Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä?

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:51:50

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Vähän vaikea asia hahmottaa tämä "pakkorakentelu", tai miten sitä nyt tahtookaan kutsua. Sellainen määrätty individualismi kun on ainakin mun mielestä erittäin positiivinen asia nykyisessä ympäristössä, jossa kohta kaikki on jollain tavalla standardoitua ja yhteen harmaaseen matalaotsaiseen muottiin pakotettua. Tässä mielessä kaikki standardista poikkeava on ainakin idealistisessa merkityksessä positiivinen asia.

Kantapään kautta oppiminen on kivuliasta - mutta myös tehokasta. Samaan tapaan pyörän keksiminen uudelleen on tietyssä mielessä tyhmää - mutta käytyäsi läpi keksintöön vievän prosessin voit sanoa todella osaavasi jotain. Ja loppujen lopuksi pyörää ei opi rakentamaan lukemalla kirjoja tai Finnbikersin saittia - vaikka niistä on paljon apua. Rakentamaan oppii vain rakentamalla ja jostakin se homma täytyy aloittaa. "Kötöstyksillekin" pitää antaa tilaa, kukaan ei ole seppä syntyessään. Oppirahoja ovat varmasti maksaneet kaikki täälläkin kirjoittelevat pitkään harrastaneet herrasmiehet.

P.S. Mulla on ollu sellainen ylettömään itsekritiikkiin perustuva lähtökohta touhuun, että en tee paljon mitään, ennen kuin tiedän, mitä tahdon ja ymmärrän, miten asioita on viisasta tehdä. Ensimmäistä omaa chopperia suunnittelin päässäni öpaut kahdeksan vuotta. Hankin tietoa ja kokeilin erilaisia olemassaolevia laitteita. Se kannatti, rakenteisiin, jarruihin, ajogeometriaan ja sen sellaiseen liittyen ei ole tarvinnut muuttaa yhtään mitään; kapistus toimii juuri niinkuin olin sen halunnut tekevän. Nyt on käynnissä tekniikkapuolen teorian ja rakentamisen opiskelu, joka sivumennen sanoen on muuten sangen kiehtovaa. Saa nähdä, millaisia oppirahoja sillä puolella joutuu vielä maksamaan. Tähän mennessä olen ainakin oppinut, että rapsakka moottori maksaa rahaa ja että fun factor on kääntäen verrannollinen koneen elinikään... ;D
Long John Stroker

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 27 lokakuu 11, 16:12:01Sellainen määrätty individualismi kun on ainakin mun mielestä erittäin positiivinen asia nykyisessä ympäristössä, jossa kohta kaikki on jollain tavalla standardoitua ja yhteen harmaaseen matalaotsaiseen muottiin pakotettua. Tässä mielessä kaikki standardista poikkeava on ainakin idealistisessa merkityksessä positiivinen asia.
No töksäytellään lisää pohjalaiseen pesäpallobaariin ;) Kun rakentelusta puhutaan, niin jos ottaa etäisemmän yleissilmäyksen vaikkapa melkein mihin tahansa näytelyyn, niin kyllä on niin samanlaista pyörää, niin samanlaista. Äkkinäinen satunnainen näyttelyvieras ei näe mitään eroa niillä keskenään. On vähän pidempää keulaa, vähän leveämpää perää, jäykkää runkoa, hyvin alas sijoitettua pientä kovaa satulaa jne. Eli just sitä, mitä on lehdistä katseltu se viimeiset 5 vuotta, kuten joku tuolla aiemmin totesi.

Eihän siinä mitä, jos rakentaja siitä tykkää ja tekee omannäköisensä omilla yksityiskohdillaan, ei sitä pidä kenekään arvostella - menisi ja teksi arvostelöija itse paremman, jos mielikuvitusta ja taitoa riittäisi. Minulla ei riitä. Enkä missään tapauksessa arvostele kenkään tekosia - samalta massalta ne vaan näyttävät :o

Sitä T-Bonen peräänkuuluttamaa standardista poikkeamista ei kyllä silti liikaa ole havaittavissa kuin muutamissa helmissä. Tästä olkoon hyvä esimerkki vaikkapa Herra H:n jo kahdessa Petrol Circuksessa palkittu Firestarter.

