Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tee se itse venaohjurit / venttiileistä

Aloittaja Smokie, 20 joulukuu 13, 18:48:10

« edellinen - seuraava »

Smokie

Pitäis vaihtaa GPz Kawaan kansi, vaihdokki on vain ihan roskiksesta imetty. Ajattelin ovelasti tehdä itse ohjurit mutta mitähän materiaalia noihin pitäis olla ja mistä sitä saa? Samaan rahaan ajattelin kutistaa suunnattomat 7mm venttiilivarret 6 millisiksi mutta mistähän mä venttiilit otan? Imuventtiilin koko on ihan OK mutta pako pitäis olla millin isompi, että johonkin tarjoustalon alekoriin pitäis päästä nyt valikoimaan. Onkohan netissä listoja eri vempeleiden venttiileistä mittojen kera?

Hessu

Ei ihan aukea mika siinä ajattelussa ovelaa on, mutta hyvät ohjurit syntyy Johnson metallin (Pirkkalassa) tinapronssista JM3.

Smokie

No aina voi tehdä valintoja ollakko ovela vai katalogi baikkeri. Ilmeisesti mikä tahansa tinapronssi käy? Mullakin on sitä jonninlainen pätkä muttei millään riitä kaikkiin. Haluaisko joku myydä?

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 20 joulukuu 13, 18:48:10Samaan rahaan ajattelin kutistaa suunnattomat 7mm venttiilivarret 6 millisiksi mutta mistähän mä venttiilit otan?
Tarkoitus saada ohuemmilla varsilla olevia venttiileitä..?

Siis jotain tällaista? Tuollai ovat jo tehtaalla erään autonvalmistajan toimesta tehneet, millin kavennus...

Pakopuolelle löytyis sit samasta koneesta poisotettuja natrium -täytteisiä venttiileitä, jos urheilla haluaa. Katkeamistakuulla. Neljä olis vielä ehjää, yks katkes kantta poistnostaessa, yhtä kokeilin varovasti ja poikkihan se meni...

Smokie

Nyt oli sen verran hyvä myyntipuhe että jätetäänpä väliin. Ajattelin vaan notta jos noita alkaa itse jyystämään niin mitäs mä noita kanavia rautaa täyteen lykkään. Ei vain ole mitään hajua mistä sopivia tai edes sinnepäin venttiileitä löytyis. Ehkä alan ruuvaamaan RG:tä, siinä ei ole venttiileitä kuin renkaissa.

Jensen

Ei tässä smokien hommassa ole mitään järkeä ja lopulta itse tekeminen tulee kalliimmaksi kuin teetetty ja huonoa laatua vielä..

Jasu

Kaikkea kun ei saa valmiina, niin joskus pitää soveltaa...

Varsinkin vanhempiin laitteisiin, etenkin jos tavoitteena on "mielestään parantaa" tehtaan ratkaisuja. Tehdas on monet valinnat tehnyt enemmän rahan kuin tarkoitusperän kannalta, pienikin säästö isoissa sarjoissa kun tuntuu aika hyvin...

Toisekseen, onneksi harrastamisen kanssa ei tarvitse edes järkisyitä etsiä, siitä voi saada uskomatonta mielihyvää kun saa ajatuksensa toimivaksi asti. Sitä tunnetta ei voi mitenkään hinnoitella...

Siksi tuon venttiilinohennuksen mainitsin, kun se on yksi hyväksi havaittu tapa virittämisessä. Ohjurin alueelta saa edelleen pidettyä vähän tukevampana, ja ohennuksen kohdalta sitten parannettua virtauksia. Ei kai tuollaista muuten suositeltaisi virityskeinona, eikä kisataustan omaava valmistaja olisi tuotantopeleihin sellaisia laitellut ellei siitä oikeasti "hyötyä halvalla" olisi..?

Kyllä se vaan tuo romujen ruuvaaminen on omalla perverssillä tavallaan mukavaa, vaikkei aina onnistuisikaan. Ja kun riittävän useasti tulee "opintokappaleita" niin sitten on taas aika kutsua metalliromun noutaja vierailulle... ::)

Jensen

Joo se onkin mielenkiintoista kun aina virittäjä haluaa kajauttaa päätään kiveen?(en sano katajaan) Halvemmaksi tulis ostaa  Turbo Huabusa ja helpommalla pääsisi..Tai jos virittää Shovelheadin niin paskat äänet yms.

