Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ariel Nh 350 Öljyn kierto

Aloittaja Tuna, 31 lokakuu 13, 19:34:31

« edellinen - seuraava »

Tuna

Elikkäs tommonen kapistus tuli hankittua projektiksi ja nyt kun sen vihdoin sain potkittua käymään niin huomasin, että öljytankin korkin luota tulevasta öljyn paluulinjasta ei tule käydessä öljyä.

Ne vähät tiedot mitä netistä olen tuosta löytänyt kertoo että kuvassa näkyvä ylempi lähtö olisi tankilta tuleva öljy ja alempi paluu linja?


Paluulinjasta pitäisi ilmeisesti haarautua keinuvivuille linja? Otin noi banjot irti ja käytin konetta mutta niistäkään ei öljyä tullut.


Öljypumpussa näytti olevan kuulat ja jouset tallessa ja kai muutenkin ehjä.
Nyt vaan kaipailisin vinkkejä mistä vikaa kannattaisi lähteä seuraavaksi etsimään?
Vielä kuva noista öljysäiliön letkulähdöistä jos joku niista osaisi sanoa onko ne oikein?

Öljysäiliä on arielin alkuperäinen ja pyörä on vuosimallia 52.

ma^ko

Onko öljypumppu esitäytetty öljyllä? Noi brittipumput ei oikein osaa ilmaantua.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuna

Eipä ole tullu täyteltyä. Kaikki vinkit on tervetulleita kun on itselle ihka ensimmäinen brittipyörä.
Mitenkäs toi öljypumppu kannnattas esitäyttää?

eeko

Moi,
Onnea hienosta hankinnasta, Arielit on mahtavia pyöriä.
Mulla on -54 VH.
Tuossa on kuva siitä öljyn kierrosta, kyllä ne sulla oikein
päin on.

Tuossa on hyvä foorumi, paljon juttua:
http://forum.arielownersmcc.co.uk/index.php
Pistä kuva koko pyörästä, jos löytyy.
En mä kyllä ikinä ole tuota pumppua esitäyttänyt.
Sehän on plungereilla. Mitä öljyä sulla siellä on?
-eeko

eeko


ma^ko


Kyllä mä olen aina päästänyt ilmat syöttöpuolelta pois ja pyörittänyt paine/paluupuoli auki sen vert et öljy näkyy. Voip olla et turhaan, mut toisaalta onpa joitain kiertoja saatu ko toimenpiteellä toimimaan. Mä tosin suhtaudun kaikkien moottorien kykyyn imeä öljyä ilmakatkon jälkeen, vähintään skeptisesti.

Pitäisköhän jossain vaiheessa koittaa askarrella omakin Arska taas kokoon, '52 VB 600 sivuventtiili, plunger rungolla ja hienossa '70/'80 luvun taitteen suomichopper asussa...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

eeko

Tuskin se pahaa tekee, varsinkin jos kone on ollut ihan
kuivana. Jossain ulkomaan foorumilla kehotettiin kokeilemaan
ilmaamista niin, että otetaan jakokoppa irti ja hiukan
löysätään öljypumpun ruuveja ja laitetaan kone tulille.
En ole itse kokeillut.
-eeko
Ps. Onko sulla kuvaa siitä VB:stä?

ma^ko

Ei ole ainakaan dikimuotoista kuvaa, se on asunut "talteen puretussa" muodossa laatikoissa jostain vuodesta '89 tms...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Redneck

Moi !  Jos saat tuolta öljytankilta lähtevän letkun liittimen jostain kohti auki ja puristettua tankinpuoleisen letkun kiinni; täytä letku öljyllä ja polje kicksiä ! öljy pitäisi lähteä vajumaan pumpulle päin !! Jos näin tapahtuu, kyllä sinne sumppuun jossain vaiheessa kerääntyy öljyä jonka pumppu työntää takaisin säiliöön ja venakoneistolle.

Voit myös avata kampikammion pohjaropun. Jos sieltä tulee reilusti öljyä .. eikä tule takaisin säiliöön, on jossain häikkää .   
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

hapi

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 marraskuu 13, 11:03:34
Ei ole ainakaan dikimuotoista kuvaa, se on asunut "talteen puretussa" muodossa laatikoissa jostain vuodesta '89 tms...

Tää on niin tätä päivää. Näitä vanhoja rittejä on liiterit turvoksissa, mutta ei edes britti-ralliin niitä laiteta tulille, vaan kurvataan vierasparkkiin muunmaalaisilla. Toivottavasti VB:kin nähtäis ensivuoden rallissa.

Tosta Arielin öljynkierrosta. Se voi tuntua ikuisuudelta ensikäynnistyksen jälkeen, jos putket ja kampikammio on tyhjät, ennenkuin tankkiin alkaa mitään tulla takaisin. Siksi niihin molempiin putkiin voi laittaa vähän öljyä. Eikä tuollainen rullalaakeroitu kone heti kiinni junttaa, itse ajoin 20 km siventtiili Nortonilla öljylinja suljettuna viallisen pallohanan takia, eikä ollu moottori minnäskään. Keinujen voiteluun riittää ihan haju öljystä, joten sieltä tuskin kannattaa paineita ihmetellä.
British MCC Vierumäki

hapi

Lainaus käyttäjältä: eeko - 01 marraskuu 13, 07:43:31

Tuossa on kuva siitä öljyn kierrosta, kyllä ne sulla oikein
päin on.


Niin ja nuo öljyputket on muuten eripäin kuin eekon kuvassa. Säiliön ulompi kuuluu moottorin ylempään lähtöön.
British MCC Vierumäki

eeko

No niinhän ne on, kun tarkemmin katsoo.
Mä luin vaan tuon selityksen, en kattonut
öljytankkia ollenkaan.
-eeko

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: hapi - 01 marraskuu 13, 12:35:07
Tää on niin tätä päivää. Näitä vanhoja rittejä on liiterit turvoksissa, mutta ei edes britti-ralliin niitä laiteta tulille, vaan kurvataan vierasparkkiin muunmaalaisilla. Toivottavasti VB:kin nähtäis ensivuoden rallissa.

Ei toivoakaan et VB olis ensvuonna brittirallissa, siis mun VB ainakaan. Jos jostain syystä päättäisin lähtee brittiralliin, niin Matleena ei tartte ku bensaa käyntiin potkinnan...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuna

Lainaus käyttäjältä: hapi - 01 marraskuu 13, 12:42:30
Lainaus käyttäjältä: eeko - 01 marraskuu 13, 07:43:31

Tuossa on kuva siitä öljyn kierrosta, kyllä ne sulla oikein
päin on.


Niin ja nuo öljyputket on muuten eripäin kuin eekon kuvassa. Säiliön ulompi kuuluu moottorin ylempään lähtöön.

Ulompi putki menee säiliön päälle eli on paluu linja. Sillon kuvan mukaan noi letkut on aivan oikein.

Tuna

Paluupuolen putki oli murtunut tuolta mutterin juuresta mistä tulee öljypumpulle kiinni. Oiskohan tolla vaikutusta öljyn kiertoon?