Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

CV rautiksessa. Räkii 3000 ja 3500 rpm

Aloittaja Raimo-Raato, 07 syyskuu 09, 14:21:25

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Halipatsuippaa.

Elikkäs ois tämmöinen ongelma mun rautiksessa: Kiihdyttäessä ja tasakaasulla rykäsee/räkäsee/pätkäsee aina tietyillä kierrosalueilla. Nelosella ajettaessa nuo ongelmat esiintyvät aina 90 ja 105 km/h nopeuksilla eli laskennallisesti 3000 ja 3500 rpm. Tasakaasulla meno muuttuu noissa kohdin varsin nykiväksi ja jos kiihdyttää isolla vaihteella noiden kierrosalueiden yli niin kahteen kertaan rykäsee juurikin noiden kierrosalueiden paikkeilla. Nuo ongelmakohdat löytää myös vapaalla kaasutellessa.

Ok, mullahan on toi laite ahdettu eli ei ihan vaparimaailman opit päde mutta toisaalta kun olosuhteiden pakosta ajelin vaparina jonkun 100 kilsaa niin ongelma oli silloin myös aivan vastaava. Kaikki muu paitsi puola on vaihdettu eikä oireet oo hävinneet minnekään. CV-kaasarikin vaihtui kertaalleen kun onnistuin rikkomaan vanhasta seosruuvin pesän.

Koska tuo ongelma ei poistunut kun kokeilin kärkisytkää elektronisen tilalla niin en keksi itse muuta syytä kuin kaasarin. Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa ja saanut vieläpä sen ratkottua? Mun teoria on että liittyy siihen kun neula alkaa nousemaan ja ei ole minkäänlaista vastusta ilmanputsarissa. Voisko kaasarin preppauksessa tehty luistin reiän isontaminen ja kevyempi luistin jousi aiheuttaa juuri tämmöisen ongelman?

Juuri ennen viimeistä 400 km siirtymää pienensin välialueen suutinta pykälällä ja laskin neulaa pari milliä kun kulutti niin pirusti bensaa. Nyt toimii selkeesti paremmin muuten mutta noi oireet pysyivät ennallaan.


Eidt: Kuva CV:n suutinalueista:

A.K.A. Rambe

Hemuli

Niin, nyt kun sulla on kurkussa painetta eikä alipainetta niin käykös tolle luistille vähän hassusti - varsinkin kun reiät on isommat?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 syyskuu 09, 15:31:02
Niin, nyt kun sulla on kurkussa painetta eikä alipainetta niin käykös tolle luistille vähän hassusti - varsinkin kun reiät on isommat?

Teki siis vaparinakin aivan vastaavaa. Mulla on harmaa muistikuva että shovelissani oli aikoinaan vastaavaa ongelmaa kun siinä CV ja todella vapaasti hengittävä putsari.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Tässä kuva jossa kalvon toiminta selitetty vaparina:



Ahdetussa on lie sit sekä kalvon päällä ja alla isompi paine kuin ilmakehän paine. Kalvon alla oltava luonnollisesti isompi paine kuin sen yläpuolella että luisti ylipäätään nousee. Pitää tehdä seuraavaan painekoteloon paksusta pleksistä ikkuna että näkee mitä siellä luistissa tapahtuu  ;D
A.K.A. Rambe

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 07 syyskuu 09, 14:21:25


Koska tuo ongelma ei poistunut kun kokeilin kärkisytkää elektronisen tilalla niin en keksi itse muuta syytä kuin kaasarin. Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa ja saanut vieläpä sen ratkottua? Mun teoria on että liittyy siihen kun neula alkaa nousemaan ja ei ole minkäänlaista vastusta ilmanputsarissa. Voisko kaasarin preppauksessa tehty luistin reiän isontaminen ja kevyempi luistin jousi aiheuttaa juuri tämmöisen ongelman?


Ahdetuissa japaninpyörissä, joissa on cv-kaasarit painepuolella suositellaan dynojet kittien yms. viriviri herkkujen heittämistä mäkeen. CV-kaasutin toimii ahdinkäytössä parhaiten vakiokuntoisena ( orkkis luisti, neula ja jousi).

Raimo-Raato

Tästä ongelmasta seuraavat huomiot:


  • sytkäennakon myöhästyttäminen siirsi tota jälkimmäistä rykäisyä korkeammalle kierrosalueelle
  • nämä rykäisyt näkyivät luonnollisesti myös dynokäyrässä
  • tarpeeksi riittävä ennakon myöhästyttäminen poisti rykäisyn ainakin dynokäyrästä  :o
  • neulan laskeminen nosti myös tokan rykäisyn kierrosaluetta ylemmäksi
A.K.A. Rambe