Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Suorittaiskos öljynvaihdon ennen vai jälkeen talvisäilytyksen?

Aloittaja twinspeed, 25 lokakuu 13, 22:28:57

« edellinen - seuraava »

twinspeed

Tätä asiaa vähän pähkäilin tai olen pähkäillyt. Uudet öljyt tuli ostettua jo tovi sitten, mutta tuossa eteisen lattialla ovat olleet siitä asti, kunnen ole osannut päättää laittaisko öljyt vaihtaen ennen talvisäilöä, vai jättäiskö vaihdon kevään ensihommiksi.

Meinasin kyllä itseasiassa jo vaihtaa, mutta kun kaveri oli sitä mielä, että kannattaa melko ehdottomasti vaihtaa vasta keväällä, ettei uudet öljyt "vety" kondensiovedestä säilytyksen aikana. Tasalämpöseen paikkaan on kyllä menossa säilöön pyörä, jotta en uskoisi öljyjen kauheesti saavan kondensiovettäkään osakseen. Vaan silti, kunnei ollut mitään järisyttävää öljynvaihdon puolestakaan, niin ovat uudet öljyt saaneet lojua eteisessä ja ehkä lojuvatkin kevääseen asti...

Onko foorumilaisilla vankkoja mielipiteitä "ennen vai jälkeen" -asiasta...???

"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

JPP

Sama kai ne on nyt vaihtaa jos öljyt jo ostettu. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole jos vaan vihtii nähdä vaivaa  ;)

Mr Smith

Jättää vaihtamatta niin saa ne jäteöljyt muhia siel pannussa seuraavaan kevääseen, itse ainakin säilön tuoreilla öljyillä,mutta kai se on makuasia. Yhdellä kaverilla oli aikoinaan laitettu Bemarin h-auto,kaveri ei ymmärrä tekniikasta yhtään mitään,auto seisoi talvet kylmässä ladossa ja omisti auton noin 5v. Kun kysyin et kuinkas olet öljyjä vaihdellut? niin vastaus oli että ei ole tarttenut vaihdella ku aina on ollut ku olen tsekannut...en kysellyt enempää

Hemuli

Jos olis aika vaihtaa niin kyllä mä tekisin sen syksyllä ja käyttäsin vielä motin kertaalleen lämpimäks uusilla öljyillä niin sais talvehtia puhtailla liukasteilla. Vanhan öljyn sekaan kun kertyy palotapahtumasta ties mitä aineita jotka voivat olla myös syövyttäviä. Ei normaalissa tasalämpöisessä säilytyksessä mitään kosteutta synny.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

niiin, ja sitten säröääni.
minen mistään mitään tiiä, mutta öljyt oon  vaihtanu vasta keväällä, jos on kone ollut talven kasassa.

sellanen +30v näillä menty enkä ooo huomannu eroa  ;D
Flatheads!!!

Kapteeni sika

#5
Hemulin kanssa samaa mieltä. Ei ne palojätteet ainakaan hyvää tee laakereille kun siellä puolvuottakin muhii.

Mä tein niin että valutin öljytankin tyhjäksi ajon jälkeen, sit litra tuoretta öljyä tankkiin ja paluuletku pumpulta kanisteriin. Kone käyntiin ja kun ö.tankki alkoi oleen tyhjä niin kone stoppiin. Naftaa ö.tankki liki täyteen (kylmä talli joten en viitti jättää sisäpinnaltaan peltipuhdasta öljytankkia sään armoille, tyhjänä) ja varoiksi vielä syöttöletku pumpulta irti ja tulppa letkun päähän.

Nafta irrottaa kurat, vaikka sitä lietettä ei näytä synteettisellä öljyllä kertyvänkään, kun käytin mineraaliöljyä niin kuraa oli ö.tankin pohjalla joka öljynvaihdon yhteydessä.
Nafta on myös helpompi valuttaa tankista kun jäykkä öljy jos tankkia tarvii talvella irrotella.

Kaikilla on omat metodinsa.  ;)

Hop Up

Ja lisäksi kun kone seisoo x kuukautta painuu painavammat ainesosat (metallihileet, nokihiukkaset tai mitkä lie?) pohjalle ja "asettuu" sinne. Sitten keväällä niitä ei saa niin helposti sieltä liikkeelle eli pois kun ovat kuukausitolkulla asettuneet. En tiedä onko käytännön merkitystä  mutta noin kuvittelen.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Jack - 26 lokakuu 13, 00:52:15
niiin, ja sitten säröääni.
minen mistään mitään tiiä, mutta öljyt oon  vaihtanu vasta keväällä, jos on kone ollut talven kasassa.

sellanen +30v näillä menty enkä ooo huomannu eroa  ;D


Itse mietin sen niin että jos valittavana on kaksi vaihtoehtoa joista molemmista on yhtä paljon vaivaa mutta toinen saattaa olla haitallinen moottorille kun taas toisesta ei ole mitään tiedossa olevia harmeja niin kyllä valitsen tuon jälkimmäisen. Mutta jokainen tekee omaisuudelleen niinkuin tahtoo.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Jos on lämmin sekä kuiva talli niin yhtälö on selvä syksyllä vaihtoon. Mutta jos talli kylmä/vaihtuvalämpöinen missä kosteutta tiivistyy niin menee heti hankalammaksi. Tässähän toiset vaihtaa syksyllä säilytysöljyt jotka keväällä menee roskiin. Mikä sitten se oikea tapa, niin jokainen ymmärtää ettei yhden ihmisen resut riitä kattaviin tutkimuksiin.

