Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Omavalmisteen verotus

Aloittaja Lepakko666, 21 elokuu 09, 18:22:07

« edellinen - seuraava »

Lepakko666

MOroo!

-Rullaava runko, jäykkä,takarengas18x200, etu 21x3.50, akseliväli 205cm UUSI 2750â,¬

Kuinkas näissä omavalmisteissa sitten tuo vero homma kun sitä menee kasastamaan? Osaatko antaa yhtään esimerkkiä. Jos vaikka laittaisin siihen Shovelin tai evon tekniikan.

Leevi

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Lepakko666 - 21 elokuu 09, 18:22:07
MOroo!

-Rullaava runko, jäykkä,takarengas18x200, etu 21x3.50, akseliväli 205cm UUSI 2750â,¬

Kuinkas näissä omavalmisteissa sitten tuo vero homma kun sitä menee kasastamaan? Osaatko antaa yhtään esimerkkiä. Jos vaikka laittaisin siihen Shovelin tai evon tekniikan.

Leevi
Moro Leewi :)

Ajoneuvoveron joudut maksamaan käsittääkseni uudesta laitteesta.
Taitaa olla kyllä tosi vaikea rasti tehdö shovel- tai vanhalla evo-moottorilla. Nimittäin pyörän käyttöönottopäiväksi tulee se päivä, jolloin katsastuksen aloitat. Ja päästövaatimukset on siis toteutettava tämän päivän vaatimusten mukaan. Tosin saahan noita uusia evo-moottoreita ainakin (ultima ja S&S kai ainakin valmistaa?)  nykypäästörajoihin mahtuvia. Onko se nyt sitte EURO3 vai 4 vai mikä..
Tähän on vissiin valmisteilla joku uusi rakentelijaystävällinen lakiuudistus, mutta siitä en kyllä tiedä enempää kuin sen että valmisteilla on :D

-jyrkkä
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Tuosta lakiuudistuksesta sen verran että paketti on parhaillaan EU:ssa notifikaatiokierroksella. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä että se astuu voimaan parahiksi ennen kautta 2010 ellei mitään ihan älytöntä tapahdu. Tuossa paketissa helpotetaan mm. omavalmisteiden rekisteröintiä esimerkiksi niin että päästömittaukset tapahtuisivat käytönaikasena mittauksena konttorilla samaan tyyliin kuin autojen vuosikatsastuksessa. Rajat asettuisivat sellaisiksi että niistä pääsisi läpi myös vanhemalla tekniikalla ilman kattia kunhan vaan seokset on kohdallaan.

Verotus omavalmisteessa menee aina erityisen arviointilautakunnan kautta. Käytännössä summa määräytyy siten että otetaan lähinnä vastaava uusi pyörä (esimerkiksi Softail Custom) ja sen verottomasta hinnasta vähennetään ensin brändin tuoma lisäarvo (eihän omavalmiste ole Harley-Davidson) sekä merkkiorganisaation tuen arvo (omavalmistetta ei periaatteessa voi viedä valtuutettuun merkkikorjaamoon) ja jäljelle jäävästä summasta sitten lasketaan veron määrä. Karkea arvio bigtwinin moottorilla varustetun omavalmisteen verosta on noin viitisen tonnia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Viis tonnia on paljon rahaa siitä että telkkarin kattomisen ja munien rapsuttamisen sijaan väkertää ajoneuvoa, millä haluu joskus ajaa. Vielä kun ottaa huomioon, minkä verran tollasilla laitteilla tulee kilsoja.

Tollanen palvelee hyvin näitä ammattimaisia pyöränrakentajia, mutta ei harrastajia.

Enkä nyt dumaa ihmisiä, jotka tätä asiaa ajaa ja tuhlaa aikaansa meidän muiden hyväksi. Isokäsi heille.

Mut jos ammatti olis ojankaivaja, niin aika monta metriä sais kaivaa ja jäis arviointilautakunnan jokaiselta jäseneltä kaivamatta,  ennen kuin kaikkien verojen jälkeen viis tonnia on lapasessa.

Henkilökohtasesti en oo ikinä valmis maksamaan tollasta summaa SAKKOA omasta harrastuksesta.
Sehän on yhden perustekniikalla rakennetun omatekoisen pyörän hinta!

Hemuli

Muista Hessu nyt kuitenkin että kyseessä on UUSI pyörä. Jos menet sellaisen ostamaan kaupasta niin sen hinnassa on vielä enemmän veroa. Eli sikäli omavalmisteet ovat jopa paremmassa asemassa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 24 elokuu 09, 10:02:26
Henkilökohtasesti en oo ikinä valmis maksamaan tollasta summaa SAKKOA omasta harrastuksesta.
Sehän on yhden perustekniikalla rakennetun omatekoisen pyörän hinta!

