannustaa hankkimaan pyöriä jotta on mitä rakennella ja että rakentelu kehittyy edelleenkin. Olen myös prätkäalan yrittäjä ja intohimoinen prätkien harrastaja, edelleen.

Näyttelyiden kulut ovat Messukeskuksessa aika isoja koska paikka on iso, melko byrokraattinen ja myös liikevoittoa tavoitteleva, yritys kun on. Ymmärrän hyvin ettei maakunnista lähdetä kirkuen tuomaan pyöriä Helsinkiin keskellä talvea ja majoitusta näyttelyn aikaan ei muutenkaan ole helppoa saada, halvasta puhumattakaan. Esitin ehdotuksena syksyllä parillekin rakennettujen pyörien kanssa toimivalle yritykselle keskitettyä kuljetusta joka olisi räätälöity nimenomaan rakentajien näyttelypyörille. Siis niin että pyörät lähtisivät ja palautuisivat virheettömässä/samassa kunnossa kuin lähtiessään. Olisin ollut valmis maksamaan kulut vakuutuksineen tästä kuviosta mutta ajatus ei herättänyt mielenkiintoa. Rakentaja olisi sitten voinut tulla parhaaksi katsomallaan tavalla perässä vaikka vain yhdeksi päiväksi näyttelyyn. Kävin syksyllä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella katselemassa näyttelypyöriä ja monta hienoa peliä jäi tulematta sen takia etten pysty maksamaan korvausta reissusta. Ja niin kuin sanoin, ymmärrän täysin. Ja olihan paikalla pyöriä esimerkiksi Oulusta, Pohjois-Karjalasta ja Kokkolasta.

Jos ajatellaan että esimerkiksi Petrol Circus maksaisi vaikka 200â,¬/pyörä palkkiota ja 5000â,¬ palkintoina ja paikalla olisi sata pyörää, olisi kokonaiskulu sellainen että ainakin minä joutuisin sammuttamaan valot omasta narikastani. Jos joku muu näyttely maksaa kulukorvauksen ja majoittaa hotelliin niin jossain vaiheessa joku on käärinyt massia että pystyy piffaamaan ko. setin.

Iso, yleisölle suunnattu näyttely pääkaupungissa on minusta rakentelukulttuurille tärkeä asia kun yli 50000 ihmistä pääsee toimintaan tutustumaan. Sitä kautta kulttuuri pysyy hengissä ja toivottavasti kasvaa. Tämä mun näkemys ei ole pelkästään rakentajien perspektiivistä katsottua vaan niin kuin sanoin, koko moottoripyöräilyn. Viime vuonna myytiin rekisteröitäviä pyöriä alle 4000 kappaletta ja prätkäkortin saaminen on vaikeampaa kuin koskaan, mopokorttikin maksaa noin 600â,¬. Ei ole helpoin homma saada uusia harrastajia lajin pariin, koska kaikki turvallisuuspropaganda ja kukkahattumeiningit ovat verottaneet lajin houkuttelevuutta. Rakentelu on kivaa mutta niin on ehdottomasti ajaminenkin.

Hyvää ja asiallista keskustelua, jatketaan toki. Mulla on herneetkin vielä pakastimessa :)

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 helmikuu 14, 21:56:38keskustelun tulisi mielestäni keskittyä näihin massatapahtumiin joissa pääpainotuksena on voiton maksimointi. Tällöin voitaisiin hyvillä mielin olettaa että tuloksen tuottamiseen osallistuvat tahot saisivat myös korvauksen näkemästään vaivasta.
Jos (en tiedä onko näin?) Petrol Circucsen järjestäjä on sama taho, kuin koko MP näyttelyn, niin he kyllä laskevat tulon tulevan törkyhintaisten messuosastojen myynnistä ja pääsylipputuloista. Silloin siinä matematiikassa ei paina pätkän vertaa ne noin 46 mahdollisesti vaatimattomamman rakennetun näyttelykaluston takia pääsylipun ostamatta jättävää.

Purnaus on oikeutettua, kun Tampere näyttää suunnan, miten hommaa voidaan hoitaa harrastajaystävällisesti. Mutta Helsingissä järjestäjän matematiikka on varmasti tuoton maksimoinnin kannalta kunnossa koko näyttelykokonaisuuden osalta.

En ole itse missään tekemisissä näyttelyjärjestelyjen kanssa enkä myöskään puolusta käytäntöä. Mutta messujen taloutta täällä protestoiminen ei liikauta piirunkaan vertaa, ikävä kyllä. Ensi vuonna sama käytäntö jatkuu ennallaan ja taas on halli sairaan täynnä yleisöä, oli esillä mitä tahansa, kunhan uudet "sukimahat" sun muut ovat koeistuttavissa siellä ison hallin puolella.

Edit: Ilmeisesti PC on siis eri näyttely samoissa tiloissa. Sitä ei vaan lippua ostava tiedä. Ja halli täyttyy entiseen malliin taas 2015.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: PC/Japi - 06 helmikuu 14, 23:44:05
Jos ajatellaan että esimerkiksi Petrol Circus maksaisi vaikka 200â,¬/pyörä palkkiota ja 5000â,¬ palkintoina ja paikalla olisi sata pyörää, olisi kokonaiskulu sellainen että ainakin minä joutuisin sammuttamaan valot omasta narikastani. Jos joku muu näyttely maksaa kulukorvauksen ja majoittaa hotelliin niin jossain vaiheessa joku on käärinyt massia että pystyy piffaamaan ko. setin.

Ne on vissiin Tampereella ja Oulussa ja parissa muussakin pikkukylässä kääriny sitä massia jossain vaiheessa... ;D

Kummassakin edellämainitussa on tullu käytyä ja diili on ollu majoitus + matkarahaa. Viimeksi tuli käytyä Köpiksessä näyttelyssä, sieltäkin sai (aika hyvätasoisenkin) majoituksen ja matkarahaa.

Helsingin MP-näyttelyn budjettia en tunne. Sen kuitenkin voi sanoa, että jotain on ryssitty jossain vaiheessa, jos näytteilleasettajien kulukorvauksiin ei löydy massia - kaikkialla muualla sitä kuitenkin löytyy vuodesta toiseen. Period.

Mitä tulee PC:n rooliin, olisin peräti onnellinen, jos näyttely olisi korkeatasoinen - sitähän se ainakin ensimmäisenä toimintavuonnaan olikin. Puitteisiin ja ympäristöön homma ei kaadu, ja äänestys/luokkajakokuviot ja sen sellaiset pikkuasiat saadaan kuntoon ilman isoja investointeja.

Järjestäjän osalta kysymys on lopulta valinnasta: joko maksetaan kohtuulliset kulukorvaukset rakennettujen pyörien näytteilleasettajille ja mahdollisesti saadaan niitä korkeatasoisia laitteita enemmän, tai sitten ei makseta ja homma degeneroituu. Siihen eivät auta kauniit sanat rakentelun merkityksestä koko motskariharrastukselle.

Moses is Moses and business is business.
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: PC/Japi - 06 helmikuu 14, 23:44:05...Jos ajatellaan että esimerkiksi Petrol Circus maksaisi vaikka 200â,¬/pyörä palkkiota ja 5000â,¬ palkintoina ja paikalla olisi sata pyörää, olisi kokonaiskulu sellainen että ainakin minä joutuisin sammuttamaan valot omasta narikastani....

Esimerkkisi on ehkä tahallaan kärjistetty mutta ei todellisuus kuitenkaan tule koskaan olemaan lähelläkään tuota. Olisihan se tietysti hienoa että Suomesta löytyisi sata näyttelytasoista laitetta maakunnista ja kaikki saataisiin kerralla saman katon alle. Loppujen lopuksi tilanne on kuitenkin se, että optimitapauksessakin noista sadasta pyörästä 10-20 tulee sellaiselta etäisyydeltä että rakentaja tarvitsee majoituksen näyttelyn ajaksi ja tuon määrän päälle vielä muutama joille kilometrikorvaus on tarpeen. Suurin osa kalustosta tulee kuitenkin aina 50 km säteeltä tapahtumapaikasta.

Petrol Circus osana MP-näyttelyä on ehkä Suomen Messujen jäykälle organisaatiolle piikki lihassa. Koko muu messu kun tuo rahaa, PC ei mitään vaan vie vaan kallisarvoista hallitilaa. Kaikki vähänkään messujärjestämisen kanssa tekemisissä olleet varmasti tietävät SM:n tavan tehdä bisnestä ;)... Mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta että kaikki maksavat näytteilleasettajat tekevät bisnestä ja ovat paikalla oman liikevaihtonsa kasvattamiseksi. Keskiverto pyöränrakentaja taas on yksityinen harrastaja joka tekee laitteita omassa autotallissaan ja tuo niitä näytille ihan vaan siitä ilosta että saa kättensä töitä muidenkin nähtäväksi. Ei kukaan lähde niin tosissaan johonkin näyttelyyn että vetää ranteet auki jos sitä pääpalkintoa ei tulekaan. PC osana MP-näyttelyä on palvelutuote jonka tavoitteena on saada lisäkävijöitä messuille sen porukan muodossa jotka ovat nähneet rakennettuja pyöriä vain katsoessaan American Chopperia telkkarista.

