Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rystyn kansista

Aloittaja jyrggä, 05 syyskuu 13, 10:36:08

« edellinen - seuraava »

jyrggä

Aloitetaas spekulaatio, ja samalla vähän eloa tänne kuningasmoottori-osioon :)
Amerikan foorumeilla on jonku verran on ollut juttua, että s&s:n kannet ois ns. harmaavalua. Ei kestä kai tärinää, lämmönjohtokyky on huonompaa, mutta siitä saadaan valettua huomattavasti tasalaatusempaa settiä halvemmalla kuin siitä ns. pallografiittivaluraudasta (vai olikohan tuo nimi oikein, Hessu?) josta flathead powerin kannet ja pytyt alunperin Ruotsissa tehtiin. Ja orkkikset?
S&S tuskin kertoo mistä kantensa valavat, mutta onko tuohon mitään konstia selvittää, että mistä kamasta valu on tehty? Jostain naputtelu testistä oon lukenu, mutta kuulostaa vähän huuhaalta?

Tiedän yhden uuden (ajettu alle 10000km) kansiparin, joista toisesta irtosi seeti kesken laukan. Syytä varmaan voi vaan arvailla, mutta halkihan se taitaa olla. Niistä hatusta ei vissiin ole tietoa, ovatko vanhaa FHP:n varastoa, vai Amerikan valmistetta. Vai oliko syynä vain ns. huono tuuri?
Lähinnä siis spekulaatiot kansimateriaaleista AJOpyörässä on tervetulleita. Eli onko sillä matskulla oikeasti lopulta mitään merkitystä, paskahan se lopulta kuitenki on..?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Lyytinen

Omituiselta kuulostaisi, että S&S valaisi suomuvalurautana kun tietääkseni ainoa ero pallografiittivaluun on pääpiirteissään lisätty magnesium tai joku semmoinen joka saa hiilen kerääntymään palloiksi sen sijaan, että se jäisi suomuiksi. Mutta mistäs sen tietää. Anyway, se pallografiittivalu on vähän niin kuin teräksen ja harmaan valuraudan välistä eli jos puukolla jostain yrittää lastua, niin teräksellähän se onnistuu ihan jees, mutta harmaalla valuraudalla saa vain purua aikaiseksi. Pallografiitilla siltä ja väliltä.

tyg

Tällähän aiheesta on jotain mielipidettä tarinoitu.

http://www.mikebrownsolutions.com/knucklehead.htm

Lyytinen

No tuota kun tavaa niin saa käsityksen, että harmaa valurauta olisi parempi vaihtoehto kuin pallografiittivalurauta eli ductile iron. Paha kyllä lähteä väittelemään vuosikausia osia valaneitten kanssa kun uudenvuoden tina ei oikein ole sama asia.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 05 syyskuu 13, 17:04:56
Omituiselta kuulostaisi, että S&S valaisi suomuvalurautana kun tietääkseni ainoa ero pallografiittivaluun

Ei se niin ihmeellistä ole. Oon ymmärtäny (ikinä en oo valanu kumpaakaan) että pallografiitti valun onnistuminen on paljon hankalampaa, eli kalliimpaa.

Oon hitsannut Ruotsissa Andersin valamia Pallog. kansia. Niitä oli hyvä svetsaa. Oon hitsannu, tai lähinnä yrittäny hitsaa harmaa- eli suomugrfiittia. Siitä ei tahdo tulla mitään.
Oon myös nähny kun orgikset (jotka luultavasti on harmaata, kun pallografiittia ei kai silloin vielä paljon käytetty. Liekö edes keksitty) halkee lähes samantien hitsauksen jälkeen.

Tästä samasta asiasta on mielipiteitä aika monta, niin kuin tossa linkissäkin taitaa olla.
Mielenkiintoisen jutun kuulin noin puolivuotta sitten. Mese teki aikoinaan motteja joilla veivattiin  miljoonaa kilsaa. Niissä oli suomugrafiitista valetun ryhmän sisään prässätty pallografiitti slaidit, kun ovat pitkäikäisemmät, mutta kun ei ole mitään järkeä valaa koko ryhmää se valun hankaluuden takia. Kyse ei siis ollut "märistäputkista".Ei kyllä kuulemma enää oo niissäkään.

