Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Panhead -54 Chopper projekti

Aloittaja Webmaster, 10 helmikuu 09, 22:54:35

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Kesäkuussa 2008 hankkimani Panhead vm. 1954 oli jo ennen sen ostoa ja meidän ensimmäistä yhteistä tapaamistamme, tuleva käymään kovan muutoksen.
Minä teisin sen, mutta tämä pannu ei sitä todellakaan osannut odottaa.

Kesä meni ihmetellessä ja testaillessa pannun tekniikkaa. Sitä sun tätä ilmeni tekniikasta kierrellessä eteläistä suomea ja tulihan sillä käytyä tietenkin legendaarisessa pannurallissa.

Visiot alkoivat palaa verkkokalvolle siitä, mitä tuleman pitäisi.

Kuvassa minulle siirtyneen pannun sen hetkinen tila.
(kuvat näkyvät vain rekisteröityneille)

Webmaster

#1
Tästä se alkaa...
Syksyn saapuessa alkoi pannun tekniikan riisuminen ja tilanteen kartoitus, mitä sieltä tankin alta oikeasti löytyy. (sorry, kuvat vähän tärähtänyt)

Webmaster

#2
Pannun tekniikka paljastui kohtuullisen hyväksi ja "kunnon" palikkaa oli pultattu moottorin puolelle.
Siitä ei ole minulla tietoa oliko kaikki tuo jo vaihdettu silloin, kun tämä pannu paukitteli ruotsissa, josta jokunen vuosi sitten pohjoisen kautta kulkeutui minun talliin.
Muutama hyvä löytö oli mainitakseni esim. Jimsin hydrauliset nostimet, S&S:n Super E kaasuttimena, ym,ym.... Enska on 1,5" remmi ja kytkin näytti myös vielä ihan kunnolliselta.
Eli eipähän tarvitse ihan koko moottoria uudelleen rakentaa.

Suurimmat murheet kesän ajeluilla oli takapytyn nostajan pesän öljyvuoto ja lauturin lataus probleema.
Nostajan pesän öljyvuoto osoittautui kuitenkin vain tönäreiden suojaputkien ja nostajan pesän tiivistymisen puutteeseen. Tönärien suojaputket oli jo tulleet ikänsä ja kulumisen vuoksi ns. kilmoterit täyteen. Ne oli uusittava ja nostajan pesät piti muutenkin hioa ja maalata uusiksi. Ja katsoa tiivistykset uusiksi samalla kertaa.

Lataus ongelma osoittautui hieman haasteellisemmaksi kuin kuvittelin.
Jo kesällä havaitsin että mekaaninen jännitteen säädin oli viallinen eikä akku oikeen tahtonut ajossa latautua kunnolla.
Purin laturin ja vaihdoin tarpeeliset osat. Uusi elektroniikkaa sisältävän jännitteen säätimen kytkeminen oli pieni taisto ja sitä kautta opin tuntemaan Pannun 12V laturin sielun elämää hieman syvällisemmin. Mutta nyt on sekin puoli kunnossa.

Runko oli sitten alkusyksystä riisuttu ja kiikutettu hiekkapuhaltajalle. Näksi sitten mitä siellä monen eri maalikerroksen alla kasvaa.

Kuvassa puhalluksen jälkeinen runko (laitoin vain malliksi renkaat ja keulan kiinni)

Webmaster

#3
Hiekkapuhalluksen jälkeen alkoi rungon tarkastelu lähemmin ja eipä ollut tätä runkoa vuodet kohdelleet ihan parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Runkohan oli ollut alunperin swingirunko, josta joku oli hitsaillut jäykkäperäisen. Täytyy sanoa että työn jälki ei ollut ihan show luokkaa. Oli hieman ns. "kyläseppä" fiilistä havaittavissa.
Pahimmat vauriot oli iskenyt takahaarukan alakehtoputkiin. Tältä osin oli putki kulunut ja syöpynyt puhki isohkolta alueelta. Ja täytyy ihmetellä että hyvin se oli rasitusta silti kestänyt ja nyt kuitenkin tarkastellaan jäykkäperäistä runkoa.

Tarkoituksena oli rakennuttaa chopper runko, joten eipä siinä sitten muuta kuin etsimään asiansa osaavaa runkomuutoksen tekijää. Kävin läpi monia alan ammattilaisia ja heidän tarjouksiaan hommasta ja päädyin Spokmotorin Rouhun Juhoon.
Eikun runko Juholle ja tarinoimaan, että mitä haluaisin sille tehdä.
Kaulaksi valitsin +20 kromi springerin ja kiikutin myös hankkimani tankin Juholle. Koska tankki kaikessa pituudessaan tulisi sanelemaan paljonko tehdään stretsiä ja saisipahan tankin kiinnikkeet samalla työllä kohdalleen.
Sitten vaan odottelemaan rungon valmistumista.

Sillä aikaa keskityin moottorin ja vaihdelaatikon läpikäyntiin.
Kannet, sylinterit ja ventiilikopat  puhallettiin (kiitos siitä Selinin Dannylle). Sylinterit ja nostajan pesät vetäisin uuteen maaliin.
Suurin osa tiivisteistä ja stefoista uusiksi samalla. Laatikon kansi uusiksi, tiivisteitä, pikku nippeleitä sinne tänne. Hinkkaamista ja puunaamista sieltä täältä.
Ja kohta oli kone ja laatikko valmiina.

