Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venttiilin jouset

Aloittaja -wla-, 30 joulukuu 13, 15:33:30

« edellinen - seuraava »

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 31 joulukuu 13, 20:54:03
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 31 joulukuu 13, 12:31:55
Oon vissiin tyhmä, kun en tajua, mikä tässä nyt on sekoilua? Nostoa ja vietäreitä kysyttiin ja vastaus annettiin.
-Spöke-
Mutta vielä niitä pölvästejä näköjään ilmaantuu jotka haluu virittää orgiskansilla pannua.


Niin tai rystyä. Ja lohkoista puhumattakaan..

Onko tullut tarkastettua vaikka s&s:n jousisettejä, tai taiwaallisia. Pitääkö kuinka hyvin paineet kutinsa?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hessu

Sain kerran lähikaupasta (ei siwa) kaikki jousisetit lainaan. "Valkkaa noista parhaat ja tuo loput takas". Mahtavaa palvelua Hot bikessä. Ainoat mitä pysty edes ajattelee oli s&s:n.
Siinä oli Cranen, Andrewsin, Baisleyn, Kibblewhiten ainakin. Näissä kaikissa muissa oli sellainen ongelma, että siellä puolen tuuman tuntumassa, eli täysnostolla, paineet oli järkyttävät! En muista tarkkaan enää, mutta jopa tuplat sössöön verrattuna.
Toki täytyy sitä painetta ollakin kun sillä venalla on aika kiire vaihtaa suuntaa ja olisi suotavaa että pysyy mukana, mutta rajansa kaikella.
Äkkiseltään muistelen että sössön jousilla kyse oli noin 350 paunasta täysnostolla ja kaikilla muilla huideltiin yli viidessä sadassa. Joku kolmen sisäkkäisen jousen setti oli pitkälle yli 600.
Kyllä siinä nostajarullanneulat huutaa armoa. Ja kaikki muut venakoneistoon liittyvät laakerit kanssa.
Joo, dorkaa puhuu paunoista, mutta kun niin ne lukemat on ilmotettu, niin sillä mennään.
Kerroin on 0,45

-wla-

Sitä mietin myös et olisiko prässi parempi siihen. Pitänee viikonloppuna oikein ihmetellä minkälaisia palikoita mulla oikein onkaan :-) jotenkin vaan ollut aika vaikee uskoo et olis tommonen virikeppi kiinni tai joku ainakin pahasti viturallaan jos vertaa mun toiseen pannuun missä on j-nokkaa lukuunottamatta vakio kone.
Oon kyl samaa mieltä et pikkusen pitää isopyörä heittää päässä kun tämmöstä yrittää viritellä. :-D

Spöke

Toi L3S on aikamoinen vääntönenä, ihan niinku J:kin on sellaseks tarkoitettu. Mutmut, pannun vakiokansilla ei tuosta ronski puolentuuman nostosta ole mitään iloa, virtaukset loppuu kuitenkin jo paljon ennen, kuin vena on seljällään. Mun mielestä (olen ehkä väärässä) tollanen vakiokantinen pata tarttis asteita ja maltillisemman noston.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 01 tammikuu 14, 13:30:01
Mun mielestä (olen ehkä väärässä) tollanen vakiokantinen pata tarttis asteita ja maltillisemman noston.
-Spöke-
Komppaan!
Riippuu tietysti vähän millaseen käyttöön vehje tulee. Nakkikiskan kiertämiseen tollanen on bueno. Ei mikään varsinainen virinokka.

Juhana H

Omassa pannussa oli edellisillä kansilla käytössä Siftonin 412.
70-luvun klassikko joka pelasi ihan perhanan hyvin.
Sitten vaihdoin jonkun aivopierun seurauksena Andrewsin #2:n ,
lyhensin ohjureita n.2mm ja alretainereista sorvattiin pikkaisen pois.
Toimi aikansa ja katkaisi sitten yhden venttiilinjousista :(
Onneksi mitään muuta ei ihme kyllä särkynyt, joten uudet vieterit, Sifton takaisin ja On the road.

Tästä viisastuneena en pistä rakkaaseen Pannahiseen enää muita nokkia kuin vintage Siftoneita :D
Nyt käytössä 112, josta ei pahaa sanaa löydy. Vakiovieterit, ja ne sorvatut alaretainerit sekä inansa lyhennetyt ohjurit...

Tässä listaa Siftoneista (joita ei siis saa mistään) :
http://victorylibrary.com/tech/BTcam-c.htm

Tuusulan T-Bone

Jos vakiokansiin on saatu tilaa .500" nostolle, herää kysymys, onko niille tehty jotain muutakin?

