Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Miltäs toisiohihna voi kuulostaa silloin kun se ääntää?

Aloittaja JKKo, 13 elokuu 13, 15:05:42

« edellinen - seuraava »

JKKo

Dynassa kuuluu vienoinen ulina heti parinkympin nopeuksista ylöspäin. Vertailin parilla eri kypärällä ja eri päällysteillä, ettei ole a) tuulen ulinaa tai b) metzelerin vonkunaa. Ei mielestäni ole.

Tunkkasin takapäätä sen verran ilmaan, että saatoin pyörittää takapyörästä. Samalla kun yritin löytää äänen lähdettä, totesin ettei tunnu väljää. Ei myöskään pyörän laakeri äännä. Ei mitään omituista. Kuvittelen positiivisesti että hihna on korppuuntunut vanhuuttaan ja ääntää nyt omiaan. Ääni ei muutu mitenkään oli ajotapahtumassa veto, vapaa tai moottorijarrutus. Enkä saa selvää, tulisko ääni vasemmalta tai oikealta puolen.

Eli mimmosia ääniä beltistä lähtee silloin kuin se ääntää?

Ajokki on 2009 Dyna, jossa on nuo 60tkm kilsat mittarissa.
883/1200/turbo

ss454

Ihan veikkaus, että tsekkaa pyöränlaakeri ihan kädellä kokeilemalla. Noilla kilsoilla nämä uudet laakerit on jo finaalissa.

Lyytinen

Enpä osaa sanoa, toteanpahan vaan, että ite olen purkanut sportsterin vaihdelootan ihan atomeiksi sen takia kun etulampun lippa vihelti 60+ nopeuksissa...

JKKo

Pyörät pyörii ilman sen suurempia rohinoita eikä ollut väljää.
883/1200/turbo

maick

Sehän kitisee samaan tapaan kuin auton hihna. Varsinkin jotkut tarvikehihnat tuntuvat olevan kovin herkkiä liuotinpesulle. Kuivaa koppuraksi ja alkaa kitisemään. Ja mulla ko. ilmiö voimistui sateella.

Kokeile hihnan voitelua. Mun kokemuksen mukaan parhaiten toimii sprayattava valkoinen vaseliini (white grease). Sitä löytyy ainakin Würthin ja Valvolinen tuotepaletista. Teflon-spraytäkin voi kokeilla, mutta se ei kovin pitkään kitinää hillitse, kuluu vissiin nopeammin pois.

ma^ko

Entäs nää "hihnasprayt"? Nehän lupaa monta kaunista ja ihmeellistä, auttaen ainakin 2t dfi perämotin kompressorin moniurahihnan kitinään...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Joe Cool

Minulla '89 Ultrassa tuli kitinää parkkipaikalla peruuttaessa, eteenpäin ei mitään. Se oli selvää kumin kitinää vasemmalta puolelta.

Asia korjautui, kun otin takapyörän ilmaan ja mittailin ja tutkailin hihnan suoruutta. Näytti, että taakse pyöritettäessä siirtyi toiseen laitaan ja ääni tuli siitä. Pieni säätö toiselta puolelta ja hihna alkoi kulkea suoraan - samalla kitinä loppui.

Eli voisiko sinullakin olla linjauksessa hitusen vikaa?

JKKo

Ehkä se on sitten hihna, joka ulisee. On semmoinen korkea tasainen ääni. Voi se olla myös tuota Luytisen mainitsemaa "lampun lippa" tyyppiä, en vaan ole lisännyt koristeita viime aikoina, joten en keksi, mikä se vois olla. Ja jos äänestä ei ole muita seurauksia, niin saa vislata mun puolesta niin paljon kuin lystää. Lähinnä sitä, ettei ole mikään oikea vika kohdalla. Pyörien laakerit, etusta oon tutkinut tarkemmin, jo ehtoopuolella. Mutta ei liian huonot, Ne vaihtuu seuraavissa renkaan vaihdoissa. Ei kun kovaa ajoa siis.
883/1200/turbo

ranze

Vikisi, mutta mulla paremminkin moottorijarrutuksessa, ei muutoin. Uudenmallin akseli oli väärin kasattu (toinen epäkesko nurinpäin) joten taka-akseli oli vinossa josta em. vikinä.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

JKKo

"Ääniä" kuunnellessa löytyi jo hajalliset laakerit etupyörästä.
883/1200/turbo

JKKo

Ja takapyörän laakerit tuntuivat timmiltä. Purin jarrunkin pois. Ei tunnu väljää, eikä äännä siten kuin laakeri ääntäisi. Kokeilin jopa ruuvimeisselillä kuunnella axelista, ei rohise. Eteenhän tulikin uudet laakerit jo.

