Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Normipuolat vs. suurtehopuolat

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 12:21:39

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 20 syyskuu 09, 20:33:45

Koska E = 1/2 * L * I^2.


Eikös tämä jo todista, ettei tuolla puolien myyntimainostuksessa käytetyllä suurjännitteellä ole paljoakaan tekemistä itse kipinän kanssa? Kun sitä vaan on tarpeeksi.  Merkitystä puolan energiaan on siis puolan ensiön induktanssilla ja etenkin sen läpi kulkevalla virralla. Elikkä mitä pienempi ensiön vastus, sitä suurempi virta ja suurempi energia, kuten myös suurempi induktanssi > suurempi energia. Kumpaakaan ei voi määrättömästi muuttaa, koska myös varautumisaika ja puolan lämpeneminen tulevat vastaan, mutta esim. 3 ohmisessa puolassa on suurempi virta ja voidaan käyttää myös suurempaa induktanssia > enempi energiaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 tammikuu 10, 10:26:08Eikös tämä jo todista, ettei tuolla puolien myyntimainostuksessa käytetyllä suurjännitteellä ole paljoakaan tekemistä itse kipinän kanssa? Kun sitä vaan on tarpeeksi.

Kyllä vain. Kaiken maailman ukkossuojathan perustuu siihen, että kipinäväli on tarpeeksi pieni niin jännitteen ylittyessä tietyn arvon tapahtuu läpilyönti ja jännite ei pääse sen isommaksi kasvamaan. Eli aivan sama huippujännite tulpalle normaalitilanteessa tulee, olipa minkälainen puola tahansa.

Lainaus käyttäjältä: KokkonenMerkitystä puolan energiaan on siis puolan ensiön induktanssilla ja etenkin sen läpi kulkevalla virralla. Elikkä mitä pienempi ensiön vastus, sitä suurempi virta ja suurempi energia, kuten myös suurempi induktanssi > suurempi energia

Tämä on vähän kinkkisempi kysymys kuitenkin. Asia riippuu siitä, kyllästyykö se puolan ferromagneettinen sydän magneettisesti vai ei. Jos kyllästyy, voidaan osoittaa, että se energia riippuu vain sydämen maksimivuontiheydestä B, sen tilavuudesta V ja magneettipiirin permeabiliteetista eli magneettisesta johtokyvystä kaavan E = 1/2 * V / ue * B^2 mukaan. Käämityksellä, sen resistanssilla tai sen läpi menevällä virralla ei ole asian kanssa tekemistä.

Mutta jos sydän ei kyllästy, niin silloin voidaan osoittaa, että saman ikkuna-alan omaavilla käämityksillä (lue: ulkomitoiltaan samankokoinen puola) puolilla saatava energia on kääntäen verrannollinen puolan resistanssiin. Mutta mistä sen tietää, kyllästyykö se sydän vai ei? Ei mistään ilman monimutkaisia mittauksia.

Äsken kun mietin asiaa, niin paljastui sellainen yllättävä tulos, että saman ikkuna-alan omaavilla käämityksillä varustetuilla puolilla (jotka muuten on siis identtisiä, ensiön resistanssi vain erilainen) jonkin mielivaltaisen energian E varastoitumiseen tarvittava aika ei riipu siitä resistanssista. Eli sitä kärkien kiinnioloaikaa ei tarvitsisi puolan resistanssin mukaan säätää.

Tässä on kuitenkin niin paljon tuntemattomia muuttujia, että niistä ei pysty tekemään edes valistuneita arvauksia joten ainoa tapa asettaa puolat paremmuusjärjestykseen on tehdä mittauksia, vaikka niillä kötöstyksillä mitä olen aiemmin kirjoittanut.

Lyytinen

Tuossa tuli mieleeni, että asia on vielä monimutkaisempi kuin ensiksi tulikaan mieleeni. Nimittäin puolien parasiittinen (ei toivottu) kapasitanssi monimutkaistaa tilannetta. Siellä kun ne johdinkierrokset on toistensa vieressä ja päällekkäin, ne muodostavat paljon pieniä konkkia jotka tietyllä tavalla summautuvat yhteen, noin hieman yksinkertaistaen. No edelleen konkan kapasitanssi ja käämin induktanssi muodostavat resonanssipiirin eli konkan potentiaalienergia menee käämin magneettikentän energiaksi ja edestakaisin tätä tapahtuu. Eli siis ääripäissä se koko energia on jo konkassa jännitteenä tai sitten käämissä virtana. Vähän niinkuin kiikussa: siellä yläkuolokohdassa vauhti eli kineettinen energia on nolla mutta potentiaalienergia maksimissa kun taas alakuolokohdassa potentiaalienergia on minimissään ja kineettinen energia maksimissaan.

