Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä?

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:51:50

« edellinen - seuraava »

Hessu

Asia mikä liittyy hyvän näköiseen pyörään oleellisesti on moottori.
Moottoripyörä on oikeastaan ainoa ajoneuvo, minkä ulkonäössä ja fiiliksessä moottorilla on iso merkitys. Mun mielestä pyörä, vaikka olis kuinka hienosti muuten rakennettu, mihin on lätkästy tehdasvakio evon/ shovelin motti, ei oo hieno. Saatikka noita Ultiman kiiltäviä rungontäytteitä. Mulla tulee sellanen olo, että homma on jääny kesken. Noi vanhemmat voimapaketit alkaa jo riittää vakionakin. Eli vaikeusastetta pitää olla. Mutta periaatteessa laite voi ulkonäöltä olla huonompikin, kunhan motin sytyslankaa on lyhennetty riittävästi.
Virittäminen on kuulunut olennaisesti moottoripyöräilyyn siitä asti, kun siitä on tullut harrastus.

Mutta tähänkin on poikkeus. En muista nähneeni yhtään pakokaasuahtimella varustettua HD:tä, mikä olis ollu hieno. Vee moottorista vaan tulee karsea putkihässäkkä turbon kanssa.

Äänellähän on olennainen osa prätkän fiiliksessä. Esim tollaset suorat putket kun tossa sinisessä evossa on, ei kuulosta miltään muulta kuin kaivossa käyvältä kompuralta, jos motti on vakio.
Mutta jos kanttia on kunnolla ja ärjympää nokkaa, alkaa käyntikin olee kohdallaan. Paitsi että sillon kaipais jo vähän vaimennustakin. 

Mottihan ei missä tapauksessa tarvii olla HD. Mun sydän on aina lämmenny näille vanhoille hörökorvien moteille. Ne on riittävän paskoja ollakseen makeita.
Kun jostain löytäisin sen aikoinaan MCM:ssä olleen  Nouris mottisen chopperin. Ja osaisin vielä siirtää kuvan tänne.

Nyt kun tää kirjoitus etenee, tulee mieleen, että homman voi mokatakin vaikka lähtökohta olis loistava.
Sveduilla ( on kaikki siistimpää ja makeempaa) on myös historiaa näille omille moottoripyörän moottoreille. Kirkkaimpana tää Hedlundin tonninen vee kakkonen. Aivan mahtava moottori.
Mutta kaikki sen ympärille tehdyt, mun näkemät pyörät, on ollu fiaskoja.
Eli tässä kaadoin oman teorian samantien. :-[
Mut silti, moottori, moottori, moottori,... se ratkaisee.

Hemuli

Tässä muuten aika hyvä kuva siitä kuinka pyörä sellaisenaan näyttää hyvältä mutta kuskin kanssa onkin sitten ihan floppi. Vasemmalla Perry Sands Jesse Rooken rakentaman kotarikoneisen raaserin päällä on aika huvittava näky - näyttää siltä että kuski tippuu satulasta justiinsa takarenkaan päälle:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jarkka

Oikealla oleva Roland Sandsin pyörä taas on mun mielestä omantyylisekseen pirun hieno, ilman kuskia sekä kuskin kanssa.


Make

Tämä Keino-veijari se on perehtynyt myöskin noihin moottorien ulkonäköön muutenkin kuin kiillottamalla rockerboxit. Tankki tossakin vois olla pienempi mut tarkoitus pyhittää keinot. he he. Jossain Kopterissahan oli juttua tästäkin , sitten oli jossain numerossa se tc-pan-knuckle mut se ei ollu taas muuten näin hieno.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Don Quijote

Itse olen aina pitänyt Fabricator Kevinin laitteista, varsinkin tästä "industrial Disease" -pyörästä. Mittasuhteet kohdillaan, hyvin viimeistelty ja kaikesta huokuu silti sellainen käyttöpyörän ja oikeasti ajettavan laitteen meininki.

Lisää kuvia -->  http://www.fabkevin.com/projects/industrial_disease/index.htm

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Taisimme löytää voittajan ;D - bongattu ebaysta. Täyttänee T-Bonenkin vaatimukset oikean chopperin akselivälistä ;) ...







Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Antti S.

