Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä?

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:51:50

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 11, 14:52:48
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 lokakuu 11, 14:30:19...kun rakkine lopulta hörähtää tulille ja sillä voi suunnistaa kohti auringonlaskua....

Eli Turkua?  ;D

Laskee se muuallakin kuin Turussa. Onneksi.
Long John Stroker

jesse

kun "uutta" aihiota on hankkimassa niin kyllä se hinta on aika ratkaisevassa osassa
eikä se että onko se kertaalleen ryssitty vai orkkis
tosin sekin siihen aihion hintaan vaikuttaa että jos on paljon uutta palikkaa...
tai sitten jos tallissa on lähes alkuperäinen ja ajokuntoinen eikä ylimääräistä rahaa toista hommata eikä aiemmasta haluais luopua  ::)

itsellä budjetin olemattomuus ja kavereilta lainatut rahat saneli hyvinkin pitkälle että kotiin kulkeutui  palanut raato
toisaalta oli ollut aika alkuperäinen ainoastaan keula oli jotain muuta vuosikertaa
nuo alkuperäiset osat kuitenkin laitoin kiertoon niitä kaipaaville
runko oli täysin koskematon mutta ei siinä kyllä yhtään tullut surupuseroon rälläkkää kaivaessa
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Tuomo


Oliko se tässä ketjussa aiemmin vai jossain muussa missä käsiteltiin muotia, trendejä, eri alueille tyypillisiä stuukkeja. Mutta tahtoo sanoa että sehän on luonnollista että jonkin alueen laitteet jonkin aikaa jossain määrin muistuttavat toisiiaan. Ei rakentajat elä missään tyhjössä, vaan ottavat vaikutteita muunmuassa toisiltaan. Muutos vie aikaa. Ja lainsäädäntö ja omat vaatimuksst käytettävyydelle karsivat erikoisuuksia. Täsmälleen Darwinin evoluutioteorian mukaista.

Ja on kait myös  luonnollista että henkilöt jotka pystyvät luomaan jotain todella uutta ja onnistunutta, ovat harvinaisia. Suurin osa on peesailijoita. Sama juttu tieteessä. Harva yltää fysiikan Nobel-palkintoon, mutta tämän yhden neron työn tulosten laajentamisessa, soveltamisessa jne riittää työsarkaa muille fyysikoille.



Tuomo

Lainaus käyttäjältä: Ironhead -78 - 28 lokakuu 11, 08:36:43
1983

FLHT          1426kpl
FLHC-80      1302kpl
FLH            n.a.
FLT-80        566kpl
FLTC           472kpl
FXE-80        1215kpl
FXR             1413kpl
FXWG          2873kpl
FXS-80        3277kpl
FXEF-80      n.a.

Eli onhan noita..

niin tässä kait tuo n/a tarkoittaa että tietoa valmistusmäärästä ei saatavilla, ei sitä etteikä mallia olisi tehty

eräs toinen lähde listaa näin; vuodelle -83 siis

XLH 2230
XLS 1616
XLX 4892
XR-1000 1018
FXR 60
FXR 1069 (älkää kysykö miksi FXR kahteen kertaan)
FXRS 1413
FXRT 1458
FXE 1215
FXWG 2873
FXSB 3277
FXDG 810
FLT 1
FLT 565 (älkää...)
FLTC 475
FLTC SIVUVAUNULLA 37
FLH 1272
FLHT 1426
FLHTC 1302
FLHTC 2
FLHTC SIVUVAUNULLA 75
FLHS 985
FLHP POLICE STANDARD 334
FLHP DELUXE 414
FLHTP 341
FLHP SHRINE 11
FLHP BELT 112
FLHTC CHAIN 211

Leksa

#334
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 27 lokakuu 11, 16:12:01
Kantapään kautta oppiminen on kivuliasta - mutta myös tehokasta. Samaan tapaan pyörän keksiminen uudelleen on tietyssä mielessä tyhmää - mutta käytyäsi läpi keksintöön vievän prosessin voit sanoa todella osaavasi jotain. Ja loppujen lopuksi pyörää ei opi rakentamaan lukemalla kirjoja tai Finnbikersin saittia - vaikka niistä on paljon apua. Rakentamaan oppii vain rakentamalla ja jostakin se homma täytyy aloittaa. "Kötöstyksillekin" pitää antaa tilaa, kukaan ei ole seppä syntyessään. Oppirahoja ovat varmasti maksaneet kaikki täälläkin kirjoittelevat pitkään harrastaneet herrasmiehet.

