Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tulppien boostausta

Aloittaja rieska, 12 syyskuu 09, 00:27:02

« edellinen - seuraava »

rieska

...ameriikan malliin:
Plasma Ignition vs PULSTAR

Mitenhän mahtaa kynttilät moista kestää?

-rieska
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!

Kokkonen

Tuohan on sytkäboosteri ja jos se on koko ajan päällä, niin varmana elektrodit kuluvat nopeammin, kuin tavallisessa käytössä. Boosteria ei kuitenkaan tarvitse pitää välttämättä aina päällä, esim. vain käynnistyksessä. Mutta kisavehkeisiin kait se on enemmän suunniteltu, koska mainostaa että vettä voi lisätä seokseen ja sehän oikeassa suhteessa antaa paljonkin lisäpotkua. Tulppina käytetään vastuksettomia, jotka antavat melkoiset häiriöt, jos niitä ei muuten eliminoida.
Olisihan tuossa ratkaisu Smokien Rautapään sytkäongelmaan  :)  koska tuo plasmasytkäboosteri pelaa valmistajan mukaan hyvin sekä magneeton että CDIn kaverina...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

En malta olla sanomatta, että jos "kolvi pysyy kädessä", tuollaisen pystyy tekemään kymmenesosalla tuon hinnasta ($350). Joskus mietin, että pitäisi tehdä elektroninen kärpäsloukku. Hieman samantapainen idea, mutta energiaa olisi 500 joulea, eikä luokkaa 0.5 joulea mitä tuossa. Sitten vaan mietin, että ei se ehkä sittenkään nukuta jos kerran puolessa tunnissa kammari vilahtaa kirkkaampana kuin kirkkaimpana mahdollisena kesäpäivänä ja on kuin hirvikiväärillä ampuisi korvan juuressa.

Kokkonen

Joulukuun puoliväistä (2009) lähtien on Harley-Davidsoniin saatavana uudentyyppiset Pulstar He1i tulpat, jotka ovat eräänlaiset plasmatulpat. Näyttävät perinteisiltä, mutta ovat sisuksistaan erilaiset. Tulpassa on sisäinen kondensaattori. Valmistaja ilmoittaa tulpan lisäävän kipinätehon 50 watista aina 1 000 000 wattiin,  :o  joten puhe ei ole enää niinkään kipinästä vaan tuosta plasmailmiöstä.
Tehonlisäystä (6%) ja polttoaineensäästöä (15%) on myös luvassa. Tulpat voi vaihtaa perinteisten tilalle ilman mitään sen kummempaa modifikaatiota. 19,95 USD näytti olevan kynttilän hintalapussa.


"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Ihan samaa plasmaa se kipinäkin on. Tuossa tulpassa ilmeisesti on korkeajännitediodikin lisäksi, kun puolan toision ylihän vaikuttaa muuntajaefektin takia kärkien ollessa kiinni muutaman sadan voltin jännite joka lataa tulpan sisäisen konkan. Korkeajännitteen aiheuttaman läpilyönnin ionisoiman kanavan kautta sitten tuo matalajännitteinen konkkakin purkautuu. Ilman diodiahan se konkka leikkaisi huippujännitteen niin alhaiseksi, että ei kipinää tulisi.

Nuo numeroarvot jättäisin omaan arvoonsa, ainahan sitä aikansa pyörittelemällä saa vaikka minkälaisia jänniä tuloksia aikaiseksi. Todennäköisesti ihan toimivaa teknologiaa, ilettää vaan nuo markkinointihypetykset, kas kun ei nimenä super ionic 2000 niinkuin jossain marketissa oli hiustenkuivaimen mainos ::)

rodchop

Käyvätköhän nuo magneeton kanssa?
HOG Forever Forever HOG

Lyytinen

Äkkiä ajateltuna kyllä. Magneetossakinhan kipinä perustuu sähkövirran kulkemisen katkaisuun ja se sähkövirta siihen magneeton puolaan saadaan aikaan samalla tavalla kuin akkusytytyksessä: puolan napojen yli vaikuttavalla jännitteellä. Ja tästä seuraa edelleen, että magneetollakin tuo tulpan sisällä oleva konkka latautuu. Magneetossa se jännite syntyy magneettikentän ja puolan johdinkierrosten keskinäisestä liikkeestä, akkusytytyksessä se on akun sähkömotorinen voima.

