Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Prätkien vuosikatsastus

Aloittaja shoveltimppa, 13 syyskuu 09, 00:18:04

« edellinen - seuraava »

shoveltimppa

Jotain positiivista luettavaa vuosikatastukseen liittyen, ote Nykypäivän uutisesta:

"Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) emännöi keskiviikkona toimittajalounasta, jonka yhteydessä Nykypäivä pääsi kysymään ministeriltä mopojen ja moottoripyörien katsastuspakosta.

â€" En ole siitä lainkaan innostunut. Tämä on tällainen pikakanta, mutta minusta mopojen ja moottoripyörien vuosikatsastuksille ei ole mitään tarvetta, hän sanoi Nykypäivälle.

â€" En aio sellaista (laki)esitystä viedä eteenpäin, hän vahvisti. (JP)"

Ja linkki uutiseen, josta ko. lausunto:

http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/moottoripyorien-vuosikatsastusta-ei-tule

Ja lisää aiheesta:

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1067.0

Iso käsi Teemulle ja Santulle!

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

mirka

Loistohomma.
Iso käsi aktiiveille. :D

Miikka

Näin se etenee, kiitos aktiiveille.

Springveli

Hieno homma!
Pitää varmaan ottaa illalla olut/pyörä siis kolme  ;D
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

shoveltimppa

Hyviä uutisia kaivataan erityisesti syksyisin!  ;D Kiitos ahkeroijille!

maick

Hatunnosto ja kumarrus kiitokseksi myös täältä.
Hianoo!

Kokkonen

Hyvä, hyvin hoidettu! Kiitokset myös täältä Keski-Euroopasta.
Hyvä ettei Suomi lähtenyt tälle tielle, jolla minä joudun edelleen katsastamaan pyöräni joka toinen vuosi ja totetamaan sen joka kerta yhtä turhaksi omaltani,  liikenneturvallisuuden sekä ympäristön  kannalta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mikira

Mä oon varmaan ainoo joka tätä katsastusta kannattaa? Ite oon lähes jarruttomalla vehkeellä ajanu kaks kolaria, toinen mopolla ja toinen autolla, autohan olis tietty pitäny katsastaa mutta ei viittiny niillä paskajarruilla edes konttorille viedä. Ja vaikka se auto kolari oli kyllä mun vika eikä siinä oli ne toimivat jarrut mitään auttanu. Ei se katsastus tietty kaikkia tälläsiä typeryksiä yleisiltä teiltä poistaisi, mutta saattaisi hieman auttaa asiaa, sekä myös ehkä vähentäisi niitä poliisien tienpäällä tehtyjä ratsioita joissa ne ite latelee omia katsastus sääntöjään.

Niin sanomattakin selvää että ei tietty ite haluais joka toinen vuosi viedä vekotinta katsastukseen, en ole tähän mennessä vielä suorittanutkaan kuin rekisteröinti katsastuksia. Italiastakin tuli muutettua sopivasti pois etten kerinnyt suorittaa putkien ja muitten rojujen vaihtorumbaa katsastusta varten, eikä ruottissa ole tullut asuttua vielä niin kauan että olis tarvinnu tehä muuta kuin tuo rekisteröintikatsastus.

Jussi

Hieno erävoitto, jälleen kerran. Ja arvokkaan siitä tekee sekin että kun lukee tuon valiokunnan lausuman ja edusmiestemme sitä kuulemistilaisuutta varten koostaman materiaalin, niin saattaa löytää tiettyä yhtäläisyyttä. Hyvä juttu.

Mikira, mulle ei ihan selvinnyt millä perusteella kannatat pyörien vuosikatsastusta. Oliko peruste pyörien vuosikatsastukselle se, että olet  katsastamattomalla autolla ajanut kolarin vai se, että et itse haluaisi käyttää pyörää katsastuksessa? No joo, kunhan höpötän joutessani, on asialle kannattajiakin, tiedän.

Raimo-Raato

"Kyllä se vielä tulee" sanoi meidän koulun yksi autopuolen opettaja tänään kun hänen kanssaan asiasta keskustelin. Ja ainoo motivaatio miksi hän tuota katsastusta noin kovin toivoi oli juurikin harrikoiden melu. Sattuu asumaan jonkun moottoripyökorjaamon vieressä josta vähän väliä lähtee näitä meidän melutoosia liikenteeseen. Perkeleen kriminaalit kun ootte laittomilla putkillanne pilanneet meidän kunnon kansalaisten maineen. (Mun pannusta lähtee sama möykkä mutta ne onkin lailliset) ;)
A.K.A. Rambe

Hemuli

Ei katsastus liikkuvia kuolemanloukkoja tieltä poistaisi, niillä ajettaisiin ihan niinkuin ennenkin kiinnijäämisen pelossa. Moottoripyörien valvonta on sen verran tehokasta että epäkuntoisella pyörällä ajamisesta jää ihan yhtä varmasti kiinni kuin katsastamattomalla ajoneuvolla.

Eikä vuosikatsastus vähentäisi yhtään tienvarsisyynäystä. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun poliisin suusta on kuultu että ei katsastuskonttorin leimalla ole mitään merkitystä. Päinvastoin, nythän niillä olisi yksi tarkastuskohde lisää. Ja koska kaikki kuitenkin tekisi putkenvaihtorumban ennen ja jälkeen konttorilla käynnin niin tottakai valvontaa pitäisi suorastaan tiukentaa. Eli mikään ei muuttuisi nykytilanteeseen nähden, ainoastaan katsastuskonttorit omistavat ulkomaiset sijoitusyhtiöt rikastuisivat ja valtio siinä sivussa arvonlisäveron muodossa. Ota Mikira vaan ne ruusunpunaiset lasit pois päästä ;) ...

