Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ketjut kiristyy

Aloittaja HillyMan, 29 elokuu 13, 20:40:11

« edellinen - seuraava »

HillyMan

En löytänyt haulla mitään sopivaa niin aloitan uuden aiheen.

Kävipäs nyt niin että toisioketjut on kiristynyt ittekseen ja on kuin viulunkieli. Vielä muutama viikko sitten niitä kengän kärjellä nostelin ettei oo liian löysällä ja sopivat tuntu olevan. Mitäs kummaa nyt tapahtu? Takarengas näyttäis olevan siinä missä ennenkin, ei jälkiä että olis mihinkään siirtynyt, vai oisiko sittenkin. Pyörähän on shovel -70. Luulisi että jos rengas ei oisi kunnolla kiinni niin ne ketjut ennemmin löystyisi. Sitäpaitsi onhan siellä ne säätöruuvitkin, jos ei ole sitten laitettu huonosti. Pahus kun en ole löytänyt tunkkiakaan että vois nostaa pyörän ylös ja alkaa tutkimaan mitä ihmettä toi nyt keksi  ::)

ss454

Ihan vain villi veikkaus näkemättä, että onko öljytty kunnolla. Eräs tuttava tuon luuli kuuluvan Hondan 5-10tkm välein tehtävään huolto-ohjelmaan ja kauhistui kun kuuli miten usein niitä oikeasti öljytään. Kaverin ketjut öljyä saadessaan alkoivat notkistua ja venyivät muutamankin kerran lyhyessä ajassa. Siitä sitten kehtasi nörtti minulle huomautella, että ketjuja piti kiristellä. Mielestäni ne ketjuvahatkin saa saman ilmiön aikaan kun tulee sellainen töhnää keräävä pinta.

Hemuli

Oletko koittanut työntää pyörää puoli metriä eteenpäin ja kokeilla sitten? Ketjut ei ole tasakireydellä vaan johtuen rattaiden mahdollisesta epäkeskeisyydestä tai ketjun epätasaisesta kulumisesta voivat olla toisessa kohtaa hyvinkin kireät ja toisessa taas löysät.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

HillyMan

Pitää huomenna työnnellä tarkemmin vielä. Ihmettelin kun tänään kulki jotenkin nykivästi ja takapää käyttäyty muutenkin oudosti ja siksi noita ketjuja taas kattelin. Hyvässä laatikkoöljyssä ne on kokoajan. Niin on takarengaskin. Jotain mystistä on takapäässä kumminkin tapahtunut kun mutkissakin jotenkin nuljuu, ajattelin rengaspaineita mutta kovin kovalta tuntuu. En nyt mittarilla vielä kerenny kun vasta tultiin reissusta. Samalla kun noita nuljumisoireita on tullut niin myöskin moottorijarrutus tullut nykiväksi ja jotenkin ryntäileväksi vaikka moottori käy nätisti. Tilannetta sotkee etujarrut jotka on kanssa muuttuneet oudoiksi, jarrutus pumppaa. Joko kaksi erillistä oiretta tai kaikki samaa. Juuri kun tuntu että peli kestää ja meno maistuu, tällästä tää on.

Spöke

Onks mopossa avoenska? Voi olla lootan kiinnitys antautua ja siirtyä vinoon/eteenpäin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

HillyMan

Jos takasvingin laakerit menee niin ei kai se niin paljoa pääse taakseppäin että ketjut vetää tiukalle?
Se selittäis aika paljon noita oireita.

Ketjuenska mopossa. Vaan voikos se laatikko siltikin liikkua?

koiruus

Swingin laakerit voi todellakin mennä jopa niin pahasti että ketjut kiristyy.
Ai mistäkö tiedän....
Helppo ne on kuitenkin tarkistaa, fillarin perä ylös ja kunnon rytkytys takarenkaasta sivusuunnassa. Yhtään väljää ei saa olla.
Usein kuitenkin löytyy myös nuo edellä mainitutkin ongelmat, joten varaudu siihen että muutama satanen uppoaa taas...
Sohvi FLHTCUI -06

013

mä olen huomannut saman ilmiön, ketjut kiristyy lisää säädön jälkeen???
eka tapaus oli kun uudesta suzukista kiristin ekakerran ketjuja, hetken päästä ne oli todellakin kireällä kuin viulun kieli ???
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

HillyMan

Lainaus käyttäjältä: koiruus - 29 elokuu 13, 23:06:15
joten varaudu siihen että muutama satanen uppoaa taas...

No onneks en kuvitellutkaan ilmaiseksi harrastukseksi  ;D

Mietin vaan että miten selviäisi loppukauden ajot mahdollisimman vähillä remonteilla.
Jos mä vaan löysään ketjut ja koitan kattoa ettei ole laatikko irti ja annan palaa?