1960's Rat Rod Motorcycle Special Construction Project
Vehicle Description

   special construction rat rod motorcycle project bike. only 3 of these were ever made and only 1 was ever finished. they were made in the 1960's by Bob Monroe in Pleasant Hill, Ca. it is 11 feet long 18 inches wide and 36 inches tall from the floor to the top of the handlebars. it has the frame and the body no engine is included. the steering works and it rolls. it has been sitting for many years so many of the parts are rusty. the body is made from aluminum. there is no title it will be sold on bill of sale. any further questions feel free to ask i'll answer as best as i can.

Onneksi ei ole yhtä enempää saatu valmiiksi.Vaikka itekin bongaan ebaysta kaikenlaista paskaa,niin Hemuli veti kyllä pidemmän korren ja pitkäksi aikaa..

Tuusulan T-Bone

Onkos tuo todellinen...?? :o

No, ehkäpä tuo on esimerkki siitä, että akseliväli ei ole kaiken mitta. Vaikka pituudella kiistatta onkin merkitystä. :)
Long John Stroker

mikira

Onkos tässä nyt linjat kohdillaan vai mikä tässä on niin hienoo kun näyttää niin hyvälle? Pyörä on käsittääkseni Pat Kennedyn easyriders lehdelle aikoinaan rakentama. Kivoja juttuja mun mielestä on koneessa tuo pystykaasari jotka sopii korkeaan stuugiin sekä kapean ja pystyssä olevan springerin tuplalevyt.


bootsi

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 lokakuu 09, 15:25:37
Taisimme löytää voittajan ;D - bongattu ebaysta. Täyttänee T-Bonenkin vaatimukset oikean chopperin akselivälistä ;) ...

Olis kiva nähdä tuo valmiina...  mihin vit***n se kone oikein tungetaan? :-\

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: mikira - 13 lokakuu 09, 10:46:45
Onkos tässä nyt linjat kohdillaan vai mikä tässä on niin hienoo kun näyttää niin hyvälle? Pyörä on käsittääkseni Pat Kennedyn easyriders lehdelle aikoinaan rakentama. Kivoja juttuja mun mielestä on koneessa tuo pystykaasari jotka sopii korkeaan stuugiin sekä kapean ja pystyssä olevan springerin tuplalevyt.

Munkin mielestä toi stuukki näyttää sopusuhtaiselta. Kysymys kuuluu: miksi?
Long John Stroker

Hessu

Mäkin innostuin tosta sillon kun ne easyriderissä sitä duunas.
T-bonen kysymykseen osa totuutta on, että riittävästi stretsiä!

Jack

ja huomatkaa etulampun sijoittelu. Tuo lisää optista korkeutta.

Jack
Flatheads!!!

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Jack - 14 lokakuu 09, 09:27:49
ja huomatkaa etulampun sijoittelu. Tuo lisää optista korkeutta.
Jack
Niin, tuolla laillahan se lamppu on jo ihan vakio Springerissäkin.  ::)
Maalauksella saa aikaan myös tota optista harhaa.

Tossa Pat Kennedyn easyriders lehdelle aikoinaan rakentamassa linjat on tehty erittäin kapeaksi edestäpäin katsottuna, paitsi jalkatappihässäkät on optisesti suhteettoman leveellä johtuen tosta rungon rakenteesta. Mun silmään kaksoiskehtorunko näyttää hienommalta. Tossa rungossa peräosa aika sopiva, ei liian pitkä tai liian lyhyt.
Takalokari on sopivan pitkä siinä moottoripyörän renkaan päällä. Etu- ja takarenkaiden kokosuhde hyvä, toisaalta massiivisen kokoiset levyt edessä vähän tekevät turhan painavan näköiseksi keulaa.
Niin ja orkkis Springerin on muotoilultaan ihan yliveto verrattuna noihin tarvikemalleihin.

Hieno pyörä, mut mun makuun snadisti liian korkea. Mut parempi noin kuin ihan "lättään astuttu"...

Tässä Sveitsiläisessä Leningrad Cowboys ajopyörächopperissa ihan hyvä stuukki pääpiirteittäin, mutta sivulta katsottuna etu- ja takarenkaiden kokosuhde ei ole ihan kohdallaan.
(joo ja joku ei digaa fatbob tankeista tossakaan, stonga vois olla vähän toisenlainen jne. Mutta hyvä yritys  ;D )

Tuusulan T-Bone

^Oivallisia kommentteja! :)

Renkaiden kokosuhde on erittäin tärkeä hyvässä stuukissa.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että jonkinlainen suhde onnistuneessa stuukissa vallitsee rungon pituuden (taka-akselista emäputkeen), keulan pituuden ja stretsin (ylöspäin) kesken.

Stretsiä pitää olla!
Long John Stroker