Mitenkä se sitten vaikuttaa käytännössä. Kaavoista E = 1/2 * C * U^2 ja E = 1/2 * L * I^2 voidaan päätellä, että kun käämin koko virta on konkassa jännitteenä, jännitteen suuruus on sqrt(2 * E / C). Toisaalta taas, että käämin magneettikentän energia riittäisi ajamaan sen konkan jännitteeseen U, kapasitanssi saa olla maksimissaan C = 2 * E / U^2.

Näin ollen, jos puolan induktanssi olisi 20 mH ja sen resistanssi 5 ohmia eli max. virta noin 2.4 A ja edellytetään 20 kV kipinää tulpassa, tuota parasiittista kapasitanssia saisi olla maksimissaan noin 300 pF eli 0.0003 uF. Jos taas puristustahdin lopussa paine olisi sen verran iso, että tarvittaisiin 35 kV, kapasitanssi saisi olla maksimissaan noin 100 pF. Pienenee siis kääntäen verrannollisesti jännitteen neliöön.

Mutta mitä luokkaa puolassa ko. kapasitanssi on? En ole mitannut, mutta pienen ajatusleikin esitän: jos otetaan 0.3 mm etäällä toisistaan olevat 30 mm x 30 mm levyt ja välissä on jotain eristemateriaalia jonka permittiivisyys (merkitään k:lla) eli sähkökentän johtokyky viisinkertainen tyhjön vastaavaan niin C = k * e0 * A / d, jossa e0 on siis tyhjön suhteellinen permittiivisyys 8.85*10^-12 F/m, A se pinta-ala ja d etäisyys. Vastaukseksi tulee tällöin 130 pF. Liikutaan siis samoissa lukemissa kun miettii millä alalla siellä ne johdinkierrokset on.

Tämä jännitehomma sentään on onneksi mitattavissa suht yksinkertaisesti: kokeillaan akusta sähköä puolaan raapimalla, miten pitkälle se hyppää. Siis se kipinä, ei puola ;D. Suhtkoht kuivassa ilmassa se matka on luokkaa 4.7 kV/mm. Eli 20 kV:lla pitäisi hypätä vähän yli 4 milliä.

Jos kunnon kipunaa haluaa, niin suosittelisin kyllä CDI:tä tai magneettoa.

Spöke

Toimii tai ei, oli kyhättävä sinkkusytkälle tollanen viritys; kaks piilteman 3,5 oohmista puolaa. Halpaa ku saippua, 9,90,-/kpl. Ja jos ei pelaa, telineestä saa pullotelineen ;D
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Raimo-Raato

#19
Vanhaan aiheeseen tutustumista kun pähkäilen ahdetun rautiksen kipinän tarvetta.

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 15 tammikuu 10, 11:29:47
Lainaus käyttäjältä: KokkonenMerkitystä puolan energiaan on siis puolan ensiön induktanssilla ja etenkin sen läpi kulkevalla virralla. Elikkä mitä pienempi ensiön vastus, sitä suurempi virta ja suurempi energia, kuten myös suurempi induktanssi > suurempi energia

Tämä on vähän kinkkisempi kysymys kuitenkin. Asia riippuu siitä, kyllästyykö se puolan ferromagneettinen sydän magneettisesti vai ei. Jos kyllästyy, voidaan osoittaa, että se energia riippuu vain sydämen maksimivuontiheydestä B, sen tilavuudesta V ja magneettipiirin permeabiliteetista eli magneettisesta johtokyvystä kaavan E = 1/2 * V / ue * B^2 mukaan. Käämityksellä, sen resistanssilla tai sen läpi menevällä virralla ei ole asian kanssa tekemistä.

Noi Lyytisen teoriathan menee aina täysin yli meikän kapasiteetin mutta ensiön virta tosiaan tuntuu vaikuttavan paljon kipinän voimakkuuteen tän linkin perusteella: http://www.dtec.net.au/Ignition%20Coil%20Dwell%20Calibration.htm. Aloin pähkäilemään että miksi TC:n puolat on ~0,8 ohmisia ja tämähän johtunee siitä että eihän vanhan mallin 3 ohmin puolilla päästä kuin rapiaan 4 ampeerin ensiövirtaan joka ei nykypäivänä ole juuri mitään kun dwell time säätyy aina halutun ensiövirran mukaan... Ja nyt on pohdittu oma pää niin jumiin ettei enää kirjallinen ulosanti toimi pätkääkään joten kysyn enää vaan että liekkö vanhoissa kärettömissä sytkissä ollenkaan dwell time rajoituksia ja siksi 3 ohmin puola ettei ensiövirta kasva liian isoksi?
A.K.A. Rambe

jyrggä

Lainaanpa ketjua..
Mulla on tossa sovelissa se karatan valmistama vertex tupla-mankku. Siinähän on ulkoiset puolat, molemmilla omat arvatenkin. Ne on aika häiritsevän isot, sanotaanko ulkomuistista että 150x100x100 on mitat. Kovasti viime talvena pähkäilin että jos hakis vaikka biltemasta tms. jotku pienemmät ja sirommat tilalle. Helpottais nimittäin sijottelua melkosesti, viime kesän ne lymyili askin takana, mutta en oikein ollu tyytyväinen siihen...
Varsinainen kysymys oiskin siis se, että kuinka tuo karatan puola nyt sitten mitataan? Siihen tulee kiinni ns. tulpanjohto mankusta ja lisäksi kaks normi sähköjohtoa. Toinen mankun kyljestä ja toinen sammutusnapin kautta rungosta. Varsinaiset tulpille menevät johdothan lähtee siitä magneeton kannesta..
Toivottavasti tästä ny joku sai jotai selvää, mitä ajoin takaa. Yritän myöhemmin illalla liittää jonku kuvan ku pääsen kotiin asti..

Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kiwi

Laitat vaa sivulaukkuun ja oot tyytyväinen... En ny kuitenkaa osannu vastata tohon sun kysymyksees ::)

Kokkonen

En myöskään osaa vastata suoraan tuohon jyrggän kysmykseen, mutta oliskos näistä Morriksen arvoista jotain hyötyä? Onhan kuitenkin kyseessä vastaavanlainen systeemi:

Lainaa
Coils are typically either "good" or "dead" Primary coil resistance (wire to ground tang at core) should read around 0.3 ohms. Secondary resistance should read around 13,000 ohms. You will need a meter capable of reading very Iow resistance (tenths of ohms)

***
Component Check:
Other check-points: Disconnect kill wire from stud to isolate any rubbed-through wires, grounded switches, etc., which may be grounding out magneto. Also, note that points leaf spring comes close to one of the points plate hold-down screws: ensure that they do not touch. Typically, this will happen if leaf spring is bent downward, or if wire terminal crimps are stacked, causing the spring to be bent inward when cap is installed Coil: Normally long life. A connection of the motor- cycle's 12 volt system, particularly if you have a battery, to the magneto's kill stud can damage coil and/or rotor. Physically check for cracks or leakage (burn spots) on coil, Setscrews holding coil in housing should be snug. Coils are typically either "good" or "dead" Primary coil resistance (wire to ground tang at core) should read around 0.3 ohms. Secondary resistance should read around 13,000 ohms. You will need a meter capable of reading very Iow resistance (tenths of ohms)

Lainauksien alkuperä ja lisää ohjeita: http://www.morrismagneto.com/techtip.html
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Noihin omiin pähkäilyihini liittyen niin aika vähän virisytkien valmistajien nettisivuilta löytyy infoa kuinka hienostuneesti heidän sytkissään puolan latausaikaa on ohjattu. Vaikuttaa siltä että poislukien TC-sytkät niin puolan ensiön virtaa ei rajata vaan puolan kestävyys perustuu ensiöpuolen riittävään vastukseen (~3 ohmia).

Lainaus käyttäjältä: Daytona Twin TecThe shaded block (two independent electronic switching devices) represents the ignition module. For Evolution® and Shovelhead®  applications, ballast resistance is used to limit coil current. In these systems, the resistance of the coil primary windings serves as the ballast resistor. Primary resistance is typically 3 ohms.  Newer Twin Cam 88® applications use a coil with very low (about .5 ohm) primary resistance. Coil current is limited electronically within the module by restricting the charging time.

Tuolla Daytona Twin Tecin todetaan myös aika yksiselitteinen kannanotto tän ketjun alkuperäiseen aiheeseen:

LainaaFor Harley-Davidson® applications, the ignition coil plays a very limited role as far as engine performance and aftermarket coils provide no measurable benefit. There are only two exceptions:

·  Conversion of older Evolution® and Shovelhead® engines to single fire operation which requires replacement of the original equipment coil. We recommend our high output single fire coil part number 2005.   

·  Dual plug heads. Older Evolution® and Shovelhead® engines have inefficient combustion chambers designs with  relatively slow flame front propagation. Conversion to dual plug (two plugs per cylinder) generally results in a modest performance improvement. One approach is to use two dual fire coils, but this requires mounting a second coil. An alternate approach is to use a four tower coil, such as the Dyna DC6-4. 

Two coil constructions are used for Harley-Davidson® applications: one piece cast epoxy and molded plastic. The older cast epoxy coils are prone to developing cracks that allow moisture infiltration resulting in premature failure from arcing between layers of the coil windings. Newer coils use a molded plastic shell with the core and windings impregnated with epoxy or urethane material. This is a far superior construction that offers better long term reliability.

Regardless of claims made by some vendors, there is very little difference between the original equipment and aftermarket coils. All coils for Evolution® and Shovelhead® electronic ignition applications require about 3 ohms primary resistance to limit coil current. Present aftermarket coils for the new Twin Cam 88 engine use low primary resistance (about .5 ohms) and are manufactured by the same company (Marshall). The internal winding and core details are very similar to the original equipment coil. The only difference is in the styling of the plastic housing. These coils should be considered cosmetic appearance items, not performance parts.
A.K.A. Rambe

tuuba

 :o kun olis taas lukenu ensin ajatuksella
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...