Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä?

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:51:50

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: mikira - 29 syyskuu 09, 21:29:58
Ai onko tämä nyt sitten hieno? Tähän vehkeeseen mahtuu tuonne etupytyn ja rungon väliin ainakin kääpiöpigviini, jotenkin näyttää vielä siltä että pitää persekkin kustomoida girurkilla että tuohon penkkiin voi istua...

Joo se on just hieno. HondaMankimaisten mittasuhteitten estämiseksi tolleen sitä runkoo pitääkin venyttää eikä takanakin edestä.  ;) (koskee vain sportyn koneella olevia tapauksia) Sitäpaitti tuo on niin törkee ja röyhkee että sillä se just on hieno.  ::) Ok, tok toi satula epäilyttää ajomukavuuden kannalta ja vaikee hahmottaa että mitenkä kaksinkerroin siinä joutuu ajaessa taittumaan. Jotenkin mä vaan noihin tykästyin välittömästi kun ekan kerran tommoisen kuvan näin.
A.K.A. Rambe

annek

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 29 syyskuu 09, 23:35:30
Mä oon nyt monta tuntia yrittäny löytää kuvaa pyörästä, jossa stuukki kulmineen ja mittasuhteineen olis mun mielestä kaikilta osin kohdallaan, eikä mikään yksityiskohtakaan tökkisi häiritsevästi öögaan. Ei oo vielä löytyny... ;D
Tää on just tää "Onpa hieno, paitsi että jos tuosta vähän..." -ilmiö.
People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both.
-Be

Tuomo

kiinostava aihe, piti ihan asioikseen rekata

sellasen näkökulma, että mielestäni pyörä joka säväyttää ei saa / voi olla liian hieno tai sopusuhtainen. Jos suuret linjat olis hyvin, yksityiskohdissa löytys eikä työnjäljessä moittimista niin kyseessä varmastikkin hieno pyörä mutta "se jokin" kuitenkin helposti jää puuttumaan. Grevenin tuotokset mielestäni esimerkkejä tästä.

vertaa esim. soljuvaan pop-rallatukseen. varmaan musiikin ammattilaiset asiallla ja melodiat yms yms kohdillaan mutta jos kappaleessa ei ole ns. koukkua niin se menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos eikä jätä mitään muistijälkeä.

Esimerkkinä pyörämaailmassa toimivasta koukun laittamisesta jo aiemmin esillä ollut apehangerin asento. Että sen laittaa keulaa pystympään tai peräti etuviistoon rikkoo harmoniaa / lisää jännitettä ja luo siten kiinnostavan näköisen pyörän. Toinen esimerkki voisi olla juuri oikean verran liian leveän takarenkaan käyttö. Koukun tekeminen hankalaa, se pitää uskaltaa tehdä mutta ei saa toisaalta ampua yli.

Billy Lane kirjassaan kertoi saaneensa vaikutteita ruotsi-koptereista. Mutta että hän piti niiden tyyliä "liian teollisena". Ite ymmärsin tämän niin, että jotta pyörä olisi todella hieno niin siinä pitää olla jotain jujua.


joitain sloganeita mitä tullut laitettua ylös:

- "form follows function"
- "purity & function"
- "The hard part is clean, simple, functional, tasteful, and trick"
- "you either gonna love it or hate it. - that's why I desing"

- "Designer know he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing to take away."

- "form follows function" should always be the starting point. once function is satisfied then artistry can be applied"


choppertown-leffassa rajuimmat kiksit sain tästä pyörästä ->







Jack

tämä näyttää hyvältä. Harmi etten tallentanut enempää kuvia kun ne oli vielä netissä.
Eli Brian Setzerin '53 Triumph Bobber.

Jack
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jack - 01 lokakuu 09, 13:55:57
tämä näyttää hyvältä. Harmi etten tallentanut enempää kuvia kun ne oli vielä netissä.
Eli Brian Setzerin '53 Triumph Bobber.

Jack

No niin näyttää! Ton rungon muotoilun osalta olen sitä mieltä, että on erittäin tärkeää, missä kohdassa rungon ylälinjaa se mutka on. Tossa Setzerin häksättimessä se on satulan alla olevan pystyputken kohdalla (tai hiukan sen takana), Hemulin linkittämässä vekottimessa puolestaan pystyputken etupuolella. Toinen näyttää hyvältä, toinen ei. Siis mun mielestä.

Mutta ois tossakin pari juttua, mitkä vois tehdä toisin... ;)
Long John Stroker

mikira



Tämä pyörä on mun mieleen, tykkäisin kyllä että oli vähän lyhyempi mutta en löytäny kuvaa lyhyemmälle west coast chopperin cfl rungolle rakennetusta pyörästä. Tuo kuvan pyörä on varmaan sopivan kokoinen sille jolle se on tehty.

Jack

Joo, tossa Brianin fillarissa olis voinu jättää ton rungon moldaamatta tosta emäputken takaa, olis ilmavampi, ja satulan asennosta voidaan keskustella...muuten aika perfecto.

Tosta Mikiran linkittämästä en saa sanotuksi mitään. Onneksi makuja on monia, muuten kaikki ajais raaseri-Inkkarilla... ;D

Jack
Flatheads!!!

Jack

Joku tuolla sanoi, että pannaan omien fillarien kuva ja annetaan sanan laulaa.

Ei se oo täydellinen, tosin viime kesänä kun ääneen suunnittelin eräässä tapahtumassa hieman muutoksia, meinasin saada korvilleni.

