Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Warp Speedster!

Aloittaja Spöke, 03 syyskuu 13, 15:41:50

« edellinen - seuraava »

Spöke

Voihanpeppureikä! Kyllä sitä ihminen on tyhmä, kun yrittää veistellä palikoita jyrsimellä ihan käsivaralta. Tuosta pitäis tulla ylempien takakehtoputkien poikkituki, johon kiinnittyy lokari. Pitäis yrittää tussiviivoja pitkin ajella tappiterällä. Vaatii käden, silmien ja tuurin saumatonta yhteistyötä. Oishan tuon voinut putkestakin tehdä....

-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

DX

Kädet vaan synkrooniin,sanoi vanhempi sorvari joskus kun kyselin että kuis se tollain kartioita vapaalla kädellä sorvaili... :D

Jauhoparta

Kai toi homma silti rälläköinnin voittaa. Kuinkas muuten onnistuu tollai käsivaralta jyrsiminen, itellä kun olis vanha tossi käytössä ja suurin osa palikoista ei tartte olla mittatarkkoja. Kunhan kauniita  :D Odotan kyllä innolla mitä tästä tulee, herran edellinen tuotos kun sopii meikäläisen silmään oikein mainiosti

Jake

Mun on pakko jyrsiä osat käsivaralla. Näkyyhän niissä toki se "käsityön jälki" :/

Motomatti

Jakopöytä "pyörityspöytä" jyrsimessä mahdollistaa eri säteillä tehdyt kaaret mutta ei silloin jos kaaressa on muuttuva säde. Jos ei ole sorvia mutta on jyrsin niin jakopöydän lisäämällä kokonaisuuteen pääsee tekemään monia asioita mitä sorvillakin ja lisäksi myös jakopöydällä tehtävät kuten kaikenlaiset symmetriset osat muttereista hammaspyöriin.

Spöke

Joo, mä oon pyöröpöydällä tehnyt mm. Viisiömutterin  ;D. Noissa vaan säde on julmettu, luokka puol metriä. 200mm:n jakopöytään ei kehtaa niin isoa lisäindexiä laittaa. Menee se noinkin, kyse on visuaalisesta osasta. Pirralla viimeistely, tehdään valunomainen kappale.
-Markku-

ay20

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 02 helmikuu 15, 17:12:28
Niin ei tehdä teollisuudessa enkä ymmärrä mitä etua sellaisilla saavutetaan.

Minkälaisesta teollisuudesta nyt puhutaan?

Spöke

No vaikkapa paperi- ja prosessiteollisuuden putkistoista. Tosin vertailu on epäreilu, koska niissä putkiston tarkoituksena on säilyttää virtaus myös hitsauskohdissa. Mutta jos jotain etua holkitukselle voit kertoa, kaikki viisaus otetaan vastaan. Siksipä tuossa ilmaisinkin ymmärtämättömyyteni.

Mutta runko alkaa olemaan valmis, poislukien kiinnikkeet, joita hitsaillaan sitten tarpeen mukaan, Tässä välissä on otettava aikalisä ja maalailtava yks Hippipyörä, yks Öölari ja yks Raisu.

-Spöke-

kkuula

Ihan pakko kommentoida tuotaholkin käyttöä putken jatkoksessa jos toinen hitsari ei saa holkin käytöstä etua liitoksessa ja mä taas saan holkin kanssa paljon lujemman liitoksen kuin ilman niin kumpi oli taitavampi :D
Sportster vm.87 Vantaa

ay20

Mä aattelinkin että tämä "teollisuus" tarkoittaa juurikin putkistoja, ku putkistahan nääki on tehty :) Putkistoissahan ei hiota hitsaussaumaa putken tasalle(ei menetetä sauman kestävyyttä/paksuutta). Siksi olisin itse holkittamisen puolella. Reiät vielä alkuperäseen/uuteen putkeen ja siitä hitsi läpi holkkiin.
Noh nää kai on niitä mielipiteitä. Jotka on ainoita joista edes voi väitellä :D

edit.
Millaiset voimat vaikuttavat erilaisiin putkistoihin? Altistuvatko erityyppiset teollisuusputkistot moottoripyörän rungon tyyppisiin voimiin ajonaikana?

Tää on kyl jo niin offtopic...sori :-\ Huikee pyörä tulossa :)

Rezi

Teollisuudessa hitsaushommia tekevä kertoi, että putki katkeaa usein hitsaussauman vierestä. Holkin vois luulla auttavan siinä. Holki voi olla putki, jolloin piuhoja ja vaijereita voi vielä viedä putken sisällä.

Spöke

Ei kait ne usein katkee? Mut väittäsin holkin olevan paremminkin juurituki kuin lujuuteen vaikuttava. Tuohon sauman vierestä katkeamiseen: siitä ne chopperinkin rungot pettää. Väittäisin, että hehkutus on ainoa, mikä em. Ongelman korjaa.
-Spöke-

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 06 helmikuu 15, 22:44:57
Väittäisin, että hehkutus on ainoa, mikä em. Ongelman korjaa.
-Spöke-

Niin minäkin. Sauman vierestä ne yleensä katkeaa, jos ovat katketakseen.

Holkitettuja liitoksia on tietääkseni katkennut myös siitä, mihin holkki loppuu.
Long John Stroker

maick

Eräs tuttu ammattihitsari luennoi minulle kerran ns. 600-rajasta. Jos yhtään ymmärsin sen puheista, niin se on kohta jossa materiaali sauman ympärillä lämpiää 600 asteeseen. Ja siitä se pettää jos on pettääkseen.

Olen itsekseni pohdiskellut, että jos putkiliitoksen tekee holkittamalla, niin miksi holkin päitä ei voisi pyöristää? Silloin varsinaisen rakenneputken sisäpintaan ei tule terävää reunaa johon rasitus kohdistuu. Ja ihan nollakokemuksella näitä pohdiskelin...

Titus

Miten tuo hehkutus käytännössä tapahtuu ?