Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

6v Katkoja -> Säädin?

Aloittaja Erppa, 13 toukokuu 13, 15:43:46

« edellinen - seuraava »

Erppa

Lättäpää-ajan sähkökysymys: minkälaisia toteutuksia olette tehneet vanhemman Auto-Liten tai Delco-Remyn nuukahtaneen yksitolppaisen katkojan korvaamiseksi? Joskus se junanvessakin lakkaa toimimasta. Resepti halvalle ja toimivalle 6v latauksen säätimelle vanhojen kuorien sisään?

Joo, diodi tiedetään, mutta se ei säädä varsinaisesti, suuntaa vaan.

-E

Erppa

Hyviä ja runsaita vastauksia odotellessa korjasin junanvessan eli releparka joutuu sähkötyömaalle  ;D

Savun hälvettyä jatkamme kyselyjä...

-E

tyg

En tiedä onko yksitolppa vai taxitolppa,, mutta mulla toiminu 12v versio tästä.

http://www.wwag.com/

(Search osanumero 13-609)

Erppa

OK. Onko kuvan yläreunassa oleva puolijohde jonkinsortin säädin vai pelkästään tasasuuntaaja, akun ylilataus on se ongelma mihin haetaan ratkaisua.

-E

eeko

Moi,
Mun mielestä se näyttää diodilta:

Tuossahan on tasavirtalaturi, eikö niin?

-eeko

eeko

Eikun nyt mä vasta hokasin, se on zenerdiodi.
Löytyykö tuosta säätimestä mitään kytkentäkaaviota?
Tuota zeneriä käytetään usein juuri siihen ylilatausongelmaan.
-eeko

PK-67

Ei ole zener vaan 1n54xx sarjaa oleva tasasuuntadiodi saattaa olla suojadiodina ???

eeko

Joo sormet oli nopeammat kuin järki, siis nimenomaan
vaihtovirtalaturissa sitä zeneriä käytetään ylijännitteen
poistamisessa.
-eeko

Erppa

No nyt päästää jo lähelle ydinkysymystä. Entäs tasavirtalaturiin se jännitteensäätö? Eli onko äijät tehny itse lataussäätimen sopivista elementeistä vai löytyykö hyviä valmiita pakettiratkaisuja?

-E

tyg

No nyt löyty ton elekronisen säätäjän alkuperavalmistajan sivut

http://www.v-tronic.com/vtronic/

Kytketään ulkoisesti kuin orggis rele. orggiskoppa sopii päälle.
Mulla tollainen 12v versio siis 12v tasavirta laturin säätimenä (ex 6v, jossa käämit sarjaan kytketty)
ihan orggis 40-l lättäpään laturi siis terästettynä 12 volttiseksi.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Erppa - 28 toukokuu 13, 16:02:04
No nyt päästää jo lähelle ydinkysymystä. Entäs tasavirtalaturiin se jännitteensäätö? Eli onko äijät tehny itse lataussäätimen sopivista elementeistä vai löytyykö hyviä valmiita pakettiratkaisuja?

-E
Joo, pari 6-volttisen tasavirtalaturin säädintä on tullut väsättyä...

Kuvaa piirtäessä oli pieni epävarmuus kumpiko Zener 6,2 vai 6,8 volttinen olisi parempi, testatessa 6,2 volttinen oli toimivamman oloinen.

H-D:ssa voisi ehkä olla suotavaa "ankkuroida" noita palikoita vähän tukevammin, tuossa kohteessa ei sitä tärinää juuri tullut, ainakaan haitaksi asti...

Alkuperäisiin Ducellierin kuoriin, on päiväyksestä päätellen toiminut jo kuudetta vuotta, enkä ole kuullut latauksessa enää olleen ongelmia...

asavolai2

Terve,
Lättäpää ajasta vielä vähän taaksepäin eli sekaventtiiliaikaan. Mulla on -28 JD pikkuhiljaa menossa kasaan päin ja kohta pitää alkaa miettiä sähköjäkin. Laturina on 3 harjainen "model D", ja alkuperäinen kytkentä on käsittääkseni aika typerä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin laturin 3. harjaa säädetään kuinka paljon sieltä tulee jännitettä, ja laturin ja akun välissä on vain "cutout relay", eli estää akun purkautumisen laturiin. Ongelmana tässä systeemissä lienee se, että 3-harjan säätö on tarkkaa hommaa oletetun kuorman mukaan.

Minulle tuli mieleen että miksi ei voisi tehdä laturista 2 harjaista ja laittaa siihen perään nykyaikainen elektronin säädin (vaikkapa edellisessä viestissä oleva, toimisiko?)?

Mitä olette mieltä?

eeko

Muistelen, että niin on tehtykin eli nimenomaan
se kolmas hiili vaan jätetään pois. Laturi antaa
silloin täydet koko ajan ja se säädin hoitaa
hommansa. Oon nähnyt siitä jossain kaavion,
kun vaan muistaisi missä.
-eeko

Jack

tuo kolmiharjaisen muuntaminen kaksiharjaiseksi on ollut ihan normitoimintaa aikoinaan.

Minäkään en muista mitä kaikkea siihen liittyi, mutta muistaakseni siihen perään pannaan jännitteensäädin. ja sillä hyvä.

Mä oon päivittänyt aina kun mahdolllista (eli aina) sähköt 12volttisiksi ;-)

Flatheads!!!

asavolai2

Kiitosta, näinpä tehdään. Aikaisemmin oli maininta että tällaisen 6v:n laturin saa kytkentöjä muuttamalla 12v. Tarkoititko Jack sitä, vai että laturi kokonaan vaihtoon?
Jos kytkentää muuttamalla onnistuu niin mikäpä siinä sitten.