Sinänsä oon täysin samaa mieltä, että prätkien autoverotus on perseestä.

Näissä statementeissa tulee vain usein unohdettua, että mikä tahansa pyörä onkin juuri nyt alla, siitä on joskus ne verot maksettu, joten "sakkomomenttia" on meistä itse kukin kartuttanut. Hessukin.

Omavalmisteen verokohtelu on yleensä kevyempää kuin uuden Harrikan (ennen tämäkin asia oli toisin). Ne omavalmisteet, mistä mulla on ensi käden tietoa, ovat jääneet 3 ja 4 donan välille. Tän parempaan ei olla pystytty.
Long John Stroker

Hessu

Joo hyvää duunia ootte tehnykin, mutta silti:

Emmä funtsi juttuu noin. Jos mä ostan swapista käytetyn mosan ja lodun ja vähän muita palikota.  Remppaan ne ja teen lopun malmista, en mä sellasta pidä uutena.
Siks toiseksi se, onko tsykä uus vai vanha, on merkitystä vasta sitten, kun sitä myy. Ja mä en myy mitään. Enkä mä jaksa innostua ite enkä muidenkaan omavalmisteista, joiden tekemisen taustalla kokoajan kummittelee ajatus tilin tekemisestä.
Rahkos vainajaa ei voita kukaan, mutta sanonta " se kellä on eniten romua viimesellä tuomiolla, on voittaja", on mun johtoajatus tässä harrastuksessa.
Kaks fillaria oon elämäni aikana myyny ja molemmat on harmittanu jälkeenpäin.
Sori Tiili, että sekoilen sun myynti-ilmotukseen. Mutta pysyypähän keulilla.
Nää mun jutut voi kyllä vaikka hävittää täältä tai siirtää...

Hemuli

Eihän verot mukavia ole, täytyy vaan muistaa että valtio kerää omansa tavalla tai toisella. Jos autoverosta luovuttaisiin niin tilalle tulisi aivan varmasti vuotuiset käyttömaksut ja silloin maksajaksi joutuisivat todennäköisesti myös vanhojen vehkeiden omistajat. Huolimatta siitä että niistä on jo aikoinaan maksettu täydet verot. Jotenkin en jaksa naivisti uskoa siihen että käytön verotuksessa vedettäisiin joku vuosimalliraja jota vanhemmat olisivat vapaita maksuista.

Hessu

Me nyt puhutaan vähän eri asioista.
Verot on ihan jees, vaikka niitä ei ookaan kiva maksaa. Ei tää yhteiskunta pyöris muuten.
Mutta se että harrastusta verotetaan ja ainoastaan yhtä harrastusta. On syvältä.
Jos skulaisin lätkää ikämiessarjassa, ei siitä pelaamisesta tarvii veroja maksaa. Päinvastoin, niillä ajoneuvoharrastuksesta kerätyillä rahoilla kyllä rakennetaan sitä jäähallia.
Eikä veneen tai lentsikan rakentajankaan tarvii maksaa veroa omasta duunistaan.

Kuinka monta omavalmistetta Suomessa koskaan tullaan vuosittain tekemään. Oli ne sitten autoja tai pyöriä. Muutama kymmenen. Sellasella verokertymällä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
Liekö kulutkin isommat, kuin saadut tulot.
Ei liity omavalmisteisiin, mutta kaveri toi svedusta alkukesällä 42 mallisen BSA M20 prätkän.
Kuukauden ventan jälkeen joku oli tuhlannut työaikaansa sen verottamiseen. Laskennan lopputulos oli 42 centtiä veroa! Alle kymppiä ei kuulemma tarvii maksaa. Kuulostaa älykkäältä?

No näähän on teille tietysti ihan tuttuja juttuja.

Mä ymmärrän että on voittajan olo tollasen parannuksen aikaan saamisen jälkeen ja ihan syystäkin. Mutta miten sä Hemuli voi puolustella harrastuksen verotusta? Tuskin edes ton vapaaehtoisen, pyyteettömän ja korvauksettoman viranpuolesta.

Kaikki mikä on alaspäin on hyvä, mutta kaikki yli nollan on liikaa, kohtuutonta ja epätasa-arvoista. Perkele!

