Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kaasua...

Aloittaja Hessu, 18 syyskuu 09, 10:06:34

« edellinen - seuraava »

seppo

LainaaNyt on suomen markkinoille tulossa uusi kaasunmyyjä Air luquid

Otinpa heti asiaksi soittaa tuonne, selvisi vaan heti alussa että "palvelevat vain yritysasiakkaita" eikä näköpiirissä ole että laajentaisivat tarjontaa myymällä kaasua yksityisillekin.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: j - 18 syyskuu 09, 15:00:42Jokos joku on löytänyt sopivan letkun että noita kaasuja voisi vaihdella pullosta toiseen?

No minähän en tietenkään tiedä mitään enkä tunne ketään mutta joku on noinkin tehnyt.. Voi se olla kova putkikin, pullot vaan lattialle kyljelleen. Uudemmissa pulloissa on tosin takaisku, mutta se näyttää siltä että se lähtee ruuvaamalla irti. Kaikkineen koko touhu on semmoista ettei kannata jäädä kiinni, saattaapi tulla tukkapöllyä.

Juvakka

A:n mielivaltaiseen hinnoitteluun vittuuntuneena mie vaihdoin hiilidioksidiin. No kupu on korkeampi ja roiskii, mutta ei oo ylläpitokuluja/vuosivuokria. Hankintahinta oli reilun satasen ja täyttö (jos siitä joskus joutuu oikein maksamaankin) 36 â,¬. Miun mielestä sangen kohtuullista.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Antti S.

Mä vaihdoin myös hiilidioksidiin,helpotti kyllä kummasti kustannuksissa migin kanssa.Tig vaatii sen argonin,sen kanssa ei auta itkut markkinoilla.Muistaakseni parisensataa taisi olla vaihtoplon hinta täytenä.Ei pahemmin inspiroi tehdä mitään hyväntekeväisyys hitsauksia kellekään näillä hinnoilla,ainakaan tigillä >:(
Onneksi aika moni hahmottaa noiden kaasujen hinnat ja osaa olla tuputtamatta mitään isompia projekteja.
Yhden kaverin kanssa on sellainen herrasmiessopimus että mä hitsailen sille tigillä hitsattavia projekteja.Sähköstä tiedän sen verran että se on sinistä ja sattuu ihan saatanasti,joten palkaksi kaveri väsää vastaavasti mun juttuja joissa tarvitaan sähkömiestä.
Tähän saakka tuo järjestely on toiminut hienosti...


Juhana H

Tallin kaasuista Happi,asetyleeni ja hiilidioksiidi omia,
täyttö pienessä independent firmassa "odottaessa" ts.samana pvänä.
Mielestäni hinnat olleet siedettäviä.
Tarvii oikein tarkistaa kuiteista,kun kerkiää...

Natking

#20
Mulla on noi pullot jo vuosia olleet omia. Argon pullot romurilta tai jostain tyopaikoilta ''jaaneita'', jostain puuttuvista palkoista ymym hyvitettyja.
Noi pullothan siis voi alunperin olla mita vaan pulloja, ekassa taytossa kerran-pari kun ''huuhtelee'' ne puhtaalla argonilla niin saa muut kaasut sielta pois.
Asetti pullo ei kay tohon touhuun, siella on joku massa sisalla.

Hiilidioksiidia kaytan migissa, ne pullot on kaljahanasta(elintarvike laatua), ja saa taytettya jonkun tutun baarin omistajan kautta Koff/Hartwallilla. Muistasin etta niissa ei oo pullovuokraa lainkaan, ei sen silti valia mulle kun on noita siunaantunut 3kpl noilta baariajoilta.
Taytto kyllakin alkaa jo pikkuhiljaa lahentelemaan AGAn hintoja, kuitenkin viela ainakin 25% halvempaa. Siita vaan lainaamaan baarista hitsipulloja  ;D
Mun mielesta turhaa hifistelya ja rahan haaskaamista harrastehommissa kayttaa mitaan seoskaasuja, jos runkoja tai jotain parempia hommia tekee niin silloin kumminkin kaytetaan TIGgia.

Joskus oon ottanu muutamaksi paivaksi ison Argon pullon vuokralle, siita ensin 10mm kupariputkea pitkin omat pullot tayteen ja sitten lopuilla kaasuilla kauhee hitsuutus paalle.
Valilla taas kayn kaverin firmassa tayttaa pullot kun se hakee uudet. Oli oikeen mukavana kaverina teettanyt hydraulikaupassa letkun pullojen valiin, tais johtua siita kun se on vahan epaillen aina kattellu tota mun kupariputkiviritysta.
Ei Argon/seos/hiilari potut tartte tayttaessa kyljellaan olla, tulee se kaasu sielta hitsatessakin kun pullo on pystyssa ::)
Asetyleenia kun paastaa pullosta pulloon niin silloin tarttee olla kyljellaan, se on ymmartaakseni nestemaisena siella massan sisalla, jostain tommosesta meen ukko horisi. Se aina laskee varapulloon hieman asettia kun on hakenut uuden, noi mulkerot kun pidattelee 2-3 viikkoa noita omia pulloja taytossa.