Hessu

Oon T-bonen kanssa samaa mieltä. Kantapään kautta oppiminen on tehokkainta.
Jopa suositeltavaa.  Siihen mulla ei ainakaan oo mitään varaa sanoa. Kaikki on hajonnu niin useasti. Toi sun tapa ei oo niin kivinen, mutta pidempi.
Mä tarkotan tolla pakkorakentamisella vähän eri asiaa.
Sisäinen pussihousu pulpahtelee pintaan niin useasti, että hirvittää. Tarkotan ennemminkin, että jo raiskattuja aihioita on niin paljon tarjoilla että orgis kuntoisia shoveleitakaan ei tarvii enää alkaa "rakennella". Vanhemmista nyt puhumattakaan.
Että kun se luomisen palo on kova, yrittäis hankkia aihioksi jo duunatun.
Edelleen kuulee kommentteja " tää aihio oli tosi hyvä, kun kukaan ei ollu ehtiny ennen mua".

Varsinkin kaikki peltiosat, mielellään rungot kandeis jättää rauhaan ja hommaa vaikka tarvikkeita tilalle. Joe coolin sporsteri on hieno esimerkki. Harvoin näkee rakennettua rautapäätä, joka olis mun mielestä hienompi kuin tollanen orgis.

Joku varmaan löytää valmistusmäärät netistäkin, mutta muistelen lukeneeni jostain kirjasta kun etin ton mun matkalehmän valmistusmäärää että shoveleita oli vuonna 83 tullu noin tuhat kpl. Jos se pitää paikkansa, olis pyhäinhäväistys duunaa sellasesta jotain chopper-bobber osastoa.

Jos tää omavalmistelaki olis menny loppuun asti niinkuin T-bone & Co. suunnitteli, ei tarttis enää orgiksia käyttää aihiona. Harmi, että se vähän töksähti.

Ironhead -78

1983

FLHT          1426kpl
FLHC-80      1302kpl
FLH            n.a.
FLT-80        566kpl
FLTC           472kpl
FXE-80        1215kpl
FXR             1413kpl
FXWG          2873kpl
FXS-80        3277kpl
FXEF-80      n.a.

Eli onhan noita..

Hessu


Jack

Flatheads!!!

eeko

n. a. = not available tai not applicable
eli siis suomeksi ei ole olemassa.
-eeko

Hessu

No johan siitä erikoinen tulikin. Kun ei oo edes olemassa. Täytyy tarkistaa ne kirjaimet

Joe Cool

Joo, onhan  noita tehty, mutta silti kyllä Hessun kanssa samaa mieltä, että ei välttämättä kannata aloittaa sitä pilkkomista noista n. 30v tai vanhemmista orggiskuntoisista pyöristä, kun uudempaakin on vielä enemmän tyrkyllä ja kertaalleen rakennettua myös.  Tästä uudelleen rakentamisestahan tuolla on jo toinen ketjukin juuri meneillään.

Toki kannattaa myös ajatella niin, ettei kaikista vanhoista runsaahkoa tarjontaa edustavista sekalaisen kuntoisista pyöristä tarvitse museopeliä entisöidä, vaan antaa luovuuden vaan kukkia rauhassa ja tuoda tullessaan jotain omaperäistä iloa silmille.

Tämä omaperäisyys vaan pyrkii rakentelussa hukkumaan, kuten tuossa edellisessä kirjoituksessani totesin. Tämä näkyy jopa väreissä, jos ei muita muutoksia haluta tehdä, niin "kaikilla" pitää olla edes mustaksi maalattu pyörä, vaikka tehdas olisi sen kuinka komeasti maalannut rikastuttamaan pyörien värikirjoa.

Eli mielipiteitä on ja pitää ollakin ristiin rastiin - jopa omassa päässä :D

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 lokakuu 11, 08:17:32...Että kun se luomisen palo on kova, yrittäis hankkia aihioksi jo duunatun.
Edelleen kuulee kommentteja " tää aihio oli tosi hyvä, kun kukaan ei ollu ehtiny ennen mua".

Harvinaisempien mallien kohdalla kieltämättä riipaisee pilkkoa, mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta että on paljon miellyttävämpää aloittaa projekti josta tietää että ei tarvitse korjata kahden vuosikymmenen rakentajaässien kötöstyksiä ensitöikseen. Tulee ihan mieleen yks rystyn runko minkä lopulta dumppasin Gregelle - siihen oli rungon vaakaputkesta korvattu pätkä vesijohtoputkella joka oli about kymmenisen milliä alkuperäistä ohuempi ja loput korvattu kitillä. Mistä tiedän että se oli vesijohtoputkea? No kun siinä oli vielä kierteet päässä ;D...