Se että jos suomessa siirryttäisiin joskus hamassa tulevaisuudessa käytön verottamiseen, ei kai vaikuta mitenkään siihen, miten nyt verotaan harrastusta. Vai vaikuttaako?
No menee meitsin osalta vähän jankuttamiseksi. Mutta johtuu varmaan pettymyksestä, kun oletin että veron maksamisesta omavalmisteiden osalta oltais pääsemässä kokonaan. Tai että jäis nimelliseksi muutaman satasen "käsittelymaksuksi".

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 elokuu 09, 12:24:15valtio kerää omansa tavalla tai toisella

Tämähän oli ihan kuin tuon läheisen tullin toimipisteen itseensäkin leipiintyneen punaniskan suusta  :D No eipä ole sitä ongelmaa enää kun ei ole toimipistettäkään. Jotain hyötyä siitäkin "uudistuksesta".

Hessu kiteyttikin toisen puolen siitä mitä olen mieltä tästä asiasta. Toinen puoli on se, että verot on ihan OK, jos niiden tuotto menee tasapuolisesti kansalaisten hyödyksi. Kyllähän ne hyvinvointiyhteiskunnan positiiviset puolet muistetaan aina luetella kun puolustellaan verotusta. Kummasti vaan jää mainitsematta se mitenkä valtionkin omistamien yhtiöitten kautta kansalaisten rahat menee herroin perseeseen. Toiseksi jostain syystä esim. tietotekniikkahankkeissa päättäjät tunaroivat joka ikisen asian ja taas palaa kansan rahat. Enpä ihan heti ole sulkemassa hyvä veli -verkostoja pois laskuista. Kolmanneksi kulttuurin jne. nimissä sitä hilloa rätkitään miten sattuu. Esimerkiksi vaikkapa kehitysavuksi naamioidut könttäsummat jotka jostain syystä jääkin kotisuomeen työtä vieroksuvien maailmanparantajien tuhlattavaksi.

Ei liity hirveästi aiheeseen, mutta tulipahan vaan mieleen, että mitkä ne valtion omat oikein onkaan.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 24 elokuu 09, 13:40:54...Mutta miten sä Hemuli voi puolustella harrastuksen verotusta?...

En tietysti puolustakaan siinä mielessä että kyllähän tällainen ruohonjuuritason autotallirakentaminen pitäisi olla verovapaata touhua. Mutta jotenkin sitä aina ajattelee asiaa laajemmassa mittakaavassa ja joskus jopa virkamiehen katsantokannalta - nyt kun eletään Suomessa niin jokaisella on varmasti muistissa ne mersutrokareiden korinvaihtoviritykset joiden seurausta tää nykyinen prossajärjestelmä on. Ennenhän osavaihdosta koituneet prosenttimenetykset kuoleentuivat viidessä vuodessa ja ajoneuvo oli taas sataprossainen. Tämänkin järjestelmän sitten nämä trokarit ryssivät kun rahankiilto silmissä toivat kupeemersuja Saksasta ja leimasivat ne vanhojen taksimersujen papereilla Suomeen. Kun autosta sitten tehtiin kaupat oli siinä kiinni vanha savuttava nokileka ja takakonttiin nostettiin auton oma bensakasi jonka sai laillisesti vaihtaa sen viiden vuoden kuluttua takaisin omalle paikalleen.

Eli jos omavalmisteille myönnettäisiin verovapaus niin äkkiäkös joku tekisi siitä pisneksen itselleen ja alkaisi haalimaan kaiken maailman osakasoja ja kasaamaan niistä pyöriä jotka sitten myisi hyvällä voitolla eteenpäin. Ja veikkaan että rakentamisen laatu olisi kaukana siitä kun joku autotallissaan sydänverellä kasaa sitä ainokaistaan. Kaikki tämä johtaisi ennen pitkää siihen että koko touhu kiellettäisiin kokonaan.

Kertaluontoinen vero pitää hintatason sellaisena että se ei vielä aiheuta suurta ryntäystä markkinoille mutta yksittäiselle harrastajalle summat ovat vielä inhimillisiä.

Periaatetasolla me varmasti olemme asioista täysin samaa mieltä, sanomme ne vaan vähän eri tavalla.

Tuusulan T-Bone

Kaukana ollaan voittajan olosta täällä. Eikä johdu juopottelusta... ;D

Mä oon käyny useamman kerran eduskunnassa asti verotuksesta vääntämässä. Muun ohella noi Hessun argumentit on esitetty siellä. Valitettavasti riittävää mielenkiintoa tämän asian korjaamiseksi ei ole löytynyt. Asiasta ymmärtävät ovat periaatteessa meidän kanssa yhtä mieltä omavalmisteiden verotuksesta niin Arkadianmäellä kuin virkamiestasollakin, vaan mitään ei siltikään tapahdu. Ollaan vissiin liian pieni vähemmistö. Toisaalta asiasta mitään ymmärtämättömiä on paljon - ja ne ovat yleensä myös niitä, joita ei kiinnosta ottaa selvää, ei vaikka tieto tarjoiltaisiin kuinka helpolla tavalla.

