Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Veterama 2013

Aloittaja issakka, 03 joulukuu 13, 22:38:30

« edellinen - seuraava »

issakka

Morjens.

Sain vihdoin purettua kuvia  Veterama 2013 reissulta. Käytiin 4 henkilön iskuryhmällä niin Belgiassa Fred Kruggerin luonna, Mannheimissa Chopperipajalla ja sitten tietenkin Veteramassa. Voisin lätkäistä tähän threadiin joukon kuvia, jotka saattaisivat kiinnostaa motskareita rakentavia hemmoja... Romuahan siellä riitti yllin kyllin...

tv.
Ipo
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

ma^ko

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

issakka

#2
Noh... Lähdimme keskiviikkona Ryan Air:lla ja jatkoimme Saksaan laskeuduttuamme vuokra-autolla Belgiaan. Alussa oli heti hekotuksen paikka, kun Timppa oli varannut auton meille, kuukautta liian aikaisin. No, saatiin auto ja ajeltiin Liegeen, josta sitten oli tarkoitus mennä seuraavana päivänä Fred Kruggerin pajalla, Fred on tunnettu omantakeisista moottoripyöristään ja autoistaan. Kaikki eivät tykkää hänen tyylistään, mutta sikäli harvinainen rakentaja, että hänen tyylinsä tunnistaa. Mallit eivät ole suoraan internetsivuilta kopioituja.

https://www.facebook.com/fred.krugger.9?fref=ts

Torstai.
Saavuttuamme kylään, emme olleet uskoa silmiämme, kun näimme talon, jossa Fred rakensi työkseen customoituja moottoripyöriä ja autoja. Ulkoapäin ei taloa pajaksi olisi uskonut. Tosiasiassa paja oli kolmen huoneen kombinaatio, jossa yhdessa oli toimisto, yhdessä metalliverstas sorvineen ja viimeisessä oli Fredin moottoripyörät säilytyksessä. Lisäksi viimeisessä hallissa oli rakenteilla oleva Lättäpää V8 Hot Rod.

Fred Krugger oli todella vaatimattoman oloinen mies.

Kuvan Honda oli myynnissä, mutta meille jäi hieman epäselväksi hinta. Erikoisuutenahan siinä on kaasuttimien sijoitus eteenpäin. Sylinterit on käännetty "väärinpän",
http://www.autoevolution.com/news-g-image/fred-krugger-tribute-to-japan-honda-cb450-video/101308.html

Hd taas on muistaakseni MM -kilpailupyörä.

http://millecavalli.blogspot.fi/2012/06/speedbowl-board-tracker-by-fred-krugger.html

Fredhän on ollut kärkikymmenikössä vuosia. Muutama vuosi sitten hän voitti mestaruuden.


http://thekneeslider.com/veon-by-fred-krugger-wins-world-championship-of-custom-bike-building/
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

#3
Timppa haastatteli Frediä ja me muut ihmettelimme pajan siisteyttä. Kopteriin  taitaa tulla parempi juttu Fredin tekemisistä. Työn alla oli BMW:n konseptipyörä, joka oli todella erikoisen näköinen. Fred vannotti ettei ottamiamme kuvia saa julkaista ennen BMW:n lupaa. Kuvissa Osa Fredin pokaaleista.  Ajopyörinä Frediillä oli vanhoja Hondia, olikohan se malli nyt Black Bomber. Viimeisin ostos näkyy haastattelukuvassa, Harley-Davidson KH. Vuosimallia en muista.

Pajahommien lisäksi Fred harrastaa crossia  ja rallia ja kutsuimmekin hänet Suurajoihin.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Nooh.. Fred Kruggerin paikasta matkasimme Luxemburgin kautta Mannheimiin. Luxemburgista ei jäänyt mitään muuta mieleen, että siellä Iris Coffee on pelkästään viskiä ja kermavaahtoa. Vatsani ei moisesta Cock-Tail:sta paljon välittänyt ja oli muutamaa sekunttia vaille että rankin muisto Luxemburgin veroparatiisista olisi ollut paskat housussa.  Yhdellä jalalla pomppiminen Irlantilaiseen baariin pelasti kärsimykseltä.

Olimme varautuneet menemään jo perjantaina Veteramaan romuostoksille. Siinä sitten aamusella lähdettiin ajamaan kohden markkinapaikkaa. GPS ohjasi hiukkasen väärää reittiä ja huomasimme ajavamme raitiovaunun reittiä, jossa autolla ajo oli kyllä kielletty..

Muu porukka halusi käydä Stormilla, joten suuntasimme sinne. Myymälässä oikeastaan ilmentyi nykymoottoripyöräilyn perusteema. Siellä oli 80% vaatteita, vaatteita ja vaatteita...

Myymälästä lähdettyämme ajelimme kohden markkinapaikkaa, kun yksi toveri huomasi tien toisella puolen Triumph -merkin. Kaupan edessä oli näitä uusia kyykkymalleja. En kauheasti innostunut, vaan huomasin muutaman kaupan päässä toisen kyltin: South West Custombikes.