Sanotaanko tähän loppuun vielä, että niin minä kuin Samikin olemme kiertäneet vuosia eri näyttelyissä ja ottaneet vastaan kulukorvauksia ja majoituksia jos niitä on tarjottu, mutta voittopuolisesti kulut ovat menneet rakentajan omasta kukkarosta. Silti hymyssä suin tulemme paikalle ja olemme osaltamme mukana tekemässä jokaisesta tapahtumasta mahdollisimman hyvän kokemuksen sinne saapuville vieraille. Omasta puolestani voin sanoa että en missään tapauksessa puhu tästä asiasta dollarinkuvat silmissä kiiluen, hyvä tapahtuma on aina käymisen arvoinen mutta joskus köyhän harrastajan on pakko priorisoida asioita lompakko otsallaan. Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että suurin osa suurista tapahtumista järjestetään alle sadan kilometrin säteellä kotiosoitteestani joten kulut eivät itselleni näyttele vielä kohtuutonta roolia. Ja ne vähät maakuntien useampipäiväiset tapahtumat joihin olen osallistunut, ovat yleensä pyytämättä tarjonneet auttavaa kättään majoituksen ym. järjestämisessä. Tämä "ongelma" tuntuu olevan kovin pääkaupunkikeskeinen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

PC/Japi

#11
Jos kulukorvausta maksettaisiin vain pienelle porukalle niin kulu olisi vielä hallittavissa. Seuraavaksi ongelmaksi muodostuisi se ettei kohtelu olisi tasapuolista rakentajien kesken ja siitä joku pahoittaisi mielensä. Siinä Hemuli on mielestäni oikeassa mitä tule PC:n statukseen MP-näyttelyssä, se on lisätapahtuma joka ei tuota eikä ole koskaan tuottanutkaan rahaa näyttelyn tilaajalle eli Suomen Messuille. Vaikka organisaatio on iso ja jäykkä ei minulla ole hirveästi pahaa sanottavaa näin järjestäjän näkökulmasta mitä esimerkiksi käytännön asioihin tulee. Siis muuta kuin aiemmin mainitut mm. valaisu ja  äänestysperiaate. Nämä asiat on korjattavissa kun tekee töitä asian eteen. Sama koskee luokkajakoja, tänä tilaaja halusi vähemmän luokkia. Ensi vuoden luokkajaot ovat täysin auki ja otan mielelläni ehdotuksia vastaan. Saan oman mielipiteeni kyllä kuuluviin palavereissa ja loppu on neuvottelua.

Heidän kanssaan olen ollut tekemisissä jonkin matkaa yli kymmenen vuotta tiskin toisella puolella ja voin kertoa että joskus on vetänyt hermon aika pintaan. Usein on kuitenkin niin että kohteliaalla käytöksellä ja rakentavalla asenteella asiat hoituvat kuntoon pienimmällä mielipahalla.

Minua kiehtoo ajatus siitä että ihmiset, joiden rakentelutietämys on American Chopperista ja vastaavista pääsisivät katsomaan miten hienoa jälkeä voi saada aikaan omassa autotallissa ja innostaa heitä rakentelemaan tai ylipäätään hankkimaan prätkä.

Ja vielä massin käärimiseen. Pirkkahalli esimerkkinä on kooltaan ja hinnaltaan eri luokkaa kuin Messari. Fyyra on toteuttanut näyttelyn useasti ja uskoisin että hallien vuokra on saatu maltilliselle tasolle hyvälle, pitkäaikaiselle kumppanille. Ja yhden päivän lippu maksaa 22-25â,¬, kävijämäärä alkaa kakkosella tai kolmosella, on talkoohenkeä järjestäjäpuolella ja lattiaa saadaan myydyksi hyvin niin siitä voi hyvinkin jäädä rahaa rakentajien korvauksiin. Nyt ei saa käsittää väärin, minusta se on äärimmäisen hienoa että näin on.

Kauniista sanoista tähän vielä loppuun. Minä aion myös tehdä asian eteen kaikkeni. Yksinkertaisesti voisi ajatella että jos nostetaan lipun hintaa eurolla ja korotus menisi sivunäyttelyn parantamiseksi niin kaikille rakentajille saataisiin kohtuullinen kulukorvaus, majoitus ja tulilientä janoisille. Mutta asia ei vaan ole niin yksinkertainen.

Hyvä keskustelu jatkukoon. :)

Edit: harmittava nimitypo korjattu

Jude

Hyvää keskustelua...