Olishan se tietysti ihan mielenkiintoista juosta viiden eri rakkineen kanssa konttorilla joka vuosi, ei pääsisi ainakaan verenpaine laskemaan vaarallisen alas ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 02 lokakuu 09, 15:55:08
"Kyllä se vielä tulee" sanoi meidän koulun yksi autopuolen opettaja tänään kun hänen kanssaan asiasta keskustelin. Ja ainoo motivaatio miksi hän tuota katsastusta noin kovin toivoi oli juurikin harrikoiden melu.

Toisaalla jo totesin, että tätä sotaa tuskin koskaan voitetaan lopullisesti. Rahalle kun on aina ottajansa, eikä turvallisuus- ja ympäristöfasismikaan minnekään varmaan katoa. Tämä taisi olla toinen kerta lähihistoriassa, kun katsastuksiin tähtäävä viranomaistoiminta saatiin päätökseensä. Pinnan alla kiehuu silti vieläkin.

Jos motskariharrastajat haluavat harrastuksen toimintaedellytysten säilyvän nykyisellään tai jopa parantuvan, tarvitaan jatkuvaa päivystysvalmiutta. Lyhytkin katkos päivystyksessä saattaa merkitä harrastusta huomattavasti hankaloittavia seuraamuksia. Vuosikatsastusasia on sangen osuva esimerkki tästä: tällä kertaa se tuli vasten kasvoja aika puskista komission toiminnan seurauksena. Aikaa reagointiin ei ollut kovin paljoa, mutta onneksi asiaan oli ymmärretty varautua etukäteen tutkimuksen kautta.

Eläkepäivieni kynnyksellä esitän omasta puolestani kainon toivomuksen, että harrastajat yli kuppikuntarajojen pääsisivät yhteisymmärrykseen tavasta, jolla asioita jatkossa hoidetaan. Se ei lopultakaan vaatisi kovin paljoa.
Long John Stroker

mikira

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu 09, 15:13:39
Mikira, mulle ei ihan selvinnyt millä perusteella kannatat pyörien vuosikatsastusta. Oliko peruste pyörien vuosikatsastukselle se, että olet  katsastamattomalla autolla ajanut kolarin vai se, että et itse haluaisi käyttää pyörää katsastuksessa? No joo, kunhan höpötän joutessani, on asialle kannattajiakin, tiedän.

Vain sillä perusteella että sais jokusen sellaisen liikenteeseen kelpaamattoman tappo pelin pois liikenteestä, varmasti löytyy useampi pyörä suomesta jolla ajetaan vain kerran kahesti vuodessa joka ei varmasti mene mistään katsastuksesta läpi. Näissä tappo peleissä voi olla sellaisia vikoja jotka kaveri korjaisi kyllä mutta ei laiskuudeltaa kykyne, ja kun ei ole sitä "pakkoakaan".

Joo, enpä osaa asiaa paremmin sanoa, eli en ite haluaisi pyörääni katsastaa, mutta teen sen kun on täällä ruottissa pakko ja syyhän on se että kuinka muuten viranomaiset tietävät että tieliikenteessä käytettävät vekottimet täyttävät tieliikennekelpoisuuden.

Antti S.

Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 lokakuu 09, 00:10:17
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu 09, 15:13:39
Mikira, mulle ei ihan selvinnyt millä perusteella kannatat pyörien vuosikatsastusta. Oliko peruste pyörien vuosikatsastukselle se, että olet  katsastamattomalla autolla ajanut kolarin vai se, että et itse haluaisi käyttää pyörää katsastuksessa? No joo, kunhan höpötän joutessani, on asialle kannattajiakin, tiedän.

Vain sillä perusteella että sais jokusen sellaisen liikenteeseen kelpaamattoman tappo pelin pois liikenteestä, varmasti löytyy useampi pyörä suomesta jolla ajetaan vain kerran kahesti vuodessa joka ei varmasti mene mistään katsastuksesta läpi. Näissä tappo peleissä voi olla sellaisia vikoja jotka kaveri korjaisi kyllä mutta ei laiskuudeltaa kykyne, ja kun ei ole sitä "pakkoakaan".

Joo, enpä osaa asiaa paremmin sanoa, eli en ite haluaisi pyörääni katsastaa, mutta teen sen kun on täällä ruottissa pakko ja syyhän on se että kuinka muuten viranomaiset tietävät että tieliikenteessä käytettävät vekottimet täyttävät tieliikennekelpoisuuden.

Ei kai kukaan täysipäinen lähde liikenteeseen sellaisella pyörällä,jonka tietää itse hengenvaaralliseksi?
Mä väitän että jos esim.sun pyörässäsi kaasu hirttäisi koska kaasuvaijeri olisi juntturissa tankin välissä ja jarrut eivät sanoisi mitään,niin varmasti sultakin löytyy sen verran itsesuojeluvaistoa että et mene sillä yhtään minnekään?
Mekaanisten vikojen aiheuttamia prätkäkolareita ei tainnut olla kuin 3% kaikista sattuneista,aika harva on tuon mukaan niin laiska ettei viitsi pitää pyöräänsä kondiksessa.
Saattaa olla että tuokin 3% on saatu viilatuista mopoista,ne kun viranomaiset rinnastaa kevareihin...
Tiedä näistä,mutta mun pointti on se että suurin osa kolareista johtuu omasta tyhmyydestä,loput muiden tiellä liikkujien tyhmyydestä ja tuskin koskaan mekaanisesta sellaisesta. ::)