Spöke

Kyllä mä antaisin mennä vaan. Kannattaa kyllä shovelissa tarkkailla sitä startin seutua riippuen eturattaan koosta. Löysät ketjut pääsee helposti hakkaamaan sinne osastolle ikävää jälkeä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

HillyMan

Pikainen kurkistus nyt päivänvalossa kun tulin töistä.
Kun ketjua nostaa kevyesti vipuvarrella niin takasvingi heiluu, eli laakerihan sieltä on mennyt.
Nähtävästi vain ketjujen puolelta. Laatikon kiinnikkeissä ei näyttäisi olevan jälkiä liikkumisesta, sen verran öljyssä ja kurassa että kyllä pitäis huomata.

No... tää selvitti että miksi välillä tuntuu perä tekevän omituisia liikkeitä, kerkesin jo rengasta kiroamaan  ;D

jos nyt löysään hiukan ketjua niin kuinkahan löysällä se voi olla löysimmillään, toihan nyt tota kireyttä sitten vekslaa ees taas. Ei nyt vielä huvittais purkaa kun talvella ois enskan purku ja laatikon irrottaminen edessä muutenkin, samalla purkaa svinginkin.

Lohis

Swingin laakereita jouduin itse sepittämään viime kesänä. Se oli viheliäinen projekti siinä mielessä, että kun ne laakerit on siellä ollut aikas kauan, niin ne on jämähtänyt sisäkoolistaan siihen akseliin kiinni. Sitten kun alkaa kiertämään akselia pois, niin ne jämähtäneet laakerit estää akselin ulostulon ja rungosta korkkaa kierre. Itse korjasin tuon siten että porasin rungosta kierteen pois ja tein sorvilla holkin jossa oli uusi kierre. Se holkki sitten hitsaamalla paikalleen. Mutta kun pyörä oli muuten kasassa niin sitä holkkia ei päässyt kunnolla hitsaamaan muuta kuin swingin puolelta. Täytyy jossain vaiheessa purkaa ensiöveto että saa hitsattua sen kunnolla myös toiselta puolen.
Tuohon on olemassa myös isommalla kierteellä oleva korjausakseli, mutta se ei vaan jotenkin vakuuttanut, joten korjasin sen näin. Täällä foorumilla oli keskustelua laakereiden väliin laitettavasta holkista (siis mitä siellä ei tehtaan jäljiltä ole). Itse tein sinne putken pätkän jotta laakerit saattoi kiristää kunnolla. Toteutus meni siten että sorvasin kaksi putkea jotka menivät nahkeasti sisäkkäin. Sitten swingi kasaan sopivaan kireyteen jolloin väliholkki haki oikean mittansa mennessään kasaan. Sitten uudestaan auki ja putkenpätkät hitsaamalla toisiinsa kiinni. Tämän jälkeen koko roskan saattoi vetää kunnolla tiukkaan kiinni.
Vaikea selittää tässä kun en ymmärtänyt ottaa projektista yhtään kuvaakaan.

Mutta siis asiaan, eli jos olet purkamassa pyörääsi jokatapauksessa talvella, niin ei kannatta alkaa sitä swingin akselia ennen ajokauden päättymistä kopeloimaan, siitä kun VOI tulla isompi murhe. Voihan toki olla että sinun tapauksessasi osat purkaantuvat helpostikin. Sen näkee vasta sitten kun alkaa purkamaan.

HillyMan

Löysäsin ketjua nyt pikkusen ja koitin väännellä swingiä ja mielestäni nyt ei mene liian löysälle eikä ihan soikkaan. Testilenkki kertonee tarkemmin.

Kävin oikeen kattomassa sitä swingin kiinnitystä ja todellakin voi tulla iso jumppa.
Vasta vaihoin autoon takatukivarsien laakerit ja muutoin sama mutta oli sentään vastamutteri ja sisäholkki. Autosta lähti sisäkoolit suht helposti kun ensin poisti pultin ja sitten teki ulosvetäjän kierretangosta jonka työnsi holkin sisään. Eli laakerien sisäkoolit siis holkin päällä. Vaan milläs tuon pultin pois vetää... kai siihen jotain keksii.
Talvi aikaa kiroilla, pääasia että keväällä liikkuu  ;D

Pietari

Se "ylikoko" akseli on toimiva , jos jengat korkkaa vanhaa poisottaessa, aika usein ne on jo korkannu valmiiksi....hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p2148.html
aika helppo korjaus.

HillyMan

#14
Joo kiitti, eikä oo kauhian pahan hintanenkaan.
Vieläkö joku kertoisi mistä saa https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6vdK3DsFvlBgRwQYJDqxryQpaM7TFscl1WyybpjsXKDPLPoJQXg


Edit, jaa nosturi löytyikin jo. Kumma juttu että oon viikko tolkulla koittanu netistäkin ettiä ja heti kun täällä mainitten niin google tuottaa tuloksen :D