Joo, tiedetään, runko on liian pitkä peräosasta, mutta pussihousu minussa ei antanut pilkkoa sitä.

kuva kuskilla löytyi yhden kirjan alkusivuilta, jos tulee mutinaa, poistetaan. Tosin mitäs prkl kuvaavat auton ikkunasta ilman kohteen lupaa...

Jack
Flatheads!!!

Make

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 29 syyskuu 09, 21:54:57
Tämä keskustelu muuttuisi paljon hauskemmaksi jos kaikki laittaisi oman tekeleensä kuvan ja muut voisi "anonyymisti" sitten kehua mikä meni pieleen.
Luonnollisesti rakentaja sitten korjaisi virheensä raadin lausungon jälkeen kiltisti vastaamaan kollektiivista makua  :P

Vähän OT, mutta mä tekisin sen niin, että kaikki luulisivat kommentoivansa anonyymisti, ja kuvan haltija saisi YV:nä ilmoituksen, että "XXX kommentoi kuvaasi: ruma paska, paalaa heti" tms.  :D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

akrapu

Jack taisi aloittaa, joten jatkan omien laitteiden tyrkyllepanoa. Hankin shovelin muutama viikko sitten, joten en voi ottaa kunniaa rakentamisesta itselleni  :), se menee akselille USA - Kymenlaakso.  Omasta mielestäni stuuki on kohdallaan ja koska laite on oma, niin siinähän ei ole mitään parannettavaa (heh, heh). Ok, hiukan laahaava takajarru täytyy laittaa kuntoon talvella.

- AKr
- akr

Hemuli

Jaahas, sitä on näköjään palattu juurille - äkkikatsomalta näyttää ihan autenttiselta hippikopterilta mutta tarkempi tutkiskelu paljastaa kyseessä olevan uusionostalgisen laitteen.

Stuukki on ihan siisti mutta pahiten tuossa tökkää silmään muuten asiallisessa rungossa toi ohjausakselin valukappaleen nitkautus eturunkoputkiin nähden. Jos kerran alkuperäisestä rungosta lähdetään vääntämään niin olis nyt voinut muokata valukappaletta niin että se olisi saatu samaan kulmaan putkien kanssa. Toi on aika yleistä "suomichoppereissa"...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

juu,  ja Z-bar vois olla kapeampi, eteen lamppuja 2 allekkain.....

Siitäs saatte ;-)

J
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Näissä jutuissa on hyvä pitää mielessä yksi juttu: vaikka joitain asioita moni tekisi toisin, se ei tarkoita, että pyörä ei silti olisi hyvännäköinen. Toi hippikopteri on tästä oikein hyvä esimerkki!

Manitou on meikäläiselle poikkeuksellisen kiinnostava ja päänvaivaa aiheuttava kapistus. Mielestäni se ei ole varsinaisesti kaunis, mutta jo pelkästään kuvia katselemalla siitä tulee mielettömän hyvä fiilis. En osaa selittää, miksi. Jotenkin se liittyy tohon wanhaan rautaan. Enkä myöskään osaa sanoa siitä yhtäkään asiaa, minkä itse haluaisin tehdä toisin.

Kuppila aukeaa kohta. Menen sinne mietiskelemään... ;)
Long John Stroker

Raimo-Raato

Manitouta paha lähtee lyttäämään kun kaikki wanha miellyttää mun silmää. Toi lehtijousikeula on semmoinen josta en oo missään rakkineessa digannut yhtään mutta tuossa kun se on ilmeisesti alkuperäinen niin mulle tulee moraalinen ongelma haukkua sitä.  ;)

Akravun hippivekottimessa onkin sit kaikki pielessä kun en tykkää hippilaitteista yhtään. Ja kaikkia tuollaisia pyöreitä bensatankkeja vihaan lähtökohtaisesti aina. Harmi kun ne on muotia nykyään. :-[


Ohessapa sit syksyisen hämärät fotot omasta pannusta. Stuukki ei ole omaa tuotosta ja sekös harmittaa. Itse olen vaihtanut vaan värin, karsinut muutamat hippijutut ja liian uudet osat pois sekä muuttanut jalkavaihteista suicideen. Hoijakka tohon on vielä jäänyt kun on niin yltiö röyhkee. Monet kerrat olen miettinyt että miten tuota muuttais että se ois omaa tuotosta mutta kun ei raskis alkaa niin hyvin omaa silmää miellyttävää luomusta alkaa muuttamaan. No toki keulakulmaa on tarkoitus lisätä kunhan Apu 2 tulee voimaan... Sana on vapaa!

Edit: Niin pakoputket tossa on selkee kohde jotka vaatis muutosta. Mielessä ois vetää ykkösen putki ilmanputsarin alta niin että takana putket kulkisivat aivan päällekkäin.
A.K.A. Rambe

akrapu

Kosto elää Raimo-Raato  8). No ei vaiskaan. Minusta pannussa on reipasta hot rod-asennetta. Itse olen koulukuntaa, jonka mielestä chopperin pitää olla 'korkea' ts. stretsiä lujasti. Pelkkä keulakulman kallistus ei nappaa. Niin ja heivaa toi etulokari mäkeen. Sitten kehut: hieno hoijakka ! Jos olet luopumassa siitä, niin ota yhteyttä. Ostan sen pois.
Itse kun on syntynyt 60-luvun puolessa välissä, niin oli sisäinen pakko saada hippikopteri  ;D.
- akr