Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel ja vasta-alkaja

Aloittaja Willye, 11 elokuu 13, 10:37:30

« edellinen - seuraava »

Willye

Näin sunnuntai-aamuna, kirjoitus-sormia kutkuttaa ja mietin alanko näitä jorinoitani kirjoitelle fb:lle vai tänne, päädyin tähän foorumiin, sillä täältä itse lukenut monia mielenkiintoisia tarinoita. (tämän höpinän voi sitten poistaa, on senverran offtopic)

Olen moottoripyöräillyt japanin kikkeillä n. 11vuotiaasta, eli 22vuotta, on siihen väliin mahtunut yksi rautapää ja yksi triumphinkin. Heinäkuun alussa kuitenkin minulle tarjottiin kohtuuhintaista shovel-projektia ja kun myyjän kanssa päästiin hinnasta sopuun, shoveli kärrättiin talliin. Pyörä ei lähtenyt käyntiin, mutta muuten on kuulemma ajokuntoinen peli (tämä ei ole mikään rutkutus pyörän kunnosta, kunhan tarinoin)

Ensimmäisenä iltana hyvä ystäväni, sanotaan vaikka mr. Ö noin tunnin tutkimisella sai pyörän käyntiin, sytkää säädettiin, kaasaria purettiin ja kadonnutta bensiiniä metsästettiin.
Ensimmäisen testiajon seurauksena takarenkaaseen hankatui n. 1cm syvyinen ura, ilmeisesti pyörää oli laskettu liikaa. Pikaisen tutkailun ja konsultoinnin paikallisen kerhon ammattitaitoisia miehiä tultiin lopputulokseen että  swingi on käännetty väärinpäin- seurauksena viiru renkaassa ja jouston olemattomuus.

"vanhana" turaajana varauduin tietenkin swingin kääntöön ulosvetäjillä, nostimilla ja varasimpa lapsenlikankin jos hommassa vierähtää pitempi tovi, kuten jaappanin vehkeiden "pieniin" muutostöihin yleensä kuluu. Hommaan kului kaikenkaikkiaan n. 30min. ja lopputuloksen muutos ajo-ominaisuuksiin oli huikea. Nyt minulla oli siis käyntikuntoinen, ja ajettava shoveli.

Vaikka pyörä oli ajokuntoinen niin korjailin siitä kaikkea pientä ennen varsinaista kunnollista koeajolenkkiä. akun kiinnitys, johtoliitosten korjailua, tankin tinaus, nostajanputkien o-renkaiden vaihto, ilmanputsarin kannen kiinnitys, yms.

Ensimmäiselle koeajolenkille (n.200km) lähdössä mietin kaverini kanssa ottaakko työkaluja mukaan, mutta kaverinini (hänellä TC) totesi että eiköhän nämä senverran käyntivarmoja vehkeitä ole että noin pienellä lenkillä mitään sellaista tulisi ettei päästäisi kotikoloon takaisin. Näinollen ei muuta kuin tienpäälle ja n. 10km ajon jälkeen pelistä tippui peili, peili taskuun ja matka jatkuu... n. 30km tästä ajoin monttuun ja apehanger retkahti syliin. Apea sitten ilman työkaluja kaksissa miehin väännettiin takaisin ajettavaan asentoon.... toista, isompaa ja vähämonttuisempaa tietä kotiin tutkimaan muita vaurioita...

Tässä vaiheessa harrastusta ymmärsin tuon ruuvilukitteen tarkoituksen, ja sen että ota aina työkaluja mukaan pienellekkin ajolenkille.

Nostajien öljyn "holvaaminen" jatkui. Sitä muuten tuli ihan norona, nostajista, sylinterien alapuolisista tiivisteistä ja solenoidin tiivisteestä sekä jostain vieläkin tuntemattomasta paikasta laatikon päälle.

