Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä?

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:51:50

« edellinen - seuraava »

Miikka

#30
Hogtechin "Laponia Outlaw" sehän hipoo jo lähes täydellisyyttä jos sellaista on olemassakaan... ;)


Hessu

Lainaus käyttäjältä: Sami - 22 syyskuu 09, 20:45:21
Heti pitää puolustaa vähän tuolla alkupäässä ollutta rajua etunojamiestä. Asettukaapa mielessänne samaan satulaan jos alla olis trimmattu toistasataakuutiotuumainen pata ja muutama sata kilometriä reissua edessä reippaammilla nopeusrajoituksilla. Ei ajatella miltä motoristiveljestä näyttää, vaan sitä mikä on fiilis itse pyörän kuskilla kun se painaa tuossa asennossa volvoletkan ohi...

No joo, olihanhan asento äärimmäinen ja alaselkääkin voi vähän perillä poltella, mutta ehkä ainakin vauhtia pelkäämättömät tajusivat pointin.



Toltahan pyörällä ajon pitää näyttääkin. Ja varsinkin tuntua. Niin kuin tuolla toisessa ketjussa kirjoitin. Epämukavalta ja vaaralliselta. Jos homma ei tunnu miltään, se ei oo mitään, eikä siitä saa mitään.
Perille pääsy pitää ansaita! 
Komppaan Samia. Mut jos sen volvoletkan ohi ei oo ikinä menny tollasessa asennossa, ei tiedä mitä on jääny paitsi.

Mutta tää tukholmaosasto on eri asiaa. Nyrkit munissa on hyvin kuvaava. Mun mielestä sen pitää olla just niin.
Mä oon aina syttyny eniten niillä 80-luvulla tai jopa jo 70-luvulla rakennetuille ruotsichoppereille.
Raju stretsi ja korkealta kaartuva ruohonleikkuristonga. Niin että kuski näkee nippanappa t-kpl:n yli.
Sellasta ajoneuvoa kun tulee vastaan, näky on uskomaton. Zykästä ei näy kuin kromattua putkea ja niiden päällä vähän skyndee.
Se kuva on tehny lähtemättömän vaikutuksen muhun.

Kaikki tyylit kehittyy ja muuttuu ja mun mielestä tästä viimeset kymmenen vuotta sveduissa vallinneesta tyylistä ei voi enää puhua Swedish stylenä. Ne on vaan choppereita.
Tohon Tukholmatyyliin kuuluu se volvon vanne taakse ja siihen se 14" 155 levee autonrengas, ruohonleikkuristonga, stretsi, se kuuluisa Denver notkautus runkoon ja vähän muuta.

Miikka

Hessulta tuli hyvä kuvaus aiheeseen chopper. Kyllähän ne vanhat Swedurakennelmatkin näyttää hyvältä denvertaitteineen, stongineen ja ruumisarkkutankkeineen... Ucc:een sivuiltahan niistä löytyy oikein hyviä kuvia.

Kokkonen

Näyttää näitä silmääni miellyttäviä pyöriä löytyvän vaikka kuinka. Liekö sitten syynä laaja näkökanta tai huonot silmälasit, tai kritiikin puute  :)

Tässä taas saksalaisen SSC:n (SSCycle) sivulta löytynyt saksalainen "vanha" Pannu, 38 astetta rakea, jatkettu H-D:n originaali springeri.
Pyörä näyttää hyvältä koska sillä ihan selvästi voi ajaa, siinä ei ole liikaa kromia, sen maalaus on yksinkertainen ja onnistunut värivalintaa myöten. Letkuja ja kaapeleita ei ole piilotettu, ne ovat järjestyksessä, saatavilla ja todettavissa (ja korjattavissa).

Jos miinusta ko. pyörästä etsin, niin turhan leveä takapyörä, 200, ei natsaa mulle, mutta menköön.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lycanth

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 syyskuu 09, 12:51:51
[img width=600 height=400]http://www.sscycle.de/SSC/bikes/Lindner/IMG_4950.jpg[img]

Uppoaa kyllä mulle, kuin nyrkki silmään. Tosin penkki näyttää siltä, että se on vain lätkästy kuvaa varten tuohon. Muuten kyllä toimiva kokonaisuus  8)

Hemuli

Arvostelu on aina helppoa ;D ...

Tuossakin penkki päin persettä, takakumi kuin venäläisen maatuskan takalisto ja noi kaksiosaiset tankit ei yksinkertaisesti toimi niin että ne on etupäästään ylhäällä. Puhumattakaan etupytyn putkesta - ihmeellinen pitkä viisto pätkä ja takapytty on taas selkeillä kurveilla ja vaakasuoralla osuudella. Ne on kuin eri pyöristä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Sivukysymyksenä niin onko jossain uusio pannussa suoraan tommoinen tötterö+generator jakopään koppa vai onko toi joku osista kasattu?
A.K.A. Rambe

Tuusulan T-Bone

Sivistäisikö joku minua: mikä on ruohonleikkuristonga (onko sama kuin heroiinistonga) ja mikä on Denver-notkautus rungossa?

