Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Warp Speedster!

Aloittaja Spöke, 03 syyskuu 13, 15:41:50

« edellinen - seuraava »

Spöke

Piti hakee tuo heinäkuussa ostamani aihio kotiin. Palasiksi tuota ei varmaankaan ennen kevättä ehdi laittaan, pari raamia pitäis tehdä ennen tätä. Ja saada verstas valmiiksi. Tollanen:
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Vihdoinkin! Hippipyörään minun piti alunperin tehdä vain runko, mutta kokemuksesta tulikin paljon kokonaisvaltaisempi, nyt mennään maaliin asti. Mutta Hipin osien ollessa pulverimaalauksessa, ajattelin aloittaa oman pyörän rungon. Ja on ollut onneksi aikaa kerätä olennaismmat osat, eli pyörät, tekniikka, jarrut ja keula.

Takarenkaaksi haen huomenna autonrenkaan, sopii paremmin kokonaisuuteen. Vanteet ja navat ovat rosteria, takana 6,5x17' edessä 2,15x21. Jarrut ISR.
Taidan luopua tuosta pintakäsittelyajatuksesta, aika vaan ei riitä kaikkeen. Mutta paljon on tuijoteltu ysäripyöriä, sieltä apinoidaan stuukkia. Kliiniä, ei kuitenkaan billettiä, hyvin, hyvin ajettavaa ajopyörää. Eli paljon uhrauksia ulkonäölle ajettavuuden kustannuksella. Aivan, kuten rva Spöke on sanonut minustakin ;D. Eli nyt kun 60-70-luvun hippipyörät ovat muotia, mennään vuosikymmen-pari edelle. Hatunnosto senajan kopterirakentelijoille. Alkuvuosi oli rankka, kyllä tää loppuvuosi varmaankin paremmin...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiwi

Ysäristuukki on just parasta, ei tarvii tohon maalipintaan tai muuhun keskittyä. Keula tosin saa olla jo tän päivän säädöksiin sopivan mittanen.

Spöke

Niin ysäriä, niin ysäriä.... :o
Ens viikolla aölaa rungon vääntely...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Rungosta on ajatus tehdä malliltaan aika perinteinen, materiaalin muoto ja malli yritetään jotenkin käsityöläistää. Etukehtoputkista ja takakehdon putkista tulee kartiot ja uritetut. Pakkohan oli tehdä emäputkestakin linjaan sopiva. Aikaa menee, allakasta löytyy lisää. Ekaks ainesputkesta zipzap ulkopinta mittaan, laakeripesille huullokset päihin. Kötöstys jyrsimen jakopäähän, teräksi madeinchina pallopäinen 12mm jyrsintappi. 3 milliä syvä ura päästä päähän. 15 kierrosta veivistä ja toisto. Toisto. Toisto.Toisto.Toisto. Pulikka irti, sorvin pikkukelkka 3,5 asteeseen, pulikka sorviin ja toisen pään sorvaus. Pulikka ympäri, kärki päin ja toisen pään sorvaus sekä keskiosan sorvaus. Hiomakangasta eli tuukia. Sillai kai:
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Ei kaikki mee aina ns. Putkeen. Ekaks pamahti tikki. Hitsasin hippipyörää, kun jysähti ja savu tuli masiinasta pihalle.  No eipä mitä, nelisen vuotta vanha kone korjaukseen ( on lähetetty maahantuojalle ja potilaan ennuste heikko) ja lainakoneella hommiin. Töissä kännykkä putos itekseen värinästä lattialle ja lasi paskaks. Olihan se melkein puolivuotias, joutaahan se. Seuraavana päivänä hajos kylmäpyörösahasta hammasvaihde, osien hinta 710â,¬ alv0%. Tää harrastus tulee niin kalliiksi, että pitänee ottaa kolmas työpaikka.  No sain sentään jotain aikaseksikin, niillä toistaiseksi ehjillä koneilla, sorvilla ja jyrsimellä. Kuus kappaletta kehtoputkia, ainoastaan jarrupuutkien ja johtojen läpiviennit pitää tehdä. Oishan tuo raami pidemmälläkin, mutta johdinputki oli yllättäin loppunut. Helmikuussa ostamani kolkytmetriä on siis väännetty rungoiksi.
Mutta tähän raamiin näemmä tehdään putketkin umpimatskusta  ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Nonni, taas viikko vierähti. Menneellä viikolla on rikki saatu mun paku ja frouwan Craisleri. Ja vasemman käden etusormi. Ei huono saavutus minusta ollenkaan  ;D
No nyt kun mä aloitin koristelemaan noita kehtoputkia, piti ne tietenkin saada ontoiksi. Oikean alakehtoputken sisällä tulee kulkemaan jarruputki ja selkäputken sisällä sähköjohdot. Ne on helpompi huomioida tässä vaiheessa. Emäputki on nelisen tuumaa alkuperäistä korkeammalla ja tuuman edempänä. Kulmaa sillä on tuollanen 54,5 astetta, t-paloista tulee sitten se seittämän lisää. Laskuri antaa akseliväliks tolle noin 252cm, mutta veikkaisin lopullisen tuotoksen jäävän harmillisesti alle 2,5metrin.  Sulakkeen veistelin 16 x 50 latikasta parhaaseen kasarihenkeen. Tai ei se minusta mikään sulake ole, eikä oikeastaan polviokaan. Whatever. Ainiin, kuvei 🏁


Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Mahtava viikko, rouvan Chryslerikin hinattiin korjaamolle vain kerran ja vakuutusyhtiö on /C:stä. Mutta jotain hyvääkin; Tiggi palasi Italianmatkaltaan ja rokkaa jälleen. Niinpä tuumailin selkäputken ja takakehdon yläputkien liitosta. Sorvista kartiokäikäleet ja tigillä liimaten kiinni

Syntynyt kötöstys jyrsimeen kiinni ja vähäsen veistelyä. Ja kulaus Santtua. Tommottet synty:

Kuumasta pyörästä löytyi rapakaari jakaveriltaKäkkylän takalyhdyt. Lokaria pitää syventää ja sädettä pienentää. Mutta ehkä jotain ravanestosuojaa siitä syntyy

Taka-akselinsäätöpulikoissa mentiin perinteisen kautta. ISR:n ratasjarru vie tilansa eikä kikkailulle jäänyt varaa. Mut 50:stä akselista nuo kaivelin, eikä jyrsinteriä hajonnut kuin yks ;D



Sitten koko paska heftaillen nippuun. Eikä putkimankelia tarvittu, aika suorilla kasarilinjoilla mennään ilman kurveja. Takakehdon putkiin muistin kaivella jarruletkuille reittiä. On muuten helpompi homma tehdä putkenpätkään, mitä valmiiseen runkoon. Mistäkö tiedän...




Tähän loppuun sitten kulaus Santtua...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Jaanii, tommonen foto vielä rungon takaa otettuna. Ja saa tähän säikeeseen muutkin kauhistella kuin mä. Ja piruillakin saa. Vaikkapa sulakkeesta   ;D



-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

rodchop

#25
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 01 helmikuu 15, 19:35:59
Jaanii, tommonen foto vielä rungon takaa otettuna. Ja saa tähän säikeeseen muutkin kauhistella kuin mä. Ja piruillakin saa. Vaikkapa sulakkeesta   ;D


-Spöke-

No siinä tapauksessa, jos kerran lupa on ja kaikkee! Hirveesti reunahaavaa osassa noista sun hitsisaumosta ::) Oisin ollu hiljaa mutta itseppähän pyysit. Mut joo hieno runko tulee ;D

Edit. Ihan mielenkiinnosta millä vehkeellä / terällä oot tollasen suht pitkän umpi jöötin ontoks vetäny?
HOG Forever Forever HOG

Spöke

Janis petkeellä eli jatketulla kairalla nuo on porattu sorvissa. Hitonmoinen jobi, en suosittele. Sellasta kanin nussimista muistuttava toimenpide. Ainiin joo, onhan tuossa heftissä reunahaavaa, oli vähän railoa. Mut hitsataan niihin sit lopuks nätti kolikkopino, kelpaa katella... :P
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

rodchop

Joo täyte hitsaamallahan noi menee kyllä nätisti ;) Kittihän on tunnetusti homojen hommaa ;D
Itse tein oman sorvatun rungon paksu-seinämäisestä  aineputkesta ;D
HOG Forever Forever HOG

Spöke

Arvaapa kenekä rungosta tuo idea on apinoitu...kaikki on jo tehty, loppu on ideoiden kierrättämistä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Voisko umpijököön kairattua rööriä käyttää "jarruletkuna", nipat vaan päihin. Säästyis pätkät kallista letkua.  :)