Asiaa tutkailtua ja kyseltyäni ajattelin sitten vaihtaa nostajien suojien o-renkaiden tilalle silikoniset siniset tiivisteet. siis rälläkkää nostajien suojille ja silikonirenkaat paikoilleen, koeajolenkki n. 10km ja todettua että nostajien pesistä ei enää suurempia vuotoja, suuret vuodot siirtyneet sylinterien kiinnitysmuttereiden juuriin. Vuoto näkyi "tirisevänä" öljynä muttereiden juurilla.

Vuoto vaikutti huohotukselta, joten ei muuta kun huohotinta etsimään, sitä en korjausoppaan ja internetin välityksellä löytänyt joten ei muuta kuin paikalliselle kerholle siis neuvoa kysymään, enne sitä käytin kuitenkin solenoidin irti ja tutkailin sen tiivistettä, todeten sen olevan uusimisen tarpeessa, tarkistin samalla enskan öljyt (tulpatut letkut), ja laatikon öljyt. Vetelin ennen lähtöä myös sylinterin kiinnitysmutterin jatkovarren kanssa kiinni.

Niin lähdin sitten taas ilman työkaluja hakemaan paikalliselta kerholta asiantuntemusta, ja kas noin 4 kilometriä kotoa kuuluu enskan puolelta kauhea pamaus kilinän ja kolinan saattelemana. ei muuta kuin työntöä, ja kerhon pihalle. enska auki ja toteamus että  bendix ratas palasina, enskan pohjalla. Ylimääräiset hilppeet pihalle, pyörä kiksistä käyntiin ja tarkastelua/kuuntelua, tasainen napse sieltä kuuluu...  huohotinputkikin löytyi, hienosti tulpattuna (vetäsin letkun auki mattoveitsellä) ja tulpatusta letkusta tuli heti n. kahvikupillinen öljyä ja kone alkoi käymäänkin mielestäni paremmin.

Siis solenoidi+tiiviste, bendix tilaukseen. tänään pitäisi alkaa etsimään tuota napsutuksen syytä ja laatikon päälle vuotavaa öljylähdettä.
Tästä hauskan tekee se että 10päivän kuluttua olisi tarkoitus lähteä 2000km matkalle "poikien" kesken, ja pyörä hajalla.


Tämmöinen vuodatus näin sunnuntai-aamuna tänne sivustolle, on muuten paikallaan tämmöinen sivusto, olen monta ongelmaa saanut jo ratkottua lukemalla näitä sivuja.

Aion kuitenkin aikuisen miehen määrätietoisella!? otteella saada pyörän ajoon ja käydä tuon reissun ja vielä ajaa kotiin asti. Vau.

Täältä tähän.
- don't let the system get u down -

Spöke

Onnea pyörän hankinnasta, Shovelimies on sittenkin kuningas ;D
Nuo tarinasi ovat varmaankin tuttuja jokaiselle meille vanhan moottoripyörä n omistajille. Ennenpitkää huomaat, että käyttövarmuus kohenee vähitellen ja pyörän suurin ongelma on sen edelliset omistajat.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

janne a

Minusta vaikuttaa aika normaalilta shovelistin alkutaipaleelta ;)Oon tuossa ehottoman samaa mieltä että tämä on oikeesti hyvä foorumi.Itekkin oon täältä löytäny ratkaisun moneen ongelmaan.

Karvanaama

Aamen!
Tämä kaikki on NIIN tuttua! Ja ihan normihuttua.
Onnea vaan täältäkin loistavasta ratkaisusta hankkia soveli!!
Vähän ajan kuluttua pyörän sielu löytyy ja kiintymys, sekä luottamus kasvaa.

Willye

Kiitoksia kannustuksesta.

