Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Perusteeton kortinmenetys ja sakko?

Aloittaja Jaska, 21 elokuu 13, 14:47:40

« edellinen - seuraava »

Jaska

Menetin HD:ni hallinnan erittäin terävä reunaisen hidastekorokkeen tai irtohiekan, öljyn, pyörtymisen,tms takia Forssassa kartanonkadun liikenneympyrässä. Kaaduin ja muisti meni täräyksessä hetkeksi ja loukkaannuin lievästi. Puolitajuttomana vietiin ambulanssiin, josta herättyäni tietysti ekaksi Poliisi pilli suuhun ja huumetesti perään. Kun mitään ei löytynyt, niin liikenteen vaarantamisesta 300:- sakkoa ja sitten vasta vietiin sairaalaan. Viikkojen sairaslomat tuli kipujen takia, onneksi ei osunut naama katuun:/
Pyörä oli liukunut päin pysäköityä autoa ja molemmat ajoneuvot vaurioituivat lievästi. Onko sakko mielestänne perusteltu, koska onnettomuuden syy on epäselvä?
Poliisit otti ajokortin pois!? Miksi? Enhän mä nyt sitä tahallani kaatanut ja työntänyt päin pysäköityä autoa?
Saako aina sakon jos kaatuu ja joku soittaa poliisit paikalle? Vai koska ajoin harrikalla?;)
Ylinopeutta ei ollut ja prätkäni on kaikinpuolin laillinen.
edit:typo
Päiväsakkoina "LIIKENNETURVALLISUUDEN VAARANTAMINEN" rikoslaki 23 luku 1

ss454

Tuntematta tapausta paremmin, niin tuo sakko kai napsahtaa melkein milloin vain. Eli jos itse törppöilee vaikka aivastamalla ja auto/mopo kolahtaa johonkin niin poliisin tullessa paikalle saattaa sakkoa tulla. Sen suuruutta en kyllä osaa arvioida olen kuvitellut rikesakon suuruiseksi.

Eikö kortin poisottaneet perustelleet syytä toimenpiteeseen. Kävisin itse hakemassa sen heti konttorilta takaisin tai kortin jäädessä hyllylle pyytäisin syyn kirjallisena. On kyllä raivostuttavaa jos motoristeilta tuollaisessa tilanteessa kortti otetaan pois ja suojatietä/moottoritietä väärään suuntaan ajavat vanhukset saa korttinsa pitää.

Jaska

Ketkä on käynyt joskus ajamassa Forssassa "uusittua"kartanonkatua matalalla ja liki jäykällä harrikalla, niin tietää..harva se päivä siellä on katkenneita pakoputkia, jousikieppejä ym roinaa kadulla. Rengas, ja varaosakauppiailla menee nykyään hyvin täälläpäin ja katsastusasemilla on tehty ennätyksiä autojen hylätyissä iskaritesteissä :D Korttia saa hakea takaisin vasta kun neurologilla on tehty tutkimukset ja sinne on kuukausien jonot. Että ajokausi oli sitten tässä :(
Kirjallisen sakon sain ja peruste oli tuo edellä mainittu liikenteen vaarantaminen.

Hemuli

Kyllä se taitaa olla poikkeuksetta niin että joutuessasi onnettomuuteen jostain muusta kuin puhtaasti toisen osapuolen syystä niin poliisin tullessa paikalle napsahtaa sakko liikenteen vaarantamisesta. Joskus jopa niissäkin tapauksissa joissa toinen osapuoli on syyllinen. Mutta kortin pois ottaminen kuulostaa kyllä ylimitoitetulta toimenpiteeltä jos tilanteeseen ei liity huomattava ylinopeus ja/tai päihteet. Ilmoititko paikan päällä onnettomuuden mahdolliseksi syyksi sairaskohtauksen (puhuit pyörtymisestä)? Pyytäisin kyllä itsekin perusteet kirjallisena.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jaska

Mielestäni kaatuminen tapahtui jostain muusta syystä ja poliisin perusteluna on ajokyvyn heikentyminen, joka siis tapahtui iskun voimasta?  :(

Hemuli

Tuntematta poliisin menettelytapoja tuli vaan mieleen, että jos epäillään että olet menettänyt pyörän hallinnan sairauskohtauksen tms. takia niin olisiko normaali toimenpide ottaa kortti pois kunnes lääkäri antaa lausuntonsa? Tämä siis ihan puhdasta spekulaatiota...

Santtu

JOs luet tarkkaan sen sakkolapun nin sehän on vasta rangaistusvaatimus. Jos maksat sen niin samalla hyväksyt rangaistuksen, vaatimus muuttuu rangaistukseksi suoraan. Jos taas kiistät sakon (olet eri mieltä jostain yksityiskohdasta tahi summasta) niin asia menee oikeuteen jossa sitten määrätään rangaistus tai mitätöidään koko rangaistusvaatimus.