Kun avasin oven, niin tajusin että nythän sitä mestoille tultiin.  Heti oven pielessä oli muutama HD:n lättäpää, Knuckle, muutama panhead ja sitten puolen tusinaa shoveleita. Evoja ei tainnut olla kuin muutama. Käppäilin sisälle niin vastaan tuli todella ystävällisen oloinen kaveri.  Siinä vähän aikaa juteltuani selveni, että Yritys tuo Usasta pyöriä. Sanojensa mukaan 1 kontti / 2kk. Konteissa tuli kokonaisia pyöriä ja varaosia.  Hinnat olivat edullisia.

Paikka oli siis tämä:
http://www.swc-bikes.com/

Huomasin että hän myy myös pyöriä ebayssä. Hintataso tosin näytti olevan korkeammalla kuin liikkeessä, niinhän se aina.

Muut tulivat Trumppa kaupasta perässä ja Kaveri pyysi meitä vierailemaan verstaallaan. Verstas sijaitsi liikkeen alakerrassa.

Siellä olikin sitten old school -kalustoa. Vanha AME -chopperi, joka oli kunnostuksen alla. Kaksi rakenteilla olevaa knucklea, yksi panhead ja yksi shoveli.

Kuvassa oleva Shovelin kone oli ottanut itseensä usealle tutulla tavalla, Kaveri oli laittanut S&S:n öljypumpun shoveliin, poraamatta sitä reikää, jonka S&S:n pumppu vaatii... tuloksena kiinnileikkautuminen ja aika rumat jäljet.

Kuvissa näkyy myös hieman harvinaisempi Harmann -keula, joka kaveri oli itse tehnyt. Samoin yhdessä kuvassa näkyy hieman erikoinen pakoputkiratkaisu.... Kaveri vaan hymyili leveästi kun kysyttiin että minkälaiset äänet siitä lähtee... "I don't know, we will hear.." Hyvä tyyppi.  Kaveri pyysi meidät viettämään iltaa kanssaan tallille ja aikomuksemme olikin lähteä. Kävi vaan niin että 7 h kävely markkina-alueella vei äijistä mehut.. ja naisista myös.

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Tässä sitten se sulanut Shovelhead... pajalla oli kaikki metallintyöstövehkeet.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

kimmo l

Mitä noi "timpan" kädet tuolla takana selvittää....( kielimuuriko ) ;D

Hyviä kuvia..

issakka

Keskustelun aiheena taisi olla TUV.. johon  Kaveri vastasi.. "Fuck the TUV"... Laitoin sille kyselyn Shovelin varaosista. Tavattiin se Veteraman aluella yhdessä kojussa, jossa esitteli ilmeisesti jollekin paikalliselle kerholle... Kaljaakin olisi ollut tarjolla vaikka kuinka mutta säälittävästi romu veti puoleensa...

Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

West South Customista lähdettiinkin sitten Veteramaan. Jos joku ei tiedä, kyseessä lienee Euroopan yksi suurimmista vanhan tavaran romutapahtumista. Olen käynnyt siellä aiemmikin, eikä perusilme ole muuttunut ollenkaan. Alue on valtava. Nytkään en 3 päivässä kerennyt tarkasti kiertää koko aluetta.

Tosin sunnuntaina toisille tuli jo kiire kotiin ja minulla oli vielä 1/5 osa kiertämättä. Näkemistä riittää... Kuvassa sisääntuloaula päivällä. Aamulla tässä on tajuttomat jonot. 
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Henkilökohtaisesti olen mieltynyt vanhempaan kalustoon ja valitettavasti myös niitä tulee kuvattua. Tarjolla on paljon pre-war kalustoa, moottoreita, runkoja. Sitten ison tarjonnan tekee saksalaisten mopot, joita oli nytkin tarjolla satoja. Tassä timppa kyselee konetta eräälle Keski-Suomalaiselle rakentajalle.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

#11
Minäkin kyselin moottoreita ja "täydellisten" koneiden hinnat olivat 2000e ->  jota en pitänyt pahana, kun kyseessä oli  tällaisia laitteita...
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Sitten siellä iski harvinaisempaakin HD romua. Hinnat olivat kyllä kohdallaan, mutta jos olisi halunnut välttämättä Shovelin BoatTailin tai sitten Magnum koneen aihion, niin semmoisiakin olisi löytynyt...
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Minut saa aina pysähtymään moottoripyörä jota ei ole "fixattu"  kromikiiltoon, vaan siitä huokuu edellisten käyttäjien historia... Minusta tämä Panhead oli hieno... Kaiken kaikkiaan Panheadeja, Flatheadeja ja Knuckleja oli todella paljon.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri

issakka

Sitten siellä oli tuo Keltainen KH. Lahopäisyyttäni en muista hintaa, mutta vaikutti täydelliseltä. Tuutissa oli erikoisuus, johon en ollut aikeisemmin törmännyt 1000cc kone... Näin kun sieltä yksi kaveri osti ajokuntoisen Tuutin, hintalappu oli 2300e.
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri