Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Viragosta jäykkäperä

Aloittaja Valiantman, 10 joulukuu 13, 22:21:41

« edellinen - seuraava »

Valiantman

Löytyykö foorumilta ketään, joka olisi tehnyt Yammun Viragosta (XV535) aitoa jäykkistä? Valmiita kittejä ei näytä saavan kuin XS:ään ja ne eivät ulkonäön puolesta edes oikein kiinnosta. Päämääränä ei ole tehdä mitään HD peräkloonia vaan antaa Viagran olla oma ruma itsensä, toki rakennettuna oman maun mukkaan.

Virren oma Helkama Raisu -tyyppinen runko on aika ohuesta putkesta ja jäykistys on ilmeisesti tapahtunut erilaisin hitsatuin ja pultatuin vahvikkein. Mitä suosituksia on runkoputkelle, tai pikemminkin kuinka pieni putki vielä kestää (22, 25?). Onko ongelmia putken ja latta/levyosien yhdistämisestä (lujuudelle)?

Ja vielä: miten I-palkkityyppiset rungon palkit on tehty? Saako jostain joissain pyörissä käytettyä (reiitettyä) minipalkkia valmiina vai onko ne väsätty hitsaamalla päädyt latikasta lattaan/levystä sahattuun palkkiaihioon?

Myykö joku neliökangesta kierrettyä tankoa valmiina (mustaa(rst/kromattua) vai pitääkö lähteä aivan alusta itse, jos mielii sellaista hoijakkaan?

Lähdetään näillä alkuun, jos apuja löytyy.  ???

hoodee

muistaakseni honkkarissa vai oliko kodinterrassa näin joskus kierrettyä tankoa mut se kyllä kääntyy ihan nätisti itsekin kiertämällä...
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

ma^ko

Viragon jäykkäämisessä selkeästi käytetyin ratkaisu maailmalla on vaihtaa iskareiden tilalle sopivan mittaiset kiinteät strutsit, estetiikka katsojan perverssioissa, tai sitten tehdä ihan uusi runko. Ensimmäinen on helppo/nopea/halpa/peruutettavissa.

Yks esimerkki mokomasta:

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

eeko

Näin takavuosina paikallisessa mp-liikkeessä viritelmän, missä
tyyppi oli heittänyt CB Hontaan ohutseinämäiset huonekaluputket
iskareitten paikalle. Oli kyllä aika raaka näky. Kuski oli vielä sellainen
reippaasti satakiloinen kaveri.
-eeko

Valiantman

Pultattavia latikoita on jo kokeiltu iskarien tilalle. Sellaiset oli mopossa ostettaessa. Nyt on menty iskareilla, kun ohuet arveluttavasti kiinnitetyt latikat eivät tyydyttäneet silmää ja ajotuntuma oli heikko. Koitan lisätä tähän kuvaa ostohetkestä ja nykytilasta. Jollekin saattaa mopedi ollakin historiasta tuttu, Iisalmi-Salo-Pori seuduilla on tehty eri versioita. Nykyiset maalaukset ovat Porissa vaikuttavan tatskataiteilijan.

Valiantman

Vielä heikkotasoinen kuva pikaskissistä tuosta perävisiosta. Jotain tämäntapaista olisi tavoitteena ja Viragon olemus on ajatuksena pitää tunnistettavana, ettei sitä vahingossakaan sekoiteta Tyynenmeren toisen puolen mopoihin (ei taida olla kyllä pelkoa).

Jude

K-raudasta olen ostanut valmiiksi twistattua tankoa, mustana.



ma^ko

Pikaskissin visiossa ei ilmeisestikään ole alkuperäinen takaswingi lainkaan käytössä, aikaansaanee lisähaastetta kardaanin suhteen. Runkoa jos lähtee muutteleen, ei putkien paksuus ole ongelma, kunhan ei mitään ihan ohutseinästä huonekalupaskaa käytä. Latoilla sanoit ettei ajettavuus ole häävi, no ei se siitä "oikeasti" jäykkäämällä parane, varsinkaan jos mitoitus ei muutu ja kardaani estänee sen tehokkaasti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Valiantman

Kardaani on ajatus muuttaa avoimeksi, hiukan tähän tapaan.


Kuva viragossa alkuperäisestä rungosta käytettiin vain etuhaarukan liitososa, joten ei sovi suoraan omiin ajatuksiin. Linkki tuohon kuvan projektiin:
http://yamahaclub.com/forums/topic/28525-virago-535-hardtail/

Lexus

Eikö noihin saa ketju/rataspakettia?.Hommaa sellainen niin voit tehdä ihan millaisen perän haluat.
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Kaitsu61

Tossa mallikuva miten yhdessä Intikassa on jäykkäperä toteutettu, runko kuvasta eteenpäin on täysin alkuperäinen:


Valiantman

Kiitos tähänastisesta. Ajatus hautuu.  :)

Valiantman

Miten te konkarit suosittelette toteuttamaan jäykkäperseen? Onko viisaampaa hankkia esim. XS Jammuun tarkoitettu irtoperä ja muutella sitä (ihan erilaiseen ja kardaanivetoiseen Viragoon) vai yrittää tehdä alusta saakka itse? Huolellisella googlaamisella ei ole löytynyt kuin pari edes siedettävän näköistä jäykkis-Viragoa (ja lähtökohta huomioon ottaen se on ymmärrettävää), joten korkealta ei tipahda, jos lopputulos on korkeintaan välttävä. Onkohan tämän kaltaista irtoperää kellään kotimaisella puljulla myynnissä http://www.monstercraftsman.com/voodoo-vintage-mk25-xs650-hardtail/

Rezi

Tuskin tuohon kannattaa lähteä johonkin toiseen pyörään tarkoitettua jäykkäperähäkkiä modaamaan. Se ei kuitenkaan istu mitoiltaan oikein mistään kohtaa ja sen joutuu siksi paloittelemaan ihan kappaleiksi. Paljon halvempaa on ostaa muutama metri vaikka 25x3mm hydraulikkaputkea ja Biltemasta putkentaivutin satasella ja vääntää putket itse. Oikean puoleinen akselilevy lienee helppo tehdä kun keppivetoisessa akselin paikka on kiinteä.

Valiantman

Vähän on mennyt pupu pöksyyn, kun olen katsellut Viragon runkoa ja mallaillut wirsbo-putkien kanssa perää. Ymmärrän entistä paremmin, miksi niihin harvoihin Virago 535:iin, jotka on muutettu hard tailiksi, on vaihdettu koko runko. Tämän mopon runko vaan on aika perseestä. Lisäksi haluaisin satulan alla olevan varatankin säilyvän, jotta ei tarvitsisi tankata joka 100 km välein. Varsinainen tankki on todella pieni. Varatankki taas vaatii noiden muoviposkien säilyttämisen. Poskia voi kääntää tasan kahdella tavalla.

Runko on siis tämän näköinen (liite).

Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu ei esittelisi näin onnettomia ajatelmia. Mutta pitäähän teilläkin jotain viihdykettä olla.  ;D