Finnbikers

  • 02 Huhtikuu 2020, 19:25:12
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Viragosta jäykkäperä  (Luettu 9127 kertaa)

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Viragosta jäykkäperä
« : 10 Joulukuu 2013, 22:21:41 »

Löytyykö foorumilta ketään, joka olisi tehnyt Yammun Viragosta (XV535) aitoa jäykkistä? Valmiita kittejä ei näytä saavan kuin XS:ään ja ne eivät ulkonäön puolesta edes oikein kiinnosta. Päämääränä ei ole tehdä mitään HD peräkloonia vaan antaa Viagran olla oma ruma itsensä, toki rakennettuna oman maun mukkaan.

Virren oma Helkama Raisu -tyyppinen runko on aika ohuesta putkesta ja jäykistys on ilmeisesti tapahtunut erilaisin hitsatuin ja pultatuin vahvikkein. Mitä suosituksia on runkoputkelle, tai pikemminkin kuinka pieni putki vielä kestää (22, 25?). Onko ongelmia putken ja latta/levyosien yhdistämisestä (lujuudelle)?

Ja vielä: miten I-palkkityyppiset rungon palkit on tehty? Saako jostain joissain pyörissä käytettyä (reiitettyä) minipalkkia valmiina vai onko ne väsätty hitsaamalla päädyt latikasta lattaan/levystä sahattuun palkkiaihioon?

Myykö joku neliökangesta kierrettyä tankoa valmiina (mustaa(rst/kromattua) vai pitääkö lähteä aivan alusta itse, jos mielii sellaista hoijakkaan?

Lähdetään näillä alkuun, jos apuja löytyy.  ???
Kirjattu

hoodee

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 205
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #1 : 10 Joulukuu 2013, 22:46:24 »

muistaakseni honkkarissa vai oliko kodinterrassa näin joskus kierrettyä tankoa mut se kyllä kääntyy ihan nätisti itsekin kiertämällä...
Kirjattu
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 raitiovaunu TRIKE,55 SERVI CAR

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #2 : 11 Joulukuu 2013, 01:18:00 »

Viragon jäykkäämisessä selkeästi käytetyin ratkaisu maailmalla on vaihtaa iskareiden tilalle sopivan mittaiset kiinteät strutsit, estetiikka katsojan perverssioissa, tai sitten tehdä ihan uusi runko. Ensimmäinen on helppo/nopea/halpa/peruutettavissa.

Yks esimerkki mokomasta:

Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

eeko

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 594
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #3 : 11 Joulukuu 2013, 07:33:22 »

Näin takavuosina paikallisessa mp-liikkeessä viritelmän, missä
tyyppi oli heittänyt CB Hontaan ohutseinämäiset huonekaluputket
iskareitten paikalle. Oli kyllä aika raaka näky. Kuski oli vielä sellainen
reippaasti satakiloinen kaveri.
-eeko
Kirjattu

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #4 : 11 Joulukuu 2013, 08:32:39 »

Pultattavia latikoita on jo kokeiltu iskarien tilalle. Sellaiset oli mopossa ostettaessa. Nyt on menty iskareilla, kun ohuet arveluttavasti kiinnitetyt latikat eivät tyydyttäneet silmää ja ajotuntuma oli heikko. Koitan lisätä tähän kuvaa ostohetkestä ja nykytilasta. Jollekin saattaa mopedi ollakin historiasta tuttu, Iisalmi-Salo-Pori seuduilla on tehty eri versioita. Nykyiset maalaukset ovat Porissa vaikuttavan tatskataiteilijan.
Kirjattu

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #5 : 11 Joulukuu 2013, 08:43:36 »

Vielä heikkotasoinen kuva pikaskissistä tuosta perävisiosta. Jotain tämäntapaista olisi tavoitteena ja Viragon olemus on ajatuksena pitää tunnistettavana, ettei sitä vahingossakaan sekoiteta Tyynenmeren toisen puolen mopoihin (ei taida olla kyllä pelkoa).
Kirjattu

Jude

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 494
    • Löysin rantein.
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #6 : 11 Joulukuu 2013, 09:10:44 »

K-raudasta olen ostanut valmiiksi twistattua tankoa, mustana.


Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #7 : 11 Joulukuu 2013, 11:04:23 »

Pikaskissin visiossa ei ilmeisestikään ole alkuperäinen takaswingi lainkaan käytössä, aikaansaanee lisähaastetta kardaanin suhteen. Runkoa jos lähtee muutteleen, ei putkien paksuus ole ongelma, kunhan ei mitään ihan ohutseinästä huonekalupaskaa käytä. Latoilla sanoit ettei ajettavuus ole häävi, no ei se siitä "oikeasti" jäykkäämällä parane, varsinkaan jos mitoitus ei muutu ja kardaani estänee sen tehokkaasti.
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #8 : 11 Joulukuu 2013, 12:27:38 »

Kardaani on ajatus muuttaa avoimeksi, hiukan tähän tapaan.


Kuva viragossa alkuperäisestä rungosta käytettiin vain etuhaarukan liitososa, joten ei sovi suoraan omiin ajatuksiin. Linkki tuohon kuvan projektiin:
http://yamahaclub.com/forums/topic/28525-virago-535-hardtail/
Kirjattu

Lexus

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 179
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #9 : 11 Joulukuu 2013, 12:38:10 »

Eikö noihin saa ketju/rataspakettia?.Hommaa sellainen niin voit tehdä ihan millaisen perän haluat.
Kirjattu
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
 - Rough and takes no Shit -

Kaitsu61

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 43
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #10 : 11 Joulukuu 2013, 13:27:41 »

Tossa mallikuva miten yhdessä Intikassa on jäykkäperä toteutettu, runko kuvasta eteenpäin on täysin alkuperäinen:

Kirjattu

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #11 : 11 Joulukuu 2013, 18:31:31 »

Kiitos tähänastisesta. Ajatus hautuu.  :)
Kirjattu

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #12 : 20 Joulukuu 2013, 12:43:21 »

Miten te konkarit suosittelette toteuttamaan jäykkäperseen? Onko viisaampaa hankkia esim. XS Jammuun tarkoitettu irtoperä ja muutella sitä (ihan erilaiseen ja kardaanivetoiseen Viragoon) vai yrittää tehdä alusta saakka itse? Huolellisella googlaamisella ei ole löytynyt kuin pari edes siedettävän näköistä jäykkis-Viragoa (ja lähtökohta huomioon ottaen se on ymmärrettävää), joten korkealta ei tipahda, jos lopputulos on korkeintaan välttävä. Onkohan tämän kaltaista irtoperää kellään kotimaisella puljulla myynnissä http://www.monstercraftsman.com/voodoo-vintage-mk25-xs650-hardtail/
Kirjattu

Rezi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1728
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #13 : 28 Joulukuu 2013, 12:55:52 »

Tuskin tuohon kannattaa lähteä johonkin toiseen pyörään tarkoitettua jäykkäperähäkkiä modaamaan. Se ei kuitenkaan istu mitoiltaan oikein mistään kohtaa ja sen joutuu siksi paloittelemaan ihan kappaleiksi. Paljon halvempaa on ostaa muutama metri vaikka 25x3mm hydraulikkaputkea ja Biltemasta putkentaivutin satasella ja vääntää putket itse. Oikean puoleinen akselilevy lienee helppo tehdä kun keppivetoisessa akselin paikka on kiinteä.
Kirjattu

Valiantman

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Viragosta jäykkäperä
« Vastaus #14 : 01 Tammikuu 2014, 19:22:37 »

Vähän on mennyt pupu pöksyyn, kun olen katsellut Viragon runkoa ja mallaillut wirsbo-putkien kanssa perää. Ymmärrän entistä paremmin, miksi niihin harvoihin Virago 535:iin, jotka on muutettu hard tailiksi, on vaihdettu koko runko. Tämän mopon runko vaan on aika perseestä. Lisäksi haluaisin satulan alla olevan varatankin säilyvän, jotta ei tarvitsisi tankata joka 100 km välein. Varsinainen tankki on todella pieni. Varatankki taas vaatii noiden muoviposkien säilyttämisen. Poskia voi kääntää tasan kahdella tavalla.

Runko on siis tämän näköinen (liite).

Normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu ei esittelisi näin onnettomia ajatelmia. Mutta pitäähän teilläkin jotain viihdykettä olla.  ;D
Kirjattu