Nyt teen sen minkä shovelimies parhaiten taitaa, suljen tietokoneen ja polvistun pyöräni viereen... (herra Enska)


täältä tähän.
- don't let the system get u down -

streamliner

Kannattaa ottaa 2000km reissusta pari nollaa pois tässä vaiheessa.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: streamliner - 11 elokuu 13, 13:14:18
Kannattaa ottaa 2000km reissusta pari nollaa pois tässä vaiheessa.
Jos koko juttu ei ole trolli, niin samaa mieltä, ensin vehkeet luotettavaan kuntoon ja sitten vasta pitkään reissuun. Pilaat vaan kaverienkin reissun, jos/kun keksintö leviää tielle...

Kun tuntuu, että toimii, aja ensin vaikka 200-400 km päiväreissu yksin. Jos ei mitään huomauttamista ilmene, voit pidentää reissua ja lähteä vaikka kavereidenkin kanssa ;)

Tarina on kyllä hyvä, mutta muutama seikka jäi ihmetyttämään. Mikä on se vaihtoehtoinen fb, johon olisit voinut kirjoittaa. Jos se on f*ckbook, nin sillä ei kyllä ole mitään tekemistä tämän harrasteen kanssa. Enkä ymmärtänyt, mihin Harleyn huolto-ohje suosittelee käyttämään rälläkkää tai jatkovartta :o Omaan shoveliini en ole kumpaakaan tarvinnut, ruuvilukitetta kyllä harkiten sopiviin paikkoihin.

Shoveli vaan maltilla, järjellä ja hyvillä ohjeilla kuntoon, ei aikataululla, kiireellä, voimalla eikä miehisellä uholla - niillä eväillä se "entisten omistajien ryssimien" yksityiskohtien ketju saa vaan hyvää jatkoa seuraavan omistajan kertomuksissa ;D


Kapteeni sika

AllBallsin (rasilialainen) solkkua on kehuttu ja sellaisen minäkin ostin. Hinta reilu puolikas (Moorella 39â,¬) Accelista, jossa kontaktiprikka ei ole kuparia vaan kuparoitua terästä/patarautaa.

Kaverilla hajos öljypumppu ja se pullautti kans öljyä oikein reilusti juuritiivisteistä, ilmeisesti öljyt kiehui. ...ja kiinnihän se leipoi, ajossa taas varmaan tälläkin hetkellä.

Eli öljynkiertokin hyvä tsekata. ;)

HillyMan

Keväällä määkin ostin ekan harrikan ja shovel tietty. Sen verran jo oppinut että on työkalurulla ja etenkin niitä nippusiteitä matkassa. Parhaiten pyörän kunnon oppii kun sen kanssa räveltää mahdollisimman paljon. Kävi mulla tossa mielessä että pitikö piru purkaa kertaalleen koko pyörä ja panna uudelleen kasaan samalla vaihtaen kaikki huonot osat kun tuntuu löytyvän kaikkee pientä koko ajan. Ei oo vielä tielle jättäny mutta pikkuhiljaa oon pidentäny lenkkejä sitä mukaa kun luottamus on kasvanut ja on nähny että mitä kaikkee rapisee irti  ;D  Sekunttiakaan en oo ostosta katunut!

Onnittelut täältäkin ostoksesta ja ei muuta kun kohti uusia pettymyksiä.... eiku haasteita. ;)

Willye

Ei oo juttu trolli, ja kyllä meinasin vehkeen saada ihan ajokuntoon tuolle reissulle. Laitan fillarista kuviakin kunhan osaan ne jotenkin tuosta puhelimesta tälle kotikoneelle siirtää. facebookista oli tosiaan kyse, en sinne olisi kylläkään näin pyörä-aihesta kirjoittelua kirjoittanut.

Ja tuosta venttiilinnostajien suojien tiivisteiden vaihdosta, pyörässäni on ollut (alunperin, kun minulle tuli) kumiset o-renkaat, jotka vaihtamalla vuoto ei laantunut. Asiaa kysyessäni niin muutama pitempään harrastanut suositteli noita sinisiä silikoni-tiivisteitä ja näiden paikoilleen asentamiseen sitten tarvitsin sitä rälläkkää... alaosasta o-renkaan huuli pois ja tasoa vastaan hionta ja sitten vielä klipseistä pikku siivu pois. Nyt muutama kymmenen kilometriä takana ja tuntuu pitävän. Tosin tuo tulpatun huohottimen avaaminenkin voi hiukan auttaa.

