Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Runkoputken jatkaminen - suoraan hitsaamalla vai sisäputken kanssa?

Aloittaja Das Fette Sau, 23 toukokuu 13, 18:43:02

« edellinen - seuraava »

Piese

Jos siinä on pakollinen tarve käyttää jotain putkea linjauksen apuna, niin sitten sopivat putkenpätkät ulkopuolelle pakariklemmareilla kiinni (ei ees niin väliä vaikkei olis edes rautaakaan), niin että väliin jää kunnon pisteille tilat.

Das Fette Sau

Nii joo, enpä tullut ajatelleeksi että onhan siinä tuommoinenkin vaihtoehto!
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: maick - 01 kesäkuu 13, 13:06:31
...eräs ammattimies sanoi ettei käytä mitään holkkivirityksiä runkoputkien jatkamisessa/korjaamisessa/muuttamisessa. Syynä on se, että "heikoin lenkki" muodostuu tällöin runkoputken kohtaan missä holkki loppuu.

Niin tai näin, lienee ainakin osittain koulukuntakysymyksiä...

Näin sanoopi useampikin ammattimies. Teoriassa ovat oikeassa, holkin päässä on epäjatkuvuuskohta. Toisaalta, molemmilla tavoilla näitä on tehty jo melko kauan.
Long John Stroker

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 03 kesäkuu 13, 12:28:09

Toisaalta, molemmilla tavoilla näitä on tehty jo melko kauan.

Niinhän se tietysti on. Kun ei oo kokemusta asiasta nii tulee mietittyy vähän liiankin kanssa. Pitäs muistaa ajatella välillä, että "keep it simple".

"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

Ainahan hommat voi tehdä paremmin mutta kun katsoo jotain noita kötöstyksiä mitä on tehty kymmeniä vuosia sitten ja ne rungot on pysyny kasassa siitä huolimatta niin joskus tuntuu että ammutaan yli ja pahasti kun ruvetaan halkomaan hiuksia näissä jutuissa.

Pitääkin ottaa kuvia yhdestä rungosta jossa oli päittäissaumat juotettu kasaan messingillä ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiwi

Jep, tolla yhellä meiän rautapäistä ei uskaltais ajaa ollenkaa ku kattoo tota saumaa miten on mäyräkoira niksautettu... Mut joo, eiköhän ne kestä ja jos ei nii sit korjataan...

jsr85

Näytti olevan naapurikylän pojan Super Pro Street Bike hitsattu kauttaaltaan messingillä, et kyllä silläkin lujan saa.

Sent from my note 10.1

Das Fette Sau

#22
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 04 kesäkuu 13, 11:22:15
Mut joo, eiköhän ne kestä ja jos ei nii sit korjataan...

Sitä vaan ku ei haluais sielun karkaavan ruumiista. Vaan toinperrään, eihän näihen tämmösten sunnuntailötköttimien rungot ees hirveen koville joudu loppupelissä, ellei sitten papparaiset ajele liikennevaloissa diiselimersuillaan perään niinku kävi eilen allekirjoittaneelle, oli aika hiton lähellä että en omistas tällä hetkellä kahta projektikuntoista pyörää yhden sijaan... Onneks pysyin pystyssä eikä pyöräänkään tainnut tulla vaurioita kun se takakumiin poksautti.

Muoks: ANTEEKS sana "sunnuntailötkötin"!! Mistäs mie tiiän mitä enduroa joku tämmösellä laskee.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Kiwi

Juu sori huono ymmärrettävyys, toki tarkotin tota meiän rautista, vissii sitä pitäs joskus pilkkoo ja siistiä ku vaa aikaa olis...

Hop Up

Jos epäjatkuvuuksia pelätään niin niitähän tehdaskin on sinne tehnyt kun putket menee valukappaleiden (vai "takeiden" siis taottujen) sisään, ja vanhemmissahan ne liitokset oli juotettu messingillä.