En vaan tiedä, onko sitten magneettopeleissä hyötyä tuollaisista. Magneettohan petraa kipinää korkeilla kierroksilla kuin sika juoksuaan ja ne kipinäongelmathan monesti tulee tuolla rekisterin yläpäässä. Ei noissa suoraan kulkevissa peleissä ihan turhaan ne magneetot ole.

rodchop

Joo kelailinkin tuota käynnistystä. Eli oiskohan parempi kipuna jo polkaistessa.
Ainakin nuo magneetto tulpat ovat ilman resistoria jos en väärin muista.
sekä vaativat kupari yms johdot.
HOG Forever Forever HOG

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 09 marraskuu 09, 12:01:11
Nuo numeroarvot jättäisin omaan arvoonsa, ainahan sitä aikansa pyörittelemällä saa vaikka minkälaisia jänniä tuloksia aikaiseksi.

Noinhan se. Valmistajan ilmoittamaa tuo miljoona wattia on, mutta miten se lasketaan, nanosekuntiaikaa ja iso virta. Kymmenkertaisesta wattimärästä siellä normaalisti näytettiin puhuttavan.
Ko tulppa ei kovin korkeita suosituksia saanut eräällä hot-rod foorumin sivulla, josta asiaa lueskelin.
Tekniikka kehittyy kuitenkin myös tällä alalla, joskaa ei varmaan ihan sitä laukkaa, mitä mainokset antavat ymmärtää.

Laitetaan yksi kuva lisää ko. innovaatiosta:



Tuplatulpat kannessa saattaa olla kuitenkin kovempi sana, ainaskin hemipalotilaisessa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 09 marraskuu 09, 19:23:28Joo kelailinkin tuota käynnistystä. Eli oiskohan parempi kipuna jo polkaistessa.

No enpä usko, että siinä auttaa yhtään. Ensiksi pitäisi saada se kipinä hyppäämään, ennenkuin tuo patenttiviritys tulee kehiin. Ei ole mahdotonta, vaikka nuo huonontaisivat sitä tilannetta. Mutta onko sinulla siinä magneetossa se semmonen käynnistystä varten oleva laukaisukoneisto (englanniksi impulse coupled) ja jos on niin onko kunnossa. Kun jos semmoinen on, niin pitäisi hitaastikin pyörittäessä antaa ihan tujakan napsun.

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 09 marraskuu 09, 22:06:40
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 09 marraskuu 09, 19:23:28Joo kelailinkin tuota käynnistystä. Eli oiskohan parempi kipuna jo polkaistessa.

No enpä usko, että siinä auttaa yhtään. Ensiksi pitäisi saada se kipinä hyppäämään, ennenkuin tuo patenttiviritys tulee kehiin. Ei ole mahdotonta, vaikka nuo huonontaisivat sitä tilannetta. Mutta onko sinulla siinä magneetossa se semmonen käynnistystä varten oleva laukaisukoneisto (englanniksi impulse coupled) ja jos on niin onko kunnossa. Kun jos semmoinen on, niin pitäisi hitaastikin pyörittäessä antaa ihan tujakan napsun.