Virtauspenkeissä saatujen tulosten perusteella shovelin vakiokansissa virtaus loppuu öpaut .450" nostolla, joten siinä mielessä ton enemmästä nostosta ei ole hyötyä. Arvelisin, että eivät pannun kannet ainakaan paremmin virtaa.

Toisaalta melko pienelläkin kanavien muotoilulla virtaus yleensä paranee siten, että isommasta nostosta on hyötyä. Parempi virtaus vaikuttaa myös siihen, millainen nokka on passeli.

Mun arvion mukaan vakiokansilla pitempi aukiolo on hyödyksi, mutta puristussuhteesta ja motin koosta riippuen sillä tavalla painottuen, että overlappia pitäisi olla vakionokkaa enemmän. Niinkuin nyt vaikka tossa Sifton 112:ssa on asianlaita, pitempi aukiolo painottuu sinne overlapin puolelle.

Jos pata on vakiokokoinen ja kannet vakiot, ei seokselle mitenkään hirveetä inertiaa synny, jolloin imun "liian" pitkä aukiolo alakuolokohdan jälkeen aikaansaa vain sen, että alle 4000 rpm ei tapahdu oikeen mitään. Katukäytössä tällainen motti ei ehkä ole paras mahdollinen. Sen sijaan pitempi overlap-periodi kiskaisee sopan aikaisemmin liikkeelle, jolloin täyttö paranee.

Jos taas kannet ovat paremmin virtaavat, pitkästä overlapista ei enää ole samalla tavalla hyötyä, koska osa sopasta menee silloin vain palamattomana läpi. Tässä tapauksessa pitempi imun aukiolo alakuolokohdan jälkeen sen sijaan voi olla hyödyllistä.

Tämä noin niinku ajatusten herättämiseksi. Joku korjatkoot jos olen kovasti väärässä.
Long John Stroker

-wla-

Mun kone olis nyt 88 kokoinen. Ruttua en tarkasti vielä tiedä mutta jossain 9-9,5 paikkeilla on lähellä totuutta. Kanavat oon itse siistinyt, kaasuttajaksi koitan laittaa s&s two throat ja mankku hoitelee kipunaa. Pitäisi nyt vaan keritä tallille tekemään jotain ettei oo pelkkää puhetta kaikki... :-)

jyrggä

Nyt sitte sinne tulevan nokan suhteen aivoriihtä kehiin. Tollasella purkalla ja sytkällä detonointi mahdollista....?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Tuusulan T-Bone

Semmonen "mainos" tähän kohtaan sallittaneen, että meillä on Tuusulassa käynnissä neuvottelu Black Widow camsin kanssa. Katotaan, saako noita ja mihin hintaan. BW osti vanhat Siftonin profiilit ja tekee niillä nokkia edelleen, ei pitäis olla mitään tekemistä Taiwaallisen Teddyn kanssa. Olettaen, että noi ilmoitetut tiedot koneesta pitävät paikkansa, niin 468S vois olla kokeilemisen arvoinen nokka.

http://www.blackwidowcams.com/shovelhead.html
Long John Stroker

Juhana H

Mainio uutinen.
Meinasin tuon Black Widow Cams:in tähän jo linkittääkin.

Tuusulan T-Bone

Teikäläisen vinkistä mä ton BW:n löysinkin. Ja kun tossa ennen joulua oli flunssan takia aikaa funtsia paskojen kansien ja nokka-akseleiden kemiallista koostumusta, tulin siihen johtopäätökseen, että Tom Sifton oli oikeassa.

Sig Ersonin profiileissa olis kanssa muutama mielenkiintoinen, mutten tiedä saako niitä nykyään mistään.
Long John Stroker

Juhana H

Ei oo kuunaan osunu omalle kohdalle, kuin yksi kpl Pannun Sigg Ersoneja.
Ja sekään perkele ei oo omissa kokoelmissa (vielä ainakaa).
Norriksen HD-nokissa saattaisi myös olla joitain mielenkiintoisia.
1978 kataloogi löytyy, valitettavasti ei muuta.
Norris Barsuminian kuului Armenialaisten nokanhiojien heimoon,
ollen suurimman, eli Ed Iskenderianin entinen duunari.
Teki 70-luvulla historiaa mm. T.C. Christensenin Norton Hogslayerin kanssa...

Juhana H


MKK

Liian jäykät jouset aiheuttaa osien rikkoontumis riskin lisäksi tehon putoamisen rajusti.
Hessun: "Kaikella on rajansa" pätee kaikkiin moottoreihin. Aikoinaan rata-auton moottoreita penkittäessä, huomasin moisen faktan.