Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Etulokasuojan kiinteä asennus springeriin

Aloittaja ledsepperi, 03 helmikuu 14, 20:23:36

« edellinen - seuraava »

ledsepperi

Jos päädyn kiinnittämään softailin springerkeulaan lokasuojan kiinteästi etujalkoihin kuinka paljon toleranssia tulisi jättää lokarin ja renkaan väliin? Jousituksen pohjatessahan rengas liikkuu enemmän ylöspäin kuin etujalka, mutta kuinka paljon? En pidä kontaktin aihettamaa kehäjarru ominaisuutta kovin toivottavana :) -K-

Tuusulan T-Bone

Älä päädy kiinnittämään sitä kiinteästi etujalkoihin.
Long John Stroker

ledsepperi

Joo bräketeillä siis kiinnitys eikä hitsaamalla ;) muitakin vaihtoehtoja toki pohdin, mutta ilmeisesti tämän tyyppinen ratkaisu tyypillinen osassa tarvike springereistä?

tase


ledsepperi

Kyllä ne kiinnikkeet kai etujalkaan tulee. Tällöin lokasuoja nouse sisään joustaessa renkaan mukana, mutta linkun vipusuhteista johtuen rengasta vähemmän. Takajalka kiinnitys näyttäis varmaan jo vähän enduromeiningiltä.

ma^ko

Rengas/lokari kohtaista, kokeilemalla se on asennettava, räikkäliinalla tms keula kasaan ja katsoo lokkarille paikan. Sit vapauttaa keulan ja katsoo tulosta miettien et josko ajaisin kuitenkin ilman lokaria...  :P
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Ensimmäisissä Springer Softaileissa lokari oli juurikin etujalassa kiinni, ja johtuen renkaan liikeradan erosta se jouduttiin asentamaan kohtuuttoman paljon irti kumista.



Toki tuossa on varmaan vähän Amerikan turvamarginaalia mukana mutta ei sitä käsittääkseni juurikaan tuon alemmaksi saa. Sitten muutamaa vuotta myöhemmin tehdas kehitti linkkusysteemin jolla lokari saatiin myötäilemään renkaan liikkeitä ja korkeusasema palautui lähelle normaalia.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Riippuu lokkarin mallista kui paha se on etujalkakiinnityksellä, mul oli lokkari "melkee kriittisellä" korkeudella eli ei ajossa oireillut tai jarruttanut, mut aikaansa jonkun raappaumajäljen lokkarin sisäpintaan. Tuolleen se oli silloin.



Pahoittelut kuvien heikosta laadusta, parempia ei oikein ole lokari paikoillaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ledsepperi

Tarkoituksena on ympätä hieman modattu fatboyn lokari 16 tuumaisen kumin kanssa springeriin. Loksussa kun on jonkin verran sitä helmaa, niin ei pääsis päivä paistamaan välistä. Toisena vaihtoehtona punnitsen lokarin kiinnittämistä jarrubräkettiin ja toiselle puolelle vois tehdä samanlaisen tuennan akselilta, johon tulis myös jarrupuolta vastaava reaktiotanko tuenta takajalalta, siten et on symmetrinen jarrupuolen kanssa.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ledsepperi - 04 helmikuu 14, 12:22:45...Toisena vaihtoehtona punnitsen lokarin kiinnittämistä jarrubräkettiin ja toiselle puolelle vois tehdä samanlaisen tuennan akselilta, johon tulis myös jarrupuolta vastaava reaktiotanko tuenta takajalalta, siten et on symmetrinen jarrupuolen kanssa.

Noinhan tehdas sen teki kuten yllä olevasta kuvasta näkyy. Ainoastaan sillä erotuksella että reaktiotankoja oli neljä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Fattarin lokarin ja läskirenkaan kanssa vaan on kohtuu niukasti tilaa sivuttaissuunnassa. Mul oli kotvan tuos 16" etunen, en viitsinyt yrittää edes siihen lokaria ja sitten kun vaihdoin takas 19" fillariin, oli myös ilman lokaria.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ledsepperi

Kiitos muuten ma^ko tuosta kuvasta. Antaa toivoa siitä, ettei kiinteä asennus välttämättä näytä mitenkään karmealta vaihtoehdolta. Olisi vaan niin paljon yksinkertaisempi toteuttaa. Vähemmän liikkuvia osia, niveliä ja nitkumista. Onko jollakulla tietoa, kuinka monta senttiä tuo etujalka nousee sisään joustaessa kun jouset pohjaa? Sen kun tietäisin niin olis suht yksinkertaista laskea akselin vastaava liike.. kyseessä siis FXSTS springeri

ma^ko

Eli sama keula kuin kuvassakin. Suositan unohtamaan matematiikan ja vetämään räikällisellä kuormaliinalla tms ratkaisulla keulan kokoon, sovittamaan lokarin "pohjanneeseen" keulaan paikoilleen ja sitten saatujen karttapisteiden mukaan sen asentamaan, ettei käy ikävästi ekas isommas töyssyssä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ledsepperi

Mites tuo keulan pohjaan puristaminen olis käytännössä järkevintä toteuttaa, jottei tuu uunoillessa mitään rikottua.. Vedetäänkö liina keulan yläosan ympäri jotenkin siten, että kiristys puristaa etujalkaa ylös ja jouset pohjaan? Vai ehkä siten että painetaan pyörää rungosta  nostopöytää vasten siten että keula pohjaa?

Kysyy nimim. Ensikertaa asialla :)