Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miksi pyörä näyttää tai ei näytä hyvältä?

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:51:50

« edellinen - seuraava »

filtteri

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 22 lokakuu 11, 23:38:00
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 20 lokakuu 11, 21:12:25
Lainaus käyttäjältä: Redneck - 20 lokakuu 11, 09:01:31
Valkoinenkin voi olla hieno.


Siis mitä hienoa on tuossa vakiosporassa?
Sporat kertovat kohtalosi, eikö se ole hienoa ::)
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/sporalogia.html
Mm. näin siellä sanotaan:
Sporalogia
(engl. sporalogy). Sporalogia on uusi, mutta silti melko tutulta kuulostava ennustamismenetelmä. Leikkimielisen sporalogian kehittäjä fyysikko Nils Mustelin kirjoittaa teoksessa Paholaisen asianajaja: ”Olen joskus leikitellyt sillä ajatuksella, että voisin perustaa aivan uuden astrologiaa muistuttavan ennustamisjärjestelmän, jonka lähtökohtana olisivat Helsingin kaupungin raitiovaunujen liikkeet. Järjestelmää voisimme kutsua raitiovaunulogiaksi tai sporalogiaksi.”


Ja mitä tuon linkin valkoisen rautiksen hienouteen tulee, niin kyllä se komeudellaan päihittää mennen tullen (ehkä jopa tämänkin palstan monen kirjoittajan) usean nakerteijan  tekeleet.

Voisi kysyä, mitä hienoa on rautasahalla katkaistussa takalokarissa, poistetussa etulokarissa, naurettavaan asentoon väännetyssä apinakiikussa tai täysin ajokelvottomaan asentoon kiskotussa suorassa tangossa - vain muutamia mainitakseni näistä rakentajien tuotoksista ;D Eli kyllä alkuperäinen aina huonosti rakennetun voittaa - tomimivuudessaan ja kauneudessaan :D
tässä on nyt pääsemässä sisäinen pussihousu pahasti irti :o

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: filtteri - 23 lokakuu 11, 01:45:54
Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 22 lokakuu 11, 23:38:00kyllä alkuperäinen aina huonosti rakennetun voittaa - toimivuudessaan ja kauneudessaan :D
tässä on nyt pääsemässä sisäinen pussihousu pahasti irti :o

On on - miten sellaisten vielä annetaan kulkea vapaana ;D Onneksi Vempulan palstalla oltiin valppaampia ja evättiin kirjautumiseni heti kättelyssä, olin aivan liian epäilyttävä sinne kirjoittamaan ;)

Mutta asiaan - kirjoitin tuon kommenttini ihan tarkoituksella hieman hämmentämään vallalla olevaa ajatusta kaikenlaisen muuttamisen parantavasta voimasta. Tunnustan heti, että Harrikoilla olen ajanut vasta 6 kesää ja n. 30 000 km, eli paljon vähemmän, kuin moni täällä.

Silti näinä vuosina olen huomannut hämmästyttävän monen harrastajan käsityksen siitä, että kaikki muutokset vievät aina parempaan päin, esim:
- Kuka tahansa osaa rakentaa rautasahalla ja Bilteman hylsysrjalla tehdasta paremman ja hienomman pyörän
- Mikä tahansa tekninen muutos, vaikka pelkkä rikkoutuneiden osien  turhana poistaminen antaa tehtaan tekelettä paremman lopputuloksen
- Millainen tahansa pölynimurilla puhallettu erikoismaalaus voittaa tehtaan maalauksen
- Miten epämukava tai naurettava tanko tai satula tms.  pesee mennen tullen tehtaan tangot ja satulat

Tiivistettynä - mikä tahansa kyläsepän tai kenen hyvänsä ryssimä yksityiskohta on poikkeuksetta parempi, kuin tehtaan tekele  ;D  (No tämän toki todistavat vaikkapa ne kaikki Venäjältä raahatut WLA-helmetkin  :o )

Kiiski


filtteri


Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 23 lokakuu 11, 12:48:49
Joe Cool puhuu asiaa.



Juu! Samalla tavalla asiaa kuin se veijari, joka Pohjanmaalla meni baariin ja kehui että pesäpallo on homojen laji!
Long John Stroker

Kiiski


Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Make

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 23 lokakuu 11, 13:41:10
^ Mut sehän on.

