Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Street bobiin uudet renkaat

Aloittaja Tompsoni, 08 lokakuu 13, 17:50:35

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: flhx - 03 heinäkuu 14, 23:26:26...Lienee liian jareat FXR:n vietereiksi. Siinahan kaytetaan varsin loysajousisia iskareita alunperin. Orgis FXRD:ssa muuten takana tuommoista Electran iskaria vastaava ilmaiskari oikealla puolella ja pelkka jousi toisella puolella...Saattaa olla myos T:ssa sama juttu? Yks Kangasalabamalainen kaveri varmaan osais kertoa tamankin...

En ihan allekirjoittaisi tuota, tiedän tapauksia joissa samoja touring-iskareita on pistetty Sportstereihinkin hyvällä menestyksellä. Ja jos otan toisen iskarin irti, laskee perä ilman painoa täysin pohjaan eli ei ne jouset nyt ihan mahdottoman jäykät ole. Ajaessa tuntuu että ne on liian jäykät mutta perässä tulleet sanovat että perä joustaa kyllä ihan normaalisti. Siitä olen päätellyt että iskareissa voisi olla liian vähän öljyä, vaimennuksen puute voi antaa illuusion liian jäykistä iskareista kun jousi ponnahtaa täydellä voimalla takaisin ylös.

Mitä renkaan jäykkyyteen tulee, niin erityisesti noissa isoissa touring-malleissa sen eron huomaa. Niissä kannattaa käyttää mahdollisimman suuren kantavuusluokan kumia, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin huomattavasti. Ja noita Dunlopejakin on montaa eri mallia, tuntuu vähän siltä että se legendaarinen "orkkis-dunloppi" tarkoittaa joskus 80/90-luvulla käytettyjä kumeja.

Pirelli Night Dragonin epätasainen kuluminen oli jotain ihan älytöntä, en muista olenko tän videon jo laittanut tänne - piti oikein kuvata miten pahasti se lähti voblaamaan kun päästi kädet stongalta.


FXR Wobble


Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopo-ukko

Olen jotenkin ymmärtänyt ettei nuo Dunlopit mitkä tulee irrallaan ole ihan samoja renkaita mitä tuli aikoinaan uusien pyörien mukana.Nykyään taitaa olla uusissa pyörissäkin muu rengasmerkki.

Don Quijote

Vielä lisää niistä "tylsän näköisistä" Metzelereistä  ;) Niissähän on todella jäykkä runko, pelkän irtorenkaan päällä voi tälläinen 100 kg ukko vaikka istua ja se ei notkahtele alla yhtään. Ajettavuus on kyllä todella hyvä kelillä kuin kelillä, ainakin meikäläisen vauhdeilla.

Omalla FXR:llä tulee ajettua pääsääntöisesti kaksi päällä ja ei tuo mammakaan ole ihan keijukastia. Takana on Progressive Suspensionin 412 Heavy-Duty iskarit joista on esijännitys säädetty 2. pykälään, edessä PS:n progressiiviset jouset, joihin laitettu myös hieman lisää esijännitystä. 2-päällä alusta toimii hienosti, yksin ajaessa on ehkä hieman kova, mutta eipä tuo haittaa kun jäykkäperällä olen tottunut ajamaan. Otin taakse nuo Heavy-Dutyt juuri siksi että yhdessä reissatessa ei tule pohjaamisia tai muuta epämiellyttävää.

Ajettavuus on tosi johdonmukainen, omassa tapauksessa tämä on tietysti osiensa summa. FXR:n runko, laadukkaat renkaat ja toimiva jousitus = pyörä on hyvä ajaa.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Metukoita on sitten paria eri jäykkyyttä vaikka renkaan koko olisikin sama, jäsen FLHX tähän jo aikaisemmin viittasi.

Mennään nyt jo vähän pois alkuperäisestä aiheesta mutta noi omat touring-iskarit liikkuvat siis tien epätasaisuuksien mukaan, sitä enemmän mitä painavampi kyyti on kyseessä. Mutta kun kyydissä on joku tai vastaavasti paljon pakaasia päällä niin töyssyistä alkaa usein sellainen inhottava korkeataajuuksinen värinä joka jatkuu pitkään - joskus se loppuu kun osuu toiseen vastaavaan pomppuun mutta useimmiten se loppuu omia aikojaan. Kytkimen pohjaan vetäminen lopettaa sen myös, mutta värinä palaa heti kun veto on taas päällä. Värinä ei ole sitä perinteistä moottorin aiheuttamaa sillä se ei muutu kierrosten mukana. Joskus värinä alkaa myös voimakkaasti kiihdytettäessä.