Sisäpiirin vitsinä: vastaavaa rakennetta ei esiinny kuin Kangasalabalaisissa Hiaseissa, joilla kaikilla vedetään miltsi.

Toi kyseinen seetin irtoaminen on mielenkiitoinen juttu. Jännityksellä odotamme löytyykö siihen järkevää syytä. Uskoisin kyllä, että ne istukkarenkaat pysyy rautakansissa ainakin yhtä hyvin kuin alumiinisissa, oli ne mitä hyvänsä valua.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 syyskuu 13, 22:20:58
Sisäpiirin vitsinä: vastaavaa rakennetta ei esiinny kuin Kangasalabalaisissa Hiaseissa, joilla kaikilla vedetään miltsi.

:D :D :D ;D :D ;D :D

Itse asiaan, ne pitäis tehdä billetistä.
Long John Stroker

Juhana H

Davenportissa liikkui myöskin tarinoita S&S:n Lättäosista (ohjurien irtoamisia ja vuotavia imusarjan jenkaholkkeja) .
Tosin tais niissä FHP:n tekemissäkin esiintyä todella nopeaa kulumista?
Voiko tässä luottaa enää juuri mihinkään (paitsi siihen Hiaceen).

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 05 syyskuu 13, 22:59:33
Itse asiaan, ne pitäis tehdä billetistä.

Jossain itseasiassa törmäsin juttuun ja pariin kuvaan alumiinisista uustuotantokansista knöölään ja olis mielikuva et ne oli cnc-koneetetut billetist. Ei pysty vaan muistaan missä yhteydessä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

Flatheads!!!

ma^ko

Olen mä noikin nähnyt sumeasti surffatessa, mut olen myös koneetetut, ei siis valetut nähnyt, muistan viel miettineeni et mikäköhän idee nois niiq piilee.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 syyskuu 13, 11:01:30
Olen mä noikin nähnyt sumeasti surffatessa, mut olen myös koneetetut, ei siis valetut nähnyt, muistan viel miettineeni et mikäköhän idee nois niiq piilee.

Et viittis kaivella muistia, kiinnostaisi meikääkin jos joku on billetistä vääntäny.
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 syyskuu 13, 11:44:49
Et viittis kaivella muistia, kiinnostaisi meikääkin jos joku on billetistä vääntäny.

Ei mitään havaintoa mis yhteydes niihin törmäsin, et paha kaivella. Jossain päin internettiä. Sivuhistoriaa mul ei ole koneella mist kaiv ku viikko taaksepäin maksimissaan ja siit o kauemmin ja ei mitään havaintoa edes mil koneella silloin surffasin. Ne oli esillä ku joku esitteli mitä kaikkee sellasel, olikohan viisakselisel työstökaapil saa tehtyä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Ketään ei kiinnosta billettiset rystyn-kannet piste, kun shovelin-kannet on keksitty. Sama kama lapsentaudit vaan on korjattu. Kyllä rystyn kansien tulee olla valurautaa palloilla tai suomuilla, ihan sama.

Tuusulan T-Bone

Ketään ei kiinnosta shovelin kannet, kun evon kannet on keksitty. Eri kama, ei lastentauteja. Kyllä evon kansien tulee olla alumiinia, valua tai billettiä, ihan sama.

;)
Long John Stroker

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 syyskuu 13, 22:20:58
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 05 syyskuu 13, 17:04:56
Omituiselta kuulostaisi, että S&S valaisi suomuvalurautana kun tietääkseni ainoa ero pallografiittivaluun

Ei se niin ihmeellistä ole. Oon ymmärtäny (ikinä en oo valanu kumpaakaan) että pallografiitti valun onnistuminen on paljon hankalampaa, eli kalliimpaa..

Joo näinhän se tietty on kun tarkemmin ajattelee... se palloutuminenkin kai toimii vain tietyissä lämpötiloissa ja samanaikaisesti pitäis hallita kaiken maailman kiderakenteet siinä jäljelle jäävässä osuudessa. Ihan off-topiccina, näistä on mukava ja monesti hyödyllistäkin lukea punkassa tuommosesta PV:n käytössä olleesta metalliopin kirjasta, mutta kääntöpuolena on se kun sen jälkeen ei oikein uskalla hitsata tai tehdä yhtään mitään...