Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun räpläystä

Aloittaja kessu, 27 lokakuu 13, 18:05:29

« edellinen - seuraava »

kessu

No niin, aloitanpa tällekin projektille oman säikeen niin saa muutkin ihmetellä ameriikan Joen virityksiä.

Ostin siis jenkeistä tänne uitetun 1960 FLH:n tuossa elokuun lopulla, pyörässä oli paljon hyvää biittiä kiinni, ja oli myös samalla Suomen Halvinâ,,¢ Panhead, mikä toki saattoi enteillä jotain...

Noh, laite lähti polkemalla käyntiin ja oli ajokuntoinen tietyin varauksin, etujarrua kun ei ollut ja takajarru ei käytännössä hidastanut lainkaan mut väliäkös noilla, projektejahan nää kaikki on. Takajarrun tehottomuuteenkin löytyi kotona syy, jarrulevyn pinta oli töykeillä laineilla. Jännä ettei pysähdy.

Konekin savutti yllättävän paljon, ja oli lisäksi perkeleen hankala käynnistettävä, sekä kiksillä että sähköllä. Kyllä, nappistartti löytyy myös, siitä myöhemmin lisää. Ottaessani kaasarin ja imusarjan irti (mitä ei muuten oltu tuettu millään, vaan S&S E roikkui sen o-rengas+pantakiinnityksen varassa, toim.huom.) lorahti iloinen määrä öljyä kansista käsille, pitääkö näin olla?  ;D


Mä en tiedä koneista paljon mitään, joten kiikutin moottorin sen irti saatuani Eastlands engineeringille purettavaksi ja rempattavaksi, niin tulee ainakin kerralla kuntoon ja mä voin keskittyä tän lopun raadon ihmettelyyn.

Niin, se sähköstartti. Kuten ekasta kuvastakin näkee, niin alkuperäinen peltienska on vaihtunut uudempaan alumiiniseen, jotta starttimoottori on saatu mukaan. Joe oli laittanut paikalleen 1965 pannun sisemmän enskakopan, ja muokannut sitä tarvittavilta osin jotta on saanut osat sopimaan keskenään:

tossahan pitäis siis olla laatikon pääakselille tukilaakerin laakerikuppi/upotus, mikä nyt onkaan nimeltään. Reikä on kuitenkin iloisesti raiskattu vingulla/vastaavalla, ilmeisesti koska laakeri tulee nykyisellään ulommas kuin alkuperäisesti.

Laakeri oli kyllä paikoillaan purettaessa, ja kiinnitetty oikeaoppisesti kemiallisella metallilla/bondolla.
Pyydän myös huomioimaan ketjun hankaamat jäljet kopassa, sekä reippaasti liian löysän ketjun syömän startin kiinnityskohdan, josta irronneet alumiinimuruset löytyivät startin "kulmavaihteen" sisältä. Mut onneksi just tän vuosimallin enskakoppia on netti pullollaan ja hinnatkin alhaiset.


kessu

Vaihteistokin oli vaihtunut joskus aikanaan, nelilovisen tilalla on Sputhen valmistama 5-lovinen aski joka on kait ulkomitoiltaan samanlainen kuin 4-lovinen. Kannesta kun kurkin niin sisälläkin näyttäis olevan Andrewsin rattaat, joten tän pitäis olla ilmeisesti ihan laatukampe. Noh. Jotta Joe on saanut sen vitun sähköstartin paikalleen niin tilaa on tietty pitänyt tehdä:


tossa vielä lähikuvaa, edes mä en olis keksinyt tällaista.


Käytin eilen pari tuntia viilojen, santapaperin ja laikkojen kanssa ja siloittelin tuota korvakon seutua, on se nyt nätimpi ainakin. Kuvassa siis tuolla taempana, en hirvinnyt koskea tuohon puolitetun pultin maastoon.