Natking

Sen varmaan voi myos kiistaa jalkeenpain koska poliisi on sinulta ottanut allekirjoituksen onnettomuuden sattuessa, jolloin et todellakaan ollut siina kunnossa etta olisit taydellisesti ymmartanyt mita sulle on selitetty.
Just trying to be different (like everyone else)

ss454

Sakkolappu kannattaa tosiaan tavata tuohtumuksen jälkeen uudelleen tai antaa jopa jonkun luottokaverin se lukea ajatuksella mikäli itse näkee kokoajan vain punaista. Edelleen kummastelen mikä syy kortin ottamiseen on. Pikaisella googletuksella löysin hauskan käsikirjan http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ExternalFiles/käsikirja_SUOMI_20062012/$file/käsikirja_SUOMI_20062012.pdf

Ja tuotakin tavaamalla yli 20 päiväsakkoa vasta oikeuttaisi ajo-oikeuden menettämiseen.
Ymmärtääkseni ylinopeuksissakin vasta törkeä case aiheuttaa kortin menetyksen. Haiskahtaa vain siltä, että ei ole ollut vastapuolella ymmärrystä ollenkaan sinun näkemykselle. Olisiko joku silminnäkijä suolannut tarinat aiemmin kun pötkötit maassa ja poliisi kysellyt mitä tapahtunut.

Ottaisin ehkä alustavasti yhteyttä johonkin moottoripyöräilevään laintulkitsijaan. Ainakin yhden rata-ajoa harrastaneet helposti tietää.

Joe Cool

Sakkoa tuskin saa mitättömäksi raastuvassakaan, taitaa olla melko varma sakko aina, jos jotain sattuu ja poliisi osuu/kutsutaan paikalle. Pitäisi varmaan vastineeksi Forssan kaupunki haastaa oikeuteen tienpidon laiminlyönnistä ja siinäkään ei voitto ole ihan varma  ::)

Aikoinaan joskus liki 10v. sitten Sipoossa Boxin tielä oli hiekkaa mutkassa, jota epäiltiin sinne tahallaan levitetyksi, koska siinä pärräsi paljon moottoripyöriä. No siinä sitten muutama pyörä meni mutkassa nurin ja poliisi kutsuttiin tutkimaan tapausta. Tulivatkin ja taisivat kirjoittaa kaikille sakot liikenteen vaarantamisesta ??? Itse en ollut osallisena, joten tieto on aikonaan söhmistä luettua enkä tiedä miten ne sakot kestivät raastuvassa.

Mutta jos olet vedonnut poliisille mahdolliseen pyörtymiseen, niin se voi selittää kortin pois oton, kunnes asia on tutkittu. En ole kyllä kuullut kenenkään menettänenn korttiaan pyörällä kaatumisen takia aikaisemmin. Joku erityinen syy siinä on täytynyt poliisin mielestä olla.

Kapteeni sika

Naisimmeinen törmäs joskus mun voortin perään ja polliisi sano tytylle et pitäs kirjottaa sulle sakko mut kun oot ainoa vahinkoa kärsinyt osapuoli eikä vastapuolella ole vaatimuksia niin menkööt huomautuksella. Tojo sai aika tällin keulaansa. ;D

ultimate welder

Itse sain aivoinfarktin 2012, ja lasareetissa tohtorit sanoivat, että aina aivotapahtuman jälkeen seuraa min.3kk:n ajokielto, korttia eivät ottaneet pois tai vaatineet luovutettavaksi viranomaisille, mutta jokin tieto näille rekisteriin nähtävästi lähti, saattaneepi tässä Jaskan tapauksessa olla kyse tästä tuon kortinmenetyksen osalta.

Hemuli

Loppupelissä kortin saa aina takaisin ja rautaa rahalla - suurin onni onnettomuudessa että ilmeisen pienillä henkilövahingoilla selvittiin? Ei muuta kuin pikaista paranemista Jaskalle ja tsemppiä taistoon virkakoneiston kanssa.

Jaska

juu kiitoksia osanotoista, henki säilyi, luita ei mennyt poikki ja muutaman viikon sairaslomilla tosiaan selvittiin, ajatuksenkulku ei ollut varmaan paras mahdollinen kaatumisen,lyhyen tajuttomuuden ja ensiapu kipulääkityksen jälkeen, ihmetyttää tuo että olin liki hengenvaarassa ja tärkeintä tuntui olevan ottaa ajokortti ja kirjottaa sakko, ennenkuin vietiin edes sairaalaan ?

Jaska

lisäksi tehtiin mielestäni täysin perusteeton ruumiintarkastus, löydettiin sähkötupakka , jota epäiltiin toisen konstaapelin mielestä luvattomaksi ampuma-aseeksi, itse heräsin siihen että pideltiin niskaa ambulassikuskin toimesta ja poliisi tivasi em. tavaroista ja kyseltiin kk- tuloja. itse olin täysin paniikissa koska luulin niskani murtuneen :/