Toinen ääripää oli sitten vuosia sitten tekemäni Electrakustomi, sen lähtökohtana oli alle 30tkm ajettu -87 Electra Glide Classic - se oli letkuklemmareita myöten alkuperäiskunnossa. Helppo rakentaa kun tietää mitä edestään löytää. Onneksi pussihousujen mielestä evolaisia joutaakin teurastaa ::)...

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 lokakuu 11, 08:17:32Joe coolin sporsteri on hieno esimerkki. Harvoin näkee rakennettua rautapäätä, joka olis mun mielestä hienompi kuin tollanen orgis.

Jaa, mä kun oon aina ollu siinä uskossa että se on museoleimassa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

Toi "omaperäisyyden hukkuminen" on pantu maailmalla merkille jo vuosia sitten, ja lehdet on olleet pullollaan mitä kummallisempia härveleitä, valtaosa varmaan ajokelvottomiakin, rakentamisen innossa tehtyjä. Muka hienoo, kun kaikki on käännetty nurin tai väärin päin ??!
Ja ne härvelit vielä yleensä voittavat pinaalit kotiin isoissa näyttelyissä...!?!
Käsittämättömiä, koko motskarin käsite on silloin hukattu, lähempänä bonk-meininkiä.

Tarkoitan vaan, että ei niissä kansakouluajan rakentelutyyleissä niin suuria virheitä ole.
Pyörät on tehty ajettavaksi ja mikä tärkeintä itselle, ihan sama vaikka sata jannua olis samaa mieltä ja tekis just samanlaisen, ollanpahan sitten ainakin oikealla asialla ja ihan porukalla  ;)

Kiiski

^ Totta joka sana. Sitten kun vielä ajattelee tarkemmin ja menee nyansseihin kaksi "samanlaista" pyörää voi rakentaa niin ettei niissä ole yhtään samaa osaa. Jokaisesta kikkareesta löytyy kiinalainen, huono, halpa, orgis, parempi,paras,harvinaisin,uusin ja mä ite. Eli lopputulos voi näyttää samalta mutta ei lähemmässä tarkastelussa sitä ole. Tämä juttu menee valitettavan monelta ohi.

tyg

Älä juokse rakentelumuotien perässä vaan pysähdy paikallesi,
niin olet muodikas 10v välein.

Jos silläkään nyt mitään väliä.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 28 lokakuu 11, 10:17:11
Tämä omaperäisyys vaan pyrkii rakentelussa hukkumaan, kuten tuossa edellisessä kirjoituksessani totesin. Tämä näkyy jopa väreissä, jos ei muita muutoksia haluta tehdä, niin "kaikilla" pitää olla edes mustaksi maalattu pyörä, vaikka tehdas olisi sen kuinka komeasti maalannut rikastuttamaan pyörien värikirjoa.

Kaikista omaperäisimmät laitteet muistuttavat usein Bonk-tuotteita, kuten tuossa yllä jo todettiin. Niilläkin lienee paikkansa, joskaan eivät yleensä omaan öögaan oikein istu. Mutta tämä ei ollutkaan se pointti. Rakenneltu pyörä on aina jossain määrin omaleimainen, vaikka eri muotivillitysten kohdalla pyörät usein muistuttavatkin toisiaan. Silti, kahta täysin samanlaista rakenneltua pyörää tuskin on olemassa. Kiisken pointti kertoo tästä asiasta paljon. Katsominenkin on taitolaji.

Mitä tulee historian säilyttämiseen ja pilkkomiseen, niin kumpikin on omalla tavallaan arvokasta puuhaa. Rälläköintiaihion valinnassa tarvittaisiin jonkinlaista pelisilmää; jotkut aihiot ovat soveltuvia entisöintiin, toiset taas vaikka sopperinrakennukseen. Kumpiakin onneksi löytyy vielä toistaiseksi markkinoilta. Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että suht orggiskuntoisen vanhan pyörän pilkkominen tuntuu vähän pahalta.

Ja kuten joku tuolla yllä jo mainitsi, rakentaminen on jo prosessina arvokas asia - kötöstämisineen ja onnistumisineen. Se on käsityötä ja designia - tuijottamista, kiroilua, pähkäilemistä, tupakinpolttoa ja euforinen onnistumisen tunne, kun rakkine lopulta hörähtää tulille ja sillä voi suunnistaa kohti auringonlaskua. Ei kai tämä tän enempää perusteluja edes tarvitse.
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 lokakuu 11, 14:30:19...kun rakkine lopulta hörähtää tulille ja sillä voi suunnistaa kohti auringonlaskua....

Eli Turkua?  ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957