Das Fette Sau

Taas paha argumentti vastaanintettäväks! :D

Joo, tais olla miulta nyt vaan ylihuolehtimista nää epäjatkuvuudet. Ku sottaa asioita pelkästään päässä eikä tee niitä raudan ääressä nii kaikia skenaarioita tulee mieleen jotka ei ehkä oikeessa elämässä piä paikkaansa tai paremminkin toteudu. ::)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ma^ko

Jos hitsari on ehdoton ammattilainen ja tekee virheettömän sauman putkien puskukohtaan, ni fine, ratkaisu on about optimi. Epäjatkuvuuden aikaansaannoksia jousto ja vääntörasitukselle on käytännössä kaikissa rungon kohdissa aika turha miettiä, putki ei saa joustaa/vääntyä niin että asialla olisi mitään merkitystä. Valtaosassa jatkopaikoista tapitettu liitos pitäisi mainiosti 2k-liimalla/pultilla/niitillä tms liitettynä, koska tappi estää putken päiden sivuttaisen erkaneman toisistaan ja edes kohtuullisesti hitsattuna/kovajuotettuna kestää varmuudella.

Jos teet helekutin piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkän ja loivan keulan ja päätät jatkaa putkia, niin silloin ei kannattane jäykentää sitä yhdestä kohden holkilla koska se tulee  joustamaan varsin paljon putken taivutussuuntaan, eli jos ei ole tarpeen pitkää putkea, ni unohda koko keula, mä en ainakaan uskaltais ajaa minkään tyyppisen jatkoksen kanssa mokomalla, mut mä olenkin wanha ja arka ku tahtoo elää viel palajo wanhemmaks...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Das Fette Sau

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 05 kesäkuu 13, 00:04:28
Jos teet helekutin piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkän ja loivan keulan ja päätät jatkaa putkia, niin silloin ei kannattane jäykentää sitä yhdestä kohden holkilla koska se tulee  joustamaan varsin paljon putken taivutussuuntaan, eli jos ei ole tarpeen pitkää putkea, ni unohda koko keula, mä en ainakaan uskaltais ajaa minkään tyyppisen jatkoksen kanssa mokomalla, mut mä olenkin wanha ja arka ku tahtoo elää viel palajo wanhemmaks...

Sori, nyt on aamuhitautta vähän; puhutko tässä viimeisessä pätkässä KEULAputkien jatkamisesta, ei runkoputkien? Sitä keulan jatkamista mie en missään nimessä oo tekemässä, en oo ees harkinnut, miekään ku en halluu jättää tätä miun raatoa tienpenkalle, mielummin tyydyn custom-luokitukseen tulevan tekeleeni suhteen.  :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hop Up - 04 kesäkuu 13, 22:59:30
Jos epäjatkuvuuksia pelätään niin niitähän tehdaskin on sinne tehnyt kun putket menee valukappaleiden (vai "takeiden" siis taottujen) sisään, ja vanhemmissahan ne liitokset oli juotettu messingillä.

Siinä valukappaleiden liitosten kohdalla putken eläminen on aika vähäistä. Muualla putket svengaa vähän enemmän. Mutta yhtä kaikki, tämä taitaa olla hiusten halkomista.

Muutama vuosi sitten mun rutkuun pantiin venymäliuskoja sinne tänne ja mitattiin, millaista rasitusta sinne saa aikaan. Normiajotilanteissa (kiihdytys, jarrutus, kaarreajo) ei just mitään, mutta ajamalla riittävän kovaa routapatin yli saa aikaiseksi kohtuullisen paljon venymää.

Jos itelleni tekisin, tekisin ilman mitään holkkeja. Ja veisin jollekin, joka osaa hitsata.
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Das Fette Sau - 05 kesäkuu 13, 08:01:05Sori, nyt on aamuhitautta vähän; puhutko tässä viimeisessä pätkässä KEULAputkien jatkamisesta, ei runkoputkien? Sitä keulan jatkamista mie en missään nimessä oo tekemässä, en oo ees harkinnut, miekään ku en halluu jättää tätä miun raatoa tienpenkalle, mielummin tyydyn custom-luokitukseen tulevan tekeleeni suhteen.  :)

Jep, siin kohdas menis mul raja rohkeudes ku loiva keula olis putkiltaan jatkettu. Nois muutoksis kannattaa miettiä mitkä on potentiaaliset rasitukset sille kohteelle... aika harvas mestassa erityisen merkittävät rungossa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.