Lisäksi jäi ottamatta kuvat tuosta cycle electricin laturista, tai sen sisuksista. Kampe oli täynnä öljyn ja hiekan muodostamaa paskatatinaa ja ankkurikin oikosulussa, kiitokset sekatyömiehelle mittauksesta.

Lisäksi runko on 65--> mallia, eli ei dropseat-mallinen. Hydrakeulan yläputket on kierot ja toinen alaputki sisältää halkeaman, ja ovat vieläpä aikaisesta shovelista koska rumpujarrun kiinnitys on oikealla. Swingin pultti oli töykeesti jumissa, ja kun sen sai rälläkän avulla lopulta irti, oli kierteet pashana sekä rungosta että pultista. Performance suspensionin laatuiskarit on ihan lopussa, lokari otti kumiin kädellä tönäämällä. Mitä näitä nyt on, kaikkee pientä.

Mut onneks osa tarvittavista osista on jo löytynyt ja lauantaina on walkka swap, on tää vintage hieno laji.


Vitun Joe.  ;D

leafhill

Itse katselin aikoinaan saman laitteen myynti-ilmoitusta, onneks en ostanut.
Taidokas on ollut Joe vääntämään  >:(
Mut varmaa on se, että tästäkin tulee vielä komea laite.. ja pitkä topicci ;D

kessu

Juu, en mä tällaista varsinaisesti toivois kenellekkään. Tää herättää sillain hauskasti kovin sekalaisia tunteita, esmes tuo enskakoppa. Ensin mä nauroin perskeikkanaurua kun mä katoin sitä bondomälliä laakerin ympärillä, ja sit kun mä kävin kurkkaamassa ebayn tarjonnan niin aloin itkemään vuolaasti.

Nyt odotellaan mailia koneistajalta et missä kunnossa motti on, tai kannet tarkemmin. Tänään viimeksi rasvasin köyttä tallissa pahimman varalta, enkä nyt tarkoita mitään kiertoilmaisua onanoinnille.

Mä nyt kysyn tätäkin kautta jos jollain olis jäänyt osia tallin nurkkiin. Tossa oli paikallaan tollanen sivuvaunumallin säädettävä hydrakeula, mut siitä puuttuu noi lukkopalikat:
http://www.debrix.com/Adjustable-Fork-Position-Tabs-1950-up-Harley-Big-T-p/24-0124-vt.htm

Jos tosiaan jollain olis jäänyt ylimääräiseksi tollaset niin ostaisin ne mielelläni pois, tai sit jos et halua omistasi luopua niin voitko ees piirtää ääriviivat postikortille ja mitata ton tapin pituuden ja halkaisijan niin teen ite.
Niin ja 16" takarengas tähtinavalla ja mehujarrulla on kans hakusessa.

Lyytinen

Joo siis totta kai järkyttävälle paskalle näyttää, mutta toisaalta mitä olit hakemassa? Olisiko parempi ollut semmonen viimesen päälle laitettu, jota ei voi yhtään itse rassata ettei lopputuloksesta tulisi paskempi? Eikä nuo osat minusta oikeestaan kovin pahasti raiskattuja ole, pikkusen vaan hitsaa täytettä ja tekee mitä nyt tarvii.

kessu

Lyytinen: sä oot ihan oikeessa siinä et uutta projektiahan mä hain, eikä noita valmiita laitteita kehtaa ruveta mun taidoilla pilkkomaan. Eikä siinä et tekee noita punaniskavirityksiä, mut pirunko pakko ne on vääntää just niihin hintavimpiin osiin?

Mut joo, lisää juttua tulee kun saa hieman osia kasaan et voi alkaa suunnittelemaan et millanen tosta tulee.

Jensen

Älä mitään köysiä rasvaile..Mieki kattelin sitä myynti llmoa aikoinaan ja varmaan olisin ostanut jos ois rahaa ollu. Aikamoinen Kinder yllättäjä kyllä oli.. Mutta mutta voi ne joskus kalliitikin olla aivan paskoja.. Joku show pyörä jota ei saa edes käyntiin tai hirveä ajaa yms..