Joo onhan se. Mulla on morris M5 mankku, ja antaahan se ihan hyvän kipunan. (Aina voi olla parempi) Mulla meni viime kesän joutsan reissulla oikeasta polvesta eturistiside sekä kierukka halkesi. 200km tämän jälkeen meni vaihdelaatikko. Joka tapauksessa joutu opettelee ton starttauksen vasemmalla jalalla. Eipä tuu enää poljettuu kun hyvin hiljaa puolesta-välistä polkimen liikerataa. En meinaan haluu että menee toi toinenkin polvi.
HOG Forever Forever HOG

Natking

Tota meinattiin nitro-sikaan: Top Fuel Harley Spark with the Dyna ARC-TF from Shaker Products

Mitas raati on mielta, onko noi jutut/luvut mitenkaan talta planeetalta?
Just trying to be different (like everyone else)

Kokkonen

#12
Onhan ne aika huimia arvoja. Lueskelin AHDRA:n sivulta asian tiiimoilta ollutta keskustelua, eihän siellä laitetta kokonaan tuomittu. 90Kv lukemat ovat korkeita, pytyykö tuollaisia todellisuudessa siellä esiintymään, kipinä lyönee aiemmin jossain läpi.  :-\
Hinta taitaa olla kuitenkin aika edullinen..? Verrattuna autojen MSD 44 Amp Mag sytkään.  :o Tai vaikka MC4:n.
On tuo ihan oma maailmansa, nuo Dragsterit, mutta kiehtovaa...

Edit: 189 mj per kipinä on hyvä, jos se tosiaan esiintyy viidessä 20-25 asteen aikana. Normi CDI-multispark pystyy antamaan lähes saman, mutta se jakautuu sitten 3-5 kipinän kesken ja osa tehosta häviää matkalla, hyvä jos puolet esiintyy palotilassa. Tuossa se boosterin ero. Vaikka tuo Dyna 4000 itsessäänkin jo hyvin salamoi. Mutta nitron ja metanolin kanssa lisäenergia lienee hyvinkin perusteltu. Paljonkohan tuolla boostauksella saa lisää seosta palamaan?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tuli kirjoiteltua tuo edellinen vastaus vähän hätäseen, en enää viitti sitä editoida.

Kävin vielä kattelemassa sekä Dyna 4000, MC4 ja ARC-TF:n arvoja. Dynasta ei löytynyt mitään mainintaa paljonko se pystyy yksinään tuottamaan energiaa.  MC4 ja Dyna+ARC-TF olisivat numeroissa samalla viivalla. Kumipkaan ei kerro mikä on hyötysuhde, eli paljonko tuosta energiasta pääsee tulpalle asti ja sehän tässä ratkaisee. CDI sytkiksi kai nuo on luokiteltava ja ARC-TF on vain boosteri. Tavallisissa CDI sytytyksissä tuo hyötysuhde on luokkaa 50 - 80 %. Luulis kyllä, että kisavehkeet tehdään huolellisemmin  :-\ mutta ei näy lukemia. Kun ei tiedä Dynan arvoja on vaikea arvioida tuon boosterin tuomaa hyötyä. Dynassa on itsessään jo boosteri.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Vielä piti vähän googletella, mutta tulos jäi laihaksi. MC-4:n multispark on käytössä 3500rpm asti, joka on ihan  normaalia CDI sytkälle, sen jälkeen tulee vain yksi kipinä. Dyna 4000 ei salaisuuksiaan kerro, muuta kuin että energiaa tulee lisää ja oma boosteri tuottaa sitä aina 17 000 rpm asti. Jos tuohon videoon on uskominen, multispark on ainaskin tuon ARC-TF  boosterin kanssa käytössä, mutta ei varmaankaan korkeammille kierroksille, kuin MC-4:ssa  :-\. CDI:n tuottama yksittäinen pulssi on lyhyt, mutta sitä pidennetään puolan ja ympäristökomponettien avulla, kuten Lyytinen jo tuolla aiemmin totesi.
Sanoisin, että näillä saatavilla tiedoilla on vaikea laittaa tuotteita paremmuusjärjestykseen, taikka sanoa, tuovatko ne luvattuja etuisuuksia.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W