Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Prätkämeininkikirjoja

Aloittaja johannes, 03 helmikuu 14, 10:17:16

« edellinen - seuraava »

johannes

Oliko täällä kirjallisuudesta jo topikkia?

Ajattelin vaan että olis jotain suosituksia itse kiva kuulla.
itse tykkäsin moisista opuksista jo prätkästä haaveilu -aikana. Esum. Billy lanen "rakenteluopas" olis suht mielenkiintoinen.
Sitten nää Sonny Bargerin kirjat tullu luettua. Ja toki suomalaiset klassitkot eli prosenttijengit ja lainsuojattomat :D HD-miehen seikkailutkin ihan hauskoja :D

Eilen tuli loppuun luettua East bay dragon mc:sta kertova opus minkä oli kirjoittanut kerhon pressa.

Okei, nää on ihan hyvää viihteenä mutta jos prätkät kiinnostaa niin eihän noista silleen saa irti. Tossakin kirjassa pari ihan ok mustavalkovalokuvaa ja sitte se kerto että oli risukeulaa yms. Vaihdeltu.

kirjassa pressa myös kertoo että kun kerho alkoi se oli autokerho eikä kukaan osannut edes ajaa prätkää. No joku kolme sekuntia myöhemmin kaikki olivatkin super-rakentelijoita.

haluisin että näissä kirjoissa olisi sivukaupalla yksityiskohtaista tietoa mitä osia on milloinkin vaihdettu yms. Esim. Ei kukaan vou syntyessään tietää mistään välitysten vaihtelusta. Haluisin tietää kaikki tuollaiset. Okei ne ei varmaan kiinnosta ketään muuta :D

mutta toivoisin että joku minunlaiseni mistään tietämätön aloittelija tekisi yksityiskohtaisen kirjan projektistaan ja siinä olisi paljon kuvia. Enkä tarkoita mitään tietokirjaa tällä.

ja kirjassa ei tarvitsi olla mitää kerhojuttuja, ryyppäjäisiä yms. Pelkästään sitä prätkäjuttua ja ajamista. Onko tälläisiä kirjoja olemassakaan?

asavolai2

En tiedä onko nämä juuri niitä tietokirjoja, joita et etsinyt, mutta minä olen saanut paljon apua vanhempiin romuihin liittyen näistä:
Palmer: how to restore your harley davidson
Motor Repair Manual for the Guidance of the Motorcycle Repairman (vanhemmat J mallit)

ja viimeisimpänä juuri tuli ja vaikuttaa hyvältä:
Inside Harley Davidson, an Engineering History of the Motor Company from F-heads to Knuckleheads 1903-1945" ,Jerry Hatfield

eeko

Kyllä niitä tulee luettua, mutta ehkä parhaimpia on:
http://www.modernmotorcyclemechanics.com/
-eeko

leafhill

Mä mitään tietokirjoista tiedä, mutta viihde opuksista suosittelen Hayesin kirjaa: Original Wild Ones, Boozefighters.

Ja tietenkin Thompsonin kuuskyt luvun enkeli kirjaa, joka on myös käännetty suomeksi.
Ja niin, jo mainittu Soul on bikes, eastbay dragons oli hyvä.. kunhan pääsi alkupään tylsyydestä ohi.

Pande

Risto Lindstedt - Moottoripyörä ja miehen mieli

Varttuneella iällä moottoripyöräilyn aloittanut Suomen Kuvalehden toimittaja Risto Lindstedt ajelee Sportsterilla ja mietiskelee moottoripyöräilyä, historiallisia asioita, sukulaisiaan, ikääntymistään ja sen sellaisia asioita. Ei tässä nyt niinkään moottoripyöristä ja tekniikasta asiaa ole mutta erään motoristin reissuillaan miettimiä asioita.

johannes

Lainaus käyttäjältä: leafhill - 03 helmikuu 14, 18:53:56
Mä mitään tietokirjoista tiedä, mutta viihde opuksista suosittelen Hayesin kirjaa: Original Wild Ones, Boozefighters.

Ja tietenkin Thompsonin kuuskyt luvun enkeli kirjaa, joka on myös käännetty suomeksi.
Ja niin, jo mainittu Soul on bikes, eastbay dragons oli hyvä.. kunhan pääsi alkupään tylsyydestä ohi.

wild ones ja thompson vaiheessa nyt itseasiassa.

mun mielest alku ei ollu tylsä. Jotenki mielenkiintoista tietää mite 50-luvun Lousianas säilöttii perunaa..