P.S. Mulla on ollu sellainen ylettömään itsekritiikkiin perustuva lähtökohta touhuun, että en tee paljon mitään, ennen kuin tiedän, mitä tahdon ja ymmärrän, miten asioita on viisasta tehdä. Ensimmäistä omaa chopperia suunnittelin päässäni öpaut kahdeksan vuotta. Hankin tietoa ja kokeilin erilaisia olemassaolevia laitteita. Se kannatti, rakenteisiin, jarruihin, ajogeometriaan ja sen sellaiseen liittyen ei ole tarvinnut muuttaa yhtään mitään; kapistus toimii juuri niinkuin olin sen halunnut tekevän. Nyt on käynnissä tekniikkapuolen teorian ja rakentamisen opiskelu, joka sivumennen sanoen on muuten sangen kiehtovaa. Saa nähdä, millaisia oppirahoja sillä puolella joutuu vielä maksamaan. Tähän mennessä olen ainakin oppinut, että rapsakka moottori maksaa rahaa ja että fun factor on kääntäen verrannollinen koneen elinikään... ;D

Omalla kohdallani asia on juuri näin . En yritäkään keksiä/rakentaa mitään uutta vaan haluan oppia tuntemaan oman pyörän läpikohtaisin ja siinä sivussa tehdä siitä haluamani näköisen . Oppirahoja joudun maksamaan jatkuvalla syötöllä ;D Mutta kuten T-Bone mainitsikin , jostain on aloitettava ja itse tekemällähän sitä parhaiten oppii , vaikkakin joskus tulee mentyä perse edellä puuhun .
Ajoittain omalla kohdallani olisi kohdallaan olla tekemättä mitään ennen kuin tiedän ja ymmärrän mitä olen tekemässä ,useimmiten tulee ensiksi tehtyä ja sitten vasta ymmärrettyä :)
Siihen , että miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä onkin vähän hankalampi ottaa kantaa. Jokainen kuitenkin rakentaa pyörän itselleen ja omien mielymysten mukaan . Mutta niin kuin täällä onkin jo todettu , jokaisella on omat mieltymyksesnä ja mielipiteensä siitä mikä on ¨hyvänäköinen pyörä¨.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 11, 10:33:15
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 lokakuu 11, 08:17:32...Että kun se luomisen palo on kova, yrittäis hankkia aihioksi jo duunatun.
Edelleen kuulee kommentteja " tää aihio oli tosi hyvä, kun kukaan ei ollu ehtiny ennen mua".
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 lokakuu 11, 08:17:32Joe coolin sporsteri on hieno esimerkki. Harvoin näkee rakennettua rautapäätä, joka olis mun mielestä hienompi kuin tollanen orgis.
Jaa, mä kun oon aina ollu siinä uskossa että se on museoleimassa...
Minulla ensin vaatimattomuus esti kommentoimasta, mutta nyt täytyy ottaa kantaa tähän. Ensinnäkin kiitos Hessu kannustuksesta ja toiseksi Herra H lukaisi tuo lauseen hieman liian nopeasti. Tarkasti luettuna siinä verrataan rakennettua tuollaiseen orggikseen, jota minun pyöräni edustaa. Orggis voi olla museossa tai sitten ei, tuo on. Ja oivalsin kyllä pienen piikkisikin ;)

Hemuli

Öööö... Nyt taiskin käydä niin että mulla kävi lukihärjö. Kuvittelin Hessun puhuvan sun rautiksesta rakennettuna pyöränä. Ehkä se hämäsi kun mainitsit että tallissasi majailee rakenneltu laite - tarkoititko sitten tyttäresi piikkiharrikkaa?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuomo - 28 lokakuu 11, 18:20:22
FXR 60
FXR 1069 (älkää kysykö miksi FXR kahteen kertaan)

En kysy, vastaan... ehkä jopa oikein. Eli vuonna '83 tuli loppuvuodesta FXR:ää jo EVO-koneella, ilmeisestikin nuo 60kpl...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 lokakuu 11, 00:00:15
tallissasi majailee rakenneltu laite - tarkoititko sitten tyttäresi piikkiharrikkaa?
Sitäpä hyvinkin ja minun silmääni se näyttää paljon alkuperäistä paremmalle :) Ehkä sekin tulee vielä entisöityä, kun tytär pääsee ison pyörän sarviin ...

Nyt muuten tallissa on sitten jo se rottapyöräkin, se on aito Twenty Footer ;D

Motomatti

Vaikuttavaa etiikkakeskustelua.
Itse kun häärään museorekisteripyörien ja streetfightereiden välimaastossa, vaikkakaan en japsipyöriin koske kuin säälittävissä tapauksissa, olen nähnyt entisöinnin ja rakentelun tietynlaisina prosesseina.

Ero on siinä että entisöinnin kohde on aina vanha laite. Rakentelukohde voi olla minkä ikäinen vain. Suoraan kaupan hyllyltä ostettu laite on kokenut välittömän muutoksen. Tai se voi olla yli 30 vuotta vanha alkuperäiskuntoinen, hyvässä pidossa ollut laite. Eniten pörinää ajukopassa herättää kuitenkin aihio josta puuttuu oleellisia osia ja jonka entisöinti tuottaisi merkittäviä kuluja tai se on niin tavanomainen että niitä mahtuu 14 tusinaan.

Siinähän sitä onkin jo valinnan varaa.