Mua kiinnostaa eniten se, että minkä takia jotkut jutut koetaan hyvännäköisiksi (ja päinvastoin). Rakentajat eivät varmaan kauheasti mieti mitään kultaisia leikkauksia sun muita, mutta "se jokin" siitä stuukista silti rakentajan silmissäkin tekee hyvännäköisen (tai jättää tekemättä). Jossain määrin "se jokin" on jotain mitattavissa olevaa, mutta mitä?

Toikin asia toki muuttuu samaa tahtia kuin maku ja tyylit muuttuvat. Ehkä pitäisikin kysyä, mitkä tekijät tekevät swedish style-chopperista hyvännäköisen swedish style chopperin ja mitkä tekijät tekevät hippichopperista hyvännäköisen hippichopperin.
Long John Stroker

Soikkeli

Toi Pannun jakopään koppa on Sputhe:n valmistama.
Olen tilaamassa samanlaista piakkoin suoraan valmistajalta.

Laponia Outlaw on taustakuvana meidän koneella, ettei pääse hairahtumaan voiman pimeälle puolelle.
C.O.G. 
Lifemember

Make

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 23 syyskuu 09, 17:24:18
Ehkä pitäisikin kysyä, mitkä tekijät tekevät swedish style-chopperista hyvännäköisen swedish style chopperin ja mitkä tekijät tekevät hippichopperista hyvännäköisen hippichopperin.

Ja chopperien lisäksi on olemassa hyvännäkösiä bobbereita , race-henkisiä koneita, ja mitä lie customeita. Onko näillä yhteistä näköön vaikuttavaa tekijää, vai onko aivoihin taltioitu eri tyylisten vehkeiden ihannemitat, jotka toimivat vertailukohtina verkkokalvon tuomaan informaatioon?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 23 syyskuu 09, 17:24:18
Sivistäisikö joku minua: mikä on ruohonleikkuristonga (onko sama kuin heroiinistonga) ja mikä on Denver-notkautus rungossa?...

Stongan osalta taidat olla oikeassa - en kyllä itsekään ole tuota ruohonleikkurinimitystä kuullut. Denvertaitetta taas käytetään kuvaamaan jäykkäperän takarungon yläputkien hienovaraista alaspäin kaartumista satulaputken ja taka-akselin välillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-BonneMua kiinnostaa eniten se, että minkä takia jotkut jutut koetaan hyvännäköisiksi (ja päinvastoin).

Jostain löydettyä....
LainaaHavaitsijalla on aktiivinen rooli havaintojen rakentamisessa. Hän suuntaa ja jakaa aktiivisesti tarkkaavaisuuttaan olennaisiksi katsomiinsa kohteisiin, joita on aina rajoitettu määrä. Jos huomiota tahdotaan kiinnittää johonkin tiettyyn paikkaan, kannattaa muistaa, että tarkkaavaisuuden ärsykkeet valikoituvat lähinnä kiinnostavuuden, tärkeyden, tuttuuden, ennakkovihjeiden tai ärsykeominaisuuksien perusteella.

Otetaan vaikka tuo saksalainen Pannu tarkasteluun: Tekniikka on mulle tärkeää sekä kiinnostavaa joten sen pitää näkyä: Kone letkuineen, johtoineen vaijereineen. Pidän siitä että niitä ei piiloteta. Tuplalevyt edessä, hyvää tekniikkaa, pyörä on tehty ajoon, joka merkkaa mulle myös paljon. Sprigerikeula on upea, ja noin jatkettuna vielä upeampi. Miksi ei pidempi? En tiedä...mut tuo on hyvä.

Kun osa kromataan, kiilloitetaan tai maalataan "liian" korketasoiseksi, siitä tulee minulle merkki, "Varo! Älä koske!", jolloin kohde saa taideteoksen leiman, eikä se ole enää mulle samalla tavalla aito moottoripyörä, on se sitten kuinka palkittu tahansa.
Joku kuva sopusuhtaisuudesta on varmaan kallossa, koska sitäkin tiirailee, mutta sen sanoiksi pukeminen ei tunnu onnistuvan. Siis miksi en itse haltoidu pelkästään pitkästä etuhaarukasta vaan sille on olemassa joku itse luotu raja, jonka vain silmäni pystyy mulle kertomaan.
Näyttää siltä, että satulat ja pakoputket eivät ole mulle niinkään tärkeitä, kunhan vaan ovat ja sopivat jotenkin tyyliin. Pääasia, että satula on istuttava ja röörit tarpeeks pitkät, ettei bootsin kärjet pala ;D

Ei pyörän tarvii olla chopperi mua miellyttääkseen, mut nyt ne on hyviä keskustelun kohteita.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Sinällään meidän ois varmaan sama alkaa laittamaan tähän eri naisten kuvia ja väittelemään heidän ulkonäöstä (uskallan puhua meistä miehisenä lähtökohtana kun yksikään nainen ei mielestäni ole tähän threadiin vielä kommentoinut). Jostain se on tuokin kehittynyt että mimmoinen nainen ulkonäöllisesti kiinnostaa. Jollekin riittää että on ne isot tissit ja toisille sillä ei ole mitään merkitystä. Eli absoluuttista totuutta emme taida tähän ulkonäkökysymykseen ikinä saavuttaa... Ja mä en tässä siis verrannut moottoripyöriä ja naisia joten feministit pysykööt ruodussaan.  ;D Tarkoitus oli ihan vaan pohtia ihmisen kykyä/taipumusta kokea jokin hyvännäköisenä tai ei.