Tuli mieleen sellainen idea, kulukorvauksiin esim. bensoihin hakea siihen suoranaista sponsoroijaa, joka saisi korvaukseksi tarvittavan näkyvyyden yritykselleen, ensimmäisenä mieleen tulee bensaa myyvät lafkat. Samoin majoituspuolta voisi kysyä joltain isommalta hotelliketjulta, ymppää siihen vaikka jonkun vapaalippu kilpailun messuille firmojen sivuilla, sillä ainakin saisi ihmisiä käymään niiden sivuilla ja tilannetta voi kuvailla win-win sitsueissönillä.

Muutenkin alan yrityksiä voisi koittaa saada mukaan hommaan jo nyt, ettei tule viimetipassa kieltävää vastausta vaan antavat sen jo samantien ja voi siirtyä seuraavan pokan kimppuun, näiden ei tarvitse olla kotimaisia, ymmärtääkseni suomesta tilataan pyöriin osia ympäri maailmaa ja varmaan kiinnostusta olisi tuoda tuotteitaan esille suomalaisten rakentajien keskuuteen. Nämä voivat olla esim. palkintoina (tuotteita, lahjakortteja).

Jatkakaa....




Hemuli

Kuka on Samuli? Voin kyllä esiintyä tämän yleisesti tunnetun Hemuli-nimimerkin lisäksi omalla nimelläni Samuel - jota tosin harvakseltaan käytetään koska Samu on ollut kutsumanimeni syntymästä asti. Mutta Samuli se ei ole koskaan ollut eikä tule olemaan.

Ei kulukorvauksen tarvitse olla mitenkään "kaikille yhtä paljon" vaan ihan kotitallin ja näyttelypaikan välisiin kilometreihin perustuva. Ja siihenkin voi asettaa minimin jota pidemmistä matkoista korvausta saa - Helsinki Bike Showssa muistaakseni 50 km? Ja ei kai kukaan nyt oletakaan omalta kotikylältään majoitusta saavansa?

Meinasin jo tuossa aikaisemmin ottaa puheeksi tämän Hki/Tre kulurakenteen vertailun, jätin sen kuitenkin mainitsematta koska elän siinä uskossa että pienemmät paikkakunnat kirivät kovaa vauhtia Helsinkiä kiinni hintatasossaan. Onhan Pirkkahalliakin laajennettu isolla kädellä tässä viime vuosina. Eikä hotellit ole enää nykyään juuri yhtään halvempia kehäkolmosen ulkopuolella.

Ei tässä tosiaan edes yritetä saada koko näytteilleasettajalaumaa täysihoidolle viikonlopun ajaksi järjestäjän piikkiin. Kunhan nyt päästäisiiin tilanteeseen jossa pyöränsä näyttelyyn tuova harrastaja ei köyhtyisi satoja euroja siitä että saa olla osana rahakoneistoa joka takoo tapahtuman järjestäjälle vuoden tilin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Sami

Tästähän kumpusi hienoa pohdintaa! Ja talvinäyttelyistä nimenomaan. Kesäjutut on tietenkin eri asia!

Aivan niin Samuel! Tuskin yhdenkään rakentajan tarkoituksena olisi rahastaa tuomalla laitteitaan näytteille. Kuten mainittua, jo pienikin vastaantulo kustannuksiin tuntuisi rakentajasta siltä että panostaan näyttelyn pystyyn saamisessa arvostetaan.

Kovat rahapalkinnot näyttävät mainoksissa hienolta, mutta epäilen kuitenkin että aika harva lähtee tosissaan tuomaan pyöräänsä vähänkään kauempaa varmana voitostaan, ja isoista rahoista.
Näistä näyttelymenestyksistä kun ei koskaan voi tietää. Oli tuomaristo sitten suurta yleisöä tai asiantuntijoita.

En suinkaan ala tässä ketään neuvomaan, mutta ehkä tuhansien eurojen siirto palkintorahoista kulukorvauksien puolelle saattais olla pitkällä jänteellä melko kannattavakin juttu. Vrt. Tampere, jossa ei niitä kromattuja muovipyttyjä kummempaa ole koskaan jaettu. Mutta koskaan tyhjinkään käsin poistuneena ei ole tullut mieleen ettei enää seuraavan koneen kanssa tänne.

Näitä asioita ei välttämättä monikaan (aloitteleva) näyttelynjärjestäjä tule edes ajatelleeksi.
Helposti siellä saattaa tulla varmaankin ajatus että "no jos siellä tehdään taidolla ja talentilla hienoa ajokalustoa, niin kyllähän se halutaan tuoda myös kaiken kansan nähtäville omista kustannuksista piittaamatta". Asia saattaa sen Ensimmäisen rakennelman kyseessä ollessa niin ollakin...