Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljyn kierto ongelma

Aloittaja rodchop, 11 elokuu 09, 18:43:04

« edellinen - seuraava »

rodchop

eli 79 stroker shovel. öljynpaine katosi, tarkistin öjytankista öljyn kierron öljyä tuli mutta pätkittäin. näytti aavistuksen öljynpainetta tyhjäkäynnillä mutta kun väänsin hanaa mittari ei näyttänyt mitään.
okei purin öljypumpun sekä jakopään, öljypumpun kanavissa sekä huohottimen sisällä oli hylomar knöölit. putsasin kaikki mielestäni hyvin. koneen niputettuani käyntiin, edelleen paineet hyvin matalat sekä öljy tulee tankkiin sykäyksittäin. Mikä vittu on vialla. ei tajuu... en ehtinyt tosin kauaa käyttämään kun piti lähteä duuniin räpiköimään. aiemmin suihkusi tankkiin kunnolla. kone rempan jälkeen ajettu n.1800km ennen kuin vika alkoi koneessa S&S,n öljypumppu. pikaisija apuja kaivattaisiin... >:(
HOG Forever Forever HOG

rodchop

Jatketaan ongelman perässä. eli räkii ilmaa & öljyä vuoron perään. Irroitin paluu letkun öljy filsusta ja tuntuu että painetta siellä on (kun puristaa kasaan tai tukkii). Kun vääntää hanaa tuntuu ennemminki öljyn määrä vähentyvän kuin lisääntyvän. Olisiko jollain kuvaa miten tuo öljy kiertää koneen läpi??? Irroitin sisemmän tulpan öljypumpun päältä ja polkiessa öljy nousi kuulan ohi.
mites tu ulomman tupan mäntä kuinka herkkä tulisi olla ? sekä voiko vaikuttaa tuohon.
taiwanin mittarista en olis niinkään varma enkä just nyt saa mitattua öljyvalo anturiakaan 
kyllä öljy on ennen tullut kuin  kraanasta säiliöön nyt räkii enemmän ilmaa kuin öljyä. ???
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Miltä pumppu näytti kun otit sen auki? Oliko isompia skraaduja rungossa tai rattaissa? Otitko myös sen lohkossa takapytyn nostajapesän edessä olevan tulpan auki, sen allahan kuuluu olla sihti johon isoimmat paskat tarttuu ennen kuin pääsevät koneeseen asti.

Kuulostaa kyllä aika pahalta jos silikoniknöölejä löytyy, tiedä missä muualla niitä on. Siellä on kuitenkin aika ahtaita reikiä matkalla pumpusta kampuralle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Joo sihti katottu. Mulla öljynpaine mittari siinä tulpan tilalla. kun hain tiivisteitä niin manne vilkas pumpun runkoa ja se olis kunnossa. sitä putkea joka menee rockereille en oo zekannu. pitänee varmaan laittaa käyntiin ja ottaa rockereden tulppia auki ja tarkistaa kulkeeko öljy sinne. miten se etummainen jousen alla oleva mäntä vaikuttaa?  tuntuu aika tiukalta sekä jousi mielestäni pirun jäykkä. eikös se säätele tankille tulevaa öljyä???
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Se jäykempi jousi säätää öljynkiertoa ylä- ja alakerran välillä. Tyhjäkäyntikierroksilla kaikki öljy pumppaantuu nostajille ja kampura on roiskevoitelun varassa, sitten kun annetaan runtua ja paine kasvaa niin mäntä nousee päästäen öljyt myös keskitapille. Tällä pyrittiin välttämään hydraulinostajien tyhjentyminen alakierroksilla.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juhana H

Itellä kun oli ongelmia öljynkierrossa(pannussa),
niin paineet oli koko ajan normaalit ,mutta paluu ei pelannut
kunnolla.Siis räki ja pulputteli miten sattui ja kampikammio alkoi täyttyä
öljystä joko hetken kuluttua valui huoharin letkusta pihalle...

Pumppu ei ollut silmämääräisesti mikään kovin huono ja oli pelannut siihen
saakka moitteetta.Mutta vika oli silti paluupuolen naarmuisuudessa.
Tai ainakin asia korjaantui kun vaihtoi uuden pumpun.

Mystistä oli se miksi pumppu alkoi ns.yhtäkkiä valskaamaan?
Mitään ylimääräistä irtainta ei ollut kulkenut sen lävitse ja
käytetty ja naarmuinen se oli ollut edellisetkin suvet:)

Raimo-Raato

Vaan eikös se ole normaalia että paluuletkusta ei tule yhtenä virtana öljyä vaan on sellaista syljeskelyä? Ja tämähän johtuisi siitä että paluupuoli on tehokkaampi kuin painepuoli joten kokoajan ei riitä pumpattavaa tuutin täydeltä. Esim. pannun ja rautiksen kanssa oon huomannut että kun seisomisen jälkeen laittaa motskarin käyntiin niin niin alkuun tulee paksuna virtana (kun ainahan noissa noi öljypumpun kiilat fuskaa pikkasen). Sit hetken päästä jatkuva virta muuttuu syljeskelyksi.

Toki tässä tapauksessa toi öljynpainemittari kertoo todellisestakin ongelmasta.
A.K.A. Rambe

Juhana H

Joo,ei toki palauta yhtenä jatkuvana virtana.

Eiköhän se öljyn kampikammioon valuminen seistessä johdu pikemminkin kuulan vajavaisesta tiiviydestä kuin kiiloista?