Mut kun takafillaria pyörittää, niin hihnaveto jurnuttaa kyllä aika mielenkiintoisella tavalla. Takaratas on kulunut omituisesti. Kromia on irti pieninä palasina, kuten kai vanhoissa rattaissa on, mut vetävän reunan puolelta rattaan hampaat on venähtäneet aika lailla samaan tyyliin kuin ehtoossa olevilla ketjurattailla on tapana. Ihan kuin pehmoinen alumiini ois antanut periksi siellä kromin alla.

Vs mun ketjuvetoinen Sportsteri, joka rullaa asfaltilla sammutettuna melko äänettömästi, niin tän kuminauhavetoisen Dynan rullausääni on likipitäen jotakin semmoista kuin nappularenkailla laskettelisi asfaltilla! Oisko se sitten ulinan lähde isommassa (50-80kmh) vauhdissa?

Mulle on tulossa ebaysta uusi takaratas. Tiedä sitten oisko järjenhäivää laittaa se entisen tilalle vanhan kuminauhan partneriksi. Kuminauha näyttää vielä ihan mitoissaan olevalta.
883/1200/turbo

ss454

Jos digitaalisia tallentimia löytyy, niin otahan kuva ja liitä tähän viestiketjuun. On ainakin jälkipolville muistissa mikäli nyt rattaan vaihdolla korjaantuu.
Itse hifistelisin uuden hihnan ja eturattaankin samalla, mutta käsittääkseni voi kyllä noin komponentti kerrallaankin vaihdossa mennä.

JKKo

Sormella koetellen tuntui pahemmalta kuin mitä kuvassa näyttää. Lähinnä siis tuo takaratas on menettänyt alkuperäisen hammasmuotonsa. Tää on mun eka hihnavetoinen, että voihan se olla, että jokaisesta käytetystä voimansiirrosta kuuluu joku vieno ulina ajossa. Mä vaan huomasin sen nyt ja ... se vaivaa.
Hihnan nappulat on myös toispuoleisia mutta eturattaan mä päästäisin jatkoon hihnaa vaihtaessa. Ehkäpä jatkan ajamista ja tuodaan sitten potilas hihnan vaihtoon kun vanha remmi on keskeltä poikki...

Eturattaan kuvaamisessa oli pientä haastetta, kun toi mun kameran prototyyppi ei oikein osaa tarkentaa kiiltävään metalliin. Mut lopulta onnistui sekin. Ja jos foorumilla on hammaslääkäreitä, niin voi yksityisviestillä tulla kysymään, mikä on mun mielestä markkinoiden paras intraoraalikamera ja myös sen, mistä niitä saa.

Takaratas

Hihna

Eturatas
883/1200/turbo

ss454

En tiedä mitä muut mestarit sanoo, mutta omasta mielestä kaikki vielä käypäsiä. Tarkistaa vaan linjauksen ja kovaa ajoa. Kuvat jopa totuttuihin verrattuna todella lähikuvia.

ranze

Mulle vaihdettiin uusi remmi ja uusi takahihnapyörä olikohan kolme vuotta sitten. Se takaratas on jo nyt justiinsa saman näköinen kuin vaihdettu. Vaikkei ole ajettu kuin jotain 15 tuhatta. Turha vaihto siis. En olis noista vielä kovinkaan huolissani.

Jos epäilet että remmi on äänilähde, ruikkaa teflon sprayta remmille. Se on hetken hiljaa mikäli vika siellä. Mulla ääni vain oli lähtöisin siitä ettei takapyörä ollut linjassa (se kiristysepäkesko toisella puolen väärinpäin).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.