Webmaster

#4
Tässä ensimmäiset kuvat rungon muutoksen jälkeen.
Hienoa työtä Juholta 8)
Rake ja strech juuri niin kuin pitikin.

Pääsihän se springerikin vihdoin runkoon kiinni.
Rengastus tulisi olemaan eteen 21" valkosivu ja taakse 150mm 16" valkosivu.

Tämän jälkeen projekti siirtyikin sitten omaan talliin jatko jalostukseen.

Webmaster

#5
Ja sitten alkaa se mielenkiintoinen vaihe ennen rungon pulverimaalarille kiikuttamista.
Kaikki palikat kiinni muutettuun runkoon.
Hiemanhan se jännittää miten paljon on runko "elänyt" muutosten aikana. Niin miksikö, kun ei ollut oma Pannun kone mallina kun runko muuteltiin.

No hyvinhän se moottori ja vaihde laatikko sinne paikolleen meni. Hieman moottorin yläkiinnike tuotti ylimääräistä työtä mutta sekin on nyt kohdallaan.

Seuraavaksi mallailin öljytankkia paikoilleen. Öljytankki tulisi olemaan kromattu "orggis" henkinen hevosenkenkä. Alun perin se roikkui hieman liian alhaalla ollakseen silmää miellyttävän yhteneväinen rungon kanssa, mutta sain senkin uusilla kiinnikkeillä ahdistettua linjakkaampaan paikkaan (ei tosin näissä kuvissa vielä kohdallaan).

Takalokarin muotoilu on, ainakin meikäläiselle, jostain syystä yksi mukavimmista kohdista projektista.
Siinä kun ne muodot on niin tarkeässä osassa. Ja sillä voi pilata paljon perän osalta.
Mutta nyt se asettui kuitenkin tuohon lookkiin.

Webmaster

#6
Vihdoin oli palikat soviteltu paikoilleen ja monen tarkistuksen jälkeen kaikki kiinnikkeet oli varmasti hitsailtu.

Oli aika viedä runko pulverimaalarille.
Kiiltävän mustaa piti saada pintaan ja sitä sitten sain.

Vihdoin alkaisi lopullinen kasaaminen.
Myös tankki ja lokari on viety tällä aikaa kynäruiskutaiteilijalle MS Street Art ja
jakkara "satulasepälle" Mika Haloselle MHD työstettäväksi.

Pete73

#7
Asiallisen oloinen springer-chopperi tulossa. 8) Jään mielenkiinnolla odottamaan jatkoinfoa.
Aliens MC Vantaa

Webmaster

#8
Sitä kun on yksi ja sama pää kesät talvet, niin olinhan sitten nimennyt projektin pannun vuodelle -53  :o
No eihän se mun pannahinen mikään -53 ole  :-[, se on -54  ;D ;D ;D
Mutta ei se menoa haittaa, vuosi sinne tänne...

Löysin vielä yhden mallaus kuvan jossa suurin osa palikoista paikoillaan ennen maalarin töitä.
Täytynee räpsiä tänne lisää kuvia viikonloppuna, kun ehtii taas rakentelemaan.

Webmaster

Kaikki alkaa olla valmista.
Enää puuttuu vain tankki ja lokari maalarilta, niin siinähän se.



Webmaster

Viimeistä viedään tässä projektissa (toistaiseksi).

Sunnuntaina porhalsin Salinin Markukselta MS Street Artsista hakeman vasta maalatun tankin ja lokarin.
Pari iltaa tässä meni vielä ruuvaillessa loppuja osia paikoilleen.

Mutta nyt se on valmis !

"Morphine" on nähtävillä American Car Show ajan Kopterin MC Heaven alueella.
Kuvia valmiista pyörästä laitan messujen jälkeen tänne taululle, kunhan niitä ehdin ottamaan.

Minä ja Hemuli pyöritään ACS aikaan messarissa MMAF:n toimissa, joten tervetuloa vierailemaan myös MMAF:n ständille.

Webmaster

#11
Tässä muutama kamerakännykällä (eli paskalla resoluutiolla) räpättyä kuvaa ACS:n valmistelutilanteesta.
Pari ensimmäistä kuvaa on Hemulin nappaamia paremmalla resolla.
















Kokkonen

Siit tuli hieno! Muy bonito!

Joko olet saanut ajotuntumaa?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 10 huhtikuu 09, 14:37:02
Siit tuli hieno! Muy bonito!

Joko olet saanut ajotuntumaa?

Muchas gracias, Señor Kokkonen !

Eipä ole ehtinyt valitettavasti ottamaan ajotuntumaa, kun viimeisen osan pulttasin kiinni keskiviikko yöllä ja torstaina piti olla Pannua kiikuttamassa sitten messukeskukseen :-[

Mutta heti pääsiäisen jälkeen välittömästi on pakko päästä kokeilemaan, miten se sprinkku taipuu ;D

tippala

Hyvältä näyttää Jarppi, tuo vanha keulahan löytyy nykyään minulta.
-Jari