Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Uliseva shovel

Aloittaja Gnarkill, 19 elokuu 13, 19:18:41

« edellinen - seuraava »

Alf

Early-shovelissa pantakiinnitystä ei enää ole. Myös lohkon reikä on aika tarkka laturille, jos haluu siirtää laturin paikkaa niin menee viilaushommiks.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 14 joulukuu 13, 13:53:25
Vois kuvitella että paremminkin se vois olla hyvä kiinnittää, ku pelkästää niillä kahdella 1/4" pultilla.

1/4"?
Tänään tuli opittua jotain uutta. Mulla on lohkot työn alla jotka ovat "täydelliset" kopiot 40-luvun rystyn lohkoista. Omistaja haluu laittaa siihen 12 V laturin. Eli jysäytetään vartit pulteille tarkotetut reiät 5/16 sopiviksi. Homma ei sitten ollutkaan ihan niin. Niikuin ei yleensäkään.

Eli laturin iso reikä lohkossa on paljon isompi kuin ansatsi laturissa. Kun ruuvit vetää kiinni, niissä olevat kartiot keskittävät itsensä ja laturi asettuu niiden mukaan. Siitä seurasi, että nostajanpesät reiästä sorkkimalla tunsi että hammasvälys hävisi kokonaan.
Kun laittoi kaljatölkin laturin ympärille ja suurensi pultinreikiä puolella millillä klapin tunsi.

No sit kun haastattelin kertsin pussihousuosastoa, osasivat kertoa, että 6 V kiinnityspultit on 1/4 ja 12V 5/16.
En jaksanut tehdä syvällistä salapoliisityötä, mutta vahva epäilys on seuraava:
Kun vuonna 65 tuli startti ja 12 volttinen sähkö. Lohkoista hävisi laturinpeti ja panta.
Isosta reiästä tehtiin jeti kaulukselle ja kiinnityspultit sen takia paksummiksi. Eli shimmauksen tarve hävisi. Samalla siirryttiin 13 hampaisesta rattaasta 12 hampaiseen. Varmuuden vuoksi jotta hammasvälystä on, sekä että saadaan laturi pyörimään kovempaa lisääntyneen sähkötarpeen vuoksi.

Oonkohan ihan hakoteillä?

Sit kun tässä muistelee Jyrgän lohkossa olevaa välirattaan akselin pielaveteläistäkorjausta.
Ja muutamaa muuta vastaavaa lohkoa, jotka ovat hajonneet samasta kohdasta,
herää epäilys että kandeisko tehdä jotain. Ja kaikkien muidenkin jotka ajaa orgis alunperin 6V generaattorilohkoilla ja 12V laturilla.

Tää ei nyt varsinaisesti liity enää lappareihin, mutta kun jatkuu niin sopivasti.


Jack

Mä taisin aikoinaan tehdä niin, et sorvautin pinnapultit joissa 5/16 kierre joka menee laturiin ja muuten sit varttituumasta. kartiokupumutterit sit jakopäänkoppaa vasten. Laturin rattaasta en muista moniko hampainen se oli. (mussa varmaan asu jo sillon pieni pussihousu, kun en raaskinu alkaa lohkoo poraamaan)

Ei ulissu, eikä särkynyt...
Flatheads!!!

etelahelsinki

Laturi vuodet.

Vuoteen 1957 kolmehiilinen 6v, pienillä kiinnitys ruuveilla.
Laturinpeti ja panta vuoteen 1957. Ilman petiä ja pantaa 1958 ->. (Bigtwin)
Vuodesta 1958 kaksihiilinen 6v, isoilla kiinnitysruuveilla.
Vuodesta 1965 kaksihiilinen 12v, isoilla kr. vuoteen 1969.
Sportsterissa 12v vuoteen 1984/85.

Ile