Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

softarin ohjain akselista..

Aloittaja bulutaurus, 29 tammikuu 14, 19:42:24

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 30 tammikuu 14, 15:16:16Jos on sellainen tiimalasin muotoinen laakeriputki kiinteillä laakeripesillä, pitäisi tuurnan olla justiin sopivalla mutkalla, jotta sillä pääsee lyömään ulkoskooliin. Se taas on vähän sellaista erikoismiesten hommaa. Hitsauskoneella sopiva latanpätkä ulkoskooliin hepaten kiinni, niin mutkan tarve tuurnassa poistuu. Samalla tulee annetuksi pieni lämpökäsittely, mikä saattaa edesauttaa skoolin ulostautumista.

Miten muuten on, kuinkas tiukalla sovitteella sisäskoolin pitäisi olla akselissa kiinni?

No joo, tarkoitinkin lähinnä näitä tehdasmalleja suoralla laakeriputkella, en mitään erikoischopperijuttuja.

Sisäskoolin sovitteita on tullut nähtyä monenlaisia. Tehdasakseleissa se tuntuu olevan sitä normaalia muutaman satkun luokkaa mikä menee suht kevyesti putkenpätkän kanssa naputtelemalla pohjaan. Sitten jotkut tarvikeakselit ovat valmiiksi niin väljiä että pitää laittaa laakeri lukitteen kanssa paikoilleen, muuten se jää kilkattamaan akselia vasten. Kokonaan oma lukunsa on sitten nää "sokeat" t-kappaleet joissa akseli ruuvataan alapuolelta kiinni yläkappaleeseen jonka päällä ei ole näkyviä reikiä - ne ovat luojan kiitos jo vähän poistuneet muodista, laakerin kireyden säätö ja ennen kaikkea sen säilyttäminen oli mielenkiintoista puuhaa ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JPP

Tää IKH:n sarja on kätevä moneen laakerihommaan. Motonetistä 69e muistaakseni. IKH:lta ilman alennuksia 89e.

Ehkä autopuolella silti enempi käyttökohteita ku pyörissä...


bulutaurus

homma klaarassa..
vasara tuurna ..laakerin kehä palasiksi..ja " muhvi / holkki " akseliin kiinni naputtelin tasaisesti jokapuolelta tuurnalla ja vasalla n. 5min laakeri irti ja uusi paikoillaan.. ;)

Tuusulan T-Bone

Ei oo tullu koskaan ajateltua, miten toi sovite pitäisi olla. Herra Tollen akselissa mitoitus on silleen valmiiksi väljä, että laakerit menee akseliin sormivoimin paikoilleen. Mistä syystä aloinkin miettiä, että sopiiko näin olla, vai olisko pitäny laittaa lukitetta.

Jos olisi niin, että laakeri kilkattaisi akselia vasten, akselissa luulisi 40 tkm jälkeen näkyvän aihepiiriin sopivat jäljet, mitä niissä kuitenkaan ei näkynyt. Liekö sitten niin, että laakereihin kohdistuu niin paljon ohjausakselin suuntaan nähden sivuttaista woimaa, ettei sisäskooli todellisuudessa pyöri akselia vasten?

Mitä tulee sokeisiin T-kappaleisiin, ovat beltsebuubin keksintö.
Long John Stroker