Noita kommentteja että pitäisi ajella testilenkkejä ja muuta, on vissiin jotain reissumiehen vikaa kun en itse pidä tuota paria tuhatta matkana enkä minään, jos pyörä hajoaa niin kai sitä pakullakin pois pääsee... Ois tainnu amerikka jäädä aikoinaan löytymättä, jos ei ois vähän sulaa hulluutta mukana  ;)

Senverran olin kontillaan fillarin vieressä tänään että löysin tuon napsutuksen syyn, enskan ketju oli saanut senverran kolhua että ottaa joka kierroksella kiristimen "reunaan" kiinni. Siis ostoslistalle ketju, bendix, solenoidi...?   meinasin talvella käyttää koneen auki joten kannattaakohan nyt uusia vain pelkkä ketju vai myös rattaat?

täältä tähän.



- don't let the system get u down -

Willye

Kapteeni sika:  Kiitos vinkistä, tarkoititko tuota mr.mooren pajaa? mistä niitä solenoideja?

Pitää varmaan tutkia myös tuo öljypumppu, ja mahdollisesti uusia. Katson kuitenkin ensin tuon enskan kuntoon ja sitten koeajolle, jos nuo öljyvuodot olisi nyt vähentyneet.

Yritän saada tuon enskan ketjusta ottamani kuvan tänne, on meinaan mielestäni niin pieni vaurio ketjussa että saisko tuota "puristettua" takaisin ennalleen,eli ketjussa on n. 2mm "pullistuma"... mut koitan tuon kuvan saada tänne, se kertois taas enemmän kuin tuhat sanaa...


täältä tähän.
- don't let the system get u down -

Willye

tuossa siis ensiövedon ketjun vaurio, vähän sumunen kuva mutta mikäli saatte kuvasta selvää niin mitä ootte mieltä, meniskö vielä nyrkkikorjauksella vai vaihdanko ketjut ja rattaat?
- don't let the system get u down -

Joe Cool

No uskotaan, etä olet tosissasi ja reissumiehen vian lisäksi vaikuttaa olevan myös remonttimiehen vikaa 8) Kyllä sinä sen kuntoon saat ennemmin tai myöhemmin ja silloin 2000 km matka ei tietenkään  ole kunnossa olevalle shovelille paha.

Itsekin kävin joku vuosi sitten shovelilla Lapissa ja reissua tulii 2500 km. Laite oli kunnossa lähtiessä ja tullessa.  Ainoa ongelma oli tärinästä murtunut takapuskurin toinen korvake.

Mutta edelleen ihan niiden kaveriesi kannalta - muutaman satasen koeajo ensin ja kaverit kiittävät  ;D Sekään ei ole reissumiehelle paha rasti, kyllä se 400 km koeajolenkki menee shovelilla kevyesti päivässä ;)

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: Willye - 11 elokuu 13, 20:07:24
Kapteeni sika:  Kiitos vinkistä, tarkoititko tuota mr.mooren pajaa? mistä niitä solenoideja?

Joo. Mut saa niitä muiltakin Storehousen jälleenmyyjiltä. http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/530580

Eikä varmaan tarvi olla Storehousenkaan diileri...


streamliner

Lainaus käyttäjältä: Willye - 11 elokuu 13, 19:59:31
Noita kommentteja että pitäisi ajella testilenkkejä ja muuta, on vissiin jotain reissumiehen vikaa kun en itse pidä tuota paria tuhatta matkana enkä minään, jos pyörä hajoaa niin kai sitä pakullakin pois pääsee...

Oikein, mut kyllä se shoveli aikanaan sen pahimman luulon ottaa pois ja vaihtaa sen tietoon  ;)

nimim. fxwg -80