Vaikka joitakin askelia on oikeaan suuntaan haparoiden otettu, omalta osalta on silti pakko tunnustaa tappionsa veroasiassa. Olen kokeillut kaikki konstit mitä tiedän, enkä jaksa enää yrittää.
Long John Stroker

jmm66

Tarkoittaako tämä keskustelu sitä, että yrittäjä vaikka sivutoiminenkin pystyisi rakentamaan alv vapaita moottoripyöriä joista vero maksettaisiin vasta kaupan toteuduttua. Sivustaseuranneena mielestäni usean henkilön harrastustoiminta on melko lähellä pientä liiketoimintaa, tässä ei ole kysymys väitteestä että jonkun tarvitsisi alkamaan maksaa vero satunnaisista onnistuneista tilanteista joissa on pystynyt löytämään ihmisen jonka esteettinen nautinto riittää kyseisen moottoripyörän myymiseksi. Nämä sattumat ja siitä saavutettava tulo tulee olla verovapaata aina. Jotenkin kuitenkin olen päätynyt siihen uskomukseen että voin ostaa yhdistelmän hyväksyttyjä osia ja ne hyväksytysti yhdistelemällä voin luoda omalla työllä uuden identiteetin omaavan myytävissä oleva moottoripyörän ja maksaa kaikesta alv:n vasta laitteen myytyäni? Mitä hyväksyntiä, mitä todistuksia ja kuitteja verottaja tarvitsee identiteetin vastineeksi verojen maksun lisäksi.

Terveisin
iloinen veronmaksaja

Hessu

Kyl mä muistan noi mersu viritelmät hyvin ja ymmärrän pointin. Ja uskon kyllä että ootte vuosien aikana kaikki argumentit kertonu ja varmaan panoksenne asialle on enemmän kuin liikaa. Pettynyt olen silti.
Jotenkin mä kuvittelin että toi mersupisnes oli suunnitelmissa torpedoida jollain käyttöaika/ tai myyntiaikarajoituksilla. Mutta ilmeisesti ne ei kelvannu koneistolle.

Kyllä kolme- viis tonnia on sellainen summa ja sen eteen saa istua niin kauan tän möhkölaatikon edessä ja olla tekevinään töitä, että homma jatkuu vanhaan malliin.
Eli kannustin puolilaittomaan toimintaan on edelleen suuri.
Se että tollanen summa fyrkkaa on handussa ylimääräisenä, on niin monen työtunnin takana ainakin mulla, että sen itse pyörän tekeminen kestää vähemmän vaikka valais lohkotkin ite.

Erittäin karkea oletus: kaikkien asuntolainojen ynnä normikulujen ja siihen rakenteilla olevaan pyörään ostettujen osien jälkeen panis 5â,¬ sivuun jokaisen tunnin verojen jälkeen käteen jäävästä palkasta. 1000 tuntia! 25 viikkoa.
Pelkästään veroihin, että voi harrastaa!
Koko homma menee eri kaavan mukaan jos kokoajan funsiin, että "kun mä myyn tän, saan ne veks".
Mut mä en sellasta laskekaan enää harrastamiseksi.

Hemuli

Suomessa tilanne on mikä on, mutta otetaan tähän pienenä sivujuonteena erään Amerikan osavaltioin omavalmistesääntö. En nyt muista mikä oli osavaltion nimi, mutta siellä saa yksityinen harrastaja tehdä omavalmistepyörän ja katsastaa sen (varsinaista autoveroahan jenkeillä ei ole) ilman mitään sen suurempaa todistustaakkaa - mutta saa tehdä sen ainoastaan kerran elämässään :o . Tässä sikäläinen tapa estää keinottelu... Se on pare tietää mistä tykkää jos omavalmisteen laittaa siellä päin maailmaa ;D .

Suomessa tuskin veroista päästään eroon ennen kuin koko autoverojärjestelmä heitetään romukoppaan. Siihen asti täytyy olla tyytyväinen että omavalmisteilla on edes hiukan kevyempi verotus kuin vastaavilla uusilla pyörillä. Ennemmin tässä kyllä itsekin harrastaa noita vanhempia rukkeja joissa ei ole niin älytöntä teknistä vaatimustasoa e-hyväksyntineen, päästömääräyksineen jnejnejne....