Tätä sivuten oli discoveryllä muutama ilta sitten ohjelma jossa sälli täräytti 120 mopoa 12h avustajineen käyntiin. Väitti omistavansa siinä esim maailman vanhimman ajokuntoisen Inkkarin yms... Lämmin tila missä säilytys, mutta tuskin oli 100v vanhojen vehkeiden öljyjä edes vuosittain vaihdettu, kunhan vain välillä huvin vuoksi polkaistu käyntiin. Ja näytti jenkkibensakin menevän tukkoon, mutta ne oli mopoja joita ei oltu muistettu yli 5v käynnistellä. Pitää YouTube linkki kaivaa ellei joku nopeammin muista.

Kapteeni sika

Kosteuden tiivistymisen takia osittain jätänkin naftat ö.tankkiin talveksi mut kuinkahan mahtaa olla, jos talli on samanlämpöinen kun ö.tankin sisältö niin mistä se kosteus osaa sinne ö.tankkiin mennä. ;) Joku vyysikko varmaan kertoo.

Mun pyörä on tallissa jossa on betonilattia. Sen verran on eristettä ettei siellä ihan -30 ole vaikka ulkona olisikin, toisaalta taas betoni hohkaa kylmää joten keväällä tallissa on kylmempi kun ulkona, sama suojakelillä talvella.

Make

No eikö näihin joka talvi joudu tekemään jotain, joka vaatii ainakin öljyjen valuttamista pois?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kapteeni sika

Yleensä varmaan joo. ;) Mut nyt oli vaan kannet irti, ja niin oli viime talvenakin. Sitä edellisenä oli loota irti ja se vaati ö.tankin irrotuksen, mut sitä ei välttämättä tarvi tyhjentää irrotusta varten.

Natking

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 lokakuu 13, 07:27:54

Tätä sivuten oli discoveryllä muutama ilta sitten ohjelma jossa sälli täräytti 120 mopoa 12h avustajineen käyntiin. Väitti omistavansa siinä esim maailman vanhimman ajokuntoisen Inkkarin yms... Lämmin tila missä säilytys, mutta tuskin oli 100v vanhojen vehkeiden öljyjä edes vuosittain vaihdettu, kunhan vain välillä huvin vuoksi polkaistu käyntiin. Ja näytti jenkkibensakin menevän tukkoon, mutta ne oli mopoja joita ei oltu muistettu yli 5v käynnistellä. Pitää YouTube linkki kaivaa ellei joku nopeammin muista.
Sanoisin että kyseessä oli Wheels Through Times museo Maggie Valleyssa Pohjois Carolinassa. Omistaja Dale Walksler täytti just 60v ja sen kunniaksi ne polki nota pelejä käyntiin.
Muistasin kyl että niitä olis käynnistetty vaan 60kpl mut samapa tuo.
Ukot kyllä sahaa noilla rukeilla aika tiiviisti, muutama viikko sitten oli isä Dale ja Matt poika ajamassa century racessa Alabamassa, kisaan sai osallistua vain yli 100v vanhoilla laitteilla.
Paappa tais muuten vielä voittaa kisan 1912 mallin Indianilla?

http://www.wheelsthroughtime.com/
Just trying to be different (like everyone else)

ss454

Lainaus käyttäjältä: Natking - 28 lokakuu 13, 14:51:51
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 27 lokakuu 13, 07:27:54

Tätä sivuten oli discoveryllä muutama ilta sitten ohjelma jossa sälli täräytti 120 mopoa 12h avustajineen käyntiin. Väitti omistavansa siinä esim maailman vanhimman ajokuntoisen Inkkarin yms... Lämmin tila missä säilytys, mutta tuskin oli 100v vanhojen vehkeiden öljyjä edes vuosittain vaihdettu, kunhan vain välillä huvin vuoksi polkaistu käyntiin. Ja näytti jenkkibensakin menevän tukkoon, mutta ne oli mopoja joita ei oltu muistettu yli 5v käynnistellä. Pitää YouTube linkki kaivaa ellei joku nopeammin muista.
Sanoisin että kyseessä oli Wheels Through Times museo Maggie Valleyssa Pohjois Carolinassa. Omistaja Dale Walksler täytti just 60v ja sen kunniaksi ne polki nota pelejä käyntiin.
Muistasin kyl että niitä olis käynnistetty vaan 60kpl mut samapa tuo.
Ukot kyllä sahaa noilla rukeilla aika tiiviisti, muutama viikko sitten oli isä Dale ja Matt poika ajamassa century racessa Alabamassa, kisaan sai osallistua vain yli 100v vanhoilla laitteilla.
Paappa tais muuten vielä voittaa kisan 1912 mallin Indianilla?

http://www.wheelsthroughtime.com/

No tuohan se paikka oli ja tässä episodin tiedot, mutta youtube linkkiä ei löydy.

http://velocity.discovery.com/tv-shows/whats-in-the-barn/season-1-episodes7.htm

twinspeed

Joo, Dale Walksler ja poikansa ovat tehneet kiinnostavia juttuja, ja heidän toimiva pyörämuseonsa on huippu juttu. Äijät ajelee sellasilla vanhoilla kilpapeleillä, mitä muut pitäis lasikaapissa, ja siksi museo onkin enempi toimiva talli: Kaikki konheet ovat harvinaisuuksia ja klassikoita. 


Asiasta toiseen:

Vaihdoin tänään ne uudet öljyt koneeseen ja ajelin jonkin verran, kunnei päivällä satanut. Oli duunista pekkaspäivä ja sain muutoinkin mopon puunattua siihen kuntoon, että on keväällä mukava ottaa takaisin ajoon. Nyt on pyörä jo talvilevolla, ansaitulla sellaisella.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."