Lainaus käyttäjältä: Pande - 03 helmikuu 14, 19:20:32
Risto Lindstedt - Moottoripyörä ja miehen mieli

Varttuneella iällä moottoripyöräilyn aloittanut Suomen Kuvalehden toimittaja Risto Lindstedt ajelee Sportsterilla ja mietiskelee moottoripyöräilyä, historiallisia asioita, sukulaisiaan, ikääntymistään ja sen sellaisia asioita. Ei tässä nyt niinkään moottoripyöristä ja tekniikasta asiaa ole mutta erään motoristin reissuillaan miettimiä asioita.

hei kiitos! Tää vaikuttaa lukemisen arvoiselta kans!! Ja sportsterista plussaa =)

johannes

Lainaus käyttäjältä: asavolai2 - 03 helmikuu 14, 17:09:56
En tiedä onko nämä juuri niitä tietokirjoja, joita et etsinyt, mutta minä olen saanut paljon apua vanhempiin romuihin liittyen näistä:
Palmer: how to restore your harley davidson
Motor Repair Manual for the Guidance of the Motorcycle Repairman (vanhemmat J mallit)

ja viimeisimpänä juuri tuli ja vaikuttaa hyvältä:
Inside Harley Davidson, an Engineering History of the Motor Company from F-heads to Knuckleheads 1903-1945" ,Jerry Hatfield

vaikuttaa asialliselta mutta noi on yleensä noista vanhemmista pyöristä. Tai sitten vaan muuten huolto-opas-meininkiä. Harvemmin missään kerrotaan esim. Miten sportsteriin tuplatankit virtalukon ja merkkivalojen kera :D

Jack

nyt on pakko, mut ei kai kukaan urheilupyörään haluu läskitankkia?  ;D

ja sit kandee hommaa Paisano Pulicationin Custom Chopper Cookbook, uusin versio pitää sisällään jopa jotain evoshittiä  :D
Flatheads!!!

j

Mz tarinoita.
Ei kuulu tänne tai sitten kuuluu hyvinkin; riippuu siitä mitä tuolla prätkämeiningillä haluaa ymmärtää.
Ei taatusti sisällä porsterinkorjausvinkkejä!

Hyvä ja hyväntuulinen kirja.

j

eeko

Lainaus käyttäjältä: j - 03 helmikuu 14, 20:48:22
Mz tarinoita.
Ei kuulu tänne tai sitten kuuluu hyvinkin; riippuu siitä mitä tuolla prätkämeiningillä haluaa ymmärtää.
Ei taatusti sisällä porsterinkorjausvinkkejä!

Hyvä ja hyväntuulinen kirja.

j
Tämä on aivan loistava, suosittelen. Ja kyllä se Pirsigin teos menee myös.
Luin myös : http://cdon.fi/kirjat/peart,_neil/ghost_rider-17481075?gclid=CKKW1LbUsLwCFQH4cgod8kIA8A
Siis Rushin rumpalin matkakertomus.
Tämä sopii myös vanhoja värkkääville:
The Vintage Motorcyclists' Workshop by Radco.
-eeko

AMi

Lainaus käyttäjältä: Jack - 03 helmikuu 14, 20:27:49
...kandee hommaa Paisano Pulicationin Custom Chopper Cookbook, uusin versio pitää sisällään jopa jotain evoshittiä  :D

Saakohan tätä mistään Suomesta tai olisko kellään haluja myydä omaansa?

Tuomo

klikkailee osoiteeseen http://www.alfamer.fi. tuolta ainakin näkee suht hyvän läpileikkauksen mitä on tarjolla. Sit tottakai Amazon.

Haynesin yleistekniikkakirjat (motorcycle maintenance techbook yms.) kertovat yleisesti tekniikasta mutta ovat ehkä hieman puuduttavia, luettelomaisia.

Tuollahan on myös "how to build a bobber on budget" -tyyppisiä kirjoja. En ole itse tutustunut enkä sano etteikö olis hyviä, Mutta epäilempä että ovat kuvakirjoja ja todellinen raaka anti jää vaillinaiseksi.

Ei saa unohtaa Prisman lehtihyllyn tarjontaa. Erityisesti englantilasissa vanhapyörä-lehdissä on aina jotain tekniikasta. Ja swapeista kandee zoomailla vanhoja lehtiä kuten Hot Bike, Hot Rod Harleys, AWOL, American Iron Magazine, The Horse yms.

Easyriders-lehdykän vuosien aikana julkaistuja tekniika-artikkeleita on koottu kirjoiksi http://www.amazon.com/Easyriders-Tech-Tricks-Volume-Harley-Davidson/dp/B000GHFIUE
noi saattaa löytyä googlaamalla myös pdf:nä.

Maianitsemasi B Lanen "how to build old school ..." on kiinnostavaa luettavaa. Mutta se lähtee oletuksesta että osaat jo esim. hitsata tig:llä rutiinilla.

Special-aiheista kuten jousituksesta, virittämisestä yms löytyy omt kirjansa, google on ystävä.

Palatakseni taas perustekniikkaan, niin kirjastosta tai kirjakaupasta voi kuikuilla ammattikoulun oppikirjoja autotekniikasta, hitsaamisesta yms. Moottoripyörien tekniikka on vain tästä sovellettua.

mutta kirjoilla pääsee vain johonkin pisteeseen, sit pitää rueta vaan ite tekemään.

johannes

Lainaus käyttäjältä: Jack - 03 helmikuu 14, 20:27:49
nyt on pakko, mut ei kai kukaan urheilupyörään haluu läskitankkia?  ;D

no oon mä toisenkin joskus nähnyt. Tiedän että se on normeista poikkeavaa mutta kai sitä saa sellasen laittaa vaikka muut ei tykkäiskää.
Muutakin yleisestä käytännöstä poikkeavaa on :D
Itse näen sen old schoolimpana. Ja onhan normi -42 wla:ssakin läski tankki vaikka sekin periaattees on sporttipyörä. Tai sillee sporttipyörä että kilpaa ajettu  ;D