Mitä pumpun vikaan tulee,niin onhan käyttörattaan kiila ehjä ja paikallaan?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Juhana H - 12 elokuu 09, 23:16:06
Eiköhän se öljyn kampikammioon valuminen seistessä johdu pikemminkin kuulan vajavaisesta tiiviydestä kuin kiiloista?

Kuula kyllä yritin kirjoittaa mutta tullut näppäimistöstä jostain syystä toi kiila.  ;D
A.K.A. Rambe

rodchop

Jeah shoveli rokkaa taas (toistaiseksi) eli jälleen kerran kaksi vikaa yhtä aikaa. 1-hylomar knööli tukkinut osittain öljy pumpun kanavan 2-paska laatuiset öljyletkut. Elikkäs mulla oli ilmeisesti öljylle soveltumattomat teräspunosletkut. Joo mulla oli öljytankilta pumpulle menevä letku kaksi osainen jotta saisin vaihdettua öljyt helposti, letku meni puoliksi vaihdelaatikon alta. Niin eiköhän se toka pätkä joka meni pumppuun kiinni ollut tukkeutunut. Ei tullu heti katottua kun öljyt tuli nätisti pois tankista kun irroitti siitä puolesta välistä. Letku oli katsos sellainen prässätty jossa jenga suoraan päässä mikä kävi öljypumppuun ilman mitään letku muhveja. No nyt vaihdoin kaikki letkut. Muut aivan kunnossa mutta tuo yksi20cm pätkä jotenkin paskana sai puhaltaa tosissaan että sai menemään ilmaa läpi. kun yritin nippusiteellä hoonata niin pirun tiukka. en tiiä mistä johtunu? tuo pätkä lähimpänä pakoputkea, joten olisiko lämmön ja väärän kumiseoksen aiheuttama vika. Mulla oli kyllä talven letkun pätkä öljyssä likoomassa eikä menny miksikään. no nyt uudet letkut ja kaikki kunnossa.  Öljy kiertää kuten ennenkin paineita ja on ainakin kylmänä. Kiitos ja kumarrus neuvoista ;D
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Hyvä että selvisi, noi öljyletkut on joskus vähän pahoja kun ne joutuu vetämään tiukoille mutkille - kylmänä näyttää pysyvän hyvin kasassa mutta kun öljyt lämpiää niin menee letku linttaan niin että heilahtaa. Millähän ne tekee ne muotoon taivutetut letkut mitä alkuperäisvarusteina käytetään? Tapahtuuko se ihan valmistuksen alkuvaiheessa vai tehdäänkö se suoraan letkuun jollain vääntöjousella ja lämmöllä?

Lauantaina Turkuun?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Joo henki mailman hommia... mulla lauantaina duunia. mutta yritän vääntää vapaaks. monelta sielt pääsee lähtee pois, ehtisköhän 18.30 duuniin?  monelt oot lähdössä aamulla sysäämään?
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Joudun menemään autolla kun on tota maffin tavaraa niin paljon mukana, ajattelin kuuden pintaan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

streamliner

Jaahas, vaihtees shovelin kanssa ongelmia. Tapahtui aiemmin: kannentiiviste meni etupytystä, suoritettu vaihto, jälkikiristys ja koeajo, jossa tsekkailin öljynpaineet mittarista ja tietenkin punavalon palamattomuudella. Öljynkierto noiden mukaan kunnossa. No toimpa shovelin eilen kotiin ja korkeammilla kierroksilla mittari ei nouse tyhjäkäyntilukemista (20 mitä se sitten onkaan) juuri minnekään. Öljyletkut ovat uudet ja soveltuvat nimenomaan öljylle, eivätkä ne tee mitään eksoottisia mutkia. Öljyvalo ei pala eikä huohotinletkusta tule mitään. Öljysailiö on orkkis ja sössön öljypumppu. Kaverini panshovelilla aikoinaan ajanut sanoi, ettei kannata liikaa tuijottaa öljynpainemittareihin, mutta itse ihmettelen moista käytöstä, koska viime kerralla neula liikkui kierrosten tahtiin ja paineet kohosivat mittarissa yli 40:n.

On mahdollista, että kampikammioon putosi sylinterintiivisteen kappaleita vanhoja irroittaessa. Hain just uuden filtterin ja öljyt ja vaihdan ne tässä samassa rytinässä. Vaihdan pitemmän paluuletkun ja katselen sillä miten sieltä tulee öljyä. On tää raskas laji!

Pyörä läjässä, n. 200 km ajoa ja tapahtunut tähän mennessä:
- halpis sulakerasian pohja suli, kun sulake heilui rasiassa ja kanta otti lämpöä
- mystinen sähkövika, kun virtalukon pohjan akulta tulevan johdon kiinnitys oli löystynyt, kun en ollut laittanut lukitetta
- etukannentiiviste uhrattiin vauhdin jumalalle
- mahdollinen öljynkierronhäiriö

Ruuvien ja pulttien putoilua ei edes lasketa...

rodchop

Mulla tuo mittari toimii ainoastaan kylmana, kun oljyt lampenee ei tapahdu juurikaan mitaan, tuntuu turhalta kapistukselta koko mitsku (ainakin tuo halpa kinkki ) Tieto lisaa tuskaa ::)
onko sun oljyfilsu yksi suuntainen, jos niin tarkista etta letkut filsussa oikein pain.
HOG Forever Forever HOG