Lampenee/kylmenee muuten aika mukavasti noi potut tossa touhussa, etta kannattaa ottaa rauhallisesti ton homman kanssa. Hana vaan pienelle ulostavassa pullossa ja saavassa pullossa taysin auki.
Ja antaa sen lammon tassantua pulloissa niin sielta antavasta saa enenpi ulos, tai voishan sita vahan lammittaakin....
Misas muuten mun kosaani tohotin olikaan?? :-X

Niijuu, noi paat tommoseen yhdistys letkuun saa vanhoista mittareista, niita on yleensa metallifirmoissa rikkinaisia ylimaarasena nurkissa tai jostain Kangasala/Forssa romutoreilta voi loytaa kanssa.
Muistasin joskus tutkineeni ton pullossa olevan jenkan ja se oli joku aika hamara, ei saanu semmosta mutteria mistaan, ainakaan siihen hataan.
Just trying to be different (like everyone else)

Smokie

Ei siinä kyljellään olemisessa muuta taikaa ole kuin ettei tarvi passata kovaa putkea mitenkään kummemmin kahden pullon väliin. Asetyleeni on imeytetty asetoniin, joskus oon saanut sitäkin ulos kun pullo on ollut kyljellään. Mulla oli kans MIGissä kaljahanan kaasupullo.

-Teme-

Kyselin Turun Sammutinhuollosta Argon pullon (ostopullo) ja täytön hintoja.
20 litran argonpullo maksaa (täytenä) 450 Euroa ja täyttö 20l pullolle on 75 Euroa.

Lyytinen

Tuossa muilla asioilla poiketessa kysäisin ohimennen agan pisteestä hintoja. Nyt on vuokra 190 e kolme vuotta.

Natking

Sus siunakkoon, nyt kaikki romukauppaan, mars mars! ;D
Siella niita pulloja on, ja sitten hydrauliliikkeeseen teettamaan valiletku. Pullo paivavuokralle ja kaasut omiin pulloisiin.
Vaikka menis hiukan kaasua palautukseenkin niin taitaa jaada aika hyvin plussalle kun ei tartte noita vuokria maksella lainkaan.
Just trying to be different (like everyone else)

mielikuva

Meidän tallilla on aina hitsailtu hiilidioksiidilla, ihan ok.
Asetyleenipulloa ei ole ollut, kuumennukset ja leikkaukset ovat onnistuneet nestekaasulla ja hapella. Ei saa niin kuumaksi liekkiä, mutta tarpeeksi suuren liekin saa ainakin.
Joku puheli että voikoskella kestää tarkoituksella yksityisten omistuspullojen täytöt tosi kauan että saataisiin myytyä vuokrasopimuksia.
Ja jälleen eräs tuttu puheli levottomia, että viron puolella sikäläinen omistus asetyleenipullo olis hinnaltaan 180e, joku 30-40 litrainen. Jos joku voisi tarkistaa. Jos asetyleeni pullo olisi noin paljon halvempi niin mitenkäs muut kaasut?

Lyytinen

Päivitetäänpäs hieman. Hommasin 20 litraisen argonputelin 3 vuoden sopimuksella. Woikoskella olisi ollut jotain luokkaa 320, tinkimällä 259, täyttö 75. Agalla oli vuokra 199 ja kaasu ohjehinta 118. Mutta kaasusta on kuulemma lupa antaa yksityisille 25% alennusta, joten kaasu oli 89. Valitsin Agan.

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 19 maaliskuu 10, 12:17:27
Woikoskella olisi ollut jotain luokkaa 320, tinkimällä 259,

Ettei se woikosken sopimus ollu 5 vuotta...hain ihan kuukausi sitten Turun hitsauskoneesta
putelin ja 5v soppari oli 283â,¬ ,täyttö 85â,¬ , enkä älynnyt tinkiäkään...Agalla ei ollu kuin 3 vuoden sopimusta tarjota, hintaa ny en enää muista mutta pikaisella laskutoimituksella Woikoski vei kyllä voiton.

Antti S.

Mä uusin kaasusopimuksen reilu viikko sitten.Woikosken sopimus,viideksi vuotta.Agalta ei myyjän mukaan saa kuin 3 vuoden sopimuksia nykyään.Hintoja oli kuulema nostettu joku kk sitten.
Ja olihan niitä,404 euroa hävisi kukkaron pohjalta tuon diilin uusimiseen :-[
No,harrastukset maksaa,tietty tuon rahan voisi laittaa johonkin turhempaankin...

Lyytinen

Tähän jäikin hössöttäessä vastaamatta. Niin tuo aiemmin mainitsemani Woikosken sopimus oli kyllä kolme vuotta, minä vielä muistaakseni kysyin, että onko varmasti kolme. Kummia eroja hinnoissa silti ympäri Suomen, kerrankin tosin minun edukseni.

Edit: kyllä niitä muitakin sopimuksia Agalta saa, mutta kuulemma ainakin harrastelijalle edullisimmaksi muodostuu just tuo kolmevuotinen.