Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo sportsterin toisiovälitykset

Aloittaja Kyrmy, 25 syyskuu 13, 00:00:41

« edellinen - seuraava »

Kyrmy

Moro,

Vastatkaa kokeneemmat ja viisaammat mitenkä saisi helpoiten muutettua -89 vuoden sportin välityksiä maantienopeuksille sopivammiksi. Mielestäni kone huutaa jo aika kovilla kierroksilla esim. 120 km/h vauhdissa.

Pyörä on 1200 konversio, jossa tällä hetkellä ratas koot takana 47 ja edessä 22.

Lyytinen

Tuo on ehkä paras kompromissi, älä lähde harventamaan. Voi tuntua hyvälle idealle aluksi, mutta on se liian harva jos laittaa yhden piikin lisää eteen. Been there, done that, got the T-shirt. Sitä paitsi eihän siinä ole vasta kuin 3500 kiekkaa siinä vauhdissa.

Jensen

Ehkä ketjun aloittaja haluaa monisanaisempaa keskustelua propleemastaan.?Ensinnäkin kyseessä on sport moottoripyörä=on korkeat kierrokset.. Big twin koneeseen kun vaihtaa niin kierrokset madaltuu. 120KMH on jo aika paljon ja varmaan minun Shovel räjähtäis jos 120 kmh ajaisin Rovaniemelle  ja 120 kmh melkein kaasu pohjassa siis..No kulkee se 160 mutta ei ole ollenkaan hauska ajaa ja helvetinmoinen tärinä ja en halua kokeilla.

                 Jos pitemmät välitykset vaihtaa niin menee laiskemmaksi.

makkepuu

mulla ratakset 51 ja 24 = mikä on inasen pitempi välitys kun sulla. 1200 konversio, n2 nenät, 9.5 ruttu. kone on mukavasti väännöllä jo satkun vauhdissa mutta välitys on kaupungilla silkkaa murhaa. 883:n vakiovälitys oli aivan mahtava kaupungissa. ei näistä hyvää saa, pitäs varmaan pistää baker 6 speed overdrive rojut lootaan ja pienempi eturatas

Make

Eikös Andrewsilta saa erilaisia vaihteiston rataspaketteja. Nelonenhan on aina "suora", mutta niitä kolmea vaihdetta ja toisiovälitystä muuttelemalla voisi hakea sopivaa comboa.
Tosin pitää funtsia millaisella tiellä ja mitä vauhtia tulee eniten ajettua. Itse olen sitä mieltä, että 80km/h vauhdissa pitää koneen olla toiminta-alueella kun nelonen silmässä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 25 syyskuu 13, 05:25:17
mulla ratakset 51 ja 24 = mikä on inasen pitempi välitys kun sulla...

Ei vaan just toisinpäin, sulla on tiheempi välitys eli kiertää korkeemmalla.

Ja noita Andrewsin rataspaketteja on tyrkyllä lähinnä muuttamaan -86 sportin välitykset samaksi kuin mitä ne oli 1987-90 - siinä harvennetaan vaihdevälejä niin että ykkösestä tulee vähän pidempi mutta vastaavasti siitä eteenpäin välit neloseen asti tihenee.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. "Mielestäni kone huutaa jo aika kovilla kierroksilla" on aika subjektiivinen käsitys. Onko sulla mitään tietoa paljonko niitä rundeja on tuossa vauhdissa? Oikein välitetyssä sportissa kierroksia on motarinopeudella noin 3500, silloin pystyy taajamanopeuksia ajamaan rynkyttämättä voimansiirtoa paskaksi. Mulla on omassa kasikutosessa sportissa aika harva toisiovälitys ja melkein vituttaa kun nelosta ei voi tarjota ennen kuin vauhtia on lähemmäs satanen. Huolimatta Andrewsin close-ratio rattaista on vaihdevälit ihan tolkuttoman isot. Täytyypä vilkaista mikä se välityssuhde toisiossa on seuraavan kerran kun käyn pajalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

47/22= 2,136
51/24= 2,125

Kaks piikkiä etusessa vaikuttaa aavistuksen enemmän kuin neljä piikkiä takasessa eli makkepuulla on kyllä inan pidempi välitys(pienempi alennus) mutta tuo on kyllä varsin merkityksetön ero.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

No niinpäs onkin, ei näköjään matikkapää toimi ihan näin aamusta ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

#8
Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 25 syyskuu 13, 05:25:17
mulla ratakset 51 ja 24 = mikä on inasen pitempi välitys kun sulla. 1200 konversio, n2 nenät, 9.5 ruttu. kone on mukavasti väännöllä jo satkun vauhdissa mutta välitys on kaupungilla silkkaa murhaa. 883:n vakiovälitys oli aivan mahtava kaupungissa. ei näistä hyvää saa, pitäs varmaan pistää baker 6 speed overdrive rojut lootaan ja pienempi eturatas

Ajelin konversiollani aluksi 883 välityksillä. Kun ketjut tuli maaliin, tilalle laitettiin 1200 orkkisvälitykset. Ne oli selvästi mukavammat reissussa mut silti koneen äänessä oli moottoritievauhdin yläpuolella jonkin lainen väkisin menemisen meininki. Eikä taajama-ajokaan ollut ihan parasta. Kaikki tuo näkyi myös kulutuksessa, 100km moottoritievauhdilla tankkausväliksi.