No tän verran pitää kyllä heittää uhallakin: Moottoripyörä voi olla hieno ja tyylikäs kun se ylittää tietyn rumuuden. Naisista en ole ainakaan itse vielä noin ajatellut. :P Esim. RG ja esi-isänsä TL on joo niin ruma että se on jo hieno.
A.K.A. Rambe

Tuusulan T-Bone

Jäsen Make on ilman muuta oikeassa, kategorisointia voi tehdä muutenkin kuin kopteriosastolla. Olipahan vain esimerkki.

Jäsen Bone kiittää jäsen Hemulia sivistyksestä. Sovitaanko, että se stonga on jatkossa diskreetisti kottikärrystonga...? ;)

Toi havainnointi on hauska juttu. Kun näin Triggerin valmiiksi kasattuna ja maalattuna ensimmäisen kerran, kiinnitti huomion mun makuuni onnistunut stuukki ja mun silmää miellyttävä väritys. Sitten tuijotin pyörää eri suunnista varmaan varttitunnin ja koko ajan löytyi jotain pientä kiinnostavaa yksityiskohtaa. En sano, etteivätkö yksityiskohdat olisi tärkeitä, mutta ellei pyörässä olisi ollut ns. suuremmat linjat ja maalaus kohdallaan, en olisi osannut kiinnittää huomiota yksityiskohtiinkaan. Kuka muuten rakentaisi samantyyppisen laitteen rautapäästä ja risukeulalla?
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 23 syyskuu 09, 23:39:46


Toi havainnointi on hauska juttu. Kun näin Triggerin valmiiksi kasattuna ja maalattuna ensimmäisen kerran, kiinnitti huomion mun makuuni onnistunut stuukki ja mun silmää miellyttävä väritys. Sitten tuijotin pyörää eri suunnista varmaan varttitunnin ja koko ajan löytyi jotain pientä kiinnostavaa yksityiskohtaa. En sano, etteivätkö yksityiskohdat olisi tärkeitä, mutta ellei pyörässä olisi ollut ns. suuremmat linjat ja maalaus kohdallaan, en olisi osannut kiinnittää huomiota yksityiskohtiinkaan. Kuka muuten rakentaisi samantyyppisen laitteen rautapäästä ja risukeulalla?

Tää on kaikista tärkein poitti ja toimii molemminpäin. Yksityiskohdat pitää olla viimeistelty, mutta myöskään pelkkä niiden viimeistely ei riitä. Oiva esimerkki on uusimman MCM:n kannessa oleva Trumppa. Kyllä on viimeistelty. Mutta kun niistä yksityiskohdista ja kikkailusta on tullut pääasia, homma on menny ihan perseelleen. Mutta se noita isoja kisoja on vaivannu kokoajan.

Hemuli selitti jo ton notkautuksen, mutta toi stongajuttu ei tainnu mennä ihan niin kuin meinasin. Kottarimallissa putket tulee suoraan kuskin munia kohti, mutta ruohonleikkurimallissa tulee stonga suoraan taaksepäin, mutta kääntyy 75-90 astetta ulospäin. Eli tupit ja hantaagit on niin kuin normistongassakin, mutta sylissä. Niinkuin 70-luvulla työnnettävissä ruohonleikkureissa oli.

Mutta jos nyt jätän ne chopperit. Kylhän hommaan vaikuttaa ihan vaan asiat, mitkä on tuttuja ja moneen kertaan hyväks havaittuja. Se miks niin on, onkin kai koko tän ketjun pointti. Ja sitä vastausta onkin vaikea löytää.
Esim. springer keula ja pumppuperä ei toimi koskaan. Knucklen tai lätyskän motti ja pumppukeula ei toimi koskaan. Eli väärän aikakauden osia ei pitäis sekoittaa.
Sit taas tää näyttelyiden helmi, peoplechoice palkinto. Hipoo lähinnä vitsiä. Senhän voittaa aina punaisin pyörä tai auto. Eli kun äänestäjillä ei ole kohteisiin mitään pohjaa, lopputulos on mitä sattuu. Sama kun mä äänestäisin koiranäyttelyssä. Hyvä kun erotan ajokoiran tanskandogista.

Siitä jakopäänkopasta. Sellasia käytetään, jotta saa lisää vaihtoehtoja sytkälaitteisiin ja nokkiin.
Koska sen kopan kanssa pitää käyttää tötterömallin motin nokka-akselia. Ja voi käyttää nykyaikaisempia elektronisia(paskempia) sytysjärjestelmiä.