Jensen

Kun reippaasti Smokie viritttelee niin pääsee pian tähän=se millä äiti vatkaa pulla taikinaa pitää samanmoista ääntä=    Ghostrider - Turbo Hayabusa Fun

Jensen

Edit Hemuli: Jensen, jospa koittaisit edes tämän kerran pysyä asiassa.

Smokie

Mäkin olen kaikesta päätellen paha poika, ehkä jopa suorastaan vastenmielinen mulkku. Ehkä mulkkunikin on vastenmielinen. Vähän nyt menee ohi kaikki, jopa omat ajatukset. Tostakin mopon moottorista sai irti 202 hevoista ja sitten rupes kiertokanget lentelemään. Tai taas tulee liioiteltua, eihän sieltä lentänyt kuin 1. En mä muuten oikein tajua mitä ajattelin. Varmaan jotain kituutusta kun mulla ei ole venttiileitä eikä ohjureita. Koita muuten Jönssi ostaa koneistusvenpeleitä, sellaisilla voi tehdä vaikka kampiakseleita tai ensiövetoja tai ihan mitä vaan!

Oon korjannut moottorikelkkaa ihan liian kauan ja kuunnellut vain sota-ajan lauluja. Mä oon kohta hullumpi ku sä. Tai taidan olla jo valmiiksi mutta mulla ei ole diagnoosia, vielä ???

https://www.youtube.com/watch?v=s_gp0G9yfhA

Jensen

Varmaankin koneistusvehkeillä vois tehdä vaikka mitä mutta ei kannata.. Tehtaat pohjaa kokemukseen mikä niillä on metallintyöstöstä.. Tehneet virheitä ja niistä oppineet.. Varmaankin voit olla hullumpi kuin mitä minä kun olen sentää hoidossa kulekenut abouth 20 vuotta..

Jos alkaa koneistella niin siinä on pian ihmeissään kun räjähtelevät päin naamaa...

Smokie

Edellisen kerran kun moottoria virittelin mulla oli semmoinen yksinkertainen ohjesääntö notta "kaikki isommaksi kun koskaan kellään" ja se onnistuikin mainiosti, tehoa oli perkeleesti ja sytytyslanka on tosi lyhyt. Toi kampiakselijuttu muuten liittyy samaan tarinaan... Nyt näköjään kiinnostaa pienempi kuin koskaan kellään missään.

Se on toi harrastaminen ihme laji, kannattaa tai sitten ei mutta jos aivot käskee niin pakkohan sitä on sitten harrastaa. En nyt äkkiseltään muista mutta sanoosin notta alkuperäiset ohjurit maksaa puoli selkänahkaa ja vissiin vielä esikoinenkin kaupan päälle. Siksikin vähän kiinnostais työstää. Sattuisko kellään muuten olemaan sopivaa tangon pätkää myydä?

Noita tehtaitakin on niin monen moisia

https://www.youtube.com/watch?v=TT2sGdyBGtU

Mutta hei Jensen, älä ime herneitä muualta kuin S-ryhmän tonnikalaa pikantissa tomaatti vihanneskastikkeesta. Mä oon vaan vähän typerä.

Jensen

En mie mitään herneitä vetele.. Pidättäydyn kirjoittelemasta...Oikeastaan minua ei kiinnosta tehdä missään foorumilla selvää tekemisistäni..Parempi etteivät tiedä ja ei kuulu kellekkään..

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 23 joulukuu 13, 20:50:43
Ilmeisesti mikä tahansa tinapronssi käy? Mullakin on sitä jonninlainen pätkä muttei millään riitä kaikkiin. Haluaisko joku myydä?
Jumalauta näitä juttuja! Brenkku, tietokone ja syrjäkylä ei todellakaan sovi yhteen.
Mistä sä tiedät että se on tinapronssia? Toi Johnson metalli kyllä myy ihan mielellään.
Se kun on kumminkin ihan niiden päätoimialaa toi pronssien kauppaaminen.