            Tuosta köyden tälläämisestä en tykkää ollenkaan kun mulla on niitä älykääpiöiden typeriä mölinöitä ollut 12 vuotta ja sieltä tulee koko ajan että tapa itsesi..  >:( Idiootit ei minun elämästä ja kuolemasta päätä. :(.

              Kalliiksihan se tulee mutta tee hyvin niin saat hyvän classikko pyörän.

jannu

#7
Hei Kessu, lauantain Walkka-reissulle kannattaa kurvata ajoissa aamulla Forssan mp-rompetorin kautta,

http://www.sci.fi/~kekku/rompe2013.htm

Sieltä löytyy osia myös "länsi-pyöriin", hotellin parkkihallin kaksi kerrosta täynnä myyjiä.
Kysy kokemuksia Sekatyömieheltä ja lähtekää porukalla rengasmatkalle, nähdään siellä  ;)

Don Quijote

Mulla on periaatteessa joutilaana hydra-keula jossa on jarruille paikat molemmissa alajaloissa. En ole sitä purkanut joten täyttä varmuutta ei ole kunnosta, ei ainakaan näytä öljyä vuotavan ja toiminta tuntuu suhteellisen normaalita lattiaa vasten painelemalla. Jos tarve kokonaiselle keulalle iskee niin pidä mielessä...
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 28 lokakuu 13, 10:34:46
Mulla on periaatteessa joutilaana hydra-keula jossa on jarruille paikat molemmissa alajaloissa...

Oon muuten törmännyt Suomessa tuollaiseen keulaan tuplarumpujarruilla. Siinä on ollut vähän miettimistä miten vaijeriratkaisun toteuttaa niin että molemmat rummut jarruttaa tasapainoisesti. Mutta mitä elämä olisi ilman pieniä haasteita ;)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kessu

DQ: kiitokset tarjouksesta, mut mä löysin jo keulan rummulla ja renkaalla, enää tarvis stanumittaiset yläputket kun siinä on jotkut +10 pitkät nyt paikallaan. Minkä kokoisen kuusiokoloavaimen niihin rummun pultteihin muuten tarvii?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: kessu - 28 lokakuu 13, 12:49:20...Minkä kokoisen kuusiokoloavaimen niihin rummun pultteihin muuten tarvii?

7/16", on sitten aika veemäinen löytää. Jos jostain löydät 11 mm avaimen niin sekin käy. Omani on muistaakseni HaFu-merkkinen, katkaisin tavallisen L-mallisen avaimen ja hitsasin sen pitkän pään kiinni 11 mm hylsyyn.

Jos mikään muu ei auta niin kova jätkä tekee avaimen 1/4" ruuvista jonka kanta on juuri tuon 7/16". Sen kun hitsaa sopivan varren päähän niin kai silläkin sen kääntää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Olen yrittänyt tuota konstia, mutta ainakaan 8.8 lujuuden tai vastaavista pulteista tehtynä ei sillä voi vääntää tosissaan oikein yhtään mitään. Halpahallin huonoimmatkin avaimet päihittää ko. patentin.

Hemuli

En ole pannun jarrurummun pultteihin tuota kokeillut mutta kyllä sillä Buellin taka-akselin sai auki - niissä kun on 22 tai 24 mm kuusiokolo eikä noin julmaa avainta ihan suoraan hyllystä löytynyt. Hitsasin pultin päähän poikittaisen vääntötangon, sama työkalu on käytössä edelleen.

Tietty noi jarrurummun pultit voi olla työläämpiä, niissä kun on kartiokanta joka joskus puree aika napakasti kiinni napaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Ongelma vissiin tuleekin just pienempien kokojen kanssa ja erityisesti jos voima pitää välittää sitä pulttia pitkin. Ducaton 12 millin (vai 14 mm?) öljyproppu ei änähtänytkään. Jos nyt pitäisi yrittää uusiksi niin välttäisin kaiken sorttista hitsausta, lämmähtänyt pultti kun on aika kehno.