Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Suorittaiskos öljynvaihdon ennen vai jälkeen talvisäilytyksen?

Aloittaja twinspeed, 25 lokakuu 13, 22:28:57

« edellinen - seuraava »

Erppa

Uudet öljyt syksyllä sisään jotta jääpi puhtaat öljyt koneeseen. Kylmäsäilytys on mopoille myrkkyä muuten paitsi akuille. Yllättävän helposti alkaa sisäkalut saada pintaruostetta talven aikana jos säilytystila on kylmä ja kosteutta pääsee kertymään. Ruostumista tapahtuu aina kun suhteellinen kosteus on yli 70%. Mitä kylmempää niin sen hitaammin tietenkin. Kosteutta kertyy erityisesti silloin, kun lämmönvaihtelu on nopeaa. Tätä hidastaa lämpöä tai kylmää varatoivat materiaalit mm. betonirakenteet. Toisaalta säilytystilan ilmaa voi kuivata esim. puurakenteilla, jotka tasaa kosteudenvaihteluja. Oma lukunsa on sähkötoimiset kosteudenpoistajat.

Kapteeni sika

#16
Lähteeköhän nyt neljäs talvi kylmässä tallissa. Ei ole kyl kertynyt ruostetta mihinkään, ei puhtaaseen romiin eikä muuallekaan. Öljytankki on sisältä kun uus vaikka oli yhen talven kuivana. Gasotankeissa oli pientä ruostetta kun ostin pyörän eikä ole pahentunut nekään. Kone ollut välillä levällään alakertaa lukuunottamatta ja puhdasta on sielläkin. Runkokin ruosteeton.

Tänä talvena varmaan ruostuu käsiin.

Kaikentietävä vikipedia kertoo et rauta ei ruostu jos ilman suhteellinen kosteus on alle 60 rospenttia. Pitääkin hommata mittari tallin seinälle niin näkee tilanteen.

Missä mielessä kylmä muuten on mopolle myrkkyä, tuleeko sille vilu?

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 04 marraskuu 13, 10:14:06


Missä mielessä kylmä muuten on mopolle myrkkyä, tuleeko sille vilu?


Ei. Mutta metallilla on taipumus kutistua kylmässä. Eli jos tänä vuonna oot tarvinnut puolen tuuman avainta pultin kantoihin, riittää pääsiäisen tienoilla 12 millinen, mikäli on kylmä talvi. ;D

Mie oon aina säilyttänyt kaikki koneet (moottoripyörät, -sahat, ruohonleikkurit, autot jne.) ulkona kesät ja talvet, eikä ne säilytysolosuhteiden takia oo kyllä koskaan hajonnut.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Erppa

No noin periaatteessa kylmäkutistuminen ja lämpölaajeneminen on materiaaleissa erilaista, toisissaan kiinni olevat materiaalit elää eri tahtiin. Samoin ongelmia aiheuttaa kosteuden tiivistymisestä kun kelit jäähtyy, ja se on käytännössä jokapäiväistä. Kosteus aloittaa suojaamattomissa metalliosissa ruostumisen. Ainemitat alkaa hitaasti muuttua koneistetuissa osissa ja hienoa rautaoksidia irtoaa öljynkiertoon lisäten kulumista. Kosteutta pääsee maalien ja kromien alle hiushalkeamista ja jäätyessään vesi laajenee, jolloin alkaa kammeta pintaa irti pohjamateriaalista. Osa matskuista, missä tapahtuu kemiallisia reaktioita, kuten muovit, vanhenevat toki kylmässä hitaammin. Tämä johtuu mm. liuottimien hitaammasta haihtumisesta. Luonnonvalon tai tässä tapauksessa UV-säterilyn estäminen, lämmön ja kosteuden vaihtelujen vähentäminen ja hidastaminen parantaa säilyvyyttä. Anyway, ei kannata masentua, ajoonhan nämä on tehty eikä museoon!

-E