Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuplatulpat rautapäähän

Aloittaja Hemuli, 24 elokuu 09, 15:19:49

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Talven projekteista yksi on rautiaisen kansien tuplatulpittaminen - olisko kellään tietoa löytyykö hommaan tarvittavia vehkeitä mistään firmasta? Soitin Mannelle ja V-Twincityyn ja molemmat kyllä suhtautuivat varovaisen positiivisesti projektiin mutta varsinaisia porausjigejä ei löydy kummaltakaan.

Tässähän on se artikkeli ko. hommasta mikä muistaakseni tännekin joskus postattiin vaikka en tähän hätään sitä täältä löytänytkään: http://www.sportster.org/tech/dual-plug/
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Kun saat ton projektin eteenpäin niin mulle kans samalla vaivalla. Tosin mähän puran koneen vasta sit kun ajokausi loppuu... saa nähdä onko jo ens viikonloppuna  ;D
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Kyllä se kiinnostaa minuakin edelleen. En ole täältä Saksanmaaltakaan vielä pajaa löytänyt, joka tekisi homman Rautapäähan. Suomesta kyselin myös V-Twin Citystä, silloinkaan ei vehkehiä löytynyt
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

shoveltimppa

Hernesaaressa pitäis kai vieläkin toimia Hi-Car niminen pulju. Etenkin kansitöihin erikoistunut firma, jossa aikanaan (2003) hitsautin shovelin kannet, kun olivat pako-ohjureiden juuresta halki. Keskittynyt enemmän V-8, kuin V-2 motteihin mutta oli siellä silloin aika läjä harrikoidenkin kansia hyllyssä.

Hi-car Ky
Hernematalankatu 3, Länsisatama, Helsinki
p. (09) 664 808 | http://www.hicar.fi/

Smokie

Eikö tuossa nyt ole jo sen verran kansia kasassa ettei kauheesti kirvelisi tehdä työkalu varta vasten? Tai ei tuplitus mitään työkalua ees tarvi, jonninlainen jigi vaan. Tai mitä nyt kukin haluaa, mulla oli kannet kiinni jyrsimessä kaikenmaailman puupuristimilla ;D

koovee

No joo, jos ei nyt ihan satkulleen johonkin kohtaan halua niin onnistuu tavallisella jyrsimellä. Ihan kuten Smokie kertoi. 

Springveli

Tee jigit saman tei kaikkiin HD malleihin niin saan ohjata
kaikki tuplatulppamiehet sun työ...  :D
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Smokie

Noh noh, huhupuhe kertoo että on Alavudellakin HD:n kansia puhkottu ;)

nicnac

Ihan mielenkiinnosta...tota öö...onko tuosta mitään muuta hyötyä ku paljon komian värisiä tulupan johtoja?

Hemuli

Kyllä siitä rautapäässä on. Uudemmissa moottoreissa ei niinkään. Rautiaisessa kun taitaa olla kaikista korkealakisimmat männät mitä näissä vehkeissä löytyy - siitä seuraa että puolet puolipallon muotoisesta palotilasta jää pahasti varjoon ja palotapahtuma on hidas tai jopa epätäydellinen. Kun molemmille puolille laitetaan kynttilät niin koko seos jysähtää mahdollisimman nopeasti. Tuollaisessa evolassa/twincamissa kun on tasapäämännät ja paremman muotoinen palotila niin tuplatulppien hyöty on lähinnä kosmeettinen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

nicnac

#10
No joo toisaalta kyllä.

No onhan toki BMW:kin laittanu mopoihinsa tuplatulpat vaikka ei varsinaisia katvealueita ookkaan, mutta laaja palotila kylläkin...101mm mäntä...grrrr ;D

Hessu

Sekoon sit tähänkin, vaikkei kai pitäis.
Melko monimutkainen tulee jos yrittää tehdä ns. porausjigiä, eli kalua, mikä ohjaa tarvittavat terät oikeassa asennossa. Noihin BT:n kun oon kyseistä hommaa tehty, niin on riittänyt että kannen saa tukevasti kiinni oikeaan vinouteen. Jos on käytössä työkalujyrsin, missä on ns. porauspinoli, riittää kun pulttaa suoraan pöytään.

Että saa kannen vinoon, on tehtävä kolmikulmainen teline, minkä pulttaa pöytään ja siihen kannen...
Iisi homma. Parin tunnin duuni, kun reiät on tehty.

Smokie

Oliko tämä sarkasmia? Tuossahan se oli kaikessa yksinkertaisuudessaan. Itse en pidä hommaa mitenkään erikoisena enkä voi käsittää miksei moinen työ koneistamoille kelpaa. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on, reikä läpi ja vähän huseerata tilaa ripoihin. Varmaan joutuu mittailemaankin huomattavasti vähemmän kuin jossakin oikeasti tarkassa hommassa.

Tosin pitää samaan hengenvetoon mainita että minä en noita tee tuolla vaakajyrsimelläni enää ikuna milloinkaan. Oon kyllä kattellut pystypäätä siihen, jahka sellaisen saan niin sitten ehkä.

Hemuli

Eihän siinä rautapään porauksessa taida muuta tarkkaa olla kuin että saa tulpan aavistuksen enemmän vinoon kuin vetopuolella että se klaaraa venakopan. Toinen vaihtoehto tosiaan porata se suoraan päältä venakopan sisäpuolelta, jää vaan elektrodi aika hassuun poteroon tällöin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Se mihin elektrodi jää riippuu paikasta ja kulmasta. Itte laitoin tuplatulpan venakopan taakse pystyyn kun luulin että niin jää enemmän jäähdytysripoja jäljelle. No ei jää, paitsi jotain 3mm tikkuja. Paras olis aloittaa homma lyömällä kaikki rivat vasaralla paskaksi.

Edelleenkin painotan että se sytkä pitää sitten olla todellakin kunnossa jos tuplatulpista mitään iloa haluaa. Ignitech DC-CDI-P2 CDI-sytkällä tuplapuolilla tuli vähemmän tehoa kuin XLCH magneetolla yhdellä tulpalla.