Olen pitkään pitänyt tapana entisöidä kerran vuoteen yhden 750 Benellin. Niiden omistajissa on aika tiukkoja tyyppejä ja pyörä on niin tunnettu että kaikki yli viiskymppiset muistavat sen nuoruudestaan. Silti useimmat haluavat sen myös toimintavarmaksi. Sähköjen osalta se tehdään siten että alkuperäinen johtosarja liittimineen kunnostetaan mutta samalla rakennetaan piiloon tärkeimpiä toimintoja hallitseva johdinsetti vesitiiviine liittimineen ja digitaalisytytyksineen. Ja sitten leimalle.

Rakentelukohteeni rajoittuvat saman konsernin toiseen merkkiin: Guzziin. Se oli jotenkin luonnollinen valinta kun totesin että kaikki rakentavat mieluiten H-D -pohjaisia härveleitä. En ole koskaan sulautunut massaan siinä mielessä.

Toimin, mielestäni, eri järjestyksessä kuin monet tutut rakentelijat: Ensin tekniikka tiukkaan kuntoon ja sitten on ulkomuodon vuoro. Alkoholipyöräprojektikaan ei tästä linjasta eroa. Toiminnallisuus ensin ja sitten mietin mitä muutoksia ulkonäköön kannattaa tehdä ottaen huomioon pyörän tulevan käyttö- ja näyttötarkoituksen.

Ja kun itse tekee saa sellaista kun tulee.

mielikuva

Tässä hiukan mun ajatuksia.

Harrikka on hyvä rakentelukohde koska se ei menetä arvoaan vaikka sitä rakentaisi, jossain rajoissa tietysti. Toisin se on esimerkiksi autoissa.

Lähtökohdan valintaan vaikuttaa monesti raha. Mulla ei ole koskaan ollut omaa harrikkaa. Silti irrotin ja purin rautiksen koneen tämän vuoden aikana 3 kertaa. Laatikon purin ja kasasin vain 2 kertaa. Lopetan heti rautiksen laittelun kun musta alkaa tuntumaan että osat hajoo. Mutta kun kaikki viat, kuluneisuus yms. johtuu edellisistä "duunaajista" ja rahan puutteesta. Raha on estänyt öljynvaihdonkin. Kyllä mä olen oppinut kantapään kautta kaikenlaista - ja kyllä, olisin ottanut orkkiksen, "duunaamattoman" mieluummin.

Yksi asia mitä tässä keskustelussa ei oteta huomioon on että monelle joka hankkii uuden pyörän, pyörä on ok sellaisenaan, korkeintaan vaihdetaan putket, siirtosarja että jalat saa paremmin, tanko sellaiseksi että on kiva ajaa. Tehdäänkö rakentelu omaa silmää varten vai muiden? Mun mielestäni ihan miten vaan kunhan pyörä on - Sellainen josta tykkää pitää huolta.

Tykkään leveästä tangosta ja eteen siirretyistä speduista. Rautis on käsittämättömän kiva laite ajaa noin, minä 185cm. Rojekti oli pakko aloittaa koneesta/laatikosta, nyt ne on kunnossa. Ja laite näytää oikein hyvältä omaan silmään.

Make

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 29 lokakuu 11, 01:07:48
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 lokakuu 11, 00:00:15
tallissasi majailee rakenneltu laite - tarkoititko sitten tyttäresi piikkiharrikkaa?
Sitäpä hyvinkin ja minun silmääni se näyttää paljon alkuperäistä paremmalle :)

Ai se. Minä oon miettiny pääni puhki, että mikä niistä nyt on niin rakennettu?  ;D Tässä taas esimerkki, että ei se oo tyhmä joka kysyy.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mikjus

#342
Palataanpa kymmeniä sivuja taakseppäin ja aiheeseen etu ja takarenkaan suhde? En ainakaan löytänyt näistä tarkempaa keskustelua.

Nämä ainakin tuntuisi toimivan ja miellyttävän silmää. Toki takarengas näissä kaikissa voi olla pienempikin.
16" takarengas 19" eturengas
17" takarengas 19" eturengas
18" takarengas 21" eturengas

Lähtökohtaisesti siis eturengas korkeampi kuin takarengas niin toimii mutta onko hyvän näköinen jos korkeus lähellä samaa? Miltä näyttää jos takana on esim. 18" vanne jolla 2xx/40/18" kumi ja edessä 90/90/19". Onko hölmön näköinen jos näin? Yritin etsiä kuvia tämmösestä setupista mutta ei löydy. Nii ja semmosessa +2m pyörässä siis mutta toki lyhyemmästäkin hahmottaa asiaa.

Jack

mulla oli kawassa 18 takana ja 19 edessä. molemmissa päällä retro Firestone. Kaiva tuolta japsifillariosastolta kuva niin näät. (molemmat siis samalla lailla korkeeprofiilisia kumeja) Päätä ite miltä näytti, musta ihan hyvältä.
Flatheads!!!

Make

Postaan tämän toistamiseen tähän ketjuun. Ajatus, että etupyörä olisi takapyörää isompi on naurettava!

Greatest enemy of freedom is satisfied slave