Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikä nokka sekalaiseen ajoon?

Aloittaja -mikko-, 19 elokuu 09, 11:42:15

« edellinen - seuraava »

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 tammikuu 12, 19:14:28

Vakio-osilla käy usein niin että lanka ei edes koske kanteen. Virivelhojen suosituksen mukaan välys olisi hyvä olla 0.030-0.035" (0,76-0,89 mm) mutta oman kokemukseni pohjalta laittaisin katumoottorin välyksen tohon ylärajaan.


Joo-o. Mistäs tämmönen kokemus on hankittu?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Tuosta emännän sportista. Siihen vetäisin squishin alarajaan ja koko härvelin sen jälkeisen elämän sitä on vaivannut sekä jälkikäynti että detonointi liian isolla vaihteella vedätettäessä. Kumpaankaan ei löydy lääkettä sytkää tai kaasaria säätämällä.

Vai mikä oli kysymys?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 tammikuu 12, 22:33:11
Moottoria rakennettaessa ei voi olettaa mitään.

Aijaa? Mä kun luulin...
Long John Stroker

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 tammikuu 12, 22:42:08
Tuosta emännän sportista. Siihen vetäisin squishin alarajaan ja koko härvelin sen jälkeisen elämän sitä on vaivannut sekä jälkikäynti että detonointi liian isolla vaihteella vedätettäessä. Kumpaankaan ei löydy lääkettä sytkää tai kaasaria säätämällä.

Vai mikä oli kysymys?
Sä olet tehnyt liian "hyvän" palotilan, ennakkoa liikaa pienillä kierroksilla. Ton voi korjata kätevästi laittamalla lisää nokkaa niin se dynaaminen kantti laskee ja se maksimikantti tulee myöhemmin kierroslukualueella eikä niinku 2500rpm:llä. Loppuu detonointi.
Paljon muuten siinä vehkeessä on täydet ennakot?

jyrggä

Eli vertailukohtaa samalla setupilla ei ole pienemmällä välyksellä? Hurjalta tuntuu jos tuo johtaa detonointiin. Tosin saattaaha tuohon vaikuttaa myös paska polttoaine.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Pienemmällä välyksellä? Tarkoitit varmaan suuremmalla, nyt siinä on aika tarkka 0.75 mm männän ja kannen välissä enkä mä sitä lähtis kyllä tosta pienentämään.

Kiisken temppu on kokeiltu jo, vaihdettiin nokat N8->N6 jolloin imuvenan sulkeutuminen siirtyi 44->50 astetta. Ei mitään vaikutusta käyttäytymiseen. Samoin maksimiennakon myöhäistäminen ei vaikuta detonointiin ja bensana on koko ajan käytetty ysikasia.

En ole viitsinyt kokeilla paksummalla kansipahvilla kun pyörä muuten toimii erinomaisesti. Jälkikäynti on satunnaista ja saadakseen moottorin detonoimaan pitää kormuuttaa selkeästi liian isolla vaihteella - eli kiihdyttää jostain alta kahden tonnin rundeilta. Katotaan nyt kun saan muijan seuraavan pyörän valmiiks niin voisin ottaa ton leikkuupöydälle, onhan tolla kombolla jo parikytä tonnia ajettu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Mistähän muuten on peräisin toi välyksen määrä? Nimittäin kun kuuntelee kuplavolkkarirakentajia niin ne käyttää vähintään 1,5 mm squishia, ei puhettakaan alta millin välyksistä niin kuin näissä. Kyse kuitenkin varsin samantapaisista ilmajäähdytteisistä moottoreista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mä lienen hannari, en mä ole koskaan uskaltanut alle millin mennä. Pitäis kai lukea enempi et olis rohkea ku kerta alta millin väliä suositellaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Ei nyt oo muistiinpanoja mukana mutta muistelisin että seuraava kone minkä tein - oma bigbore Buell - jätettiin suosiolla isommalle välykselle. Siinä tosin oli squishband 15 asteen kulmassa jos sillä mitään merkitystä on. Mutta siinä ei ollut mitään vastaavia oireita mitä muijan pyörässä. Korkeintaan pientä naputusta kelistä riippuen liikaa kuormitettaessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jyrggä

Joo, siis suuremmalla nimenomaan tarkotin tietysti.
Mitä jos koittasit kovempi oktaanisella tavaralla, ihan mielenkiinnosta.
Tietysti tuommosella detonoinnilla ei taida olla mitään merkitystä, jos se tapahtuu vain tuossa olosuhteessa. Ei sitä porsteria oo varmaan ihan tollasten vetojen takia tehtykkään?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kiiski

Mä sanoinkin et liikaa ennakkoa liian aikasin, maksimit voi olla ok. Tosin toi kiihdyttäminen alta 2000 kierroksen kuulostaa tosi kummalliselta viritetyllä moottorilla isolla vaihteella, mutta ehkä se on just ton kovan dynaamisen kantin tuoma etu.

tuuba

jatketaan nyt tänne vaikka ois kait tästä voinu omankin jutun alottaa.
no pytyistä sivallettiin pois 0.15mm ja kansista muistaakseni 0.20mm.
kansi-mäntä välykseksi jää 0,030" kannentiivisteellä ja 0,020" dekkitiivisteellä 0,769mm elikäs aika lähellä hemulin toteamaa rajaa.
kannesta tekis vielä mieli ottaa vähän pois kun se ruttu jää nyt vieläkin hiukan pieneks,
elikäs staattinen tasan 9,5:1 ja dynaaminen tolla 27:lla 8,89:1.
minkä kokonen on evon vakio palotila kyllä mäkin sen mittasin ja johonkin sen ylöskin kirjoitin mutta mihin?
kyllä tässä hommassa ainakin mitailla ja laskea saa ihan riittävästi jos meinaa tehdä homman oikein niinku ajatuksella.
tää on mun eka moottori jonka ajattelin tehä oikein sillai aikuisten oikeesti kunnolla ja ajatuksella.
mittailin ton anteron nokan asteet ja sain tulokseksi 1 asteen heiton mutta tollanen saattaa kait jo tulla ihan vahingossakin mitatessa.
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...