Aikani tästä kärsin enkä ollut kuullut että kukaan muu olisi moiseen törmännyt. Sitten päivänä eräänä satuin kaverin pajalle jossa työpöydällä oli chopperin takavanne. Aikamme juteltuamme kävi ilmi että kyseisessä pyörässä oli tismalleen sama vaiva ja omistaja oli päätellyt että se voisi johtua huonosti keskitetystä takarattaasta. Kaikkihan tiedämme että kun takapyörää pyörittää niin ketjut ovat joissain kohdissa huomattavasti kireämmät kuin toisessa. Tämä ei johdu ketjujen "epätasaisesta kulumisesta" vaan siitä että joko takarattaan reikä ei ole aivan keskellä ratasta tai sitten navan olake ei ole riittävän tiukalla sovitteella ja ratas on jonkun kymmenyksen sivussa keskipisteestä.

Kaveri oli mitannut oman takarattaansa ensin pyörässä kiinni ja todennut heittoa olevan runsaasti. Seuraavaksi ratas irti, huolellinen keskitys ulkokehästä sorviin ja keskireikää sisäpuolelta sen verran isommaksi että sen ja navan väliin sai tehtyä keskitysrenkaan joka oli napakka sovite sekä napaan että rattaaseen. Kasaus ja uusintamittaus, ratas oli nyt keskellä joten ei muuta kuin koeajolle - kuinka ollakaan, tuo korkeataajuuksinen värinä loisti poissaolollaan.

Pitää omaankin fillariin tehdä sama operaatio seuraavan kerran kun otan takapyörän irti.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

013

Liekö tuo värinä sitä ketjujen vetopuolen heilumista? Mulla chopperin takaratas asennettu niin että se on vain pulttien varassa ja tässä on sitä värinää todella paljon.  Ketjujen kireydellä ei ole merkitystä.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Hemuli

Jäipä tosiaan tuo analyysipuoli kokonaan pois edellisestä selostuksestani. Ketjuista se värinä lähtee. Eli kun takaratas ei ole keskellä, on ketju aina takapyörän pyörähtäessä ympäri kertaalleen normaalia kireämmällä. Tämä kun yhdistetään voimakkaaseen kiihdytykseen tai moottorijarrutukseen jossa ketju kiristyy huomattavasti, aiheuttaa sen epätasainen kireys sen että ketju rupeaa resonoimaan. Pahimmillaan se voi tuntua koko pyörää tärisyttävänä ilmiönä. Swingiperäisissä sitten sama asia töyssyjen kohdalla. Kun takajousitus päästää haarukan liikkumaan, aiheuttaa se ketjun kiristymisen joko sisään- tai ulosjousituksessa - ihan riippuen iskareiden pituuden aiheuttamasta taka-akseli/swinginakseli/eturatas -keskipisteiden keskinäisestä suhteesta. Ja taas sama resonaatio kun riittävän terävästi napauttaa ne kireälle.

Tätähän voi jokainen kokeilla vaikka narunpätkällä. Ota narun molemmista päistä kiinni ja kiskaise se nopeasti tiukaksi. Se jää hetkeksi värisemään, voimakkuus riippuu ihan siitä miten lujaa kiskaiset. Sama ilmiö moottoripyörän ketjussa, siellä vaan voimat on kertaluokkaa isommat ja ketjukin narua painavampi niin värinä saattaa tunkea läpi koko pyörän.

Tää nyt on ihan vaan maallikon pähkäilyä, voin olla totaalisen väärässäkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Joskus keskittelin takaratasta siten että pultit sen verran auki ettei ratas vielä liiku, haetaan takarengasta pyörittämällä se ketjun kirein kohta. Tässä kohtaa napautus kumivasaralla rattaaseen jolloin ketjun pitäisi hieman löystyä. Tätä jatketaan niin kauan että saadaan koko kierroksella ketju mahdollisimman tasakireydelle ja siinä kohtaa rattaan pultit kiinni.
Saattaa auttaa ainakin hieman eikä maksa kuin vähän vaivaa.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Hemuli

Mutta pysyykö se keskitettynä jos keskireikä ja olake eivät ole tiukalla sovitteella? Jotenkin kuvittelisin että voimat on sitä luokkaa että ratas pääsee liikkumaan vaikka pultit oliskin tiukalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 heinäkuu 14, 23:22:32
Mutta pysyykö se keskitettynä jos keskireikä ja olake eivät ole tiukalla sovitteella? Jotenkin kuvittelisin että voimat on sitä luokkaa että ratas pääsee liikkumaan vaikka pultit oliskin tiukalla.

En tiedä pysyykö ja kuinka pitkään pysyy jos pysyy? Kyllähän se oikeasti pitäisi tehdä kunnolla jos on tietotaitoa ja vermeet millä tehdä. Mulla ei vaan silloin joskus ollut mitään sorvia tms. mahdollista käyttää. Ehkä toimenpiteellä oli lähinnä kosmeettinen vaikutus. Kunhan kerroin ja kokeilemallahan tuo selviää  :)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

mikira

Ajattelinpa kysäistä kun omat renkaat pitäisi taas vaihtaa. Että onko tiedossa uusia rengas malleja valmistajilta? Tuo takarengas tuottaa ongelmia koska pitäisi saada se 180 leveä rengas vakio vanteelle.