Viimeisin muutos koneeseen oli kansien kanavien muotoilu aiemmin asennettujen konversioventtiilien mukaiseksi, ultiman sytkä toiseksi nopeimmalla ennakkokäyrällä ja N2 nokat. Edelleen on 1200 vakivälitykset ja vetää niin alhaalta kuin kehtaa kytkintä kolisuttaa, kolmonen on ihan hyvä taajamassakin. Ja motarilla menee suurimmalla vaihteella alueella 100-150kmh parhauttaan. Tuntuis jopa siltä että toi alue menee yhtä hyvin nelosella kuin vitosellakin. Kuuteen tuhanteen asennettu rajoitin ei tule millään vaihteella yllätäen, koska N2 nokkien tehoalue loppuu paljon alempana. Kulutus tipahti niin, että pääsen maantiellä helposti 150km tankilla, 5l/100km alimmillaan.

Arvelen, että toi menisi pilalle jos vaimentimista ois sisukset poissa. Paikalla olevat on kevyesti muokatut "street legal" tehtaan pöntöt.

Offtopic. Muuten räpeltämätön 96cid Dyna meni avarilla putkilla sellaiseksi, ettei kutosta tarvinnut alle 120kmh. Orkkisputket takaisin ja ajo kutosella 90-100kmh on ihan ok, jos niin haluaa tehdä.
883/1200/turbo

Kyrmy

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 syyskuu 13, 09:56:44
Lainaus käyttäjältä: makkepuu - 25 syyskuu 13, 05:25:17
mulla ratakset 51 ja 24 = mikä on inasen pitempi välitys kun sulla...

Ei vaan just toisinpäin, sulla on tiheempi välitys eli kiertää korkeemmalla.

Ja noita Andrewsin rataspaketteja on tyrkyllä lähinnä muuttamaan -86 sportin välitykset samaksi kuin mitä ne oli 1987-90 - siinä harvennetaan vaihdevälejä niin että ykkösestä tulee vähän pidempi mutta vastaavasti siitä eteenpäin välit neloseen asti tihenee.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. "Mielestäni kone huutaa jo aika kovilla kierroksilla" on aika subjektiivinen käsitys. Onko sulla mitään tietoa paljonko niitä rundeja on tuossa vauhdissa? Oikein välitetyssä sportissa kierroksia on motarinopeudella noin 3500, silloin pystyy taajamanopeuksia ajamaan rynkyttämättä voimansiirtoa paskaksi. Mulla on omassa kasikutosessa sportissa aika harva toisiovälitys ja melkein vituttaa kun nelosta ei voi tarjota ennen kuin vauhtia on lähemmäs satanen. Huolimatta Andrewsin close-ratio rattaista on vaihdevälit ihan tolkuttoman isot. Täytyypä vilkaista mikä se välityssuhde toisiossa on seuraavan kerran kun käyn pajalla.


Tosiaan mulla ei siinä pyörässä mitään kiekkamittaria ole, joten korvakuulolla mennään. Pyörä on muutettu tänä keväänä 1200cc ja tehoja tuli kyllä mukavasti lisää. Mutta kuitenkin pyörälle saa tarjota 4:losta jo huomattavasti ennen 100km/h. Pyörässä on suorat putket joten kait se metelöikin sit enemmän kun vaimentimilla varustettu.

Mulla ei paljon muista pyöristä kokemusta ole, joten vertauskohdetta ei ole noista ajo ominaisuuksista.

Lyytinen

Tärkeintä oikeestaan on, että koneessa on se 2500 vähintään kierroksia, siitä se paukkureservikin oikeastaan vasta alkaa. Ei sitä "huudattamalla" rikki saa. Sanoisinpa melkein, että suorilla putkilla varsinkin pitää olla mieluummin vaikka liian tiheä välitys kuin liian harva kun se ala- ja varsinkin keskirekisteri on olematon verrattuna kunnolliseen savutorveen. Se on vähän sitä mitä hakee, suoralla torvella ja pitkillä välityksillä äänet on kyllä hienot, mutta koko rakkine ei liiku minnekään, pitäs olla melkein polkimet niinku Tunturi-mopossa ylämäkeä varten.

Kapteeni sika


Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 syyskuu 13, 09:56:44...Mulla on omassa kasikutosessa sportissa aika harva toisiovälitys ja melkein vituttaa kun nelosta ei voi tarjota ennen kuin vauhtia on lähemmäs satanen. Huolimatta Andrewsin close-ratio rattaista on vaihdevälit ihan tolkuttoman isot. Täytyypä vilkaista mikä se välityssuhde toisiossa on seuraavan kerran kun käyn pajalla.

Muistinpa vihdoin tarkistaa tämänkin - nelivaihteisessa on 22/45 rattaat. Se yhdistettynä silloiseen 240/40x18 takarenkaaseen (noin 8 mm korkeampi kuin perus 130/90x16) teki ajamisesta kyllä vähemmän miellyttävää. Kolmella ekalla vaihteella piti pärjätä 0-80 kmh vauhdeissa ja nelosta sai tarjota vasta sen jälkeen. Oli vaihtovälit aika isot... Samat välitykset pysyy myös tulevassa versiossa mutta takapyörän halkaisija pienenee noin 15 mm, jos se vähän auttaisi asiaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juvakka

Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js