Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pinnojen pituuden laskeminen

Aloittaja Hemuli, 27 elokuu 09, 15:59:07

« edellinen - seuraava »

JaV

Oliskos näistä apuja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spoke#Spoke_length

Vähän teoriaa ja

http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/

Laskuri, tosin polkupyörään mutta vois toimia

Hemuli

Toi Wikipedian kaava taitaa olla se mitä tässä haetaan, nyt tarttis vaikka Ramben vääntää siitä samanlainen laskuri minkä teki jo aikanaan keulakulmalle. Tuossa nimittäin otetaan huomioon myös pinnan vaihteleva lähtökulma vanteelta. Eipä tullut sitä mietittyä tuossa kun alkuperäisen kysymyksen esitin - onhan kuitenkin niin että esimerkiksi sportin etunavassa, johon pinnat kiinnittyvät 90 asteen kulmassa oleviin reikiin, voi pinna lähteä navasta ihan missä kulmassa vaan kunhan pinnan pituus vaan täsmää vanteessa olevien reikien kulmaan. Tämä voi itse asiassa pelastaa tulevan projektin jossa on tarkoitus sovittaa 21" kehä rautapään rumpujarrunapaan - napahan on aivan tolkuttoman suuri ja normaalisti vaatisi enemmän kulmaa vanteen reikiin. Nyt täytyy kokeilla josko vakio 19" pinnat kävisi tuohon kaks'ykköseen kun ne laittaakin vanteen reikien osoittamaan kulmaan joka siis on tehty pienempää napaa varten.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Minulla on vähän sellainen tutina, että tuo selitykseni meni vähän harakoille ;D Laskelmassani ei oleteta yhtään mitään pinnan lähtökulmasta. Se vahingossa osui piirrokseen lähelle 90 astetta. Mutta tuo laskelmani lopputulos on muutettavissa Wikipediassa esitettyyn muotoon ja toisinpäin. Eli joko molemmat on oikein tai molemmat väärin.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 elokuu 09, 08:51:39
Toi Wikipedian kaava taitaa olla se mitä tässä haetaan, nyt tarttis vaikka Ramben vääntää siitä samanlainen laskuri minkä teki jo aikanaan keulakulmalle.
Saattaa joskus tulla tai olla tulematta mutta jokaisellahan excel (tai OpenOfficen vastaava) pysyy sen verran käsissä että nakkaa ton kaavan sinne näin enshätään.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 elokuu 09, 08:51:39
Tämä voi itse asiassa pelastaa tulevan projektin jossa on tarkoitus sovittaa 21" kehä rautapään rumpujarrunapaan - napahan on aivan tolkuttoman suuri ja normaalisti vaatisi enemmän kulmaa vanteen reikiin.
OT: Tyylivirhe, tyylivirhe  :'(
A.K.A. Rambe

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 30 elokuu 09, 10:51:56...OT: Tyylivirhe, tyylivirhe  :'(

Äläs ny, mulla on kiikarissa samanlainen 21" profiilialukehä kuin mikä siinä nyt on 19-tuumaisena - identtisillä pokatuilla reunoilla. Tulee aika räyhä :) ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 elokuu 09, 21:35:27
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 30 elokuu 09, 10:51:56...OT: Tyylivirhe, tyylivirhe  :'(

Äläs ny, mulla on kiikarissa samanlainen 21" profiilialukehä kuin mikä siinä nyt on 19-tuumaisena - identtisillä pokatuilla reunoilla. Tulee aika räyhä :) ...
No saman tien muodin mukaiset 26" vanteet eteen ja taakse. Sillä erotuksella että teetätät nappulakumit sit siihen päälle  ::)
A.K.A. Rambe