Nyt karkaa aiheesta mutta vähemmistöjen kunniaa täytyy sen verran puolustaa, että ei kaikki homot kuitenkaan oo pesäpalloilijoita.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

seppo

Lainaus käyttäjältä: Joe Cool - 23 lokakuu 11, 08:39:42

On on - miten sellaisten vielä annetaan kulkea vapaana ;D Onneksi Vempulan palstalla oltiin valppaampia ja evättiin kirjautumiseni heti kättelyssä, olin aivan liian epäilyttävä sinne kirjoittamaan ;)

Mutta asiaan - kirjoitin tuon kommenttini ihan tarkoituksella hieman hämmentämään vallalla olevaa ajatusta kaikenlaisen muuttamisen parantavasta voimasta. Tunnustan heti, että Harrikoilla olen ajanut vasta 6 kesää ja n. 30 000 km, eli paljon vähemmän, kuin moni täällä.

Silti näinä vuosina olen huomannut hämmästyttävän monen harrastajan käsityksen siitä, että kaikki muutokset vievät aina parempaan päin, esim:
- Kuka tahansa osaa rakentaa rautasahalla ja Bilteman hylsysrjalla tehdasta paremman ja hienomman pyörän
- Mikä tahansa tekninen muutos, vaikka pelkkä rikkoutuneiden osien  turhana poistaminen antaa tehtaan tekelettä paremman lopputuloksen
- Millainen tahansa pölynimurilla puhallettu erikoismaalaus voittaa tehtaan maalauksen
- Miten epämukava tai naurettava tanko tai satula tms.  pesee mennen tullen tehtaan tangot ja satulat

Tiivistettynä - mikä tahansa kyläsepän tai kenen hyvänsä ryssimä yksityiskohta on poikkeuksetta parempi, kuin tehtaan tekele  ;D  (No tämän toki todistavat vaikkapa ne kaikki Venäjältä raahatut WLA-helmetkin  :o )

Meissä kaikissa on ripaus pussihousua, sinussa hieman enemmän. On niitä jotka rakentelee ja ainakin yrittää tehdä lopputuloksesta paremman kuin alkuperäinen. Onnistuminen taas riippuu ihan katsojan silmästä. Tällä foorumilla kuitenkin keskitytään selvästi enemmistönä alkuperäisen rakenteen aika radikaaliin muuttamiseen ja "pussihousupyöriä" on aika vähän näytillä.

Löytyyhän noista alkuperäisistä pyöristä puutteitakin jotka on myöhemmin sitten korjattu aftermarkettiosion toimesta. Esim sovelista mm. moottoriöljyn kierrättäminen ensiövedossa, muovinen breather, -80 luvun lyhentyneen venttiilivarret. Tehoakin noissa vanhemmissa on maltillisesti ja monessa tapauksessa mottia remontoidaan jotta saataisiin enemmän tehojakin irti.

Esteettisesti nuo alkuperäiset ei aina välttämättä istu ainakaan meikäläisen silmään. Mutta se ei todellakaan tarkoita että ne olisivat yhtään vähemmän arvostettavia tai mielenkiintoisia. Aika vähän kaikenkaikkiaan sellaisia pyöriä joiden muotoilu on 'ajaton' vaikka niitäkin toki löytyy. Enemmistönä kaikenkaikkiaan kuitenkin sanoisin että rakentelun jälkeen selvästi suurempi osa näyttää alkuperäistään paremmalta. Ja arvosteluakin pitää kestää oli se pyörä alkuperäinen tai rakenneltu.

ma^ko

Faktahan on kuitenkin aina että se kauheus on karsastajan katseessa ja muutos jonka ainoa ohjenuora on muutos on harvoin onnistunut mutta bulkkituotetta on kuitenkin mahdollista parantaa tahi pahentaa. Itse en esmerkiks tiedä juurikaan epämukavampaa ja epäerkonomisempaa stongaa kuin JoeCoolin diggaama orkkis pulpäkki. Mun silmään muuten tollanen orkkis rautiainen ei ole yhtään pölhömmän näköinen mopo edes valkoisena.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Pakko vastata Sepolle että, virittäminen ja remontti eri asia. 80- lukunen ei ole vanha.  Vanha alkuperäinen on aina enemmän arvostettu ja mielenkiintoinen kuin jonkun itse ryssimä, valitettava fakta, sen huomaa jälleenmyyntiarvosta. Onnistuminen toki riippuu paljon katsojan silmästä varsinkin jos silmä sattuu olemaan pyörän rakentajan päässä, mutta myös taidoista ja tiedoista + muutama tonni rahaakaan ei ole pahitteeksi.
"Pussihousupyöriä" on vähän näytillä koska niitä on vähän.
Evojen, twincamien ja vesipäiden ulkomuoto tosin kohenee vaikka ne löisi paalaimeen(varsinkin jos ne lyö paalaimeen). ;D

Jack

Flatheads!!!

Kiiski

Jack sä oot ihana! Lähetäänkö kopittelee?

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Jack

mennään vaan mut mä haluun pitää räpsää... ;D
Flatheads!!!